FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki Fiata, Forda i inne => Wątek zaczęty przez: Matti w Wrzesień 11, 2012, 16:49:37 pm
-
Hej
Potrzebuje informacji na temat silnika FIAT 138 AR1
a dokładnie jakie elementy w jego budowie były montowane od ABARTH-a
Jedyne co na jego temat mam to :
Engine 138 AR1.000 Twin Cam belt driven
4 cylinder in line, 1995cc, 9.45:1 compression
84mm bore x 90mm stroke
Output 125bhp DIN @ 5800rpm 124 ft/lbs @3600
Lubrication: rotary pump sump cap. 4.1kg radiator cooled
Coolant: pump, thermostat & electric booster fan cap 7.5li
Carburation 1x Weber 34 DMTR 51/250
Ignition Electronic
Fuel Tank capacity 11 gals, electronic pump
Gearbox: 5 speed ZF all synchro, clutch: single dry plate
Final Drive Cylindrical screw, 14/50 ratio
Suspension Front: McPherson strut type, coil springs, with lower wishbones, longitudinal tie rods
Rear: independent wishbones with transverse leaf spring & telescopic shock absorbers
Brakes Front: disc, single piston & swing arm caliper
Rear: drum
Weight 980kg unladen
Wheels/tyres 14ins 185/60 HR Pirelli
Pirelli Plus One/Abarth badge wheels
Wiem ze występuje do 2.0 aluminiowa miska oleju oraz pokrywy głowiczek
co z głowicą i wałkami ?
co z kołami walków ?
jakie sa tam tłoki i ile wynosi garb ?
co z wałem i korbami ?
co z sprzęgłem ?
Potrzebuje informacji z wiarygodnego zródła :-)
i z góry dzięki za pomoc
-
Z tego co mi wiadomo - tłoki mają lekki garb ok 2mm ale jak się mylę niech ktoś mnie poprawi. Głowica na pewno ma duże zawory ssące.Koła wałków prawdopodobnie są lekkie. Nie wiem jak z układem korbowym ale coś mi się obiło o uszy że zawory są lżejsze i o innej geometrii.Sprzęgło prawdopodobnie 215 jak w zwykłym 2.0
230 miała jedynie delta turbo, a 235 coupe turbo ale to nie ten temat. Koło zamachowe na pewno było lżejsze niż w 2.0 - o ile dobrze kojarzę to pewnie koło 5.8kg zamiast seryjnych 8.
-
http://img16.imageshack.us/my.php?image=pininfarinaengineblock2.jpg to jest zdjęcie bloku tego silnika :)
-
Według tego to pochodzi z ritmo 125TC
http://www.akadia-ats.com/catalogs/index.html?brid=524&mdl=86
Blok wyglada identycznie jak w ostatnich argentach/wczesne cromy -ma juz nadlewki pod lapy poprzeczne ale dalej posiada wałek posredni. Ma jakis dodatkowy otwór obok wyjscia odmy zaraz pod głowica ale niewiem po co ,mozliwe ze jakies mocowanie w ritmo
Co do zmian to na pewno inny jest kolektor ssacy pod gaznik jak i on sam, inne sa tez wałki rozrzadu plus wieksze zawory oraz wyzszy stopien sprezania(9,45 Vs 9.0), tyle ze nie wiadomo czy uzyskany garbatymi tlokami od 1.8 (z garbem 1.8mm-cos mi sie kojarzy ze kiedys ktos rozbierał taki silnik i pisał ze tłoki sa od 1.8 ale to było dawno i nie wiadomo czy ktos ich nie przełozył wczesniej) czy inna głowica -tzn inna w sensie mniejszej komora spalania. Jest tez kolektor rurowy, produkowany wlasnie przez Abartha bo w zwyklym uswiadczysz jedynie gówniane zeliwo.
Prawdopodobnie obróbce sa tez poddane korbowody, kolo zamachowe, kanały w głowicy oraz sa lekkie kola(z dziurami), dekielki we wszystkich DOHC sa aluminiowe tyle ze te maja dodatkowy napis, mozliwe ze zawory wydechowe sa drazone i chlodzone sodem jak w wersjach z doladowaniem
-
a jaką srednice moga miec te zawory ?
co do wałków to te z abartha maja wygladac tak ?
(http://images36.fotosik.pl/265/216b8297589d6b66m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=216b8297589d6b66)
-
Najprawdopodobniej głowica z numerem 5992303 zawory ssace 43.5mm wydechowe 36mm
-
gdzie tego nr mogę się spodziewać na głowicy ?
-
Co to za próchno z argenty ? Wybacz ale nie mam rentgena w oczach i przez aluminiowy dekiel nie widze wałkow, zreszta na oko ciezko stwierdzic cokolwiek.
Numer masz odlany na głowicy pomiedzy głowiczkami z wałkami, jezeli dobrze pamietam pomiedzy swiecami z 2 i 3 garka, w kazdym razie znajdziesz go bez problemu jak popatrzysz
najprawdopodobniej na głowicy bedzie odlane
4371507(z tym sie stykalem najczesciej)
4462603
4314402
-
to próchno z ritmo :( i w sumie tylko z zewnątrz tak wygląda :d głowice muszę wysłać do spa kupić nowe pierścienie bo 2 i 3 przepuszczają trochę 1 i 4 trzyma znakomicie panewki chyba tez zmienię jak już rozbieram mimo ze nie wykazują jeszcze zużycia
SERU na bank zna ten silnik i szarego na tablicach zaczynających się od SB .... byle auto Kiejstuta z AK i 131.pl
poza tym jak na silnik który stal 6 lat jest w lepszym stanie niż myślałem.
-
Dzisiaj sprawdziłem co u mnie jest i wyszedł jeszcze inny nr 5936188 <mysli>
zawory 43,5 oraz 36
idę jeszcze porównać to z druga głowicą
-
http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?p=1347 (http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?p=1347)
kłania się wujek google - głowica lancia beta 2.0 volumex
-
Dzięki ;) jako że wcześniej siedziałem w k16 to DOHC jest mi jeszcze obcy ale wiedzę pogłębię
Wracając do silnika
Jakich nr można się spodziewać na walkach o ile zostały one seryjne wypuszczone w tym setupie
Z tego co wiem mój silnik to zlepek <uoee>
Blok: 138AR1 / LANCIA GT
Głowica: ID 5936188 S73
Tłoki: Garbate wznios jeszcze nie zmierzony
Dolot: FIAT 132 AB.1A0 ID 4264350-6 S62
Gaźnik WEBER 34 ADF 250
Moduł zapłonowy AP SPORT
Koło na wale 4 pasowe
-
Skoro zlepek to nie ma gdybac tylko rozebrac i sprawdzic
-
Dlatego potrzebuje jeszcze info odnośnie ID