FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: kakofoniks w Sierpień 30, 2011, 15:44:08 pm
-
Witam,
Mam problem z elektryką...
po podłączeniu modułu domykania szyb (umieszczony za wskażnikami), szyby po prawej stronie nie chcą się podnosić i opuszczać za bardzo (zbyt duży spadek napięcia). Szyby śmigały przed podłączeniem modułu domykania !!
Problem prawdopodobnie bierze się z modułu domykania a dokładniej z tego, że elektrony ;) mają teraz 3 razy dłuższą drogę do przebycia.
Wcześniej szły od przycisku do silnika
Teraz biegną od przycisku do przewodu modułu umieszczonego w drzwiach, wracają się do modułu umieszczonego za wskaźnikami a następnie wracają do drzwi.
Dodam tylko, że moduł domyka szyby bez mrugnięcia okiem - pomimo cienkich przewodów max 0,5
stąd pomysł podłaczenia pod szyby +12 z aku... ale wówczas jest problem jak podłączyć domykanie.
Oto mój pomysł podłaczenia elektryki....
http://imageshack.us/photo/my-images/842/skanowanie0001xa.jpg/
Jakby ktoś się pytał to dwa przewody w lewym górnym rogu to przewody od przycisku do silnika załączające napięcie na domknięcie lub otworzenie.
Nie jestem pewien co do diód...
Będę wdzięczny za cenzurę i pomysły - jutro chcę to skończyć.
-
Generalnie schemat jest ok - zakladajac, ze te dwa przewody wchodzace na 85 przekaznikow podają plusa przez przycisk. Te niebieskie diody to w sumie niepotrzebne sa chyba. W takim ukladzie modul powinien iść w szereg między 30 przekaźnika a silnik - przy tym przekaźniku który będzie "klikał" przy podnoszeniu szyby. Nie wiem tylko, czy to cokolwiek pomoże:/
-
teoretycznie przycis bedzie zapinał bezpośrednio +12 z aku.
nie zauważyłem.... skaner obciał mi rysunek
diody są po to, że niebieski przewód to +12 od modułu domykania szyb.
drugi przewód od domykania... chcę dopiąć do masy.
moduł musi zostać wypięty przed 30 po to, żeby "skrócić przewód od przycisku do silnika"
nowy schemat
bez diód - na moje oko nieprofewsjonalisty powinien działać - choć jest skomplikowany
http://imageshack.us/photo/my-images/143/hpqscan0001yf.jpg/
-
poprawiłem schemat
http://imageshack.us/photo/my-images/849/hpqscan0002e.jpg/
teraz wg. teorii przyciski podają +12 z aku na silnik,
a w przypadku domykania szyb przekaźniki rozcinają obwód i powodują zamknięcię się szyby...
Pytanie jaki spadek napięcia będzie na przekaźnikach
-
Teraz to ja juz sobie tego nie wyobrazam:(
-
Tak skomplikować sprawę to tylko tutaj się da....
Ja mam normaną instalację...
Kabel rozciety i wpięty w to moduł... wszsytko gra i buczy... nie wiem po co komplikować sobie życie.
Przekaźniki, diody.. pierdoły.. to jak dzierganie kondona na drutach.
-
Jakby hulalo jak trzeba to by kolega o problemach nie pisal, coś jest nie teges skoro szyba z przycisku nie chce do gory iść.
-
na ostatnim rysunku jest błąd - przekaźnik po lewej powinien być zapięty w drugą stronę.
Stingerek masz na 4 szyby moduł domykania czy na 2?
U mnie są duże straty na przewodach.
Chodzi w gruncie rzeczy tylko o prawą stronę samochodu - czyli o najdłuższe przewody.
Podpięcie +12 z aku ma tą zaletę, że nawet zimą szyba ruszy - jak zapinaliśmy +12 z aku to szyba chodziła jak błyskawica.
Moje wątpliwości budzi jak zabezpieczyć przekaźniki umieszczone w drzwiach... przed wodą -szczególnie tą skraplającą się...
Dodam jeszcze, że założyłem "dystanse" po to, żeby nie było tarcia - tapicerka, a kręcący się element
Jak zapnę testowo na tylnych drzwiach to dam znać.
Stingerek - przypomnę jeszcze, że mam 4 przyciski sterowania w podłokietniku kierowcy a nie mam żadnych przy skrzyni
-
MAURER - coś wspominałeś, że może być problem kiedy podłącze +12 z modułu pod 85/86 ?
czy jeśli podłącze pod 85, 86 masę i 87 po czym zapnę 30 na silnik czy pomiar prądu przez moduł będzie ok?
Czy wykorzystanie +12 idącej z modułu do silnika do zasilania 85 przekaźnika wpłynie znacząco na zmianę pomiaru prądu?
-
Zdecydowanie - 85 i 86 to cewka przekaznika, pobiera staly prad niezaleznie od tego czy przekaźnik wlasnie zamyka szybe, czy szyba dojechala juz do końca. Więc niestety, moduł nie zmierzy kiedy ma odłączyć zasilanie. Moduł to w zasadzie przekaźnik, tyle że mierzący natężenie jakie przez niego przepływa - dopóki nic się nie dzieje, moduł zwiera wejście z przycisku z wyjściem na silnik. Kiedy wyzwolisz domykanie, odłącza wejście z przycisku, i w jego miejsce przyłacza stałego plusa na silnik. Kiedy natężenie prądu przekroczy określoną wartość, czasem nawet regulowaną, odłącza plusa i przechodzi do następnej szyby.
Co do przekaźników w drzwiach - dałbym je jak najbliżej zawiasów, żeby najmniej nimi trzęsło, może gdzieś w obudowie głośnika? Możesz spróbować owinąć taśmą szczelinę między przekaźnikiem a jego gniazdem, zasilikonować od tyłu kable wchodzące do gniazda, ale nie wiem czy to ma większy sens, w obudowie głośnika chyba powodzi nie ma, w starych poldkach przekaźniki były pod maską i żyły:)
-
to może na początek spróbuję wymienić przewody na 1.5 mm ....
I teraz pytanie czy kable głośnikowe mają większą oporność niż inne?
-
Nie sadze, miedz jak miedz chyba...
-
Pytanie,
może się mylę, ale czy moduł nie odłącza napięcia w przypadku spadku prądu (zatrzymany silnik, szyba dojechała do końca to będzie chyba spadek). Wówczas przynajmniej w teorii włączenie przekaźnika w obwód nie powinno wpłynąć na pracę modułu... do czasu kiedy będzie on połączony szeregowo. moduł musi reagować na zmianę prądu, jeśliby miał na sztywno ustawioną wartość przy której przestaje pracować to nie miałoby chyba sensu, ponieważ nigdy nie wiadomo jaki opór i jaki prąd będzie pobierał silnik. Wiadomo tylko, że będzie pobierał +- stałą wartość prądu. A kiedy nastąpi spadek (silnik dojedzie do końca i się zatrzyma), moduł powinien odłączyć zasilanie....
Chyba, że się mylę....
-
Otóż ja mam moduł na dwie szyby (i trzy przyciski, dwa w konsoli jeden w podłokietniku pasażera)
Moduł reaguje na pobór prądu - jeżeli przez ileś sekund pobór pradu przekracza ileś amper - odłącza silnik.
Przekaźnik powoduje że pobór pradu jest stały i moduł tego nie wykrywa bo przecież moduł w takim przypadku załącza przekaźnik...
Więc caly prąd idzie zupełnie innym obwodem i moduł może domykać szybę i pół dnia nie wiedząc ze jest już domknięta.
W ogóle przekaźniki do szyb są niepotrzebne i komplikują sprawe - najkrótsza droga - aku-przycisk- silnik i tyle
I na przewodzie przycisk silnik jest wpięty moduł to wszystko.
Straty nie są na przewodach - tylko na zaciskach przycisków (konektorki)
Ja do prawej szyby mam podpięty plus bezpośrednio z kostki za schowkiem i chodzi idealnie.
-
Stingerek,
W tej chwili idzie gruby przewód właśnie od kostki do przycisku - więc to odpada.
Jeśli przyjrzysz się mojemu układowi, to w momencie załączenia modułu domykania wepnie on się szeregowo w kabel przycisk-silnik. Więc powinien zmierzyć natężenie i jego zmianę.
Pytanie czy dodatkowe cewki przekaźników (dwie sztuki), nie spowodują, że moduł uzna, że szyby są domknięte już na starcie.
Wracając do konektorków -
ponieważ oryginalne przewody były dość twarde, aby zamontować panel z przyciskami w podłokietniku musiałem zrobić przedłużki kabli - 10 cm giętkiego przewodu 1.5mm (głośnikowego), ale połączonego ze starym przewodem na korektorkach - męski, żeński
Ale ponieważ szyby przestały się suwać wypiąłem przewody i podłączyłem oryginalne - niestety nie tędy droga
-
a wyjmij z samochodu akumulator, postaw obok drzwi, i podlacz silnik bezposrednio pod aku.
-
wtedy szyba zamienia się w gilotynę...
przy okazji pojawił się problem z szybą po stronie kierowcy.
Ma ona pewną bezwładność - przykręcona śrubami na maxa na dole odsunięta 1cm od góry - mogę ją przesunąć +- 0.5 cm przód tył - to powoduje, że podczas podnoszenia przechyla się 0.5 cm w kierunku tyłu samochodu i stawia bardzo duży opór.
Zauważyłem, że podstawka na podnośniku szyby lekko się kiwa - nie wiem czy to norma czy nie?
być może ten sam problem jest po stronie prawej, ale z jakiegoś powodu - szyby w ogóle przestały mi się suwać po prawej stronie :/ SIC!!
-
Zauważyłem, że podstawka na podnośniku szyby lekko się kiwa - nie wiem czy to norma czy nie?
Tzn. że szyba ma luz na boki? Tzn. można ją ruszyć w przód i tył samochodu lekko pod kątem? Norma.
-
cholera to jest problem bo ruszająca się szyba powoduje duży opór... :/
Teraz to wygląda tak przy opuszczaniu szyba pochyla się do przodu (czyli oddala się od słupka : // ) i gna jak szalona
Przy podnoszeniu szyba przechyla się w drugą stronę : \\ co powoduje szalony opór :/
-
Kwestia regulacji na śrubach, też tak miałem. Metodą prób i błędów da się dojść do momentu kiedy szyba nie pochyla się i porusza się płynnie bez większych oporów.
-
U mnie się przechyla, ale udało mi się znaleźć "złoty środek" i śmiga i w górę i w dół tak jak powinna - na wyłączonym silniku słychać w kilku momentach, że ma TROSZKĘ ciężej, ale na włączonym (większe napięcie w instalacji i więcej prądu) chodzi równiutko na całej wysokości. :)
-
Jeszcze jeden trop :
Wczoraj podczas jazdy spadł mi na pedały moduł domykania - później upchnąłem go mocno tak żeby nie wypadł.
Dziś szyba kierowcy miała problemy z poruszaniem się - zakładam, że śruby od regulacji się przez noc nie przesunęły więc... spadek napięcia.... Jeśli już to musiał nastąpić na styku złączki w module domykania (tej z kablami).
Obecnie nawet moduł domykania ma problem z domknięciem szyby kierowcy....
Coś tu nie gra... a ja nie wiem co :/