FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Larry075 w Maj 28, 2011, 15:12:16 pm
-
Witam, posiadam diodowy obrotomierz z dużego fiata, problem jest z tym, że wyciągnięty jest z obudowy i nie pamiętam jak były ułożone przewody, czyli który jest który, ma ktoś może fotke w środku jak to jest ułożone??
-
Mam taki w domu i jest tak,że patrząc z tyłu od góry po kolei: masa, zasilanie+12V i na dole impuls z cewki tak samo jest w starych typach zegarów w poldku (kwadratowych)
-
bardziej mam na myśli jak z płytki wychodzą przewody (płytka z diodami jest wyciągnięta z obudowy), jak podłączyłem niby - i 12V -których nie jestem pewien - to migneło kilka diód po kolei po czym zgasły no i za każdym razem gdy podłączam go tak się robi, normalne to?
-
Z tego co pamiętam to owszem po podłączeniu zasilania parę LED'ów się odpalało na moment. Zresztą analogicznie działają wskaźniki w starych magnetofonach. (Notabene obrotomierz wykorzystuje ten sam układ scalony jeśli dobrze kojarzę...).
Ten Twój obrotomierz to jest okrągły? (Pytam bo mam tu taki pod ręką).
-
Jest w kwadratowej obudowie, jednak linijka jest ułożona okrągło, hmm... a jest jakiś sposób aby go sprawdzić?
Jak mam fatygować transformator to już wolał bym podłączyć do samochodu, a jak on ma się do cewki bosha - czyli bez rozdzielacza mechanicznego?
-
est w kwadratowej obudowie, jednak linijka jest ułożona okrągło, hmm... a jest jakiś sposób aby go sprawdzić?
Najprosciej i najbezpieczniej to podpiac pod silnik z jedna cewka zaplonowa i rozdzielaczem :p a w warunkach domowych zapodac zasilanie +12V DC na zasilanie oraz dodatkowo na wejscie ukladu z cewki podpiac transformator - jeden koniec na wejscie impulsów z cewki drugi do masy -powinien pokazac dokladnie 3 tys obr/min -siec energetyczna ma 50Hz co odpowiada własnie tej wartosci. Amplituda napiecia na obrotomierzu to okolo 90-120V(gaznikowiec/rover) lub po wpieciu sie za uklad zbijania wysokiego napiecia ok 5 V. Jak wiesz jak sie za to zabrac to mozesz spróbowac, jak nie wiesz to nie kombinuj bo porazenie pradem nie jest zbyt bezpieczne ani przyjemne ze spaleniu obrotka nie wspomne
-
Mam gdzieś schemat jak sprawdzić obrotomierz transformatorem dzwonkowym, to potem wkleję jak go znajdę. A obrotek mam tu najwyraźniej taki sam - to mu zrobię fotkę który kabelek jest od czego. :)
-
Grzech#1938 było by dla mnie świetnie :-)
Elwood#1887 nie wiem czy wiesz, ale mówisz do elektryka :-) więc jakieś tam pojęcie mam. Napisałem że nie chce mi się bawić z trafem, kiedyś jak jeszcze miałem oscyloskop z falownikiem to kalibrowałem obrotomierze ale teraz wszystkiego się pozbyłem i nawet głupiego wolnego trafa nie mam.
Mi tylko potrzeba wiedzieć, który przewód jest który. Pozdr
-
Mi tylko potrzeba wiedzieć, który przewód jest który. Pozdr
Sprawdz na płytce po elementach -jeden z nich przechodzi na płytce najpierw przez rezystor o duzej wartosci(ok 27kohma)a potem jest kondensator(odcina skladowa stała) i to jest wyprowadzenie na cewke, + i - zasilania zlokalizujesz po podlaczeniach kondensatorow elektrolitycznych -jezeli do jednego z kabli gdzies na płyce masz podpiety + jakiegos kondensatora to automatycznie pozostały jeden kabel jest minusem ;)
-
Odkopie.
Co trzeba zakombinowac żeby taki obrotomierz chodził w Boschu?
-
a jak to wyglada ? bo moze nie warto sie bawic w dostosowanie i lepiej kupic uniwersalny (do 9000rpm ;p)
-
moze nie warto sie bawic w dostosowanie i lepiej kupic uniwersalny (do 9000rpm )
Nie nie, ten do 6tys jest odpowiedni do mojego pomysłu :)
Wygląda on tak:
(https://lh6.googleusercontent.com/-OsC8R-T4hNU/UuOK8HUmM7I/AAAAAAAAAJc/0eQbz--VT4w/w936-h702-no/DSCF6012.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-a6oPi9adoIE/UuOK8GJLqtI/AAAAAAAAAJg/AA4dk-8VmgY/w936-h702-no/DSCF6013.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-3UAh2LOkck4/UuOK8OgkNFI/AAAAAAAAAKM/t3bzwS8QSpM/w936-h702-no/DSCF6014.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-Sj-YoZ27tnM/UuOK9XoJp0I/AAAAAAAAAJs/Ev5zNnUTGgc/w936-h702-no/DSCF6017.JPG)
-
niezbyt skomplikowany,
sprawdzales go ,czy zadziala z boschem ? nie wykluczone,ze zadziala ,a jak nie to moze wymiana opornika na wejsciu pomoze
-
niezbyt skomplikowany,
sprawdzales go ,czy zadziala z boschem ? nie wykluczone,ze zadziala ,a jak nie to moze wymiana opornika na wejsciu pomoze
Próbowałem właśnie wczoraj i nie wzbudza go napięcie które pojawia się na wtyczce przy zegarach. Na wolnych obrotach to jest około 6.5-6.7V jeśli dobrze pamiętam i rośnie wraz ze wzrostem obrotów.
Po podłączeniu mu zasilania zamruguje tylko diod i nic się nie dzieje.
Opornik miałbym przełożyć z zegarów z Plusa ?
-
nie sprawdzalem nigdy ,czy sygnal jest napieciem stalym ,czy PWM ,skoro rosnie,
jezeli nie dziala w ogole ten obrotomierz, to pewnie juz nie zadziala ,ale zobacz jaki opornik jest na wejsciu,
oborotek powinien zadzialac, jezeli podepniesz go pod sygnal z cewki (jeden z dwoch) ,ale wtedy bedzie pokazywal dwa razy za niska predkosc obrotowa
ale zalezy co chcesz zrobic ,bo jezeli nie bedziesz montowal tego obrotka w takiej formie jak jest oryginalnie ,to mozna zastosowac miernik napiecia jako obrotomierz np. taki 10LED
-
Chcę wykorzystać to co jest. Sygnał z cewki mam szukać przy wtyczce cewki? Jeśli tam mi się wzbudzi i będzie pokazywać o połowę za mało to co dalej? Opornik na wejściu sprawdzę jak będę w domu.
-
Opornik przy wejściu przewodu sygnałowego na płytkę obrotomierza ma na sobie napisane 36KJ. A może któryś kondensator trzeba by zmienić ? Są 2 - większy o wartości 100uF i mniejszy o wartości 4.7uF.
-
najpierw sprawdz, czy bedzie cos pokazywal przy podlaczeniu pod cewke ,a pozniej mozna myslec - nie jestem elektronikiem,to duzo nie wymysle ,ale widze co najmniej 4 kondensatory ,a nie 2 :p
-
Sprawdzę jak mrozy trochę zejdą. Przy podłączaniu niektórych tego typu diodowych sprzętów polecają owinięcie przewodu sygnałowego wokół kabla WN, może to by go wzbudziło ?
-
jezeli to by go wzbudzilo ,to nadal masz ten sam problem ze wskazaniem wartosci ,
osobiscie uwazam ,ze owijanie jest bardziej pracochlonne ,niz wlozenie jednego kabelka we wtyczke od cewki
-
Otwarłem Trzeciaka i widzę, że w Boschu sygnał do obrotomierza nie idzie z cewki, tylko z kompa, z pinu 24.
Cewka ma 3 piny. 1 i 3 opisany jako "sterowanie prądem uzwojenia pierwotnego". To do któregoś z tych pinów miałbym się podpiąć ?
Bo środkowy pin czyli 2 to zasilanie pochodzące z kostki stacyjki.
-
Do 1 albo 3. Bez znaczenia. Wskazania i tak będą o połowę za niskie. Musisz zmienić kondensator na dwa razy większą pojemność na płytce obrotomierza, a później go skalibrować.
-
Do 1 albo 3. Bez znaczenia. Wskazania i tak będą o połowę za niskie.
Dokładnie tak jest.
Musisz zmienić kondensator na dwa razy większą pojemność na płytce obrotomierza
Będę kombinował na dniach jak dorwę skądś kondensator 200uF.
-
kondensator,ale ktory ?
to nie jest indukcyjny obrotomierz mechaniczny, tylko jakis elektroniczny uklad zlicza impulsy,
albo nie zlicza ,tylko mierzy napiecie wygladzone przez kondziora ,
ale wtedy powinien dzialac na stalym,
ten numer z kondziorem to sprawdzony ? (i ktorym kondziorem)
-
ten numer z kondziorem to sprawdzony ? (i ktorym kondziorem)
Nie wiem czy sprawdzony, ale gadalem z kolegą Multec i zasugerował wymianę tego 100uF (czyli ten większy błękitny) na 200uF.
albo nie zlicza ,tylko mierzy napiecie wygladzone przez kondziora ,
ale wtedy powinien dzialac na stalym,
Jak na pin sygnałowy obrotomierza podam 12v to nic się nie dzieje.
-
to dolacz rownolegle na probe drugi 100uF i zobacz jak to dziala
-
Kondensator wymieniony na 220uF, ale mam wrażenie, że nic nie uległo zmianie.
Następnie potencjometr 220K rozkręciłem maksymalnie w prawo i niewiele już mu brakuje do poprawnych wskazań. Tak więc wniosek jaki mi się nasuwa jest taki, że zmniejsze oporu spowodowało zaświecenie się drugiej diody na wolnych obrotach - tj 900obr/min, a raczej spowodowało, że zaczęła migotać, a dopiero po delikatnym dodaniu gazu zaczyna świecić, czyli dioda od 1000obr/min zaświeca się na dobre jak wkręcę silnik na około 1200-1300obr/min cóż więc dalej mogę wykombinować ?
-
Zmień ten Pr-ek, bo wnioskując obracając nim w prawo zmniejszyłeś jego opór, i dało to efekt, ale do poprawnych wskazań jeszcze brakuje. Zmierz jaki teraz stawia opór ten potencjometr i np: kup np 200K, zmień i zakres regulacji powinien się zwiększyć.
-
Napewno ? A te potencjometry nie działają tak, że są od 0 do 220kOhm ? I inny, jak podpowiadasz będzie od 0 do 200kOhm ? Idąc tym tropem chyba muszę rozkminić, który rezystor jest przed potencjometrem i jego ewentualnie zmienić na trochę mniejszy...
Dobrze kombinuję ?
-
czyli tak jak przypuszczalem,ze kondensator nie ma nic do rzeczy i sprawa rozbija sie o odpowiedni rezystor,
zamiast wymieniac potencjometr, lepiej dobierz odpowiedni rezystor - to ktorys z polaczonych z potencjometrem
-
Jakoś to działa, trzeba tylko to delikatnie dostroić, ale to jak będę miał kogos kto mi przytrzyma na około 3500 obr...
http://www.youtube.com/watch?v=L4JAfIKZT1E
-
Masz Boscha, zakup/zbuduj sobie interfejs - w programie diagnostycznym jest opcja testu obrotomierza, po jej włączeniu obrotomierz ma wskazywać 3k rpm. Tak na marginesie, jakoś dziwnie ten twój Bosch pracuje, jakoś tak twardo, szczególnie przy tych przygazówkach.