FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Adampio w Styczeń 23, 2005, 16:47:50 pm
-
Witam,
Nie moge nigdzie znalezc powszechnie tu zalecanego uzasadnienia postepowania po dluzszym wyjeciu aku z samochodzika.
Streszczajac, nalezy: "odpalic i nie tykajac gazu, nie wlaczajac zadnych odbiornikow pradu poczekac az sie wlaczy wentylator chlodnicy".
Nurtuje mnie co sie wtedy dzieje w komputrze. Z dostepnej mi literatury wiem ze w pamieci nieulotnej (EPROM?) komputra zaszyte sa wielowymiarowe charaketerystyki pracy silnika stanowiace synteze wielu pomiarow z wielu realnych silnikow i majace stanowic udany kompromis pomiedzy spalaniem a dynamika. Tjuning np. sportowy polega na ingerencji w te charakterystyki, zwykle poprzez wymiane wspomnianego EPROM-a na inny.
W takim razie co i po co zapisuje sie w pamiec i komputra podczas eksploatacji?
-
Witam!!!
Praca komputera, polega oczywi?cie na tym o czym wspomniałe? czyli, mapa wtrysku(która jest modyfikowana żależnie od odczytów czujników) itp. Ale komputer to jest takie inteligetne narzędzie, które zapisuje różne usterki. Komputer że tak powiem "my?li" i zbiera informancję z różnych czujników. Gdy co? się dzieje nie tak, zmienia mapę wtrysku na bezpieczn?. Zapisuje wszystkie usterki, dlatego żeby mechanik mógł zdiagnozować usterkę i naprawić. :wink:
Jeżeli chodzi o restart kompa, to nie wiem jak jest w GSI, ale np. Audi, Opel należy odł?czyć akumulator na przynajmniej 15 do 30 min. Wtedy pamięc usterek zostanie zresetowana, i komputer będzie miał ustawienia pocz?tkowe. Jednakże jeżeli usterka nie zostanie usunięta, wtedy znowu w pamięci się zapisze itd...
P.S. nie słyszałem o takim postępowaniu jak wspomniałe?. Także nie wiem czym to jest powodowane
-
jak juz wpomnieliscie komputer ma ustanowiona mape wtrysku, tak zwana petle gdy nalapie bledow "glupieje".. przy bledzie optymalizuje petle i po usunieciu bledu nie zawsze powraca do pierwotnej.. dlatego po restarcie pamieci komputer zczytuje sobie dane poczatkowe zimnego silnika, mieszanke, temperature, czas nagrzewania itp i wedlug tych parametrow ustala sobie poprawna petle dlatego musi pochodzic bo restarcie do momentu wlaczenia wentyla na chlodnicy bez wciskania gazu, sprzegla i wlaczania odbiornikow.... pozdrawiam!
-
po restarcie pamieci komputer zczytuje sobie dane poczatkowe zimnego silnika, mieszanke, temperature, czas nagrzewania itp i wedlug tych parametrow ustala sobie poprawna petle dlatego musi pochodzic bo restarcie do momentu wlaczenia wentyla na chlodnicy bez wciskania gazu, sprzegla i wlaczania odbiornikow
Nie bardzo rozumiem co ma tu do rzeczy czas nagrzewania. Bo inny jest w zimie, iny w lecie, innny jak jest tektura na chlodnicy, a jeszcze inny przy typowej usterce poldolota jaka jest siadniecie termostatu.
Jesli to tak wazne (np. dane zimnego silnika) to moze warto resetowac komputer raz na kwartal?
Albo przynajmniej na mrozie i w upale.
-
moge sie mylic z tym czasem nagrzewania ale on nie beirze pod uwage jednego parametru ale wszystkie naraz... jesli nie chcesz nie rob restartu.. ja po kazdym dluzszym odpieciu akumulatora robie restart i czasem jak mi skoczy znacznie spalanie robie restart i jest ok. ostatnio po odpieciu akumulatora bo u blacharza fura stala po odpaleniu silnika obroty mi skakaly do 2 tys jak wciskalem gaz rosly ale jak puscilem nie malaly,,, zrobilem restart i jest ok... to juz Twoja osobista sprawa czy ty chcesz restart czy nie... z bledami tez da rade jedzic
[ Dodano: 2005-01-24, 00:24 ]
komputer nie jest inteligentny, sam sobie bledow nie usunie i nie poprawi swojego wadliwego dzialania...
-
mój Gsi stoi bez pr?du 23h/dobę i niema problemów z poprawn? prac? silnika, chyba że może mieć co? wspólnego z spalaniem a pali od 10 do 13 litów gazu.
-
Lisu#1849
ja chce i robie reset (y) :)
Czasem pomaga u mnie na zamulenia silnika.
Tylko lubie jednoczesnie wiedziec co sie w srdoku dzieje gdy cos takiego robie. :)
-
Mechanik mi powiedzial ze reset komputera owszem - kasowanie bledow, ale on sie SAM dostroi w czasie jazdy.... przynajmniej GSi
Pozdrawiam
-
Ooo, to by tlumaczylo zjawisko ze Poldolot eksploatowany w miescie dziadzieje. Dopieo jak sie poleci nim w dluga trase to nabiera wigoru.
Musi "stroi sie" :)
-
Zawsze mialem wrazenie ze moj lepiej smiga w trasie, poza tym czasem wydaje mi sie, ze w miesicie lata jak szalony, a potem ledwie co... ale mam dziwne wrazenie, ze to _tyllko_ moje autosugestie... niestety :)
BTW, przy gazie to nigdy nic nie wiadomo :)
-
Ten proces nazywa się procesem adaptacji, po prostu należy pomierzyć ci?nienie w kolektorze dolotowym silnika na wolnych obraotach i u?rednić z zapisanymi w pamięci danymi. Chodzi poprostu o to że każty silnik jest troszeczkę inny inne luzy, opory toczenia itp.. Więc sterownik sam prubuje znale?ć optymalne warunki zasilania paliwem porównuj?c zmierzone warto?ci do zapisanych w pamięci.
Proces adaptaci trwa od zał?czenia silnika do momentu w zasadzie kiedy sonda lambda osi?gnie swoj? temperaturę pracy i sterowanie silnika przejdzie z pętli otwartej do pętli zamkniętej standardowo jest to przy temperaturze około 60 stopni.
Nie trzeba czekać do zał?czenia wentylatora ale w kszi?żkach tak pisze żeby nie było niedomóweiń
-
Jak mogę się wtr?cić.
Sterownik ma w pamięci EPROM zapisany wielowymiarowe tablice wg których pracuje silnik. I to jest wspólne dla wszystkich silników danego typu. Ale że każdy jest inny w pamięci RAM ma korekty do nastaw fabrycznych sporz?dzone w czasie pracy i ta czę?ć ulega skasowaniu.
Dalej wyja?nia MLP.
-
Troszeczkę odkopuje, ale po cóż zakładać nowy wątek. Mam standardowy mułowaty rozruch silnika w poldolocie z gazem jakiejś 2 generacji Tartarini tj. ciężkie odpalanie na zimnym ( a zdarzy się, że od strzała łapie skurczybyk), moje pytanie (Poldon Delphi Multec). Piszą tutaj 9 lat temu, żeby odłączyć akum (na ile?) i potem odpalić silnik do włączenia wentyla. Ktoś mi mówił, że z odpiętą minusową klemą hmm. Co o tym myślicie?
-
Piszą tutaj 9 lat temu, żeby odłączyć akum (na ile?) i potem odpalić silnik do włączenia wentyla. Ktoś mi mówił, że z odpiętą minusową klemą hmm. Co o tym myślicie?
Taka procedura ma zastosowanie w przypadku jednopunktowego wtrysku Boscha w Poldkach Plusach GLi. W przypadku GSi to niestety nie działa.
-
Zatem co ma zastosowanie w GSI?