FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: punisher w Grudzień 23, 2010, 23:17:44 pm

Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: punisher w Grudzień 23, 2010, 23:17:44 pm
Cześć. Może zadam głupie pytanie ale w zimie ważne wiadomo z jakich powodów :)
Chciałbym wiedzieć które tylnie koło będzie pracowało jeśli auto stoi przechylone w prawo i chcę ruszyć. Prawe koło zacznie obracać się a lewe stać w miejscu?
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: Maurer w Grudzień 23, 2010, 23:41:26 pm
Jesli tyl stoi na jednym kole, to obracac sie bedzie tylko to ktore jest w powietrzu (chyba). O to Ci chodzi?
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: Rafał w Grudzień 23, 2010, 23:45:31 pm
Zawsze będzie się obracać to koło, które ma lżej.
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Grudzień 23, 2010, 23:52:15 pm
Dyferencjał przekazuje moment obrotowy na to koło które ma lżej :)
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: punisher w Grudzień 24, 2010, 00:03:51 am
Jesteśmy za autem, patrzymy na jego  tył, auto stoi na asfalcie przechylone w prawo bo z boku górka. Ruszam do przodu, z tego co napisał Rafał wynika że będzie się obracało szybciej lewe koło od strony kierowcy bo ma mniejszy opór. Prawe koło chyba jest wtedy bardziej dociążone masą auta. Tak?
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: mateoos w Grudzień 24, 2010, 00:15:43 am
http://www.youtube.com/watch?v=ZIvNgo42VlA

To chyba najlepszy sposób, aby zrozumieć zasadę działania mechanizmu różnicowego.
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: Maurer w Grudzień 24, 2010, 00:47:55 am
Cytat: "punisher"
Jesteśmy za autem, patrzymy na jego  tył, auto stoi na asfalcie przechylone w prawo bo z boku górka. Ruszam do przodu, z tego co napisał Rafał wynika że będzie się obracało szybciej lewe koło od strony kierowcy bo ma mniejszy opór. Prawe koło chyba jest wtedy bardziej dociążone masą auta. Tak?


Chyba nie, myslalem ze chodzi Ci o sytuacje kiedy tylko jedno kolo ma kontakt z ziemia. jesli auto stoi pochylone na ktorys bok, ale wszystkimi kolami na podlozu, to powinny krecic sie tak samo.
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Grudzień 24, 2010, 00:50:27 am
Nie Mauer !

W lewym zakręcie auto przechyla sie w prawo.. w związku z tym koło prawe jest bardziej dociążone... ale to lewe dostaje cały cug...
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: Maurer w Grudzień 24, 2010, 02:07:48 am
No ok, ale kolega pyta ktore auto bedzie bardziej dociazone przy ruszaniu, a nie lecac w zakrecie, wiec nadal uwazam ze czy jedno stoi wyzej od drugiego, czy oba  na tej samej wysokosci, to nacisk bedzie taki sam.
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: punisher w Grudzień 24, 2010, 08:39:08 am
Tak, fajny film dzięki za linka, oglądałem go kiedyś rozumiem zasadę działania ale tutaj mam przypadek pochylonego auta.
Jeszcze raz :) :

Jesteśmy za autem, patrzymy na jego tył, auto stoi na asfalcie przechylone w prawo bo z boku górka. Ruszam do przodu z miejsca, jedno koło od strony kierowcy stoi wyżej od drugiego od strony pasażera. Chyba wtedy nacisk na osie nie jest taki sam...?

Gdyby auto jechało na prostej drodze bez górki to w tej sytuacji rozumiem co pisze Stingerek że wóz  bardziej wychyla się w prawo czyli koło prawe od pasażera jest bardziej dociążone dlatego nie pracuje, nie ciągnie lub pracuje bardzo słabo. Ale tutaj mamy górkę i auto jest pochylone a ja startuję z miejsca.
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: snikers w Grudzień 24, 2010, 08:57:10 am
Cytat: "punisher"
Tak, fajny film dzięki za linka, oglądałem go kiedyś rozumiem zasadę działania ale tutaj mam przypadek pochylonego auta.
Jeszcze raz :) :

Jesteśmy za autem, patrzymy na jego tył, auto stoi na asfalcie przechylone w prawo bo z boku górka. Ruszam do przodu z miejsca, jedno koło od strony kierowcy stoi wyżej od drugiego od strony pasażera. Chyba wtedy nacisk na osie nie jest taki sam...?

Gdyby auto jechało na prostej drodze bez górki to w tej sytuacji rozumiem co pisze Stingerek że wóz  bardziej wychyla się w prawo czyli koło prawe od pasażera jest bardziej dociążone dlatego nie pracuje, nie ciągnie lub pracuje bardzo słabo. Ale tutaj mamy górkę i auto jest pochylone a ja startuję z miejsca.


obczaj przypadek taki:
wał umieszczony wzdłuż; przenosi moment obrotowy, który częściowo przeniesie się na most i dociśnie jedno koło bardziej (prawe jak dobrze pamiętam w którą stronę kręci się wał). Także to jest dodatkowa siła którą musisz uwzględnić.
Tytuł: Re: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędz
Wiadomość wysłana przez: ujban88 w Grudzień 24, 2010, 11:03:48 am
Cytat: "punisher"
auto stoi przechylone w prawo i chcę ruszyć


na bank lewe koło będzie się kręcić, dlaczego?

auto jest pochylone na prawo a jest w spoczynku więc chwilowo na prawym kole jest większa masa przy czym mechanizm różnicowy przekazuje moment obrotowy na koło które ma mniejsze obciążenie
więc wniosek prosty
lewe koło się obróci i już

chyba że zaprosisz swojego kolege który lubi dużo zjeść, otworzysz tylne lewe drzwi i poprosisz go aby stanął na progu przy otwartych drzwiach odpychając się od dachu auta
wtedy nacisk na lewe tylne koło (prawdopodobnie) będzie większe niż dotychczas na kole prawy więc koło prawe będzie kręcić a lewe nie
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: punisher w Grudzień 24, 2010, 14:06:42 pm
OK, dzięki za opinię ;)
Tytuł: Re: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędz
Wiadomość wysłana przez: Maurer w Grudzień 24, 2010, 14:43:58 pm
Cytat: "ujban88"
Cytat: "punisher"
auto stoi przechylone w prawo i chcę ruszyć



chyba że zaprosisz swojego kolege który lubi dużo zjeść, otworzysz tylne lewe drzwi i poprosisz go aby stanął na progu przy otwartych drzwiach odpychając się od dachu auta
wtedy nacisk na lewe tylne koło (prawdopodobnie) będzie większe niż dotychczas na kole prawy więc koło prawe będzie kręcić a lewe nie


ciekawy pomysl:) mozna tez zaciagnac lekko reczny, to podobno pomaga jak sie nie moze wyjechac kiedy kolo kreci sie w powietrzu.
Tytuł: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: matucha w Grudzień 27, 2010, 20:49:08 pm
Ja to zrozumiałem kiedyś dzięki tej stronce:
http://www.howstuffworks.com/differential.htm
Kilka stron, dużo animacji  :)
Tytuł: Odp: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
Wiadomość wysłana przez: czapla499 w Luty 03, 2011, 13:29:17 pm
pomyśl