FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: Tybek w Sierpień 06, 2012, 10:29:53 am
-
Tak jak w temacie. Próbował ktoś spiąć skrzynię biegów MT75 z silnikiem Rovera (K16) Oczywiście za pomocą flanszy- po prostu czy jest to technicznie wykonalne (rozrusznik, sprzęgło, wałek, wymiary skrzyni i tunel polonezowy itp) ? Chętnie bym u siebie zmienił skrzynię na coś mocniejszego, tylko zastanawiam się czy jest sens bawić się w flansze i różne dziwne połączenia czy nie zmienić całego zespołu napędowego...
-
Napewno Bocian zmieścił skrzynię N9, nawet gdzieś to opisywał na forum.
-
Watpie aby komus sie to udało z prostej przyczyny - MT 75 ma niezdejmowalny dzwon, zwiazku z czym odsadzasz skrzynie od silnika o grubosc flanszy czyli 10-15mm, a wałek jest dodatkowo cofniety jezeli dobrze pamietam o okolo 1cm wzgledem mocowan na skrzyni wiec zabraknie na dlugosc wałka sprzegłowego aby oparło sie to na lozysku/tulejce w wale korbowym. Normalnie wykonuje sie to zazwyczaj dystansujac kolo zamachowe od silnika o potrzebna grubosc tak aby wałek sprzegłowy siegnał i dzialało sprzegło. W przypadku K16 ta opcja odpada poniewaz w bloku silnika masz czujnik CPWK ktory czyta impulsy z kola zamachowego(a nie jak w wiekszosci z kola pasowego) wiec po odsadzeniu kola silnik nie zapali.
Mozna to rozwiazac w inny sposób - zastosowac skrzynie np N9 bo jest tania/mocna/latwo dostepna -tak jak zrobił to Bocian i skracajac orginalny dzwon(z poldrovera) przysunac skrzynie do silnika ale to znowu powoduje ze sprzeglo jest max 200mm bo wieksze nie wejdzie a fordowskiego dzwonu sie nie skróci poniewaz jest zeliwny a nie ze stopów aluminium. (Mowa o N9, Mt75 ma aluminiowy)
Dlatego najlepsza chyba opcja to zastosowac skrzynie od fiata 132 -ma zdejmowalny dzwon, pasuje w tunel i na wał. Tutaj najlepiej chyba bedzie obciac mocowania silnika dohc fiata, zwymiarowac dokladnie wszystko, na okolo wspawac blache 10mm gruba i po wspawaniu dopiero wyosiowac i wywiercic otwory mocujace do silnika (spaw zawsze sciaga) Na koniec dojda jeszcze zabawy z rozrusznikiem -skrzynia przystosowana do zamontowania od strony silnika, silnik od strony skrzyni ale to wykonuje sie wycinajac obudowe i wspawuje kawalek orginalnej obudowy z mocowanie. W kazdym razie zabawy jest sporo
(http://img441.imageshack.us/img441/3166/dsc02343w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/441/dsc02343w.jpg/)
Tutaj przyklad -skrzynia bmw od R4 serii M40/M43(chyba getrag 240) dostosowana do silnika V8 bmw typ M60/M62
-
Ooooo widzisz, o takie info mi chodziło, dzięki :) O n9 czytałem, ale właśnie nie wiedziałem jak sprawa wygląda z MT75.... Wychodzi na to że ta skrzynia odpada :/ Pozostaje jeszcze ewentualnie bmw i opel, lecz najskuteczniej chyba będzie zainstalować kompletny napęd (silnik-sprzęgło-skrzynia) od jednego producenta.
-
BMW i Opel tez maja niezdejmowalne kołnierze, od rovera znowu zadnej skrzyni pod RWD nie spasujesz zeby byłą manualna i z wyjsciem tylko na tył .Mozna spróbowac uzyc kosza od skrzyni(nawet odcietego jezeli sie nie odkreca) Land Rovera i zrobic tak jak Bocian -wtedy wejdzie sprzegło 215mm a N9 to dobra skrzynia .Co i jak to sie blizej nie wypowiem bo nie wiem czy taki mix jest mozliwy -nie widzialem skrzyni od LR
-
Nie każda skrzynia z LR będzie pasować do K-serii. Poza tym nie są tanie.
-
Czyli nie taka łatwa sprawa jak w 126p :) Najlepiej będzie jednak przeszczepić cały zespół napędowy...
-
a tak szczerze to po co Ci przy k16 mt75 ?
-
Żeby co jakiś czas jej nie wymieniać :P Dobrze mieć mocny zestaw napędowy....
p.s. A poza tym to mi się nudzi :)
-
Fakt ja w KJSach nie startuję ale moja skrzynia N9 niewidomego pochodzenia (kupiona na skupie w cenie 1zł/kg) daje radę już trzeci rok. O dziwo nawet tarcza 190mm przenosi momenty rzędu 190Nm. Tyle że docisk jest od tarczy 200mm a sama tacza z forda sierra ma 9mm grubości względem 7mm rovera. Dzięki temu zyskałem efekt wzmocnienia docisku... Do tego w zestawie jest wał ze sierry więc kolejny "słaby" element napędu FSO został wyeliminowany...
-
Żeby co jakiś czas jej nie wymieniać Dobrze mieć mocny zestaw napędowy....
jak chcesz do kjs to mt-75 jest marnym pomysłem, n9 lepsze o ile nie zajechane ;)
-
Swoja drogą faktycznie N9 ma ciekawe zestopniowanie. Zdecydowanie lepsze niż FSOwska skrzynia. Dłuższa I, krótsza II, III i V (choć ta ostatnia mogła by być taka sama lub dłuższa jak dla mojego auta). Jak się ma do tego MT75 nie wiem...
-
to powinno rzucic troche swiatla na sprawe odnosnie przełozen, jest tez porównanie N9 z MT75 ;)
http://www.super7thheaven.co.uk/MT75_Gearbox
Z tym ze ja raczej ze wzgledu na powiazania raczej skierował sie w kierunku skrzyni od 132- ma krótka piatke co jest przydatne przy 16V i pasuje do reszty auta bardziej niz cokolwiek innego, co wiecej nie wiem czy przypadkiem nie spasuje do niej wałek sprzegłowy od skrzyni K16, poniewaz łozysko wałka jest takie samo w obu skrzyniach ,a ta zebatke chyba da rade przełozyc jezeli jest inna, nie wiem jak w roverze w srodku skrzyni ale ohv ma ta sama srednice co dohc. Jezeli tak by było to jestesmy w domu- walek od poldrovera jest dłuzszy niz w ohv/dohc i wtedy zakladamy normalna skrzynie od dohc z przełozonym wałkiem i zostaje tylko dorobienie flanszy od odpowiedniej grubosci pomiedzy kosz dohc a silnik rovera, sprzegło wchodzi wtedy spokojnie 215mm i trzeba jakos zmodzic rozrusznik na koniec, jako ze jest flansza to moze dałoby rade cos wpasowac od przodu pod kolektorem wydechowym
-
zakladamy normalna skrzynie od dohc z przełozonym wałkiem
kolo zebate walka atakujacego determinuje praktycznie wszystkie bebechy skrzyni biegow ,a jest bardzo malo prawdopodobne ,ze kola beda ze soba wspolpracowaly,
przelozenie kola zebatego moze byc nielada sztuka
-
Sprawdzic mozna :) moze akurat tutaj fabryka sie nie wykazala checia do zmian
-
akurat tutaj fabryka zmieniala tryby w skrzyni ,a skrzynia od 131/132 juz wtedy nie byla produkowana od paru lat
-
Nawet w skrzyni FSO nie wsadzisz wałka z rovear do starego modelu. Poza tym nie przypominam sobie żeby tryb był demontowalny...
-
Ostatnio oglądałem Fanów 4 kółek i na warsztacie był samochód Morgan - jakiś starszy model (Plus 4 lub 4/4). Miał napęd na tył i jak dobrze dojrzałem to silnik z serii K lub T. Skrzyni niestety nie było widać. Może warto by zgłębić temat?
No chyba że była to sławna flansza pod N9 i ta właśnie skrzynia...
-
zapewne n9, angole mają hopla na jej punkcie ;)