FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: Pedrogsi w Październik 30, 2011, 19:14:38 pm
-
Panowie pytanie
Mam wyciągnięta nagrzewnice "minusową" i szukam odpowiednich środków do jej przeczyszczenia. Czymś czym można to zalać odczekać a później wypłukać!
Jeśli macie jakieś sprawdzone odpowiednie sposoby/ środki chemiczne które polecacie do tego zabiegu to podzielcie się jeśli łaska :-)
PS - sorki jak gdzieś temat już istnieje - niestety pisze z czyjegoś kompa i nie mam czasu ani możliwości na szukanie po tematach, ewentualnie moderatorów proszę o przeniesienie
-
ja czyściłem swoją alfanolem ;) i pomogło :D tyle syfu z niej leciało że szok ;) płukałem ją na 3-5 podejść :D w kilkuminutowych odstępach
-
ocet:)
-
ale ocet lepiej się chyba sprawuje jak cały układ chce się oczyścić na silniku gorącym, chyba że wlać gorący ocet do nagrzewnicy żeby przepłukać
-
chyba że wlać gorący ocet do nagrzewnicy żeby przepłukać
no właśnie sie tak zastanawiałem, ale kiedys czytałem gdzieś na forum ze ocet ma nie za bardzo dobre właściwości by nim przeczyszczac uklad chłodzenia
luka92 - a dokładnie jaki ten alfan uzywaleś? bo ja wygooglowalem pare różnych tych preparatów
-
Dajcie spokój z płukaniem. Masz wyjętą to popatrz czy da się ją rozebrać. Ja w swoim clio płukałem instalację wielokrotnie, wytargałem nagrzewnicę i pod ciśnieniem 6 barów płukałem. I kupa z tego wyszła. płyn zawsze popłynie przez najbardziej drożny kanalik. Jak rozebrałem nagrzewnicę na części to wiedziałem dlaczego płukanie nic nie dało. Jeśli da się ją rozebrać i ponownie złożyć to zrób to i wtedy każdy kanalik przepłukuj (prawdopodobnie są tam takie spiralki, które należy wyjąć i też oczyścić). Następnie poskładaj będzie i ciepełko. do płukania można użyć gorącej wody z octem a następnie gorąca woda z sodą spożywczą. będzie duuużo piany ale pomaga
-
U mnie przepłukanie nagrzewnicy takim roztworem jak to się robi z czajnikami pomogło dokładnie na 5 minut. Po tym czasie pracy w samochodzie zatkała się znowu.
-
Mam wyciągnięta nagrzewnice "minusową" i szukam odpowiednich środków do jej przeczyszczenia
Potrzebne ci będą dwa kawałki papieru o nominałach 100zł lub jeden o nominale 200zł......
Możesz ją probówać gotować w roztworze octu ale to ci nic nie da.
Kup nową.
Powyżej 50 stopni - wrzątek :)
-
Moja działa nadal bardzo sprawnie (mam jeszcze starą nagrzewnice z zaworem w kabinie) tylko ten zawór w kabinie mnie wkurza bo czasami przepuszcza ale ogółem grzeje bardzo dobrze, z tymże znowu muszę ją odkurzyć z zewnątrz ;) a ja płukałem alfanolem zielonym ;) bodajże to się nazywa Alfanol HD Green taki mój ojciec z pracy przynosi ;) wiem że ten środek jest trochę dziwny :D bo nawet butelkę po coli :D po jakiś 2 tygodniach przeżera :D i zaczyna podciekać :D dlatego zastanawiam się z czego są te baniaki z tym alfanolem ;)
A co do płukania to zawsze trzeba napełnić całą nagrzewnicę na jakieś 10-20minut żeby cały syf się rozmiękczył i wtedy już kolejne 3-4 serie po 5 minut przepłukiwać żeby wszystko wyleciało ;) i mi po takim czymś nagrzewnica naprawdę zaczęła chodzić jak marzenie ;) na początku miałem problem w zimie żeby nagrzać auto a po tym zabiegu było tak gorąco :D że mimo dziur w drzwiach i podłodze wielkości ręki :D nadal mogłem jeździć w koszulce :D z krótkim rękawkiem co wcześniej było niemożliwe ;) ale w tym roku znowu muszę ją odkurzyć z zewnątrz bo teraz jest zakurzona ;) ale i tak daje rade spokojnie :D
-
Ja ostatnio płukałem z 10 razy gorącą wodą-założyłem gumowy wąż o średnicy takiej aby móc wsadzić w niego wąż od prysznica, dwie opaski metalowe i woda na full, po tym zagotowałem wodę w garnku, do nagrzwnicy wlałem roztwór z torebki odkamieniacza do czajników, zatkałem otwory i wrzuciłem na pare minut do garnka z gotującą się wodą , jeszcze raz płukanie i basta. Przed tym nawet na postoju ciężko było aby z kratek leciało choćby letnie powietrze, teraz po czyszczeniu jeżdząc po mieście z kratek leci ciągle ciepłe powietrze przy ustawionym wiatraku na ok75% ale na full, powietrze już robi się chłodne, jednak myśle że to już nie wina nagrzewnicy, tylko faktu, że silnik łapie max 75 stopni, mimo płukania całego układu, nowego termostatu, nowego borygo i osłonie chłodnicy, ale to już rozmowa na inny temat:)
-
ale na full, powietrze już robi się chłodne, jednak myśle że to już nie wina nagrzewnicy, tylko faktu, że silnik łapie max 75 stopni, mimo płukania całego układu, nowego termostatu, nowego borygo i osłonie chłodnicy, ale to już rozmowa na inny temat:)
Dotnij się rurek za schowkiem wchodzących do kabiny od nagrzewnicy... rurki będą wrzące tak żę nie da się ich dotknąć.. a nagrzewnica ledwo ciepła.
Niestety ale tak nagrzewnica jak i chłodnica wymagaja po iluś latach wymiany....
-
Cytujale na full, powietrze już robi się chłodne, jednak myśle że to już nie wina nagrzewnicy, tylko faktu, że silnik łapie max 75 stopni, mimo płukania całego układu, nowego termostatu, nowego borygo i osłonie chłodnicy, ale to już rozmowa na inny temat:)Dotnij się rurek za schowkiem wchodzących do kabiny od nagrzewnicy... rurki będą wrzące tak żę nie da się ich dotknąć.. a nagrzewnica ledwo ciepła.Niestety ale tak nagrzewnica jak i chłodnica wymagaja po iluś latach wymiany....
Właśnie wróciłem z trasy i szczerze to nie mogłem wytrzymać w lekiej bluzce, taki był gorąc w środku, średnia prędkość 90km/h, a co do zimnego powietrza z kratek przy full prędkości wiatraka to powietrze które dochodzi do twarzy jest już chłodne, ale trzymająć rękę przy nawiewie jest ciepłe, mimo wszystko w planach jest założenie chłodnicy na dwa wiatraki z caro plusa 2003(ostatni z ostatnich, niestety już rozebrany) i nagrzewnicy z cinquecento bo jednak myśle że będzie grzało jeszcze lepiej w zimę:) Gdyby nie fakt stania samochodu ok 3 lat to nie byłoby pewnie potrzeby czyszczenia, bo jeździł wcześniej prawie zawsze na petrygo.
-
dlaczego miedzianą grubą nagrzewnice chcecie wszyscy wymieniać na shit ?
To jest głupota , to nie nagrzewnica jest zła.. ale po niespełna 20 latach eksploatacji nawet reaktor atomowy ma prawo zdechnąć... a wam szkoda dołożyć pare złotych...
-
Nagrzewnicę, jak i chłodnicę, jak i całe wnętrze układu chłodzenia wyczyścisz skutecznie z kamienia całkowicie pewnym środkiem, którego pół litra w butelce znajdziesz w każdym sklepie spożywczym, a który kosztuje nie więcej jak 2 PLN za owe pół litra. Środek ten zowie się OCET, tj. około 10% roztwór wodny kwasu octowego. Jeszcze lepiej z kamienia wyczyścisz elemety używając wodnego roztworu KWASU SOLNEGO w tymże samym stężeniu (ale ciężej będzie go dostać).
Weź nagrzewnicę, wlej w nią ocet, żeby całkowicie ją wypełnił i zatkaj jej dolot i wylot. I zostaw ją tak na nockę. Na drugi dzień zlej toto, co z niej wyleci, przepłucz pod ciśnieniem (wystarczy wodą z kranu podaną np z prysznica po zdjęciu z węża jej słuchawki) i ponownie powtórz zabieg z octem, zalewając ją tak na parę godzin. I powtórz ten zabieg z jeden raz jeszcze. Gwarantuję, że w ten sposób pozbędziesz się kamienia kotłowego całkowicie. To samo możesz z powodzeniem zastosować wobec chłodnicy silnika.
Nie zapomnij o dokładnym wyczyszczeniu żeberek wymiennika powietrza nagrzewnicy. Tu pomaga przedmuchanie powietrzem w kierunku przeciwnym od tego, który wywołuje wiatrak nagrzewnicy (identycznie postępuje się w przypadku wymiennika powietrza chłodnicy).
I już.
-
oprawca_1978 a takie dodatkowe pytanie typu - ocet wyczysci inne zabrudzenia prócz kamienia? jakies resztki po hgf-ach i takie podobnego typu zabrudzenia!??
-
ocet wyczysci inne zabrudzenia prócz kamienia? jakies resztki po hgf-ach i takie podobnego typu zabrudzenia!??
Nie .
-
Pedro... to nagrzewnica plusowa czy minusowa ?
-
minusowa Pushkowa - niby wymienian ok 2 lat temu ale dla zasady chce ja dobrze wyczyscic bo działa jako tako wiec nie chce jej wywalac odrazu --> a pozniej wyregulowac na kapkach zeby miec spokój! a jak bedzie complitlly do du... to ją wywale i kupie nową
-
dlatego lepszy do tego jest ten alfanol ;) chociaż możesz najpierw octem a potem zwykłą benzyna :D też powinno pomóc ;)
-
no raczej bym sie bardziej skłaniał do Twojej propozycji z tym alfanolem zeby dobrze powyczyszczać z resztek olejów i jakis zanieczyszczen. - tymbardziej ze wczesniej sie silnik skonczył w tym aucie i troche mi tam nasrało do przewodów!
-
zapomnij.... o czyszczeniu nagrzewnicy.... to sie wymienia raz na 10 lat.....
-
:D można wymienić ale po co jak można taniej :D chociaż zależy :D alfanol ogółem oleje itp to czyści :D bo tym się w sumie myje silniki itp ;) a moja nagrzewnica już rok po wyczyszczeniu się trzyma i grzeje ;) a ma 21 lat :D
-
Nie można taniej....
Nagrzewnicę raz na 10 lat się poprostu wymienia...
Pedro... naprawdę warto.. będziesz się wkurwiał całą zimę gwarantuję ci to po doświadczeniu własnym.. raz tylko hajs wydałem zeby słuchać "lirwa co to tak grzeje"
-
Ja jestem na świeżo po czyszczeniu nagrzewnicy. U mnie ani ocet ani specjalny płukacz do chłodnic nie pomógł. U mnie zadziałał zwyczajny kret w żelu. Warunek jeden - nagrzewnica musi być odłączona od układu i nie może być aluminiowa bo kret by ją zeżarł. Wlałem przez lejek całe opakowanie (0,5 l) a potem przepłukałem wężem ogrodowym. Pomogło, tylko zobaczymy na jak długo...
-
Ja jestem na świeżo po czyszczeniu nagrzewnicy. U mnie ani ocet ani specjalny płukacz do chłodnic nie pomógł. U mnie zadziałał zwyczajny kret w żelu. Warunek jeden - nagrzewnica musi być odłączona od układu i nie może być aluminiowa bo kret by ją zeżarł. Wlałem przez lejek całe opakowanie (0,5 l) a potem przepłukałem wężem ogrodowym. Pomogło, tylko zobaczymy na jak długo...
I miejmy nadzieję, że owy "Kret" nie porobił wżerów na powierzchni wewnętrznej rurek, bo wtedy nagrzewnica będzie już tylko do wywalenia... ;) Napisz po dłuższym czasie, czy dalej Ci świetnie grzeje, wtedy i ja może to zastosuję.
-
Proponuję wykonać prosty test... wlejcie do nagrzewnicy wodę.. przed czyszczeniem i zmierzcie jej ilość...
I po czyszczeniu.....
równie dobrze można sprawdzić wagę.....
Czyszczenie uja daje.
-
http://moto.allegro.pl/grzejnik-nagrzewnicy-polonez-caro-nowy-i1914442612.html
http://moto.allegro.pl/grzejnik-nagrzewnicy-fso-polonez-nowy-i1914442812.html
http://moto.allegro.pl/nagrzewnica-polonez-fiat-truck-zawor-nowa-orgin-i1885578035.html
http://moto.allegro.pl/nagrzewnica-polonez-caro-atu-truck-i1918246291.html
No,nie ma co,ceny bardzo "przystępne" :P :P Ja nie wiem naprawdę,co Wam się dzieje z tymi nagrzewnicami.Jeśli jeździ się na płynie,to nie ma prawa powstawać tam żaden kamień,czy coś w tym typie,nie?Ja Swego czasu kupiłem nową chłodnice do żuczka,jakieś 12 lat temu,bo stara była zakamieniona całkowicie,przez jeżdżenie właśnie na wodzie.Po tylu latach eksploatacji wyłącznie na płynie,mogę powiedzieć,że wygląda od środka jak nowa.Żadnych zatorów,kamienia itp.Powiecie,że to dlatego,że była nowa.To spróbujcie jeździć przez ten okres na wodzie.Nie od dziś wiadomo,że woda,to się na herbatę nadaje,a nie do chłodnic.Mój ojciec niestety nie przejmował się takimi drobiazgami i efekt był,jaki był.Co do nagrzewnic,to ja w żuku obie wygotowywałem,tzn, wlałem ocet i zagotowałem całość w wodzie tak,że ocet się gotował w środku.Wyleciało sporo brązowego syfu,wypłukałem potem dokładnie i do dzisiaj mam takie ogrzewanie,że w środku można się uparować,bo nie idzie wytrzymać.Wiadomo,że co nowe,to nowe,ale za taką kasę,to wolę kombinować <lol2>
-
150zł za nówkę sztukę nagrzewnicę miedzianą to nie jest zla cena.
-
no własnie z tego wzgledu na ceny to jak moja która w jakis tam nawet sposób działa to wole spróbować niz odrazu leciec i kupowac nową! tymbardziej ze kupiłem auto z zajechanym silnikiem i nawaliło mi syfu do układu chlodzenia! Wd. mnie czyszczenie nagrzewnicy nie jest jakas zupełnie głupią opcją! A jak nie zadziala to wtedy sie pomysli o nowej! NArazie czekam na zamówiąną chemie! Dam znac o rezultatach!!
-
W sumie to czyszczenie tym kretem robiłem ze 3 tyg. temu i jak narazie wszystko jest ok :) U mnie wybrałem opcje czyszczenia nie tylko ze względu na cenę nowej nagrzewnicy tylko, ze względu na ogrom pracy przy jej wymianie. Przeraża mnie wizja rozbierania całej deski rozdzielczej i wszystkich bebechów pod nią...
-
wszystko zależy od tego w jak bardzo jest ona zapchana i czy ma głebokie wżery. jedna po 10 lata bedzie nadawać do wymiany, a druga nie... a 3 tylko do przeczyszczenia, a ten syf majonezowy ukł chłodzenia nawet szybko sie usuwa i skutecznie.
Pedrogsi czyść zobaczymy co będzie
-
Przeraża mnie wizja rozbierania całej deski rozdzielczej i wszystkich bebechów pod nią...
to jak to zrobiłes? odpiales węże pod maską i tam wlałes? moze i ja bym cos takiego zrobil, wyczyscilem sobie tylko z brudu z zewnątrz i jest różnica więc może przepłukać też mi się uda ;)
-
tylko, ze względu na ogrom pracy przy jej wymianie
30-40minut.. jak ktoś wie co do czego. Wyciągałem i wkładałem ją już wielokrotnie.
Nie przesadzajcie.
to jak to zrobiłes? odpiales węże pod maską i tam wlałes? moze i ja bym cos takiego zrobil, wyczyscilem sobie tylko z brudu z zewnątrz i jest różnica więc może przepłukać też mi się uda ;)
Odpinasz pod maską, dajesz dwa długie takie żeby było ci wygodniej i płuczesz.
-
30-40minut.. jak ktoś wie co do czego. Wyciągałem i wkładałem ją już wielokrotnie.Nie przesadzajcie.
Sebuś Ty mowisz o desce minusowej czy plusowej? bo jednak to roznica! ja w plusie zmieniałem nagrzewnicy to trooooche czasu mi to zajeło - z poł dnia napewno
-
wymiana nagrzewnicy to banalna sprawa (PN minus) najgorsze są te spinki które zakładałem z godzinę .. tyle że to była noc z latarką . Nie ma co się bawić z używkami od razu nówkę wkładać !!
-
W plusie owszem :) jest troche roboty, ale wystarczy troche wprawy zeby sobie dobrze robotę planowac i jest nieźle.
W minusie to pikuś.
A na zapinki też mam sposób :)
-
Seba ale nagrzewnica w atówce była wymieniana nie całe 4 lata temu na nówke, płaciliśmy za nią coś 300zł?, dobrze pamiętam, bo sam jeździłem za nią :-D na rowerze :-D zawsze tak słabo to grzanie w niej chodziło, można rzec ze od początku tak było, sam ci o tym mówiłem jak zakladalismy elektryke szyb :-P jedyne co po zmianie nagrzewnicy bylo obczajone to że nawiew na full chłodne powietrze na wolnych obrotach ale przy przygazowce ok. 4500 obr/min buchało już bardzo gorące powietrze
tyle moge powiedziec, bo to pamietam
-
Pushek - ja jak zrobiłęm połączenie szeregowe to i tak o 50% to ogrzewanie sie poprawiło w tym aucie! Dlatego wyczyszcze jeszcze ta nagrzewnice i zrobie inaczej regulacje klapek uszczelnie i powinno juz byc ok
-
zapomnij.... o czyszczeniu nagrzewnicy.... to sie wymienia raz na 10 lat.....
no to tak znów zdementuje słowa Stingerka.....
To tak jak obiecałem pochwale sie tym co udało mi sie osiągnąc! wyciągenłęm nagrzewnice z auta (jak Push18 pisał miała te 3- 4 lata) i faktycznie moim oczom pokazał sie widok z zewnatrz prawie nowej nagrzewnicy! no ale zastosowałem ten Alfanol HD Green wypłukalem nagrzewnice solidnie ze 3 razy w odstepach po poł godziny - troche syfu z iej wyleciało pozniej ja zalałem octem na noc- po tym zabiegu wsumie juz nic z niej syfów nie wypłyneło (widac nie byla zakamieniona - co wsumie mnie nie dziwi bo auto zawsze jezdziło na płynie) i w obudowie nagrzewnicy zrobiłem istotne zmiany (powywalalłęm klepki uszczelniłem styriopianem itp) iiii wsadzięlm do auta... i teraz moge powiedziec..
Nagrzewnica grzeje jak poje**na - po chwili pracy juz płynie ciepło z kanałow a gdy sie zagrzeje auto to jak w srodku lata. Jestem strasznei ucieszony z tej operacji - praktycznie wyszło mi pare groszy a mam full ogrzewanie na zime nie musząc odrazu kupować nagrzewnicy nowej za 150 zł czy wiecej :/ - Generalanie polecam z włąsnego doswiadczenia
Dziekuje jeszcze wszytkim którzy sie udzielili w temacie i pomogli <spoko>
dodam jeszce fotke z wybebeszonego auta <rotfl2>
(http://i874.photobucket.com/albums/ab305/pedrogsi/2011112175181600x1200.jpg)
-
Jak nagrzewnica była prawie nowa to nie ma sensu jej wymianiać :)
Teraz to masz piekarnik w aucie :)