FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Układ dolotowy i wydechowy => Wątek zaczęty przez: Gordo w Listopad 13, 2004, 20:11:53 pm
-
To też ze stonki Jacka Ch.
Ostatnio często otrzymuję pytania związane z zastosowaniem sportowych wkładów filtra powietrza jak alternatywę do filtrów stożkowych.
W przeciwieństwie do filtrów stożkowych jestem zdecydowanym zwolennikiem tego rozwiązania.
Nigdy nie stwierdziłem negatywnego wpływu na trwałość silnika po zastosowaniu tych filtrów w przeciwieństwie do opisanych poprzednio problemów wynikających czasami z powodu stosowania filtrów stożkowych.
Producenci filtrów obiecują wzrost mocy silnika w granicach 10%. Po zweryfikowaniu parametrów ponad 300 silników , w których takie filtry zostały zamontowane mam następujące wrażenia.
W około 10% przypadków dało się zauważyć radykalny wzrost mocy i maksymalnego momentu obrotowego silnika , gdzie zwyżka parametrów była w granicach pod 10%.
W przeważającej ilości czyli w około 75% przypadków podane parametry wzrosły w granicach 3%. Również przy tej wartości dało się zauważyć różnicę na korzyść w zachowaniu się silnika bez potrzeby uciekania się do pomiarów trakcyjnych samochodu.
W około 15% przypadków nie dało się zauważyć prawie żadnego wpływu na parametry silnika podczas jazdy kontrolnej. Dokładne pomiary trakcyjne wykazały jednak nieznaczny przyrost mocy i momentu , były to jednak wartości minimalne.
Wkłady filtrów montowane były do bardzo wielu różnych typów samochodów. Nie można jednoznacznie stwierdzić , że w jakimś typie samochodu działają wyjątkowo skutecznie. Podobna relacja zachodzi w przypadku minimalnego pozytywnego wpływu. Istniejące rozbieżności , należy sądzić, są wynikiem stanu technicznego samochodu. Również silnik nowy lub prawie nowy nie musi być wcale w idealnym stanie , przynajmniej pod względem funkcjonowania układu zasilania paliwem oraz układu wydechowego. Przeprowadzone próby z wymianą w takim przypadku układu wydechowego w samochodzie nawet o minimalnym przebiegu na inny fabryczny przeznaczony do tego samego modelu , dały zadziwiające efekty w postaci zdecydowanej reakcji na korzyść silnika podczas kolejnych pomiarów. Okazało się wtedy , że ten sam silnik z zamontowanym filtrem sportowym wykazał się zauważalną poprawą parametrów. Sugeruje to dość duże rozbieżności produkcyjne układów wydechowych mieszczące się w granicach 10% jeśli chodzi o skuteczność działania. Problem ten dotyczy przede wszystkim samochodów o niewielkiej pojemności skokowej silnika , a w zasadzie w tych silnikach o niewielkiej ostatecznie mocy jest szczególnie zauważalny.
Problemy z rozbieżnością mocy silnika z powodu niedoskonałości układu paliwowego przede wszystkim wynikają z różnicy parametrów sondy Lambda. Niektóre sondy mają zbyt â?žproekologiczneâ?ť parametry co wcale nie powoduje, że samochody będą bardziej bezpieczne dla Natury. Poza nieco mniejszą mocą silnika w granicach do 10% mogą mieć negatywny wpływ na trwałość katalizatora. Rozbieżności takie są normalnymi produkcyjnymi odstępstwami. Podobny problem dotyczy czujników ciśnienia bezwzględnego.
Jest jeszcze kilka innych powodów mniejszej mocy silników ale poprzestanę na dwóch opisanych.
Dobre efekty daje stosowanie tych filtrów w silnikach turbodoładowanych bez wzglądu na rodzaj zastosowanego paliwa oraz w silnikach diesel-a - bez doładowania.
Natomiast w silnikach TDI po tuningu elektronicznym - są moim zdaniem niezbędne.
Swoje doświadczenie z filtrami opieram na produktach K&N oraz BMC oraz sporadycznie KINGDRAGON.
-
no dobra nie stożkowy ale sportowy filtr powietrza do poloneza z silnikiem 1.4 rover istnieje???? jak tak to gdzie i za ile i jak to sie ma do LPG :D
-
co tu duzo gadac,ja mam wlkad firmy KING DRAGON jezdzi juz tak dlugo ze zapomnialem kiedy go kupilem no i jazda wypasik:)
-
A po co mi filtr sportowy...skoro do LPG i tak jest potrzebna minimalna ilosc powietrza :?:
OK...jak jezdzisz na benie...czy na ropce...ale na LPG nie widze sensu ladowanie pieniedzy w jakies filtry powietrza (Takie jest moje zdanie)
-
Najważniejsza jest odpowiednia proporcja. Jeżeli zwiększysz ilość powietrza to musisz zwiekszyć ilość gazu :) (oczywiście mogę sie mylić :D )
-
ja kulam się na benie i mam sportową wkładkę Filtromexa - spoko jest (znaczy czuć minimalną róznicę, w połaczeniu z kolektorem rurowym i tłumikami Tekli auto jest elastyczniejsze)
-
Też się zastanawiam nad włożeniem wkładki. Może wiecie jaka jest mniejwięcej cena takiej wkłatki?
-
cena wkladki do polda to 90-120zł
-
Filtromexa kupiłem dwa lata temu za około 70zł
-
Przawde mówiąc to myślałem że to wiecej kosztuje :D
-
ja używanego K&N kupiłem za 100. Nowy ok 250
-
Nie pamietam jaka firma ale przygotowana przez nia profesjonalnie cala power rura do Lanosa dala 7KM przyrostu mocy.
Filtr to nie wszysto jeszcze trzeba zapewnic oslone od ciepla i nawiew zimnego powietrza.
-
czyli do gazu nie ma sensu tego wkładu kupować?
-
czyli do gazu nie ma sensu tego wkładu kupować?
W praktyce jestem tego samego zdania co Bolo, czyli - nie warto.
Pozdrawiam
-
a mi sie wydaje (ale to tylko teoria) ze nowszym ukladom gazu (tzn silnik krokowy starowany lambdą) nadmiar powietrza nie zaszkodzi- tzn efekt bedzie jak przy benzynie - bo idea jest ta sama, problem to brak automatycznej regulacji skladu mieszanki w ukladach I generacji - stad przeboje z gasnieciem na wolnych w trakcie jazdy bo dostae lewe powietrze
dobrze kombinuje?
-
chyba dobrze bo ja tak mam i zero problemów.
-
a mi sie wydaje (ale to tylko teoria) ze nowszym ukladom gazu (tzn silnik krokowy starowany lambdą) nadmiar powietrza nie zaszkodzi- tzn efekt bedzie jak przy benzynie - bo idea jest ta sama, problem to brak automatycznej regulacji skladu mieszanki w ukladach I generacji - stad przeboje z gasnieciem na wolnych w trakcie jazdy bo dostae lewe powietrze
dobrze kombinuje?
No tam gdzie posiadamy lambde i instalkę z kompem faktycznie problemów być nie powinno. Jednak w przypadku instalacji I generacji warto po takim zabiegu (rzekłbym, że jest to nawet niezbędne) udać się na analizę spalin, lub jeżeli mamy np. kolektor wydechowy GSI ze sprawną lambdą ustawić gaz wg wskazań.
Pozdrawiam
-
a ja tam i tak jestem za wkladami
-
Jestem dokładnie tego samego zdania co Przemek#1844
-
eee jak Pruszków za mna stoi to już moge wszystko ;)