FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Karoseria / Blacharka / Wnętrze => Wątek zaczęty przez: kuba92 w Kwiecień 22, 2013, 20:37:30 pm
-
Taka czysto teoretyczna dyskusja, dziś mi tak do głowy wpadło.
Jaki wpływ ma orciari na areodynamikę polda? Głównie o przednią dokładkę mi chodzi. Zastanawiam się też czy ma to jakiś wpływ na spalanie (nie mówię tu o wadze). :)
Dla ludzi którzy chcieli by posapać sobie troche: proszę nie traktować tego tematu na serio, to bardziej taka moja ciekawość i chęć poczytania opinii innych.
-
Raczej jest taka sama jak przy zwykłych zderzakach, jak były kanciate, tak są,Z resztą aerodynamika to raczej jest ważna przy wyższych prędkościach, a nie takich co pold jest w stanie wycisnąć, tak mi się bynajmniej wydaje ;)
-
Niby tak ale wiadomo, że jak się żagiel wystawi (np. bagażnik dachowy i na nim coś) to nawet jadąc 90 na trasie można odczuć różnice. ;)
Tak jak mówię - temat pół żartem pół serio, bardziej na zasadzie "co by było gdyby babcia miała wąsy" więc proszę jeszcze raz - bez spin. :D
-
Zgodzę się, że napewno ma. Choć nie potrafię powiedzieć jak wielką. A co do bagażnika dachowego, to bazując na własnym doświadczeniu z maluszkiem, to jeżdżąc nawet na pusto z bagażnikiem dachowym spalanie wzrosło mi chyba o litra więcej. A niby parę rurek a jak potrafi zmienić.
-
bagażnik dachowy
To jest inna para kaloszy, wiadomo że przez dach idzie największy strumień, no chyba że przespałem kilka lekcji fizyki :d
-
Jak wsadzicie na polda dwie drabiny po 3 metry to dopiero zobaczycie że hamulec aerodynamiczny w poldzie może śmiało wspomagać fabryczne heble ]:->
Z drabinami na odcinku około 100km spalanie 13-14 litrów LPG bez drabin 10-11l prędkość średnio 90-100km/h
-
Otwarte szyby... trasa około 9-9.5l gazu ... zamknięte szyby około 8l gazu na 100km...
-
Moje zdanie jest takie że orciari z przodu jest prostopadle do powietrza idącego w stronę auta i stanowi większy opór niż sam zderzak skierowujący swoim nachyleniem powietrze te pod auto.
-
Prawda. Znaczenie w przypadku prędkości jakie rozwija poloneza ma chyba jednak pomijalnie małe :)
-
Zeby stwierdzic czy Orciari ma wplyw na aerodynamike trzeba wybrac sie do tunelu aerodynamicznego ;) ale to jest w zasiegu naukowcow, nas podejrzewam koszty by wykonczyly ;) choc podejrzewam ze sa wzory do zgrubszego obliczenia tego wplywu. Skoro sa sposoby na wyliczenie pola magnetycznego wokol elektromagnesu w zaleznosci od polozenia i dlugosci elektrod...
-
A pomyśleć że główne założenie ospojlerowania auta to poprawa aerodynamiki.
Tyle że orciari było pakietem stylizacyjnym...
-
Prawda. Znaczenie w przypadku prędkości jakie rozwija poloneza ma chyba jednak pomijalnie małe :)
nie wiem, ja tam osobiscie często przekraczam 140km\h a wtedy aerodynamika ma już znaczenie :)
-
Coś mozę być na rzeczy. Mój EVO V z 1.4 bez poleciał 190 i ani grama wiecej. kapcie 195/60R14,
Z orciari i na 185/65R14 szedł 185 i miałem jeszcze troche gazu pod stopą. Najlepiej założyć rzemieślnicze (to z zatopionymi śrubkami) i szybko zdemontować na próbę.
-
Powyżej 140km/h faktycznie opór powietrza ma wpływ :) Nie mniej jednak zauważyłem że po zamontowaniu spoilera na klapie, tylna szyba jest praktycznie sucha nawet podczas jazdy w deszczu.
-
Z tą szybą tylną nie zauważylem, jeździlem z i bez spoilera, nie mniej - ciekawe spostrzeżenie :)
A ja mam pytanie [jak juz o "takich" rzeczach gadamy] jaki wplyw maja owiewki heko? mianowicie przod , tyl , tylna szyba? pogarszaja czy to jest wrecz nieodczuwalne?
-
Można palić w aucie jak pada :) Owiewki dają rade, nie wyobrażam sobie jazdy bez nich zimą albo w deszczu. Pozatym nie pizga z tyłu ludziom po głowach, a zapewniają wentylację.
-
Zwykły zderzak w Caro pcha część powietrza pod auto, a dokładka raczej temu zapobiega i wypycha powietrze na boki powodując większy opór. To takie moje małe spostrzeżenie :)
-
Najlepiej założyć rzemieślnicze (to z zatopionymi śrubkami) i szybko zdemontować na próbę.
pirotechnicznie w czasie jazdy i sprawdzic czy przyspieszy :D
-
Nie mniej jednak zauważyłem że po zamontowaniu spoilera na klapie, tylna szyba jest praktycznie sucha nawet podczas jazdy w deszczu.
Tego wciskanego pod uszczelkę? To by oznaczało że sprawdziła się moja teoria że powoduje oderwanie strugi powietrza i fabryczny spoiler na końcu klapy przestaje dzięki temu działać. Że struga trzyma się seryjnego Polda do końca tylnej klapy to widać jak się jedzie po kurzu.
"co by było gdyby babcia miała wąsy" więc proszę jeszcze raz - bez spin.
Przeciętna prędkość na szybkim odcinku specjalnym rajdu, to współcześnie jakieś 130-140km/h. Homologacja znacząco ogranicza ingerencję w aerodynamikę auta, ale każde współczesne auto rajdowe ma do przedniego zderzaka przykręconą gumową lub węglową listewkę która ma zmniejszyć ilość powietrza pod autem żeby go mniej nosiło, choć spotkałem się też z opinią że nierówne podwozie od którego odstaje dużo podzespołów stawia także duży opór.
-
Nie mniej jednak zauważyłem że po zamontowaniu spoilera na klapie, tylna szyba jest praktycznie sucha nawet podczas jazdy w deszczu.
jeśli chodzi o owiewkę heko, wciskaną pod szybę, to pięknie widać zawirowania podczas użycia spryskiwacza, przy prędkosci ~120km/h płyn/woda wędruje do połowy szyby.
-
kapcie 195/60R14,
Z orciari i na 185/65R14 szedł 185 i miałem jeszcze troche gazu pod stopą
Ja bym tu raczej stawiał na mniejsze opory toczenia opon.
Co do Ori to mógłbym się przychylić do teorii, że może ograniczać bujanie autem, bo zapobiega dostawaniu sie powietrza pod auto (zarówno zderzak jak i dłuższe progi). W koncu nie bez powodu rasowe sportowe auta ciągną po asfalcie zderzaki niczym pługi :)
-
.. a to w Polonezie występuje takie pojęcie jak aerodynamiczność ??
no, dobra, żartowałem :)
-
Prawda. Znaczenie w przypadku prędkości jakie rozwija poloneza ma chyba jednak pomijalnie małe :)
tp twpj nie osiaga 90km/h ? bo o oporach aerodynamicznych zaczynamy mowic od 60km/h ,a roznice czuc juz od 80km/h
Coś mozę być na rzeczy. Mój EVO V z 1.4 bez poleciał 190 i ani grama wiecej. kapcie 195/60R14,
Z orciari i na 185/65R14 szedł 185 i miałem jeszcze troche gazu pod stopą.
tego w ogole nie ma jak porownac ,bo na roznicy srednicy opon 2km/km ,wiatr mogl wiac 2km/h szybciej i 1km/h zle spojrzales - i juz mamy rozne wyniki,
co do orciari to niewiele zmienia w aerodynamice auta,
jakies roznice na pewno sa i raczej na minus ,a nie na pluc ,ale sa to roznice niemierzalne w warunkach drogowych,
co do tylnej klapy ,to bez spojlerow na gorze juz od 60km/h deszcz nie pada na szybe
-
co do tylnej klapy ,to bez spojlerow na gorze juz od 60km/h deszcz nie pada na szybe
A to akurat prawda, nigdy w sumie jadąc właśnie 50-60km/h nie miałem problemu z widocznością w tylnej szybie podczas deszczu bo szyba była sucha... Dopiero przy dojazdach na skrzyżowania kiedy się zatrzymywałem był sens używania wycieraczki.
Teraz mam zamontowaną szeroką owiewkę HEKO (nie pod uszczelkę) i jedyna różnica jaka jest to przy wyższych prędkościach woda która płynie po dachu nie odrywa się na linii dachu i kapie za samochód a owiewka ją "łapie" i kropi na tylną szybę. :) Ale dzieje się to tylko na bokach auta (mniej-więcej tam gdzie są mocowania owiewki), nie w polu widzenia lusterka wstecznego...
:)
-
Moje zdanie jest takie że orciari z przodu jest prostopadle do powietrza idącego w stronę auta i stanowi większy opór niż sam zderzak skierowujący swoim nachyleniem powietrze te pod auto.
Ten zestaw nie miał zmniejszać oporu tylko poprawiać prowadzenie się samochodu. Spoiler przedni ogranicza ilość powietrza idącego pod przód i w efekcie auto lepiej trzyma się drogi, strugi spływające na boki zmniejszają podatność na boczny wiatr, listwy progowe powodują dokładnie to samo - podmuchy dociskają auto zamiast je podnosić, no i tylny spoiler powoduje lepszy docisk tylnej osi. (Nie chodzi mi o ten na szybie).
A sama szyba jest na ogół czysta, bo Polonez ma bardzo dobrze zaprojektowaną linię i powietrze nie odrywa się na krawędzi dachu tylko spływa ładnie aż do tyłu. Co przy okazji bardzo zmniejsza opory. Dobrze też robi na zmniejszenie oporu taka nakładka pod przód jaką wykonał kolega z FSOAK (nie pamiętam w tej chwili nicka) i której zdjęcia już były tu na forum.
-
Masz na myśli Adamusa i jego aerodynamiczne Atu (Malachitowy Myśliwiec)?
-
Zgadza się. Borewicze i przejściówki miały przód pod spodem dużo lepiej wykonany z punktu widzenia opływu powietrza, bo nie było żadnych dziur pomiędzy zderzakiem, a nadkolami i pasem przednim. W sumie już samo wypełnienie tej przestrzeni powinno mieć całkiem spory wpływ na opory.
-
Ma ktoś link, gdzie można zobaczyć ten Malachitowy Myśliwiec?
-
http://www.forum.fsoautoklub.pl/viewtopic.php?t=2276
-
Mam fotki - poszukam i wkleję. :)
-
http://www.forum.fsoautoklub.pl/viewtopic.php?t=2276
Nie istnieje ;p
-
Chyba sam nie istniejesz. Zalogowałeś się?
-
utek - do tego działu na AK mają dostęp tylko wybrani :d
-
No to sorry. Czyli zdjęć też raczej nie można pokazać. Ale jak ktoś chce zobaczyć o co chodzi, to niech zajrzy np pod jakiegoś golf, octavię itd.
-
Zgadza się. Borewicze i przejściówki miały przód pod spodem dużo lepiej wykonany z punktu widzenia opływu powietrza, bo nie było żadnych dziur pomiędzy zderzakiem, a nadkolami i pasem przednim
Bo ten element był na wierzchu, a w Caro jest zasłonięty zderzakiem, gdzie w oryginale powietrze wlotem szło na kierownicę strugi która jednocześnie pchała powietrze na chłodnicę i pełniła funkcję spoilera przedniego. Oczywiście można próbować zmniejszyć opory montując jakąś płytę z tworzywa pod spodem. Albo poprawić docisk obniżając przedni zderzak i montując kurtyny pod progami jak w T16 Evo 2, ale to już raczej dla zabawy. Bardziej prowadzenie przy wysokich prędkościach psuje zmienna geometria spowodowana niedostatecznym podparciem tylnego mostu. Stara Carówca jest dosyć dobrze dostosowana aerodynamicznie. Nie dość że tył nadwozia jest bardzo dobry, to jeszcze auto ma praktycznie 4 spoilery. Tylnej klapy, zderzaka przedniego, przedni za wlotem powietrza i przedni grill który pcha powietrze w górę.
Ten zestaw nie miał zmniejszać oporu tylko poprawiać prowadzenie się samochodu. Spoiler przedni ogranicza ilość powietrza idącego pod przód i w efekcie auto lepiej trzyma się drogi, strugi spływające na boki zmniejszają podatność na boczny wiatr, listwy progowe powodują dokładnie to samo - podmuchy dociskają auto zamiast je podnosić, no i tylny spoiler powoduje lepszy docisk tylnej osi. (Nie chodzi mi o ten na szybie).
Ja myślę że ten zestaw nie robił nic poza zmianą wyglądu. Tylny spoiler Oriciari jest taki pod takim kątem i takiej grubości że bardziej opór powiększa niż cokolwiek dodaje docisku. Całość tylko waży dodatkowe kg. Może ciut mniej powietrza pod autem z tym jest z uwagi na niższy przód i progi.
-
Spoiler przedni ogranicza ilość powietrza idącego pod przód i w efekcie auto lepiej trzyma się drogi
a od kiedy to auto odrywane od drogi lepiej sie jej trzyma ?
przeciez jak nie pojdzie dolem ,to pojjdzie gora ,badz na boki,
origami na boki kiepsko kieruje powietrze ,bo ma laczenia i halogeny w zaglebieniach,
w rezultacie predzej wpadnie w drganiach na tych swoich "solidnych" mocowaniach ,niz ustabilizuje samochod
strugi spływające na boki zmniejszają podatność na boczny wiatr, listwy progowe powodują dokładnie to samo - podmuchy dociskają auto zamiast je podnosić
no dziwne ,wg. ciebie wiekszy żagiel slabiej napedza statek,
sorka,ale boczny podmuch wiatru nigdy nie dociska auta ,a wręcz próbuje go przesunąć ,
gdyby potraktowac taki prog strumieniem wody ,to moze i by jakas skladowa w dol wystapila ,ale gdzie ma sie odbic powietrze w powietrzu ?
potrzebny by byl dziurawy próg,zeby zrobic z niego spoiler
wiec nie ma co sie doszukiwac w origami funkcji aerodynamicznych ,bo to typowy pakiet stylistyczny,
zreszta z innymi autami jest tak samo ,prawdziwe spoilery zazwyczaj wygladaja paskudnie ,a brzydkie rzeczy sie nie sprzedają ,jezeli nie maja znaczka W :p
-
KGB - przeczytaj jeszcze raz co ja napisałem, a potem co Ty...
Spoiler przedni ogranicza ilość powietrza idącego pod spód i powoduje, że wędruje ono na boki. Czyli w efekcie przy większej prędkości pod spodem auta nie robi się nadciśnienie i koła przednie mają lepszą przyczepność do drogi. Do tego strugi powietrza spływające po boku auta osłabiają siłę podmuchów bocznych. Narysuj to sobie w formie wektorów to zobaczysz o co biega...
Gdy nie ma listew progowych silnych podmuchy wiatru bocznego wlatują pod auto, tworząc tam nadciśnienie i zmniejszając stabilność.