FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => CAŁA POLSKA => Wątek zaczęty przez: jacek_w w Maj 04, 2015, 15:10:23 pm
-
Witam wszystkich forumowiczów. Około dwa lata temu zaplanowałem sobie zbudować Poloneza do sportu na podstawie Borewicza rok 1986 w ładnym stanie. Poldka dostałem od klienta, któremu odświeżyłem Fiata 125. Docelowo w aucie miał się znaleźć silnik od Hondy S2000, czyli raczej miała to być taka zabawka konstruktorska. Postanowiłem więc zawieźć samochód do jednej z podpoznańskich firm która zajmowała się motorsportem. Niestety zdążyłem tylko rozebrać poldka, a majstry tylko obspawali bude, włożyli byle jak silnik, zbudowali customowe mocowanie na sankach polonezowskich, wycieli część tunelu skrzyni i firma zakończyła działalność. Auto odebrałem na obrotnicy. Kolejna firma, która chciała się podjąć budowy zażądała za budowę 500 zł za dzień pracy a projekt na ok 5-6 miesięcy. Bez gwarancji, że auto będzie skręcało prawidłowo, bez lakierowania i składania :P Musiałem zrezygnować z projektu S2000 i silnik sprzedałem. Borka mam teraz na obrotnicy w swoim garażu. Wstawiłem na nowo tunel od skrzyni. Zostaje więc zmuszony wybudować go na podstawie silnika 2,0 DOHC od fiata 132 i zawieszeniu takim jakie się w tamtych czasach montowało. Za kilkanaście dni auto trafia na zbudowanie klatki bezpieczeństwa z homologacją. Blacharsko oraz lakierniczo temat ogarnę sam, gdyż zajmuje się tym na codzień. Pozostaje pytanie jaki najlepiej włożyć silnik z gamy DOHC(dostępność silników od Lanci, Fiata Tipo, Tempry), ponieważ o podwójnych gaźnikach można jedynie pomarzyć-brak dostępności, a jak już są to cena z dupy wzięta. Skrzynia pasuje od poldka ale czy jest to rozsądny wybór? Colotti to marzenie chyba ściętej głowy. Macie jakieś ciekawe sugestie?
Kilka fot jak to wygląda:
(http://s5.ifotos.pl/mini/borek-raj_wwnhqha.jpg) (http://ifotos.pl/z/wwnhqha/)
(http://s10.ifotos.pl/mini/borek-raj_wwnhqrx.jpg) (http://ifotos.pl/z/wwnhqrx/)
(http://s2.ifotos.pl/mini/borek-raj_wwnhqrw.jpg) (http://ifotos.pl/z/wwnhqrw/)
(http://s10.ifotos.pl/mini/IMAG0182j_wwnhqxa.jpg) (http://ifotos.pl/z/wwnhqxa/)
-
Po raz kolejny czytam podobną historie: firma bierze się za swapa i kończy w 1/4 drogi. Nie potrafię tego zrozumieć ;/ Myślę że warto podawać nazwy takich niesolidnych firm by przestrzec innych.
-
proszę bardzo
https://www.facebook.com/waabgarageofficial?fref=ts
NIE POLECAM !!! <do bani>
-
Musiałem zrezygnować z projektu S2000 i silnik sprzedałem
Szkoda że nie poszukałeś kogoś solidniejszego nadal pod prożekt S2000, mogłeś podpytać u Walezego, bo już to montował do Fiata 131. A tak ładujesz się w starego dohca, którego obsługa w przypadku intensywnego użytkowania będzie o wiele droższa niż tej hondy. Zresztą Walezy dlatego wstawił S2000 bo z dohcem nie mógł ukończyć żadnego rajdu, bo ciągle coś wybuchało.
Kolejna firma, która chciała się podjąć budowy zażądała za budowę 500 zł za dzień pracy a projekt na ok 5-6 miesięcy.
To już smiech na Sali, co to za naciągacze co liczą nie za konkretny zakres prac a liczą za dzień pracy którego nijak Ci nie udokumentują , chyba Cie uznali za szejka :-)
-
Zresztą Walezy dlatego wstawił S2000 bo z dohcem nie mógł ukończyć żadnego rajdu, bo ciągle coś wybuchało.
bo tam ze zwykłego dohc zostało mniej niż u ciebie z caro ;P
grzebanie z dohc to imo debilizm jezeli chcesz faktycznie powalczyć z czasem, ma sens tylko jezeli na imprezach wymagana jest zgodność z homologacją, wsadzanie f20 to tez był strzał w kolano bo k20 to dużo skok na przód ;)
-
Znam temat jak chyba mało kto...
U mnie od pomysłu do wyjazdu (silnik, skrzynia s2000, EMU+strojenie, ukł. paliwowy, zawieszenie gwint D2 racing + ukł. kier. e36, hamulce e46 330, przeróbka podwozia i nadwozia na pseudo coupe, klatka, piaskowanie+cynowanie+malowanie nadwozia, wyposażenie.) zajęła ponad 4 lata i pracowało na to (niestety) 5 firm. Dodam znanych i powszechnie cieszących się nienaganną (ba, wręcz wzorową) opinią. W mojej opinii - czyli kogoś kto sprawdził to na własnej skórze - tylko jedna z nich wywiązała się z umówionych terminów. A koszta - z perspektywy czasu i ogromu prac 500zł za dzień nie jest wcale jakoś relatywnie dużo. Podkreślam relatywnie bo za tydzień pracy takich warsztatów można mieć całkiem przyzwoitego poldka.
Trzeba wiedzieć że takie projekty z zasady są nieopłacalne i dla 99,99% społeczeństwa głupim marnotrawieniem kasy a osoba która ładuje tą kasę jest po prostu głupia.
-
Wsadzenie S2000 wiązało się z diametralną przebudową części blacharskich oraz podłogi a nawet był pomysł aby budować rame i nasadzić bude poldka. Także zrezygnowałem, stało się. Może jakimś rozwiązaniem jest wsadzenie takiego DOHCa od Lancii albo Fiata Coupe? A nie bawienie się w gaźnikowce. Borka buduję tylko i wyłącznie do amatorskiego sportu.
U mnie od pomysłu do wyjazdu (silnik, skrzynia s2000, EMU+strojenie, ukł. paliwowy, zawieszenie gwint D2 racing + ukł. kier. e36, hamulce e46 330, przeróbka podwozia i nadwozia na pseudo coupe, klatka, piaskowanie+cynowanie+malowanie nadwozia, wyposażenie.) zajęła ponad 4 lata i pracowało na to (niestety) 5 firm
O ja nawet nie pytam o kwote jaką wpompowałeś w swoje Coupe elltry :d
Bardzo fajnie przygotowany jest pomarańczowy Borek z MP Classic http://www.mpclassic.pl/index.php/pl/galeria-projektow-zrealizowanych-3/17-borewicz (http://www.mpclassic.pl/index.php/pl/galeria-projektow-zrealizowanych-3/17-borewicz)
-
Firma ta również uczestniczyła w budowie mojego cudaka :d
-
Wiem wiem widziałem foty, przeróbka nadwozia tak mi się coś wydaje? Zadowolony z MP? raczej tam go nie zawiozę bo mam daleko do Częstochowy :P
-
Z pracy generalnie tak, z terminów nie. Z kosztów tak średnio.
Ja też mam daleko do Cz-wy i może właśnie dlatego ta terminowość taka a nie inna. Im klient dalej mieszka i nie jest w stanie "kontrolować" na bieżąco tym większy kit można wciskać przez tel... Niestety jest to prawda potwierdzona kilkoma przypadkami.
A wracając do głównego Twojego pytania - najtańszą opcją na sporą moc przy jak najmniejszych kosztach jest pójście w stronę 6cio cylindrowej rzędówki z E36. Części masz w bród, ceny przystępne, opcje rozwoju są zaczynając od chińskich komponentów a kończąc na topowych firmowych rozwiązaniach.
Z silników 4 cylindowych czyli teoretycznie gabarytowo najłatwiejszych do wpasowania do poldka i występujących natywnie jako RWD za dużego wyboru nie masz - prócz f20 z hondy ewentualnie nissan np ca18det czy volvo redblock np b23.
Z 4 cyl. FWD można połączyć stosunkowo łatwo np. saab b204/234+ skrzynia z opla, ford zetec + skrzynia n9. Jednak mimo wszystko koszty większe niż przy bmw.
-
wsadzanie f20 to tez był strzał w kolano bo k20 to dużo skok na przód
niezbyt rozumiem co masz na myśli
6cio cylindrowej rzędówki z E36
ale to chyba nie najlepsze rozwiązanie ze względu na wagę, przynajmniej w teorii i widząć filmy na YT jak jeżdzą poldki z takim balastem z przodu tak wnioskuję. Chyba lepsze było by 4cylindrowe 1,8 IS, fabrycznie 140km ale rozwojowe. I I nie trzeba modyfikowac budy.
Myślę że jeszcze kilka japońskich zestawów napędowych by się nadawało.
ja osobiście, ze względu na dźwięk który uwielbiam najchętniej władowałbym 5cyl rzędówke audi 2,3 turbo , ale to takie marzenie póki co tylko :-)
-
Ja muszę się jeszcze z decyzją przespać parę dni, póki nie zostały podjęte żadne prace lakiernicze :P
-
Rovera k nie proponuje bo o ile włożenie to banał to problem z wyciśnięciem więcej jak 160 km. Chyba że zabawa z 2.0 turbo to mamy 200km na dzieńdobry. Do tego jest o tyle fajny że fabrycznie silnik łączy się ze skrzynią za pomocą flanszy więc nie problem z dopasowaniem skrzyni od jakiegoś RWD. Czy się zmieści - do Fiata wszedł :;.
-
hyba że zabawa z 2.0 turbo to mamy 200km na dzieńdobry. Do tego jest o tyle fajny że fabrycznie silnik łączy się ze skrzynią za pomocą flanszy więc nie problem z dopasowaniem skrzyni od jakiegoś RWD. Czy się zmieści - do Fiata wszedl
i trafenie do klasy z najmocniejszymi autami na dzień dobry ;)
niezbyt rozumiem co masz na myśli
zamiast silnika s2000 można wsadzić lepszy, tańszy i nowyszy silnik z ctr-a ;)
do amatorskiego sportu to wrzuć mu k16 vvc, bedzie szybko, w miare bezboleśnie a te 160 koni na dzień dobry też nie brzmi źle ;)
-
nowyszy silnik z ctr-a
w sensie że civic type-r? tyle że w s2000 masz to fabrycznie sprzężone ze skrzynią do napędu na tył. a silnik z takiego civica to kolejne rzeźby
-
Już mam dosyć tych specmajstrów którzy chcą rzeźbić w borku :D rozcinać i rozpierdolić najłatwiej.. Dzisiaj porozmawiam jeszcze z kolegą specjalistą w sprawach napędowych i coś zdecyduje :D
Potem szkoda czasu na poprawianie po rzeźbiarzach tnących plazmą :D
(http://s2.ifotos.pl/mini/Zdjecie05_wwnawpn.jpg) (http://ifotos.pl/z/wwnawpn/)
(http://s3.ifotos.pl/mini/Zdjecie05_wwnawpe.jpg) (http://ifotos.pl/z/wwnawpe/)
(http://s2.ifotos.pl/mini/Zdjecie05_wwnawps.jpg) (http://ifotos.pl/z/wwnawps/)
-
Do rajdówki silnik musi być 4 cylindrowy, bo większy albo popsuje balans, albo trzeba będzie ciąć żeby go cofnąć do kabiny.
Zdecydowanie najlepsza opcja to 1.8K16 VVC z ZRa, dociśnięcie ze 160 do 170KM nie powinno być kosztowne, i pewnie uda się na ITB, to będzie już tyle ile miał 2000 Rally i w zupełności starczy z krótkim przełożeniem. Pamiętajcie że rajdówka ma przedewszystkim skręcać i trzymać się drogi, oraz powinna być łatwa w obsłudze. K16 ograniczy koszta i trudności do minimum, a moc będzie jak w OBR. Poza tym ten silnik jest po prostu lekki, lżejszy nawet od Fiata.
Zdecydowanie lepsze efekty uzyska jeżeli 170KM pożeni z krótkim mostem, prawdziwą szperą i kłową skrzynią, niż jak będzie się bawił w niewiadomo jaki silnik.
No i dźwięk da się uzyskać odpowiedni
https://youtu.be/_yiiV8QGW3U?t=12m15s
https://youtu.be/epKElRLqOi8?t=2m19s
Colotti to marzenie chyba ściętej głowy. Macie jakieś ciekawe sugestie?
Skrzynia kłowa do Łady VFTS z dzwonem i wałkiem sprzęgłowym Poldrovera. Szperę Colotti albo rzeźbę z innego auta pod most Poloneza można zastąpić mostem rurowym do którego na sztywno przymocujesz dyferencjał z półośkami od BMW albo Nissana z jakimś bardzo krótkim przełożeniem. Taką ramę, najlepiej ze stali chromowo-molibdenowej dla mniejszej masy, możesz przypiąć do resorów, standardowych drążków, i podeprzeć to dodatkowo Panhardem jak w OBR albo Wattem. Będzie to działać jak najzwyklejszy sztywny most, tylko że trochę dziwnie wyglądać, i przy odpowiednim projekcie będzie się bardzo łatwo wymieniać części, bo wszystko będzie na wierzchu.
-
w sensie że civic type-r? tyle że w s2000 masz to fabrycznie sprzężone ze skrzynią do napędu na tył. a silnik z takiego civica to kolejne rzeźby
widziałem przynajmniej 2 mazdy rx8 z tym silnikami wiec chyba aż takiej tragedii nie ma z przystosowaniem ich do rwd ;)
-
Wiadomo ze wszystko się da:) kwestia za ile :-)
-
Wiadomo ze wszystko się da:) kwestia za ile :-)
taniej niż zakup kompletu z s2000 ;)
-
6cio cylindrowej rzędówki z E36
ale to chyba nie najlepsze rozwiązanie ze względu na wagę, przynajmniej w teorii i widząć filmy na YT jak jeżdzą poldki z takim balastem z przodu tak wnioskuję.
Ja za bardzo nie rozumiem tego twierdzenia :P
A jak pakują do e30 silniki v8 albo nawet v10 to nie jest tam "delikatnie" zaburzony rozkład mas ? :d O m50b25 w e30 to nawet już nie wspominam, bo co druga ma taki silnik i całkiem dobrze to jeździ, nawet w rajdach.
Jak już się wsadza silnik około 200 koni do takiej wydmuszki jaką jest Polonez to chyba nie oczekujemy dobrego rozkładu masy na obie osie ? :)
-
A jak pakują do e30 silniki v8 albo nawet v10 to nie jest tam "delikatnie" zaburzony rozkład mas ? :d O m50b25 w e30 to nawet już nie wspominam, bo co druga ma taki silnik i całkiem dobrze to jeździ, nawet w rajdach.
jechałeś kiedyś e30 z v8 po ciasnych zakretach ? ;) pozatym e30 były projektowane pod r6 ( już pomijam że m3 ma r4 i kielichy pchnięte w przód ;) )i silnik nie wystaje przed przednią oś tak jak w polonezie przy takiej operacji ;)
-
jechałeś kiedyś e30 z v8 po ciasnych zakretach ? ;)
Nie jechałem bo się nie da ]:->
Ja osobiście za 2-3 miesiące jak wybuduje mi się garaż też zamierzam upychać 2.5 do polda i wcale a wcale nie będę się przejmował rozkładem masy, bo to ma być po prostu zabawka do utylizowania opon :)
-
dokładnie jak pisze Leonek, w BMW większość silnika jak nie cały jest za przednią osią, w poldku wkładająć R6 często widać poważne modyfikacje pasa przedniego, czyli potężna kotwica wisi jeszcze przed przednią osią a ma to niebagatelne znaczenie.
Michał, zapewne w miejscu będziesz kręcił bączki jak dziki, ale większoś poldków R6 które było widać na YT budowane do KJC czy driftu to niwypały, którymi ciężko skręcić i ciężko wrzucić auto w poślizg.
chociaz o najciekawszych (np ten opisywany kiedyś w GT) materiałów i filmów z jazdy tak naprawde bardzo niewiele
-
Jak już ciąć to lepiej tunel niż pas przedni.
-
R6 to spory kloc, jak już wrzucać to lepiej młodsze M50b25 i jak pisze Maniek, ciąć gródź i cofać silnik do tyłu, chociaż 10 cm, lepsze to niż cięcie tak słabego punktu jak pas przedni.
-
Jak już się wsadza silnik około 200 koni do takiej wydmuszki jaką jest Polonez to chyba nie oczekujemy dobrego rozkładu masy na obie osie ?
A dlaczego nie?
(http://www.kwa-kwa.pl/strona/images/phocagallery/1985/03-rajd-kormoran/thumbs/phoca_thumb_l_73.-marian-bublewicz-polonez-2000-turbo.jpg)
Jak ktoś chce dużo mocy i koniecznie tanio to lepiej po prostu kupić BMW, będzie mniej roboty. R6 samym dźwiękiem zdradzi brak jakiegokolwiek powinowactwa z ideą Poloneza w ogóle i będzie źle skręcać.
W E30 M3 miało silnik 4 cylindrowy, z tej przyczyny żeby to dobrze skręcało, bo auto było zaprojektowane także do rajdów.
Poza tym moc jest bez większego znaczenia jeżeli nie będzie można jej wykorzystać. Amortyzatory, krótkie przełożenie, wzmocnione drążki żeby most się nie urwał, ustawienie wszystkiego, wzmocnienie budy, dobre slicki- to jest istotne, a nie żeby auto na każde 10 sekund jazdy, przez 3 sekundy paliło gumę, a potem zwalniało kiedy kierowca usiłuje je utrzymać na drodze.
Szpera też by się przydała.
Jak widać K-seria daje radę, tylko porządnej szpery temu auto brakuje, a BMW leje.
https://www.youtube.com/watch?v=HxBvVtNYNvU
Wydech jest na dwóch przelotowych tłumikach, jakby był na jednym to by się zaczął nawet drzeć "odpowiednio"
-
ten też nie źle sobie radzi :]
https://www.youtube.com/watch?v=KE83nrvnZdM
-
Skoro temat wisi to niech będzie podsumowanie na wierzchu:
1.8 VVC zestrojone na ITB, tylny most z przełożeniem 5.37 zaspawany, poliwęglan.
https://www.youtube.com/watch?v=GPeYrxqDm64