FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: FSOmr88 w Styczeń 08, 2015, 20:16:29 pm

Tytuł: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: FSOmr88 w Styczeń 08, 2015, 20:16:29 pm
Jak w temacie, na allegro są wałki o 18zębach:
(http://img20.allegroimg.pl/photos/oryginal/49/61/20/49/4961204925)
zębów 17/30:
(http://img18.allegroimg.pl/photos/oryginal/49/74/09/17/4974091740)
Oraz wałek 26zębów
(http://img20.allegroimg.pl/photos/oryginal/49/18/37/14/4918371407)
Oraz wałek 20 zębów
(http://img14.allegroimg.pl/photos/oryginal/48/95/40/49/4895404948)

To mówi allegro, jak jest w rzeczywistości, czy rzeczywiście było tyle rodzajów skrzyń?
W takim razie ile zębów ma Polonez z silnikiem 1.4?

Z uwagi na to, że moja skrzynia kończy żywot w ekspresowym tempie chcę użyć skrzynię z Plusa 1.6


Edit:
Rover: (http://img20.allegroimg.pl/photos/oryginal/49/18/24/11/4918241130)
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: Multec w Styczeń 08, 2015, 20:29:32 pm
Najdrobniejszy, bo od MR93 do końca produkcji jest taki sam.
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 08, 2015, 20:40:43 pm
rover ma taka skrzynie jak w plusie,
3 rodzajow to sie jeszcze doliczylem,ale czwartego nie moge - czyzby prosty drązek mial inne zeby niz stary ukosny
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: FSOmr88 w Styczeń 08, 2015, 22:33:45 pm
Więcej zębów to i większe koło, czyżby choinka była inna?
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 08, 2015, 23:13:42 pm
roznice w rozmiarze kola sa minimalne ,przelozenie zreszta tez - jak widac na zdjeciach roznica w srednicy kol jest mala ,a wiecej zebow to zeby o mniejszym module,
choinka jest inna w kazdym przypadku - inne zęby nawet przy takiej samej srednicy nie beda wspolpracowaly ze soba
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Styczeń 08, 2015, 23:32:21 pm
Tak czy inaczej jedno jest pewne. Roverowski wałek jest zdecydowanie dłuższy i ma trzpień na łożysko w wale korbowym 10mm co w połączeniu z powyższym wskazuje że jest tylko jeden rodzaj pasujący do rovera... I ma 10 zębów pod tarczę sprzęgłową ZTCP...

Dla mnie żaden z powyższych nie wygląda na roverowski.
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: Multec w Styczeń 08, 2015, 23:43:18 pm
Wałek do Rovera ma 18zębów na tarczę (tyle co skrzynka R65 w Roverze).
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Styczeń 09, 2015, 18:40:25 pm
ostatnio przerabialem skrzynie z PN'a 88r i wałek od rovera pasowal bez zadnych problemów... nie wiem skad ta teoria :
rover ma taka skrzynie jak w plusie,
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 09, 2015, 19:13:46 pm
to nie teoria, tylko dane z ksiazki i fakt, ktoremu trudno zaprzeczyc ,biorac pod uwage ,ze w Plusie byly skrzynie po ostatniej modyfikacji,ktora nastapila przed Plusami :D
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Styczeń 09, 2015, 22:20:13 pm
KGB ile skrzyn kazdego rodzaju rozebrales i zlozyles ponownie?
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 09, 2015, 22:41:05 pm
nie wiem,bo nie liczylem i nie mieszalem czesciami w nich - dlatego nie wiem,czy skrzynia kupiona w 1995 roku jest przed,czy po modernizacji,
nie no zartuje, wiem,ze raczej przed ,bo ma V 0.88 i mimo,ze kola V biegu mozna mieszac miedzy skrzyniami (pare kol oczywiscie) ,to fabryka raczej takiej nie zrobila na sprzedaz jako czesc zapasowa

jezeli wlozyles walek czynny ze skrzyni rovera o przelozeniach 3.830 ; 1.971 ; 1.321  do skrzyni od ohv o przelozeniach 3.778 ; 1.944 ; 1.307 to przypomina mi to taki dowcip o milicjantach/policjantach :

Policjanci zostali poddani testowi na inteligencje polegajacym na tym, ze trzeba umiescic klocki o roznych ksztaltach np. kwadratowym, trojkatnym, okraglym przekroju w odpowiednich otworach przygotowanej deski. Wnioski i wyniki testu:
- test zdali wszyscy
- 10% wykazalo sie przy tym odpowiednim poziomem inteligencji
- 90% wykazalo sie niepospolitą siłą
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: FSOmr88 w Styczeń 09, 2015, 22:44:30 pm
KGB, masz więcej informacji dot. przełożeń różnych skrzyń?
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Styczeń 09, 2015, 22:53:55 pm
jezeli wlozyles walek czynny ze skrzyni rovera o przelozeniach 3.830 ; 1.971 ; 1.321  do skrzyni od ohv o przelozeniach 3.778 ; 1.944 ; 1.307 to przypomina mi to taki dowcip o milicjantach/policjantach :
co maja do tego przelozenia innych biegów skoro wałek sprzegłowy to inaczej 4 bieg. Przełozenie 4 biegu jest identyczne jak kazdej innej skrzyni. Zazebienie na synchronizatorze jest takie samo. W kazdej skrzyni, ktora rozbierałem zeby skosne do napedu choinki rowniez sie zgadzaly.
a tak na marginesie to Twoje dowcipy sa mało śmieszne bo ja w przeciwienstwie do Policjantów nie uzywam sily czy tez pałek robiacych za mlotek zeby cos wbic na sile do głowy, w tym przypadku do skrzyni biegów
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 09, 2015, 23:05:29 pm
mam jeszcze dane z ksiazki o DFie,
kazda ze skrzyn ma tez inne przelozenia dla wstecznego biegu ,co jest malo istotne (chociaz dziwne,ze zmieniali, co mogloby sugerowac zmiane odleglosci osi, a to by bylo problemowe w produkcji i zamiennosci czesci),
V bieg dla najswiezszej 0.806 ,dla starszej 0.803 ,
dla DFa 3.753 ; 2.132 ; 1.378 ; 0.881
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Styczeń 09, 2015, 23:08:28 pm
w takim razie jakie przelozenia ma skrzynia od diesla? troche to chore bo wedlug ksiazek to zbiegiem czasu skracano przelozenia...
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 09, 2015, 23:09:34 pm
co maja do tego przelozenia innych biegów skoro wałek sprzegłowy to inaczej 4 bieg. Przełozenie 4 biegu jest identyczne jak kazdej innej skrzyni. Zazebienie na synchronizatorze jest takie samo.
nie wiesz jak dziala skrzynia trzywalkowa,wiec nie bardzo mam jak z Toba dyskutowac
W kazdej skrzyni, ktora rozbierałem zeby skosne do napedu choinki rowniez sie zgadzaly.
widac rozbierales tylko jedna generacje skrzyn ,czyli nie rozbierales skrzyni z 1988 roku

w takim razie jakie przelozenia ma skrzynia od diesla? troche to chore bo wedlug ksiazek to zbiegiem czasu skracano przelozenia...
Morawski nie podaje przelozen dla Diesla,
najkrotsze przelozenia oprocz I ma skrzynia z czasow DFa ,wiec nie skracano ich tak bardzo,
GLD ma pewnie taka skrzynie jak reszta ,moze byc roznica z pierwszymi sztukami,bo byly klepane jeszcze jako waskie
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: FSOmr88 w Styczeń 09, 2015, 23:37:54 pm
KGB, a możesz napisać która skrzynia ma jakie przełożenia?

nie wiesz jak dziala skrzynia trzywalkowa,wiec nie bardzo mam jak z Toba dyskutowac
Najlepiej byłoby gdybyś wkleił rysunek schematyczny skrzyni biegów, zobrazowało by to zasadę działania skrzyni biegów.
co maja do tego przelozenia innych biegów skoro wałek sprzegłowy to inaczej 4 bieg.
Nie do końca, jak widzisz po zdjęciu, wałek sprzęgłowy zazębia się też z innym wałkiem - dolnym. Jeśli ilość trybów będzie inna nie zazębi się dobrze, nie wsadzi się go nawet nie mówiąc o jeździe. No chyba, że wywalisz choinkę, zostawisz tylko wałek sprzęgłowy i tylko 4 bieg.
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Styczeń 10, 2015, 00:10:03 am
czyzby prosty drązek mial inne zeby niz stary ukosny
wygląda na to, że tak:

(http://i1267.photobucket.com/albums/jj557/maciejowski1/WP_20150109_005.jpg)

chociaż jest pewna nieścisłość. literatura podaje zmianę przełożenia na marzec 83, a wioorek zmianę drążka na listopad 83. ale wątpię by zaraz przed zakończeniem produkcji starej skrzyni zmieniali przełożenia.
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 10, 2015, 01:11:12 am
KGB, a możesz napisać która skrzynia ma jakie przełożenia?
wyłuskaj z postow , najswiezsza to rover/plus i polaczysz sobie V z reszta skrzyni


chociaż jest pewna nieścisłość. literatura podaje zmianę przełożenia na marzec 83, a wioorek zmianę drążka na listopad 83. ale wątpię by zaraz przed zakończeniem produkcji starej skrzyni zmieniali przełożenia.
alez ona byla krotka , w dodatku ruszyli tylko II i III zostawiajac I taka sama i ilosc zebow tez na jednym kole taka sama,wiec zroznicowali moduł - teraz przy rozbieraniu przyjzalbym sie dokladnie tym kołom zębatym,

zmiana drazka sama w sobie nie ma wplywu na przelozenia, wiec moga byc rozbieznosci,
w PN przeciez skrzynia od poczatku miala skosny drazek (czy sie myle ? nie widzialem PN z prostym),
jezeli obudowa pod prosty bylaby inna tzn. miala inna odleglosc osi ,to bebechy nie bylyby zamienne ,a to wymusiloby produkcje dwoch rodzajow skrzyn na dwoch odzielnych liniach - wtedy zazebienie stale i I o takiej samej wartosci bylyby malo realne (chociaz pewnie mozliwe,bo w skrzyniach samochodowych nie stosuje sie znormalizowanych modułów)
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Styczeń 10, 2015, 12:50:32 pm
Mam pytanie o skrzynie diesla: czy wałek z takiej skrzyni podpasuje do OHVkowej? Ta ohvkowa jest z nieznanego mi rocznika i tyle o niej wiem: chyba że powiecie jak ocenić który to typ. Na pewno jest Vb
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 10, 2015, 13:16:12 pm
zdejmij w obu dekle (miska olejowa  :d ), zaznacz farba jeden ząb na kole najblizej sprzegla i policz liczbe zebow - jezeli w obu skrzyniach bedzie taka sama liczba zebow to walek bedzie pasowal,
to najprostszy sposob na sprawdzenie bez rozbierania
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Styczeń 10, 2015, 15:37:34 pm
czyli nie rozbierales skrzyni z 1988 roku
nie ma to jak zobaczyc na odległość z którego roku jest skrzynia :D Ja jebie KGB ty i te domysły. Jeżeli ja nie wiem jak dziala skrzynia 3 wałkowa to ty nie masz Poloneza. Widać w każdym temacie masz jak najwiecej do powiedzenia, szkoda ze w wiekszosci przypadków gadasz brednie...
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 10, 2015, 16:47:23 pm
uspokuj sie,bo ci zylka peknie - spusc cisnienie,
sam napisales,ze nie wiesz jak dziala skrzynia - zatycowalem fragment,w ktorym opisujesz to, jak ona nie dziala,
a co do tego ,czy skrzynia z 1988 roku ma przelozenia takie jak skrzynia z 1994 to chetnie sie dowiem,jezeli ktos ma odpowiednie materialy,

poki co radze zobaczyc dodane zdjecie w pierwszym poscie,gdzie widac walek od rovera,ktory ma 26 zebow,
skrzynia z DFa  do i po 1983 ma 17 zebow,
po drodze sa jeszcze walki 18 i 20
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: Przem w Styczeń 10, 2015, 16:49:43 pm
KGB ty kurna te swoje teorie to władz sobie w dupe. Moja skrzynia jest 88 i jest przerobiona. Zrób coś własnymi rękoma a nie tylko piszesz głupoty.
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Styczeń 10, 2015, 17:33:57 pm
Moja skrzynia jest 88

Moje pytanie, zadane wcześniej - jak poznać z którego roku jest dana skrzynia?

Bo to że jeździła w aucie z 1988 roku to nie jest żaden argument...
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 10, 2015, 21:12:34 pm
KGB ty kurna te swoje teorie to władz sobie w dupe. Moja skrzynia jest 88 i jest przerobiona. Zrób coś własnymi rękoma a nie tylko piszesz głupoty.
jezeli pokazesz oznaczenie,ze skrzynia jest z 1988 to mozemy podyskutowac

uzywajac rąk istnieje szerokie spektrum wynikow,
w cieciu polonezow na pewno ci nie dorownam, ale pod wzgledem tworczej pracy to musisz jeszcze sporo lat pozyc, zeby mi dorownac
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Styczeń 10, 2015, 21:58:56 pm
Moje pytanie, zadane wcześniej - jak poznać z którego roku jest dana skrzynia?
na obudowie jest podany rok. wystarczy sie jej przyjrzeć.
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Styczeń 10, 2015, 22:07:04 pm
KGB w takim razie oświeć mnie swoja teoria jak działa skrzynia w Polonezie. Jezeli uwazasz ze wałek sprzegłowy nie jest uzywany jako 4 bieg to w takim razie pokaż mi ta przekładnie, która odpowiada za to. Jeżeli zęby skośne będące na wałku sprzęgłowym nie służą do napędu choinki a co za tym idzie do napędu pozostałych biegów to widać, że zbyt długo siedziałeś w książkach...
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 10, 2015, 23:04:03 pm
nie odwracaj kota ogonem ,nie chodzi o to ,ze walek sprzeglowy nie ma zwiasku z IV biegiem,
chodzi o to,ze zadales pytanie retoryczne - "co maja do tego przelozenia innych biegów..." i dalej podpierajac to IV biegiem i identyczna budowa synchronizatora ,
 w domysle twierdzisz,ze wszystkie walki sprzeglowe sa takie same ,bo wszedzie IV bieg jest taki sam i pierscien zazebiajacy synchronizatora jest taki sam,

dopiero teraz sie douczyles i dopisujesz :
Jeżeli zęby skośne będące na wałku sprzęgłowym nie służą do napędu choinki a co za tym idzie do napędu pozostałych biegów
kogo chcesz nabrac ? gdybys wiedzial to co teoretycznie teraz wiesz (z wypowiedzi) to bys nie napisale tego,co wczesniej napisales ,bo nie mam miejsca na wywody o IV biegu ,jezeli chodzi o wspolprace z choinką ,
IV bieg bedzie dzialal, jezeli do skrzyni w ogole nie zamontujesz choinki !!! wtedy faktycznie rodzaj walka czynnego(sprzeglowego) nie ma znaczenia dla dzialania skrzyni o jednym biegu (IV)
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Styczeń 11, 2015, 00:08:23 am
na obudowie jest podany rok. wystarczy sie jej przyjrzeć.

A mógłbyś zdradzić w którym miejscu obudowy? Żebym zaoszczędził sobie czyszczenia na błysk całej obudowy :P Muszę sprawdzić trochę tej teorii :)
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Styczeń 11, 2015, 00:22:03 am
w PN przeciez skrzynia od poczatku miala skosny drazek (czy sie myle ? nie widzialem PN z prostym),jezeli obudowa pod prosty bylaby inna tzn. miala inna odleglosc osi ,to bebechy nie bylyby zamienne ,a to wymusiloby produkcje dwoch rodzajow skrzyn na dwoch odzielnych liniach - wtedy zazebienie stale i I o takiej samej wartosci bylyby malo realne (chociaz pewnie mozliwe,bo w skrzyniach samochodowych nie stosuje sie znormalizowanych modułów)
od samego początku, przynajmniej seryjnej produkcji.
środkowa część obudowy jest na 99% taka sama.
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Styczeń 11, 2015, 09:02:40 am
KGB bez urazy ale ty nawet nie potrafisz czytac ze zrozumieniem... od poczatku chciałem Cie uswiadomic, ze w skrzyni z 88r choinka ma takie same przekładnie jak Twoja ukochana skrzynia z Plusa...
Tytuł: Odp: Wałki sprzęgłowe w Polonezie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 11, 2015, 15:00:15 pm
twoja teoria zaklada, ze sam potrafisz pisac zrozumiale ,ale ta teoria nie pokrywa sie z praktyka