FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: Tomekk w Kwiecień 30, 2014, 22:22:20 pm
-
Polonez Plus 1,6 GLI, rocznik 1999. Chłodnica z dwoma wentylatorami. Problem jest następujący:
Zauważyłem że po osiągnięciu temperatury grubo ponad 90 stopni nic się nie dzieje i żaden wentylator się nie załącza. Gdy temperatura zaczyna rosnąć i przekracza trochę 100 stopni, załącza się wentylator po prawej stronie (patrząc po otwarciu maski). Wydaje mi się że wcześniej powinien załączyć się ten pierwszy ale u mnie tak się nie dzieje. Wygląda tak jakby ten nazwijmy go podstawowy przy swojej temperaturze włączenia nie reagował. Czujniki są ok co udowadniam poniżej:
Jak wiadomo, grube umysły z jakiegoś biura konstrukcyjnego w FSO wpadły na pomysł że lewy czujnik włącza prawy wentylator a prawy czujnik lewy <spoko> <spoko> <spoko>.
To by się zgadzało gdyż zwierając na krótko styki czujnika po lewej stronie (patrząc po otwarciu maski), napięcie pojawiło się na zasilaniu prawego wentylatora więc jest prąd i prawy wentylator ma prawo się załączyć:
(http://i1365.photobucket.com/albums/r748/Tomek_samochody/P1300657_zps2cd84ac7.jpg)
(http://i1365.photobucket.com/albums/r748/Tomek_samochody/P1300658_zps1c79e55d.jpg)
Robiąc to samo po prawej stronie (patrząc po otwarciu maski) czyli zwierając styki prawego czujnika:
(http://i1365.photobucket.com/albums/r748/Tomek_samochody/P1300654_zps4180a7f7.jpg)
wydaje mi się że napięcie powinno pojawić się na stykach zasilania lewego wentylatora:
(http://i1365.photobucket.com/albums/r748/Tomek_samochody/P1300655_zpsd330fd33.jpg)
Tak się jednak nie dzieje i "po lewej" stronie prądu na stykach wentylatora nie ma. Wentylator po podaniu prądu z akumulatora oczywiście działa.
Pytanie brzmi: skąd bierze się prąd na lewy silnik, wiem że w skrzynce są bezpieczniki pt: "sterowanie" i "zasilanie" wentylatorów oraz siedzi tam żółty przekaźnik:
(http://i1365.photobucket.com/albums/r748/Tomek_samochody/P1300659_zpsab9b45eb.jpg)
Gdzieś wyczytałem że jak są dwa wentylatory to FSO dawało dwa przekaźniki ale ze schematu to nie wynika. Moje zaciekawienie wzbudził drugi przekaźnik który jest "rzucony luzem" gdzieś z tyłu, który wypadł mi po otwarciu skrzynki:
(http://i1365.photobucket.com/albums/r748/Tomek_samochody/P1300663_zps360f04e4.jpg)
Co mnie nieco zaniepokoiło, ma on 4 styki i jest identyczny z tym od opisanego jako ten od wentylatora, jednak podłączone sa do niego tylko 3 kabelki. Czy tak ma być? Czy to ma prawo działać?
(http://i1365.photobucket.com/albums/r748/Tomek_samochody/P1300665_zps4fc89ef1.jpg)
Dodatkowo na przewodach które widać luzem i jednej od tego dodatkowego przekaźnika od niewiadomo czego są karteczki z opisem w stylu "nowa wiązka" czy "zmiana wiązki Daewoo Fso". Elektryka nie jest moją najmocniejszą stroną więc tak to łopatologicznie wyjaśniłem. Z góry dzięki za pomoc w rozwiązaniu zagadki niedziałającego wentylatora nr 1.
-
Słychać cykanie przekaźnika jak zwierasz kabelki czujnika ? Przekaźniki żółte 545 są sterowane tylko masą więc 3 przewody w zupełności wystarczą. Musi być tam podana masa (wtyk 85) więc pewnie ten cieńszy błękitny to masa (-) od czujnika więc sprawdź czy pojawia się ona tam po zwarciu kabli czujnika. Dwa grubsze kable to pewnie stały + (30) i wyjście na wentylator (87), teoretycznie po zwarciu tych grubszych kabli (wtyk 30 i 87) wentylator powinien ruszyć, jeśli rusza to wydaje mi się że przekaźnik do wymiany o ile pojawia się tam masa na 85 bo jak się nie pojawia to jest jakaś przerwa miedzy czujnikiem a przekaźnikiem.
-
a sprawdzałeś czy czujniki sprawne?
jeśli ma dwa wentylatory powinno byc 92-87 i drugi 90-95 stopni.
Sprawdź te przekaźniki, może ma przerwę na obwodzie.
-
a sprawdzałeś czy czujniki sprawne?
jeśli ma dwa wentylatory powinno byc 92-87 i drugi 90-95 stopni.
Sprawdź te przekaźniki, może ma przerwę na obwodzie.
Czujniki raczej ok, problem w tym że mostkując kable czujnika po lewej stronie chłodnicy, działa prawy wentylator czyli tak jak ma być - na jego wtyczce pojawia się zasilanie co pokazuje próbnik na zdjęciu. Drugi wiatrak ten po lewej stronie nie dostaje prądu po zmostkowaniu prawego czujnika. Wentylator po podłączeniu prądu prosto z AKU oczywiście jest ok. Po prostu brak samego zasilania na przewodach zasilających lewy wiatrak.
-
a sprawdzałeś ten nieszczęsny przekaźnik i wiązkę dochodzącą do niego?
-
Tzn. że może mieć okrojoną wiązkę, w moim atu+ `98 były wyprowadzone kable do 2 wentylatora mimo że nie było go w standardzie(wtyczki zaślepione plastikiem wyprowadzona
wtyczka w skrzynce pod przekaźnik i bezpiecznik)jeśli tu jest dodatkowo przekaźnik luzem to chyba coś było kombinowane.
-
Tylko który? Widzę że bankowo jest jeden oznaczony na schemacie skrzynki, nie wiem czy ten luzem jest do drugiego wentylatora?
-
Tylko który? Widzę że bankowo jest jeden oznaczony na schemacie skrzynki, nie wiem czy ten luzem jest do drugiego wentylatora?
Napisałem wyżej jak to sprawdzić.
-
w moim boschu 98' sa dwa przekazniki 545 od wentylatorow w skrzynce - nie wiem po co tutaj przekaznik zostal wywalony poza skrzynke ,skoro nic nie zajmuje jego miejsca w skrzynce,
dzialanie samego przekaznika latwo sprawdzi ,wiec nie pozostaje w tym przypadku nic poza sprawdzeniem przekaznika ,speciem na krotko przewodow i sprawdzeniem ,czy wentylator dostaje napiecie,
bardziej finezyjnie robi sie to miernikiem,
jak juz bedzie dzialac to trzeba kulturalnie przeniesc przekaznik do skrzynki na jego miejsce i bedzie pan zadowolony :D