FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: Krisstof w Luty 18, 2013, 12:43:17 pm
-
Witam problem jest taki, wszystko było spoko aż tu pewnego razu zaobserwowałem że wiatrak mi się nie włącza ;/ nie wiem kiedy to się mogło podziać bo niestety zazwyczaj jeżdżę na takich dystansach, że nawet pełnego 90 nie złapie. Temp. na zegarach pokazuje, wiatrak na "krótko" też chodzi. jak zewrę te dwa konektorki które wchodzą do czujnika temp. płynu też nic się nie dzieje a chyba powinien się włączyć. Co to może być? może mieć to jakiś związek np z kompem? aa i pytanko gdzie potem idą te kabelki z czujnika bo nawet nie mam jak ich sprawdzić bo gubią się w wiązce. bezpieczniki i przekaźniki sprawdzałem po 10 razy i już mi się pomysły skończyły :(
-
na moje oko poleciał ci włącznik termiczny wentylatora....
-
sprawdź czujnik na chłodnicy np. spinaczem
-
jak zewrę te dwa konektorki które wchodzą do czujnika temp. płynu też nic się nie dzieje a chyba powinien się włączyć.
Sprawdź, czy jak podasz na jeden z przewodów masę, czy się włączy. Jak się włączy, to przewód podepnij pod czujnik termiczny, a drugi konektor podłącz do jakiejś śruby pod maską. Wtedy powinno działać.
-
Normalnie do tego konektora jednego masę puścić, a ten drugi zostawić w czujniku?
-
Tak.
-
A do jakiej temperatury zagrzałeś silnik. U mnie włącza się dopiero dwie grubości wskazówki za 90.
-
[...]jak zewrę te dwa konektorki które wchodzą do czujnika temp. płynu też nic się nie dzieje a chyba powinien się włączyć. Co to może być? może mieć to jakiś związek np z kompem? aa i pytanko gdzie potem idą te kabelki z czujnika bo nawet nie mam jak ich sprawdzić bo gubią się w wiązce. bezpieczniki i przekaźniki sprawdzałem po 10 razy i już mi się pomysły skończyły :(
Sprawdź przekaźnik po lewej stronie, pod kierownicą w puszce z bezpiecznikami.. i o odpowiedni bezpiecznik. Z tego co pamiętam są tam dwa identyczne przekaźniki, jeden jest od wentylatora, a drugi od klaksonu.
-
Wentylator odpalał jak kreska przekraczała 90c, teraz mi grzeje nawet do 110 i nic... A co do przekaźników to sprawdzałem nawet wszystkie po kolei nauczony błędami z przeszłości ;D I fakt, z przekaźnika wentylatora idzie jeden grubszy niebieski kabel który wchodzi jakby do przekaźnika z klaksonu, następnie fioletowy na moje idzie jako plus do wentylatora i trzeci wygląda jakby szedł do zegarów albo czujki temp w głowicy. Wszystkie konektorki posprawdzane i podociskane na skrzynce "od tyłu". Jak podpinałem na zmianę jeden konektor z czujnika do czujnika drugi do masy i na opak to też nic się nie działo ;/
-
A sam wentylator wogóle działa ? Podawałeś mu bezpośrednio prąd ?
Konektorki z czujnika poprostu wystarczy zewrzeć i mają włączyc wentylator. Tak działa czujnik termiczny.
-
teraz mi grzeje nawet do 110 i nic...
Ja bym na wszelki wypadek sprawdził czy termostat działa prawidłowo, bo może być tak że ze starości nie puszcza już wody jak powinien i na silniku masz 110 ,a w chłodnicy np. 70 i dlatego wentylator nie działa.
-
Konektorki z czujnika poprostu wystarczy zewrzeć i mają włączyc wentylator. Tak działa czujnik termiczny.
Dokładnie. Jeśli się włącza normalnie, to albo czujnik, albo w chłodnicy masz za małą temeraturę i trzeba sprawdzic termostat. Jeśli po zwarcu konektorków sie nie załącza wiatrak, to podaj masę na jeden i drugi, jesli się załączy to gdzieś zgubiła sie masa i trzeba podać na nowo, jeśli się mimo podania masy nie załącza to musisz szukać już gdzies po drodze w kablach i skrzynce bezpieczników.
-
Tzn się termostat jest może półroczny i nie był najtańszy więc to raczej nie on jest winowajcą bo chłodnica cała i wszystkie przewody z płynu są gorące, że dotknąć nie idzie. Co do zwarcia konektorków to wiem, i po tym właśnie wywnioskowałem że coś jest nie tak, wentylator bezpośrednio działa no i chwilowo podłączyłem go pod guzik, z resztą w sumie jakiś czas temu zamontowałem sobie taki włącznik dodatkowy do wentylatora właśnie pod te konektorki. Działało to jakoś ze 2 miesiące, ale że coś się podziało i pomyślałem że to może od tego więc wymontowałem tą instalację i dalej nic, może to mieć np jakiś związek z zegarami? bo montowałem w zegary żarówkę t5 z zasilaniem pod ten właśnie włącznik żeby widzieć kiedy wiatrak działa i może tam się coś zwarło czy coś w ten deseń? No chyba że mi podpowiecie gdzie dokładnie idą te kable z czujnika bo słuch o nich ginie w wiązce, a tak od bidy to bym do testów nowe kabelki puścił
-
Albo jak ktoś się spotkał z jakimś schematem w którym mogę to znaleźć też byłbym wdzięczny :)
-
miałem to samo niedawno w moim 1.4 podmieniałem przekażniki i nic dopiero wymiana czujnika w chłodnicy pomogła
czujnik kosztuje 16 zł więc duży koszt nie jest a lepiej wymienić bo uszelka może ci paść roverki nie lubią dużej temperatury
-
Wiesz kolego, jak ma więcej jak 90c to go nie zgaszę, to oczywiste ;) no ale czujnik nawet gdyby umarł to po zwarciu konektorków nie ma opcji żeby się nie włączył wiatrak, no a się nie włącza...
-
miałem to samo niedawno w moim 1.4 podmieniałem przekażniki i nic dopiero wymiana czujnika w chłodnicy pomogła
czujnik kosztuje 16 zł więc duży koszt nie jest a lepiej wymienić bo uszelka może ci paść roverki nie lubią dużej temperatury
Tu nie pomoże, skoro zwarcie styków czujnika nie włącza went. chłodnicy. Inna sprawa że ten czujnik lepiej wymienić raz na jakiś czas, nie czekając aż padnie..
A jeśli mimo zmiany czujnika nadal niechętnie załącza się wentylator. To proponuję bez zwłoki przyjrzeć się układowi chłodzenia. Korodujące rurki stalowe uwalniają purchle z rdzy do układu chłodzenia zapychając go. To prowadzi w krótkim czasie do HGF.
-
No więc właśnie. Dysponuje ktoś jakimś schematem na którym bym znalazł gdzie te kable z czujki idą?
-
Jeden niebieski idzie do przekaźnika. Drugi czarny idzie do masy.
-
A tak poza tematem, ale nie do końca: polecam sobie zrobić włącznik "ręczny" wentylatora, przydaje się na korki w lato. ;)
-
Pisałem troszke wyżej, że zrobiłem sobie taki bajerek, potem się dziwią czemu mam 2 włączniki przeciwmgielnych ;D Czyli te 2 kabelki (u mnie masa i zielony) to jeden normalnie do masy, a ten zielony wchodzi w to 3 gniazdo w przekaźniku? bo nie wiem czy załapałem ;)