FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: Vladimir w Listopad 23, 2015, 18:40:10 pm
-
Witam. Czy skrzynia z minusa i plusa się różni przełożeniami? Pytam bo pomimo że w sumie dużo nie ujechałem na plusowej to miałem wrażenie że jednak minusowa ma inne przełożenia, bardziej na przyspieszanie. Są jakieś oznaczenia na skrzyni czy nie da się sprawdzić jakie ma przełożenia mój egzemplarz?
-
stare skrzynie mialy inne przelozenia, w caro szerokim to juz chyba nie,
nie pamietam,kiedy byla zmiana, ale niektorzy maja tutaj materialy o tym mowiace
-
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=20340.0
tu masz wątek o przełożeniach nie wiem czy jest w 100% wszystko. Druga sprawa to czy przypadkiem nie są inne przełożenia ślimaka/napędu prędkościomierza w skrzyni?
-
Mam Kanta 1.6 i jeździłem na skrzyni z Atu+ i z powodu awarii zmieniłem te skrzynię na skrzynię z Caro 94. Żadnych różnic nie widze ;)
A w którym roku była modernizacja skrzyni, czyli 'zmniejszenie mas wirujących'?
-
W 97 roku były zmienione przełożenia kiedy wprowadzono plusa.
-
A od 97/98 doszła zmiana w uszczelnieniu oraz czujniku świateł wstecznych.
-
Czyli najprawdopodobniej z plusa 97 nie różni się od mojej z minusa 93... po prostu mam jakieś dzikie wrażenie. No nic, dzięki za odpowiedź.
-
Wrażenie jest takie w plusowej skrzyni lżej się biegi wrzuca ale to może być tylko wrażenie drążek nie lata jak w żuku
-
Co do lżejszego wrzucania biegów to zauważyłem, ale chodzi o to też że jak jeździłem na zespole napędowym z plusa to wyglądało to tak jak by się sprzęgło ślizgało a sprzęgło ok. Zero mocy w porównaniu do tego co było.
-
Witam. Czy skrzynia z minusa i plusa się różni przełożeniami?
Tak, są inne przełożenia. W plusach jest są nieco dłuższe
-
W takim razie jeśli są inne przełożenia to można jakieś konkretne dane prosić? ;) chętnie też bym się tego dowiedział jeśli są rzeczywiście prawdą te informacje
-
Witam. Czy skrzynia z minusa i plusa się różni przełożeniami?
Tak, są inne przełożenia. W plusach jest są nieco dłuższe
Ciekawe rzeczy kolego opowiadasz. Przełożenia zmieniły się w 1993 roku wraz ze wprowadzeniem nowego modułu zęba, bodajże 1.25 i od tego czasu przełożenia wynoszą kolejno :
I - 3.830
II - 1.971
III - 1.321
IV - 1.000
V - 0.806
R - 3.574
Jedyne zmiany jakie pojawiły się w Plusie (jakoś na przełomie 1997/1998) to zmiana łożyska wałka sprzęgłowego na kryte obustronnie i zmiana uszczelek na "uszczelki płynne" czyli Loctite. Nie wiem jak pod deklem, ale między aluminiowym segmentami skrzyni uszczelek w Plusowych skrzyniach nie ma. Według instrukcji niby jest 5900 do uszczelniania dekla, co by się zgadzało, bo 518 nie bardzo nadaje się do połączeń aluminium-stal.
-
Tak, są inne przełożenia. W plusach jest są nieco dłuższe
No to nie wiem po co zakładali dłuższe przełożenie główne, skoro mogli to sobie zbilansować na skrzyni... Z moich doświadczeń ze skrzyniami od Polonezów (a miałem prawie wszystkie [92'- którą najmniej pamiętam, 96', 98' i 00'] odmiany, bo tylko bez dieslowskiej ) to wszystkie skrzynie "piątki" od OHV mają takie same przełożenia. Skrzynie od roverów są delikatnie dłuższe, co bardzo wyraźnie czuć przy zmianie mostu na 3.9. Natomiast najlepiej użytkuje się skrzynie po 98r. biegi wchodzą bardzo łatwo i nawet u mnie w atówce pomimo zużytego synchronizatora 1 biegu można było bez większego problemu zredukować bieg z 2 na 1 bez całkowitego zatrzymywania samochodu, co w skrzyni z 96r było w zasadzie niewykonalne pomimo podobnego zużycia.
-
Skrzynie od roverów są delikatnie dłuższe, co bardzo wyraźnie czuć przy zmianie mostu na 3.9.
skrzynie od roverow sa takie same jak od pozostalych, czyli takie jak Multec napisal i sa KRÓTSZE niz starsze - w podanym linku Elwood opisuje obie,
brakuje tam jednej posredniej miedzy czterobiegowa a pieciobiegowa skrzyni ,ktora mialem w DFie ,a kupionej razem z silnikiem AB w 1995 na Kotsisa ,
znalazlem ta skrzynie w ksiazce do DFa , jej przelozenia :
I 3.753
II 2.132
III 1.378
IV 1.000
V 0.881
R 3.867
-
KGB Święta racja, bo to 3,830:1 a nie 1:3,830... Ale tak czy inaczej w mojej subiektywnej opinii skrzynia wydaje się być dłuższa niż ta od OHV, może dlatego, że inaczej układa się krzywa momentu, kto to wie :P
Tak btw. to jednak wyrobiłeś 8000 postów przed końcem roku, winszuję :d
-
Wikipedia mówi tak;
"W 1998 roku przeprowadzono modernizację skrzyni biegów: zredukowano masę części wirujących, poprawiono kąty daszkowania zębów oraz zmniejszono luzy. Wprowadzone zmiany ułatwiały załączanie poszczególnych biegów"
Jest to prawda?
-
nie przypominam sobie, zeby kąty daszkowania wystepowaly w innych kolach niz daszkowe ,a takich nie ma w skrzyni FSO,
moge nie pamietac wszystkiego,ale mysle ze ktos poplyna w wyobrazni,
nie sadze tez by ruszano katy nachylenia linii zęba ,bo po pierwsze to w fazie projektowania trzeba je wyznaczyc prawidlowe dla wspolpracy ,a po drugie zmiana poza drobny zakres tolerancji wymaga stosowania innych modulow,bo osie walow pozostaly w tym samym miejscu,
moze jakas drobna modyfikacja kąta zmniejszono luz medzyzebny, tylko nie wiem po co to robic - mozna pogorszyc sprawnosc, mozna uzyskac cichsza prace,ale nie zauwazylem w skrzyni plusa by ciszej chodzila,a wrecz potrafi klekotac po solidnym rozgrzaniu,
na wytrzymalosc zeba to nie wplywa,
ale to nie jest kąt daszkowania
w skrzyniach plusa na pewno zmniejszono sile sprezynek na blokadach tulei klowych,bo biegi wchodza z mniejszym wyczuciem momentu zalaczenia
-
Przy kołach chyba coś modzili, bo wprowadzili oznaczenia kropkami kół, taką legendę słyszałem i moja skrzynia z caro miała po 1 kropce na trybach.