FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: FaZi w Grudzień 19, 2010, 09:15:32 am
-
Panowie mam takie pytanie. Otoz zastanawiam sie ciagle nad slabym ogrzewaniem i slabym obiegiem cieczy w moim roverku, a przypomnialem sobie wlasnie, ze jak robiłem swapa to zauwazylem ze ta metalowa rurka przykrecona do bloku silnika (ta która idzie pod kopułkę i ma rozdzielenie na wyjscie do nagrzewnicy) ma taką jakby zwęzke.
Czy tak ma być? Czy to jest wymysł kogoś?
Mam nadzieje ze wiecie o co mi chodzi :)
Prosze o odpowiedz :wink:
(http://i53.tinypic.com/162a5nl.jpg)
takie coś to jest. Wywnioskowalem ze zwezka znajduje sie na rurce miedzy dojsciem a wyjsciem do nagrzewnicy. Być może jest to zrobione celowo?
-
Tak zrobiła fabryka, w każdym roverku jakiego grzebałem i rozbebeszałem tak było...
-
wojt@s#1932, dzieki Wojtas :) o to mi chodziło.
-
W plusoroverach tego nie ma bo tam obieg przez nagrzewnicę jest cały czas. W Caro ta zwężka ma za zadanie utrudnić przepływ wody tak aby przy otwartym zaworku z nagrzewnicy płyn leciał przez nagrzewnice. Gdyby jej nie było płyn pokonywał by krótszą drogę przez rurkę w efekcie czego nie było by ogrzewania:)
-
Barnii, tak wlasnie podejrzewałem po glebszym zastanowieniu ale postanowiłem sie upewnic :)
a jak jest zamkniety zawór to plyn pokonuje "tą zwężke" z lekkim oporem :P
a jak mam wpiety wczesniej (przed nagrzewnica) parownik/reduktor to plyn rowniez pokonuje krotsza drogę przez co ogrzewanie jest słabsze.
-
Parownik wepnij na tym węzu co idzie z tej rurki metalowej do obudowy termostatu.
-
Barnii, ale szereg? tzn zeby szlo zamiast
Rurka metalowa -> termostat to
Rurka metalowa -> parownik -> termostat :?:
czy moze w ten deseń jak jest zrobione podgrzewanie przepustnicy?
-
Rurka metalowa -> parownik -> termostat :?:
Dokładnie tak :) Możesz jeszcze wywalić podgrzewanie przepustnicy bo one i tak nic nie daje i zamiast niego wpiąć parownik.
-
Własnie juz wywaliłem ;) dziękuje bardzo za informacje :wink: :wink:
-
Podgrzewanie przepustnicy jest konieczne, bo przy dużej wilgotności powietrza i jego niskiej temperaturze, gdy przepustnica jest przymknięta - gdy jest największa różnica ciśnień za i przed nią - to sasysane powietrze potrafi do tego stopnia oddać swoją temperaturę (identyczny efekt, jak w urządzeniach chłodniczych), że może powstać gruzioł z lodu, który skutecznie przyblokuje przepustnicę.
Parownik właściwie powinien być podpięty równolegle z nagrzewnicą, wszelkie inne jego podłączenia są szkodliwym by-passem w obiegu cieczy chłodzącej silnik, a te jednostki mają wyjątkowo mocno pogmatwany obieg cieczy - i będzie to skutkować różnego rodzaju kołopotami z chłodzeniem, na które to te silniki są wybtnie wrażliwe.
Mam w Poldoroverze parownik wpięty równolegle z nagrzewnicą, przejeździłem tak pięć lat, sto tysięcy zrobiłem - i nigdy nie było kłopotów z zamarzającym parownikiem, czy słabym grzaniem. Nie ukrwam - że układ czyściłem litrem octu, wlanym na żywca w borygo, miesiąc jeżdżenia. Wypłukało dużo kamienia i syfu, grzanie w samochodzie poprawiło się jak nigdy wcześniej (a nie czyściłem wymiennika ciepła nagrzewnicy), a wentylator w lato zaczął się włączać na max 30 sekund, a nie jak wcześniej - na minutę i dłużej.
-
A ja 8 lat miałem parownik wpięty szeregowo i nawet w korkach miałem problem zagrzać silnik. Z resztą o jakim pogmatwanym układzie chłodzenia ty piszesz. jest tak samo skomplikowany jak każdy inny tyle że termostat jest na wejściu a nie na wyjściu z silnika.
A i uprzedzę komentarze o odpowietrzaniu. Robiłem to nie raz i nigdy nie było z tym problemu.
Podgrzewanie przepustnicy jest konieczne
Ale czy te przewody były kiedykowiek ciepłe?? Warto je zostawić bo świetnie się przez nie odpowietrza cały układ :d.
-
Ale czy te przewody były kiedykowiek ciepłe
U mnie były po tym jak wyczyściłem przepustnice (wlot cieczy chłodzącej i wylot też). Ale teraz i ta nie mam ogrzewania jej :P
-
Są ciepłe - trzeba tylko po paru latach zdjać tą przylepkę pod przepustnicą, wyczyścić toto w środku, w miarę uważając, by nie uszkodzić tej papierowej uszczelki, same wężyki przepchać porządnie i przeczyścić układ chłodzenia octem porządnie, co najmniej parę dni, a będzie to ciepławe.