FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Malina w Luty 07, 2013, 13:36:34 pm
-
Potrzebuje drobnej pomocy przy podłączeniu kabli które idą do przełącznika wentylatora w caro - . Chcę podpiąć wiązkę z minusa do panelu dmuchawy z plusa... zależy mi tylko i wyłącznie na sterowaniu dmuchawą minusową za pomocą pokrętła znajdującego się w plusowym panelu.... Poniżej zamieszczam zdjęcia kabli z minusa i tylną wiązkę panelu z plusa... Jestem mało obeznany z elektryką więc mam nadzieje że ktoś pomoże...
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/061268ec49f63b0b.html od lewej strony (żółty z czerwonym paskiem)(niebieski)(fioletowy)(biały z czarnym paskiem)
A to tył panelu z plusa:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2bac9f3d8af26199.html
Prosze o pomoc jak to zrobić lub ewentualnie przerobić aby to działało :)
-
te przełączniki działają zupełnie inaczej. Nie da się ot tak tego podłaczyć.
jeśli chcesz mieć wentylator z pokrętła plusowego, musisz zaopatrzyć się w opornik dmuchawy z plusa (może być też z innego auta)
podłaczyć ten opornik wg schematu plusa, czyli pierwsze 3 biegi przez ten opornik, a 4 bezpośrednio do silnika.
W minusie opornik jest w przełaczniku, a te cztery kable w kostce to plus zasilający, plus i masa silnika dmuchawy i masa (opisane z resztą na samym wyłaczniku)
Plusowy to zwykły 5 pozycyjny przełacznik.
Nie wiem także czy plusowy opornik będzie dobry, znaczy czy jego opór będzie powodował odpowiednie zwolnienie obrotów silniczka. Silniczek z minusa jest raczej mniejszej mocy.
Dlatego tu wspominam o oporniku z innego sprzętu, który może mieć słabszy silnik i lepiej będzie on reagował.
trzeba także ten opornik umieścić w tunelu/rurze dmuchawy, by był dobrze chłodzony.
Już ci przeszła chęć na kombinacje? :)
-
aha :D czyli jest trochę kombinacji ale jest to do zrobienia... mówisz "dobrze chłodzony" dziwne bo oporniki w minusowym przełączniku nie mają żadnego chłodzenia <co> no chyba że mówimy o radiatorze czyli obudowie... A gdyby wykorzystać oporniki z minusowego przełącznika ? nie przeszła mi ochota bo mam dośc patrzenia na ten przełącznik minusowy ;-|
-
Ja sobie poradziłem bez plusowego rezystora.Zrobiłem to na trzech minusowych przełącznikach-rezystorach i kilku przekaźnikach.Całość jest troszkę skomplikowana,ale działa prawidłowo.Trzy pierwsze prędkości są przez rezystory,a czwarta bezpośrednio przez przekaźnik.Każdy rezystor jest ustawiony na inną prędkość,a przekaźnik daje już 100% napięcia do czwartego biegu.
-
to się nakombinowałeś :)
taki rezystor to nie problem- są prawie w każdym samochodzie bez klimatronika.
poszukam, może mam od czegoś, to Ci wyślę Malina
-
Na tamtą chwilę nie miałem rezystora,a nowy drogi,jak dla mnie.Teraz mam taki z plusa,ale skoro to jest dobre,to po co zmieniać? :-)
-
Może to głupie ale nie można poprostu wykorzystać minusowego przełącznika i jego oporników i schować go gdzieś pod deską i tylko z jego układu scalonego pociągnąć kable pod plusowe pokrętło ? tak aby plusowym pokrętłem tylko przełączać prąd na kolejne oporniki i dalej na wentylator ? Wypowiedzcie się :)
-
Nie, bo w przełaczniku minusa jest po prostu potencjometr. Można tym tropem iść i zamiast przełacznika plusowego, go jego gałki podłaczyć jakiś potencjometr i będzie działać, pytanie jak długo zanim się przegrzeje i spali
-
W przełączniku plusa nic nie ma.Potencjometr/rezystor jest w obudowie nagrzewnicy,żeby chłodził go strumień zimnego powietrza.Kolega chyba nie doczytał tego,co napisałem,bo pyta o minusowe przełączniki.Sprawa nie jest aż tak prosta,bo każdy przełącznik musi być odłączany względem reszty,dlatego dałem przekaźniki,inaczej była choinka i działała mi tylko jedna prędkość.
-
A panel od calsonica jak jest zbudowany?
-
na takiej samej zasadzie działa jak plusowy "zwykły"