FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Rafał w Grudzień 15, 2011, 17:31:33 pm
-
Siemka.
Potrzebuję się nauczyć odczytywania zasady działania przekaźników z ich schematów. Ma ktoś jakieś informacje które mi to ułatwią ?
Dziś podłączałem z kolegą halogeny dalekosiężne i z tego co mi kiedyś pisaliście, należało to zrobić na przekaźniku 541. Tak też zrobiliśmy, chociaż początkowo próbowaliśmy na przekaźniku 543, który z pozoru ma taki sam schemat... Efekt był taki, że na 543 świecił tylko jeden halogen.
Zamieszczam schematy obu przekaźników i proszę o oświecenie mnie w czym tkwi różnica i jaka dokładnie jest zasada działania tych przekaźników, oraz ewentualnie jeśli ktoś ma czas to mógłby tez opisać inne przydatne przy kombinacjach samochodowych...
Przekaźnik 541:
(http://www.inprodus.pl/sklep/galerie/p/ps-541-przekaznik-swiate_43_m.jpg)
Przekaźnik 543:
(http://www.inprodus.pl/sklep/galerie/p/ps-543-przekaznik-swiate_47_m.jpg)
Niebawem będę podłączał drugi wentylator chłodnicy, który będzie sterowany tylko i wyłącznie przełącznikiem w kabinie, oraz będzie do niego podłączona kontrolka w zegarach. Jeśli ktoś ma czas i ochotę mi wytłumaczyć jak to zrobić, jaki przekaźnik zastosować, to będę wdzięczny :d
Do moderatorów, umieściłem temat w dziale Elektryka, bo chciałbym, żeby został na dłużej na forum niż tematy w dziale Szybkie Pytanie/Odpowiedź.
-
Kiedyś takie coś wymyśliłem, powinno działać :)
(http://trojanowskipawel.w.interii.pl/inne/schemat2.JPG)
Mi też przy halogenach świeciło tylko jeden bo podpiąłem każdy pod oddzielny styk jeden pod 87, drugi 87a, jak podpiąłem obydwa na 87 to juz bylo normalnie. Tak na chłopski rozum takie najprostsze przekaźniki działają na zasadzie że chcesz podać duży prąd ze styku 30 (z aku) na styk 87 np halogeny, masa pod 85 a napięcie sterujące przekaźnikiem na 86 czyli np ze swiatel dlugich i tak po wlaczeniu dlugich nastepuje polaczenie styków 30 i 87 i wlaczaja nam sie halogeny. Schemacik na dodatkowe halogeny dalekosiężne:
(http://trojanowskipawel.w.interii.pl/schemat_halogeny.jpg)
-
Ten pierwszy schemat to troche skomplikowany jest :d to masz rozrysowane w sytuacji gdy w chłodnicy są 2 wentle fabrycznie ? Ja dokładam jeden wentyl, ale będzie on sterowany z kabiny. Bez włącznika termicznego.
Sprawe z halogenami ogarnąłem przekaźnikiem 541, tak jak już pisałem... Tylko w jakim celu przekaźnik 543 ma 2 nóżki 87, skoro napięcie szło tylko na jedną z nich?
-
To co na czarno jest w aucie a to co na czerwono trzeba dołożyć czyli to jest schemat na dodatkowy wentyl ale sterowany rowniez termicznym wlacznikiem, mozesz go pominąć jak chcesz tylko na przycisk, właściwie tak jak ten schemat drugi na halogeny tylko zamiast napiecia z dlugich podajesz stałe 12v i masa odcinana przyciskiem. Co do różnicy to może chodzi o taki przekaźnik
(http://www.mpartner.com.pl/images/przekaznik%20z%20uchwytem%2012v.jpg)
-
Masz błąd na schematach. Styk oznaczony jako 87a jest zwarty do 30 jeśli przekaźnik jest OFF. Po wysterowaniu przekaźnika jest rożłączany styk 87a a zwierany 87. Innymi słowy po prostu pin 30 to "źródło" jakie chcesz "wysłać". Normalnie leci na 87a a po wymuszeniu na 87. Tam gdzie 87a nie przekaźnik działa po prostu jako ON/OFF. Trojan dał poprawny schemat.
-
Odnosnie 543 (cytuje z forum elektrody):
"Odpowiedź jest po lewej stronie fotki :) .
85 i 86 tam podajesz sterowanie (masę i "+" z przełacznika którym chcesz sterować przekaźnik.
Na 30 podajesz napięcie z akumulatora a pod 87 podłączasz "+" zailania odbiornika który chcesz załączać przekaźnikiem. (Odbiornik oczywiście musi być też podłączony do "masy" instalacji - jego drugi zacisk/wyprowadzenie). "
-
Najlepiej po prostu popatrzeć na rysuneczek na przekaźniku a nie sugerować sie jakimiś opisami.
-
po co dla układu z diodą LED (rys 1), dioda prostownicza wstawiona w kierunku zaporowym? takie coś ma sens tylko w przypadku żarówki. Dioda i tak świeci przy odpowiedniej polaryzacji.
-
Fakt, pierwotnie było dla żarówek :D
-
po co dla układu z diodą LED (rys 1), dioda prostownicza wstawiona w kierunku zaporowym? takie coś ma sens tylko w przypadku żarówki. Dioda i tak świeci przy odpowiedniej polaryzacji.
Właśnie po to, żeby ten LED się nie przepalił. Ma to związek z indukowaniem się napięcia na cewce przekaźnika i takie rozwiązanie jak na schemacie jest po prostu "zgodne ze sztuką". Gdyby nie było tej diody wpiętej, to tak wogóle robiłoby się zwarcie ( chyba, że wogóle nie byłoby ścieżki, w którą wstawiona jest dioda ).
-
( chyba, że wogóle nie byłoby ścieżki, w którą wstawiona jest dioda ).
no to przecież o to mi chodziło
a indukowania napiecia mialo by miejsce na żarówce przez co żarowka by swieciła, tym samym nastepowało by zamknięcie obwodu przez nią. W przypadku diody led nie ma takiej mozliwości aby to ona zamkneła obwód.
-
Uwazajcie tez z innymi przekaznikami np z jakis fordow -pasuja w miejsce tych FSO ale maja zamienione miejscami styki 85 i 30 -tez beda dzialac poprawnie ale trzeba przełozyc kable w podstawce przekaznika zeby ruszyły