FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Karoseria / Blacharka / Wnętrze => Wątek zaczęty przez: Marcin OBR w Wrzesień 22, 2014, 07:46:55 am
-
Posiada ktos schemat jak podpiac przekaznik zeby nie spalic centralki ??I jeszcze jedno pytanko jakie powinno byc napiecie na kabelku dajacym sygnal z drugiego kanalu??
-
Jeszcze raz.
Jaki sygnał masz z centralki po naciśnięciu guzika na pilocie ?
Plus czy masę ?
Tym sygnałem należy wysterować przekaźnik który będzie podawał napięcie na siłownik.
Podłączasz tak jak każdy inny przekaźnik tylko kwestia jego wysterowania - albo ma stały plus (jeśli centralka podaje masę) albo stało minus (jeśli centralka podaje plus)
Napięcie na kabelku sygnałowym będzie 12V , problem polega na tym że prąd jest bardzo malutki i wystarczy on zapewne tylko do wysterowania przekaźnika.
-
Raczej na 99% będzie to sygnał masy bo najłatwiej jest zrobić wyjście na otwartym kolektorze tranzystora. Obciążalność to jakieś 200-300mA więc tylko cewka przekaźnika. Samo podłączenie banalne. 30 do stałego plusa po bezpieczniku, 85 (albo 86 bo nie pamiętam) do wyjścia centralki o ile faktycznie wystawia sygnał masy. Wyjście 87 przesyła zasilanie do siłownika. Drugi kabelek siłownika do masy i już działa.
Centralki wystawiają impuls na ok, 1-2s więc nie powinno być problemu z ewentualnym spaleniem silniczka. Sam silniczek też musi mieć uciąg bo minimum 4kg. Fabryczny Mera Błonie daje radę.
Gdyby ktoś chciał się bawić w dodatkowy przycisk to mam dwie rady. Po pierwsze to dobrze zrobić zabezpieczenie żaby klapa otwierała się tylko z otwartymi drzwiami. Po drugie do wyżej opisanego przekaźnika trzeba zastosować dodatkowy układ czasowy bo mi się kiedyś zablokował zewnętrzny przycisk w pozycji załączonej i efektem tego wyło spalenie silniczka siłowniku.
-
W sensie przy otwartych drzwiach czy tylko przy odryglowanych ?
BO to dość uciążliwa sprawa... otwierać drzwi żeby otworzyć bagażnik.
Chodzi o to żeby się "przypadkiem" nie otworzył ?
Można to zrobić jeszcze inaczej.
Ja mam dwa dodatkowe kanały z wyjściem masy - i wpadłem na pomysł żeby jeden z nich podłączyć pod czasowy wyłącznik oświetlenia.
Czyli światełko wewnątrz zapala się z pilota.
Można by tak wysterować przekaźnik otwierający klapę - żeby działał np tylko po zapaleniu światełka wewnątrz:
Czyli:
Najpierw zapalamy światełko , a potem otwieramy klapę. :)
Pomysłów jest sporo, ale wątpie żeby się bagażnik sam otworzył.. a nawet jeśli - to klapa jest na tyle cieżka że sama się nie uchyli.
-
Co do ukłóadu czasowego jako zabezpieczenia - wcale nie jest on konieczny - wystarczy tylko zrobić mikrostyk przy zamku albo samym siłowniku który będzie rozwierał przekaźnik w momencie kiedy zamek jest w pozycji "otwarty" czyli sygnał masy puścić przez krańcówkę zwykła (tylko z leciutką sprężyną) - zamek się otwiera i wychyla... rozwiera krańcówkę i rozłącza sygnał masy...
Proste zabezpieczenie.
Ewentualne uszkodzenie lub blokada będize sygnalizowana wtedy ciągłym otwieraniem i zamykaniem się zamka.
Mając już sterowanie otwarciem z pilota (czyli podawaniem sygnału masy) można zrobić dodatkowy przycisk podający masę niezależnie od pilota...
I mamy otwieranie bagażnika guziczkiem.
-
Po pierwsze - jeśli macie sterownik z drugim kanałem który nie jest zabezpieczony to zmieńcie sterownik... bo nawet mój chińczyk ma zabezpieczenie przed otwarciem bagażnika, tj. żeby go otworzyć trzeba najpierw odryglować drzwi. Poza tym poprzez missclick nie da się otworzyć - przycisk na pilocie trzeba przytrzymać przez minimum 2 sekundy :)
Dwu sekundowy sygnał masy z drugiego kanału wyprowadzony mam do przekaźnika który jest w bagażniku, obok siłownika (zwykły siłownik slave, taki jak w drzwiach). Plus do sterowania przekaźnika i siłownika "zaczerpnięty" z lampki bagażnika. Masa dla siłownika pod śrubkę. Całość działa już ponad rok i nie ma z tym żadnych problemów, nawet w mrozy bez problemu otwiera bagażnik.
Najwięcej roboty z montażem jest przy pociągnięciu przewodu od centralki do bagażnika, można zrobić szybko byle jak kładąc kabelek pod przykręcaną listwą, ale ja zrobiłem to porządnie i przewód idzie razem z główną wiązką z lewej strony i wychodzi z peszla przy lewej tylnej lampie.
-
Wariacji jest wiele.
Oczywiście chodziło o odryglowane drzwi. Kiedyś robiłem mikroswitcha sprzęgniętego z siłownikiem centralnego. Teraz się zmądrzyłem i pobieram sobie sygnał z siłownika mastera...
Generalnie otwieranie za pomocą magicznego guzika to wygodna sprawa jak się trzeba często dostawać do bagażnika. Auto stoi sobie otwarte w "strefie bezpiecznej" np na podwórzu i każdorazowo jak chcemy po coś sięgnąć do bagażnika to nie musimy biegać do drzwi.
-
Po pierwsze - jeśli macie sterownik z drugim kanałem który nie jest zabezpieczony to zmieńcie sterownik... bo nawet mój chińczyk ma zabezpieczenie przed otwarciem bagażnika, tj. żeby go otworzyć trzeba najpierw odryglować drzwi. Poza tym poprzez missclick nie da się otworzyć - przycisk na pilocie trzeba przytrzymać przez minimum 2 sekundy :)
E tam...
jak mam centrala z dwoma kanałami i nie mam alarmu to po co otwierać całe auto jak chcę tylko coś wziąć z bagażnika.
To guzik ma być OBOWIĄZKOWO związany z ryglowaniem drzwi. a to jest układ niejako obok sterowania radiowego.
-
Zawsze można zrobić mikrostyk pod uchwytem klapy i stamtąd otwierać :)
-
W borkostworku miałem "gwoździa" wystającego z lampy tylnej.
W carusie miałem mikrostyka przymocowanego do tylnego noska w miejscu gdzie wkłada się rękę do otwierania klapy.
Teraz w Atomówce muszę zrobić kolejnego "gwoździa" ;).
-
Po co gwoździa ? w ATU jest uchwyt fajny i dyskretny...
-
I lipa nie dziala ,zmierzylem miernikiem kabel ktory podaje impuls z centralki i wyszlo cos kolo 0.62v
-
Nie mierzysz napięcia tylko przewodność.
Ustaw miernik na sprawdzanie obwodów (tak żeby po zetknięciu jego przewodów wydawał dźwięk). Jedną końcówkę do masy (np. śruba krańcówki drzwiowej) a drugą do przewodu z centralki. Po wciśnięciu na pilocie przycisku przez jakieś 2 sekundy powinien wydobywać się dźwięk z miernika.
-
Po co gwoździa ? w ATU jest uchwyt fajny i dyskretny...
I "ciągać druta" za każdym otwarciem klapy... Gdyby chociaż jeszcze były zawiasy wchodzące do auta (ale całe szczęście nie są) to byłoby do czego przewód podłączyć.
Będzie "gwóźdź" ale jeszcze nie wiem kiedy...
-
A wiec niewiem co jest grane ,slychac jak przekaznik przeskakuje ,ale nie wychodzi prada z niego ehh
-
Narysuję ci to.
Oto najprostsza z możliwych wersja podłączenia takiego siłownika.
Układ można poszerzać o różne parametry (np plus tylko przy odryglowanych drzwiach itd.)
(http://i20.photobucket.com/albums/b201/stingerek/przek.png)
-
Typowy przekaźnik ma cewkę na 85 i 86 - takim schematem jak powyżej nie zadziała.
-
Dodatkowo większość przekaźników ma zmostkowane 87 i 87a. Do tego celu najlepiej zastosować przekaźnik od klaksonu taki żółty. Ze schematu Stingerka trzeba wtedy wywalić mostek 30-87 i już powinno zadziałać.
A wiec niewiem co jest grane ,slychac jak przekaznik przeskakuje ,ale nie wychodzi prada z niego ehh
Jeśli przekaźnik klepie to albo jest niesprawny albo siłownik nie działa. Żaróweczka w dłoń i sprawdzamy po kolei zasilanie przed przekaźnikiem->zasilanie za przekaźnikiem->zasilanie oraz masę na siłowniku-> sam siłownik na krótko. Jeśli elektrycznie wszystko będzie OK a zamek i tak nie będzie się otwierał to albo za słaby prąd dopływa do siłownika albo zwyczajnie w świecie siłownik za słaby.
PS. Jeśli kolega wziął zasilanie z lampki bagażnika to może być problem że napięcie na niej może być tylko ze światłami pozycyjnymi.
-
Stingerek dzieki za schemat , dziala:) Jeszcze jedno pytanko jak sie wpiac z kablami zeby moc otwierac klape z guzika z wnetrza auta??
-
podać masę na przekaźnik na tę samą nóżkę co i z centralki ;)
-
Dzieki, wszystko dziala jak nalezy , teraz jeszcze jakis fajny guzik musze dobrac:)
-
Polecam z saaba.
(http://jserv.pl/dtb/zdjecia/8ccdb2f6.jpg)
U mnie jest zamontowany tu:
(https://lh5.googleusercontent.com/-eDK5alkrcOI/U_maFKIbuGI/AAAAAAAAPEA/HLEhgAWswT4/s640/P4111513.JPG)
-
A on jest podświetlany?
-
U mnie jest miejsce na konsoli ,poniewaz włącznik z halogenów przednich jest juz nie potrzebny :) Wiec będe taki brać powinien pasować w oryginalne miejsce
(http://images69.fotosik.pl/222/891c5b7555bb50cfm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=891c5b7555bb50cf)
-
No ładne cacko.Z czego to pochodzi?Budowa taka sama,jak poldkowe.
-
Alfa 166 bodajze , bedzie wygladać jak fabrycznie z poldka hehe
-
Odkopię.
Majstruję sobie właśnie otwieranie klapy za pomocą siłownika elektrycznego. Otwieranie z pilota mam już rozkminione ale chciałbym jeszcze założyć otwieranie klapy z przycisku. I tu mam pytanie: skąd wziąć sygnał tak aby przycisk otwieania klapy był nieaktywny kiedy zamki są zaryglowanie. Myślałem z początku żeby zastosować mikroprzełącznik w drzwiach ale czy można by wykorzystać sygnał z mastera w przednich drzwiach (jednak już do drzwi kierowcy dość dużo kabli idzie i nie uśmiecha mi się dokładać kolejnych)?
-
Zamontuj np. takie coś w tylnych drzwiach.
(http://i.st-firmy.net/93xzdvl/automat-stopu-wlacznik-swiatel-stop-fiat-126p-cinqucento-fso-p-regmot-sklep-motoryzacyjny-ptak-w-inz.jpg)
Trzeba tak umocować,żeby ten rygiel u góry,za który się pociąga palcami,po wciśnięciu wciskał przycisk stycznika i jednocześnie rozłączał obwód elektryczny.Wystarczy wtedy tylko puścić przez niego zasilanie i po robocie.W drzwiach tylnych te dwa przewody więcej jakoś upchasz.
To tak na szybko napisałem.Pewnie ktoś ma lepszy pomysł.
-
Sławek,
chcesz zrobic przycisk w kabinie do otwierania klapy elektrycznie, mimo ,ze masz linke pod reka ?
a mozna wiedziec po co ?
w Kappie jest otwieranie na pstyczek elektryczek i jest to irytujace, raz ze bez akumulatora nie ma jak otworzyc bagaznika (niby jest zamek,ale trzeba isc po kluczyk,
dwa ze na pracujacym silniku nie mozna otworzyc (ale to chyba po lifcie, musze sprawdzic u brata,bo nigdy nie pamietam w ktorej wersji)
-
Przycisk może być ukryty gdzieś na zewnątrz z tyłu, bardzo wygodne rozwiązanie, nawet lepsze jak pilot :) Sygnał masy bierze się z mastera, jak masz już podłączony w drzwiach to nie trzeba nic ciągnąć nowego w drzwiach tylko rozdzielić kable w kabinie przed przelotką. I wtedy oczywiście przycisk jest nieaktywny jeżeli centralny zamknięty.
-
Dokłądnie, w uchwycie klapy jest wystarczająco miejsca na mikrostyk pod paluszek żeby klapę otwierać z zewnątrz.
-
Ewentualnie może gdzieś w ramce tablicy rejestracyjnej ? Jakiś mały guziczek na tym pasku gdzie często są jakieś napisy myślę że dałoby radę zamontować. Albo całą tablice zamontować na jakiś sprężynkach, pod spodem mikrostyk i otwierać poprzez przyciśnięcie całości :D No wszystko zależy od pomysłu.
-
Odkopię.
Majstruję sobie właśnie otwieranie klapy za pomocą siłownika elektrycznego. Otwieranie z pilota mam już rozkminione ale chciałbym jeszcze założyć otwieranie klapy z przycisku. I tu mam pytanie: skąd wziąć sygnał tak aby przycisk otwieania klapy był nieaktywny kiedy zamki są zaryglowanie. Myślałem z początku żeby zastosować mikroprzełącznik w drzwiach ale czy można by wykorzystać sygnał z mastera w przednich drzwiach (jednak już do drzwi kierowcy dość dużo kabli idzie i nie uśmiecha mi się dokładać kolejnych)?
Jeśli masz sterownik z jakimkolwiek immobiliserem, (zakładam że skoro masz opcję otwarcia klapy z pilota to nie jest to jakaś najprostsza wersja), to wystarczy wykorzystać wyjście ze sterownika odblokowujące zapłon. Ewentualnie można kombinować z puszczeniem sygnału otwierania drzwi na jakąś czasówkę (np taką jak od oświetlenia wnętrza), a wyjście z tej czasówki na cewkę przekaźnika - drugi biegun cewki przez ukryty przycisk do plusa, i masz opcję otwarcia klapy przez jakieś 30s od otwarcia zamków.
-
KGB, troche niejasno sie wyrazilem. Nie chce w kabinie robic takiego wylacznika tylko wlasnie gdzies przy samej tylnej klapie :)
Jezeli mozna wykorzystac mase z mastera to mysle ze to bedzie najlepsze wyjscie
Pytanie bonusowe: jezeli po zamknieciu drzwi na przewodzie sygnalowym zamykania jest caly czas masa to mozna ja wykorzystac do domykania szyb np. Proxima SSM2 ?
-
A otwierania z klucza nikt nigdy nie próbował zrobić? :-)
-
Też kiedyś miałem zrobiony "magiczny przycisk" w tylnej lampie. Naprawdę fajna sprawa. POdłączenie miałem właśnie z mastera CZ ale że robiłem to dobre 5 lat temu to nie powiem jak to było podłączone. Tym bardziej, że przycisk sterował nie bezpośrednio siłownikiem a układem czasowym. Prawdopodobnie poszedłem na łatwiznę i zastosowałem kolejny modół CZ tylko do obsługi klapy... Plus tego jest taki, że nawet uszkodzenie przełącznika - zwarcie nie spowoduje spalenia silnika w siłowniku.
-
Podumałem dzisiaj chwilę i wymyśliłem sobie taki układ:
(http://s26.postimg.org/5snbvqjnt/zamek.jpg)
Legenda:
1. Sterownik radiowy zamka
2. Siłownik Master w drzwiach kierowcy (na rysunku tylko wyprowadzenia sygnałowe)
3. Wyłącznik w okolicach tylnej klapy
4. Przekaźnik 542
5. Akumulator
6. Siłownik tylnej klapy
A więc tak mój sterownik radiowy ma dodatkowy kanał sterowany minusem więc postanowiłem wykorzystać do tego przekaźnik typu 542.
Do otwierania z tyłu auta planuję zastosować taki przełącznik: https://sklep.avt.pl/przelacznik-okragly-metalowy.html umieszczony w tylnym nosku. Sygnał będzie wzięty z wyjścia "otwórz" mastera - wtedy pojawia się na nim masa przy zamkach odryglowanych. Sygnał ten będzie służył do wysterowania przekaźnika siłownika tylnej klapy. Po drodze będzie w/w przełącznik w tylnym nosku który będzie zamykał obwód. Po zaryglowaniu drzwi masa będzie zanikać i otwarcie tylnej klapy przyciskiem na zewnątrz nie będzie możliwe :-)
-
Sprawdź tylko czy podłączając się do mastera że swoim układem nie ześwirują ci zamki w drzwiach.
-
W teorii powinno działać, w praktyce nie pamiętam już, czy master podaje masę przez cały czas, kiedy jest odryglowany, czy tylko impuls w trakcie ruchu w górę - jak to sprawdzisz to reszta jest chyba ok.
-
W masterze jest przełącznk bistabilny czyli albo masa albo plus.
tyle że dochodzi jeszcze sterownik radiowy, który podaje masę na dodatkowy przekaźnik tym samym zwierając cały obwód mastera do masy. Przy przyciśniętym/ uszkodzonym na zwarciu przycisku zewnętrznym sterownik CZ może potraktować to na równi z próbą otwarcia auta z kluczyka i wraz z otwarciem klapy odrygluje pozostałe drzwi. Dla pewności między przekaźnik dodatkowy a przcisk na zewnątrz warto dodać diodę "strzałką" w kierunku mastera.
Niemniej jednak na wypadek usterki przycisku warto też pomyśleć nad jakimś układem czasowym. Ja już tak jeden siłownik spaliłem...
-
czy master podaje masę przez cały czas, kiedy jest odryglowany
Też się właśnie o to obawiałem ale sprawdzałem i wyszło że jednak masa jest tam cały czas (kiedy zamknięte).
Sprawdź tylko czy podłączając się do mastera że swoim układem nie ześwirują ci zamki w drzwiach.
Dzisiaj zrobię małe testy, zobaczymy co z tego wyjdzie.
Edit:
Przetestowane, wszystko gra. Centralny zamek nie świruje i wszystko działa zgodnie z założeniami :-)
Bocian, chyba nie powinno być jednak problemu bo klapę z pilota można otworzyć dopiero po odryglowaniu zamków, niemniej jednak pomysł z diodą wykorzystam dla bezpieczeństwa. Siłownik zamierzam zastosować jakiś wodoodporny (przynajmniej IP65), a jego przyłącza zewnętrzne zabezpieczyć albo klejem na gorąco, albo tym preparatem http://www.soselectronic.pl/?str=371&artnum=33229&name=kontakt-chemie-plastik-70-400ml&gclid=CO2m8snInscCFSTItAodds4Daw - mam nadzieję że to wystarczy.
Przy okazji pytanie pomocnicze: oddzielał ktoś klosz tylnej lampy Caro od korpusu, ona jest klejona, zgrzewana?