FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => AUTA SYMPATYKÓW KLUBU => Wątek zaczęty przez: Szuder w Listopad 06, 2016, 11:04:51 am
-
Witam serdecznie,
Przedstawiam mojego Poloneza FSO 1,5 GLE z 1993 roku.
Samochód jest w bardzo dobrym stanie, jednak wymaga kilku poprawek i inwestycji, o których będę Was informował na bieżąco...
A tak wygląda teraz...
-
<a href=https://zapodaj.net/3415163b3aa59.jpg.html>AVATAR.jpg</a>
<a href=https://zapodaj.net/0c56c1469e099.jpg.html>DSC_1226.JPG</a>
<a href=https://zapodaj.net/2a09baeb6c0d2.jpg.html>DSC_1228.JPG</a>
<a href=https://zapodaj.net/0920c43f3ed16.jpg.html>DSC_1229.JPG</a>
-
https://zapodaj.net/3415163b3aa59.jpg.html
https://zapodaj.net/0c56c1469e099.jpg.html
https://zapodaj.net/2a09baeb6c0d2.jpg.html
https://zapodaj.net/0920c43f3ed16.jpg.html
-
Gratuluję fabrycznej przejściówki.
Dbaj, szanuj, dużo wosku i konserwacji, nie udziwniaj , nie obniżaj i nie cuduj lecz zostaw go w ori stanie i będzie cieszył oko na kilkanaście lat.
-
Ładny kolor. Jakie plany co do niego ? Co za inwestycje planujesz ? Ile ma przebiegu ?
-
Rzadka konfiguracja: 1.5 GLE w szerokim Caro, i maska jednocześnie z przetłoczeniem i wlotem.
Tak jak napisał przedmówca: najlepiej zostawić go w stanie oryginalnym, tylko zadbać o to co trzeba.
Wartość rynkowa nigdy raczej jakaś wielka nie będzie (na dzisiejsze licząc, nie więcej niż 10-15 tys., choć to też trudno przewidzieć, np. ceny 125p z początku produkcji w pewnym momencie dochodziły do 60tys.), ale zadbany w oryginale będzie już tylko zyskiwał na wartości.
Za dwa lata będzie można tego Caro zarejestrować jako zabytkowy i zaoszczędzić na OC.
-
ceny 125p z początku produkcji w pewnym momencie dochodziły do 60tys.
pobożne życzenia kosmitów, a nie ceny transakcyjne. na razie najdroższy 125p o jakim słyszałem, poszedł za 20k.
-
Jaka jest data produkcji? Deska z przetłoczeniem czy gładka (w centralnej części)?
-
Dzięki za miłe przyjęcie na forum.
Auto chcę utrzymać w oryginale. Bez żadnych tuningów.
Przebieg ma 91000km w oryginale. Blacharka zdrowa, do drobnych poprawek lakierniczych. Zegary w wersji starszej, ale z obrotomierzem i zegarkiem. Na zimnym odpala od "strzała" - sam byłem zdziwiony! Środek muszę wymienić... Fotele i kanapy. Ma ktoś na zbyciu? Potrzebuję także półkę tylną, dwuczęściową.
Będę potrzebował informacji od Was - specjalistów, dotyczących olejów, filtrów, świec, przewodów...
- jaki olej do silnika
- jaki olej do skrzyni? czy trzeba wymieniać?
- jakie filtry (najlepiej numery części)
- jakie świece
- jakie przewody zapłonowe
Pytań jest duzo...
Mam nadzieje, ze pomożecie...
Z góry dziękuję!!
Chcę odbudować to auto do oryginału.
-
Bardzo ładny Caro. Fajnie, że kolejna osoba na forum z Podkarpacia <spoko> .
-
jaki olej do silnika
Tu będzie pewnie ze 100 opinii co do rodzaju oleju, ale przedewszystkim w miarę lepki, co najmniej 10W40 i ten silnik ma krótki interwał wymiany oleju 10 tys. km. Niektórzy nawet uskuteczniają używanie olejów syntetycznych w tym silniku, ale to jest dość luźno zmontowany silnik, więc gdyby iść w tym kierunku, to raczej oleje w rodzaju 10W60 niż 5W30.
jaki olej do skrzyni? czy trzeba wymieniać?
API GL-5 SAE 90, np. Hipol 15F. Może być też syntetyczny GL-4 SAE 75W90.
Te same oleje daje się do tylnego mostu i do przekładni kierowniczej, oczywiście za wyjątkiem przekładni ze wspomaganiem.
Najlepsze filtry robi Sędziszów.
Co do prac lakierniczych, to po oczyszczeniu blachy polecam środek wiążący rdzę Brunox, albo podkład typu wash-primer, i dopiero na to dalsze podkłady.
-
W temacie olejów jest tyle opinii ile ludzi ;) ja z własnego doświadczenia mogę polecić do silnika Elf sporti 15w40 , do mostu i skrzyni liqui moly lub mobil byleby 85W90. Filtry wszystkie Sędziszów. Świece iskra, kable kuguar zem Ełk - są na allegro.
-
Dziękuję wszystkim za porady...
Zastanawiam się w kwestii oleju... Czy wlać półsyntetyk, czy jednak mineralny?? Chciałbym, żeby silnik ładnie pracował, ale boję się wypłukania i rozszczelnienia...
A odnośnie rozrządu, to wymienia się tylko pasek??
-
Wlej półsyntetyk, ja nie obawiałbym się o ewentualne rozszczelnienia.
-
A coś takiego??
http://www.liquimoly.sklep.pl/pl/p/MoS2-Leichtlauf-10W40-/1
-
Zastanawiam się w kwestii oleju... Czy wlać półsyntetyk, czy jednak mineralny?? Chciałbym, żeby silnik ładnie pracował, ale boję się wypłukania i rozszczelnienia...
Kiedy wlejesz mineralny to ryzyka nie ma w ogóle, z półsyntetykiem to tak 50/50 chociaż przy tym przebiegu jeszcze warto zaryzykować ;)
A coś takiego??
http://www.liquimoly.sklep.pl/pl/p/MoS2-Leichtlauf-10W40-/1
Myślę, że będzie ok
a co do rozrządu, teoretycznie tylko pasek, ale w praktyce machnąłbym też pompę wody bo to nie jest duży wydatek, a nowa to nowa
-
Zastanawiam się w kwestii oleju... Czy wlać półsyntetyk, czy jednak mineralny?? Chciałbym, żeby silnik ładnie pracował, ale boję się wypłukania i rozszczelnienia...
Kiedy wlejesz mineralny to ryzyka nie ma w ogóle, z półsyntetykiem to tak 50/50 chociaż przy tym przebiegu jeszcze warto zaryzykować ;)
A coś takiego??
http://www.liquimoly.sklep.pl/pl/p/MoS2-Leichtlauf-10W40-/1
Myślę, że będzie ok
a co do rozrządu, teoretycznie tylko pasek, ale w praktyce machnąłbym też pompę wody bo to nie jest duży wydatek, a nowa to nowa
Zalej mineralnym, po co pompę wody wymieniać jak nie wyje i jest szczelna to zostaw, po co pchać się w dodatkowe koszty.
Zamiennik jest kicha jak jest jeszcze oryginalna to jej nie ruszać.
-
Mam jeszcze pytania:
- czy przed wymianą oleju, wlać płukankę? Zaznaczę, że auto stało około 3 lat w garażu, nie jeżdżone.
- jaki płyn chłodzący zastosować?
- ile oleju wchodzi do silnika 1,5 GLE?
-
Z tą płukanką bym nie ryzykował. Możesz teraz wymienić olej razem z filtrem i za 1000 km ponownie. W ten sposób też "przepłuczesz" silnik.
Wysłane z mojego GT-I9060 przy użyciu Tapatalka
-
- jaki płyn chłodzący zastosować?
Jaki tylko chcesz. Borygo, Petrygo. Cokolwiek byle nie zamarzało.
- ile oleju wchodzi do silnika 1,5 GLE?
3,7l
-
Ahoj. Odpowiedź trochę spóźniona ale jestem tu od niedawna. Chciałbym wypowiedzieć się co do oleju bo z racji wykształcenia i wykonywanego zawodu w tej dziedzinie wiem chyba wszystko. A to co czytam na forach powoduje u mnie odruch wymiotny połączony z niedowierzaniem ;-|
Do silników FSO można lać oleje 0W/40, 5W/40, 10W/40 oraz 15W/40 (ten nie jest polecany do hydrauliki rozrządu czyli Boscha i GSI) oraz 5W50 i 10W/60, przy czym mineralny 15W jest katorgą dla każdego silnika, natomiast te ostatnie leje się do wyeksploatowanych jednostek z dużymi luzami. Teraz tłumaczę dlaczego tak a nie inaczej:
- pierwszy parametr oleju przed "W" to wyznacznik tego w jaką płynność zachowa olej w warunkach zimowych (W- jak winter) a nie jest to ogólna gęstość oleju!!! Drugi parametr po literce "W" pokazuje nam GĘSTOŚĆ oleju w temperaturze roboczej (chyba jest to 80st/C). Teraz tłumaczę łopatologicznie- olej 15W/40 ma taką samą płynność (czyli jak to określacie innymi słowy GĘSTOŚĆ) jak olej 0W/40 podczas normalnej pracy silnika. Innymi słowy wszystkie oleje ("--W/40) są tak samo gęste. Różni je JEDYNIE odporność na mróz. Jest totalną bzdurą to co ludzie wypisują na forach. Olej 15W40 jest gęstszy TYLKO I WYŁĄCZNIE w temperaturach UJEMNYCH!!! Podczas normalnej pracy silnika oba oleje zachowają taką samą gęstość!!! Ale jak widzimy po pierwszym parametrze- olej 0W/40 zachowa swoją pompowalność (czyli dobrą gęstość) w warunkach zimowych, natomiast 15W/40 będzie jak miód. Jest totalną bzdurą lanie tego gówna do wyeksploatowanego silnika i bezmyślne wierzenie "że taki gęsty olej wypełni mi luzy". BZDURA!!! Tak samo zachowa się w trakcie pracy olej 0W/40. Jeżeli ktoś ma konający silnik z orkiestrą panewek, proponuję olej 10W/60 lub 5W/50. Jak pokazuje nam ostatni parametr są to oleje które zachowują dużą lepkość (gęstość) w warunkach normalnej pracy silnika. Ja osobiście uważam, że optymalną oliwą dla silnika OHV, w naszych warunkach klimatycznych jest 5W/40. Do swojego Abimexa od 10 lat leję takie oliwy:
- silnik Shell Helix Ultra 5W/40
- skrzynka przekładniowa: Shell Syntrax 75W/90 (pełny syntetyk)
- most: Shell Spirax 80W/90
Odniosę się jeszcze do tego magicznego słowa SYNTETYK którym tak mocno podnieca się plebs. W popularnych markach olejowych nie ma prawdziwych baz syntetycznych. Nie prawdą jest też, że wszystkie oleje 0W i 5W to syntetyki, 10W do pół a 15W to minerały. Olejem syntetycznym może być nawet 20W40. Powtarzam jeszcze raz- parametr przed "W" określa nam tylko jak zachowa się oliwa w warunkach temp ujemnej a nie jaką ma gęstość czy z jakiej bazy jest zrobiona! Wszystkie oleje które kupujemy to wynik rafinacji i hydrocrackingu ropy naftowej. Tylko że oleje 15W i 20W popularnie zwane "mineralnymi" to oleje z ropy naftowej przetworzonej bardzo delikatnie. Natomiast oleje 0W i 5W są olejami równiez uzyskanymi z ropy naftowej (a jak!) tyle tylko że bardziej przetworzonej. Prawdziwymi olejami w pełni syntetycznymi są oleje z baz PAO oraz Estrów. Nie wierzycie? Proszę powąchać popularnego Mobila 0W30 (wali ropą, prawda?) i powąchać np Motula 800V Competition (ten pachnie słodko jak cukierek i ma kolor dosłownie zielono- niebieski!). Skąd w takim razie wział się napis FULL SYNTHETIC na opakowaniach olejów? To dzięki wyrokowi Sądu Najwyższego w USA który wysoce przetworzoną ropę nafotową pozwolił nazywać jako olej pełnosyntetyczny!
Jeżeli mógłbym jeszcze coś dodać... Szczerze ale naprawdę szczerze polecam preparaty ceramizujące. Ale nie ceramizer f-my CERAMIZER tylko ukraińskie XADO. O ile w silniku po za doznaniami organoleptycznymi ;p trudno jest udowodnić jego działanie, o tyle proszę to zaaplikować do skrzyni biegów i obserwować efekty. Po pierwszych 100km czuć DIAMETRALNĄ różnicę w sile potrzebnej do zmiany biegów. Skrzynia przestaje też hałasować. W silniku natomiast wyrównuje i poprawia się kompresja, zawory przestają głośno klepać i ogólnie motor pracuje bardziej jedwabiście. W moście napędowym podobnie.
Pozdrawiam.
-
W silniku natomiast wyrównuje i poprawia się kompresja, zawory przestają głośno klepać
Jeśli jest słaba kompresja to żadne moto doktory nie pomogą. Tak samo jak klepią zawory, to należy je wyregulować.
-
Pokaż mi choć jedną wzmiankę w moim tekście gdzie sugeruję użycie motodoktora. Ceramizera używasz by zapobiegać a motodoktora by leczyć. Ludzie, myślcie...
-
oraz 5W50 i 10W/60, przy czym mineralny 15W jest katorgą dla każdego silnika, natomiast te ostatnie leje się do wyeksploatowanych jednostek z dużymi luzami.
5W50 i 10W60 to nie sa oleje do wyeksploatowanych jednostek - to sa oleje do wysilonych jednostek, gdzie bardzo duza predkosc tloka powoduje miejscowy wzrost temp.
taki olej zachowuje lepkosc w przy wyzszej temp. i jednoczesnie ma szeroki zakres temperaturowy parametrow
Jest totalną bzdurą lanie tego gówna do wyeksploatowanego silnika i bezmyślne wierzenie "że taki gęsty olej wypełni mi luzy". BZDURA!!! Tak samo zachowa się w trakcie pracy olej 0W/40.
Jeżeli ktoś ma konający silnik z orkiestrą panewek, proponuję olej 10W/60 lub 5W/50.
roznica miedzy 15W40 a 0W40 w wyeksploatowanym silniku pod wzgledem technicznym polega glownie na pracy silnika nie rozgrzanego,
15W bedzie mial trudniej sie wydostac cylindrami niz 0W ,a zimny silnik ma luzy wieksze i mieszanka jest bogatsza, wiec benzyna zmywa film z cylindrow skuteczniej,
jest jeszcze czynnik ekonomiczny - do silnika, ktory przepala olej jak najbardziej sensownie jest lac 15W40 i bez sensu 5W50 czy 10W60 ,bo ten pierwszy jest tani ,a te dwa ostatnie najdrozsze,
jest jeszcze taki mineralny olej 20W50, ktory czasami mozna kupic w cenie 15W40 ,to ewentualnie on mialby jakis sens
-
Pokaż mi choć jedną wzmiankę w moim tekście gdzie sugeruję użycie motodoktora. Ceramizera używasz by zapobiegać a motodoktora by leczyć. Ludzie, myślcie...
Piszesz, że po zalaniu tego ceramizera zawory przestają głośno klepać. Czy to jest zapobieganie?
-
Odniosę się jeszcze do tego magicznego słowa SYNTETYK którym tak mocno podnieca się plebs. W popularnych markach olejowych nie ma prawdziwych baz syntetycznych. Nie prawdą jest też, że wszystkie oleje 0W i 5W to syntetyki, 10W do pół a 15W to minerały. Olejem syntetycznym może być nawet 20W40. Powtarzam jeszcze raz- parametr przed "W" określa nam tylko jak zachowa się oliwa w warunkach temp ujemnej a nie jaką ma gęstość czy z jakiej bazy jest zrobiona! Wszystkie oleje które kupujemy to wynik rafinacji i hydrocrackingu ropy naftowej. Tylko że oleje 15W i 20W popularnie zwane "mineralnymi" to oleje z ropy naftowej przetworzonej bardzo delikatnie. Natomiast oleje 0W i 5W są olejami równiez uzyskanymi z ropy naftowej (a jak!) tyle tylko że bardziej przetworzonej. Prawdziwymi olejami w pełni syntetycznymi są oleje z baz PAO oraz Estrów. Nie wierzycie? Proszę powąchać popularnego Mobila 0W30 (wali ropą, prawda?) i powąchać np Motula 800V Competition (ten pachnie słodko jak cukierek i ma kolor dosłownie zielono- niebieski!).
Nie jestem jakimś tam ortodoksem i znawcą olejów, ale ostatnio zmieniałem w ramach testów olej na Specol 5w40 i rzeczywiście miał jakiś taki słodki zapach. To znaczy że rzeczywiście jest syntetykiem?
-
Jezeli kosztował poniżej 200zł za 4L to nie jest :-)
-
Producent podaje, że jest na bazie PAO. Pachnie też "słodko". I co teraz?
-
Orlen 10W60 kosztuje/kosztowal ponizej 200pln a jest syntetykiem - cena zalezy glownie od marki
-
Orlen nie jest syntetykiem. W polsce nie produkuje się baz Ester/PAO. To są oleje wysoce crackowane co wcale nie oznacza że są złe. Masz na myśli pewnie olej Platinum Rally 10/60? Jeździłem na nim swego czasu. I trzymał lepsze ciśnienia i parametry niż osławiony Valvoline VR1.
Natomiast co do oleju Specol, to kosztuje on nie całe 100zł/5L. Nie wiem co tam jest wlane ani napisane na etykiecie ale nikt nic za darmo nie oferuje. Dobra baza olejowa PAO kosztuje swoje, w tym przypadku x2 aniżeli cena tego Specola. A gdzie zarobek producenta, dystrybutora, opłaty akcyzowe etc...
-
Orlen 10W60 jest na PAO ,to to samo co Castrol 10W60 w innej butelce,
tylko taniej od Castrola sprzedawany
-
Natomiast co do oleju Specol, to kosztuje on nie całe 100zł/5L. Nie wiem co tam jest wlane ani napisane na etykiecie ale nikt nic za darmo nie oferuje. Dobra baza olejowa PAO kosztuje swoje, w tym przypadku x2 aniżeli cena tego Specola. A gdzie zarobek producenta, dystrybutora, opłaty akcyzowe etc...
Dobry olej (wizualnie i zapachowo spełnia wszystkie wymagania wymienione przez Ciebie), ale tani. Niedobrze. Dodają do niego aromat i barwnik żeby przypominał syntetyka?
-
Natomiast co do oleju Specol, to kosztuje on nie całe 100zł/5L. Nie wiem co tam jest wlane ani napisane na etykiecie ale nikt nic za darmo nie oferuje.
Specol ma do 36% PAO w składzie, ma bardzo dobre parametry takie jak temperatura płynięcia czy zapłonu świadczące o dobrej jakości bazach olejowych. To że jest tani to chyba zaleta a nie wada. <lol2>
-
To że jest tani to chyba zaleta a nie wada. <lol2>
Nie wiesz że musi być jeszcze znana droga marka?
-
Czyli mogę zalać olej 10W40?? Przy przebiegu 91000km?
-
Nowy zakup do Poloneza...
Radio SAFARI 6
<a href="http://www.fotosik.pl/zdjecie/5b51d9eaa207f3bc" target="_blank">
-
Możesz wlać nawet 5W40 i nic nie powinno się rozszczelnić, chociaż czasem lepiej wlać dobry 10W40 niż kiepski 5W40.
-
Zalej 10w40 i będzie ok.
Wysłane z mojego GT-I9060 przy użyciu Tapatalka