FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Daniel#1984 w Listopad 15, 2016, 13:05:34 pm
-
Problem dość znany, więc myślę, że taki temat się przyda, napiszę w formie poradnika i może mi coś podpowiecie, jak rozwiązać problem, który pojawił się po przeróbce :]
W PN przed 1993 rokiem (nie wiem, jak w MR 93) sprawa wycieraczek jest rozwiązana idiotycznie, w ten sposób, że prąd sobie biegnie przez pałąk i programator do silnika wycieraczek. Rozwiązanie dość kiepskie, bo po latach pojawiają się spadki napięcia na instalacji, u mnie się to objawiało w ten sposób, że wycieraczki na suchej szybie nie miały siły w ogóle wystartować, podczas opadów chodziły leniwie, aż się "rozruszały". Napięcie ładowania mam 14,2V na światłach, ale i to nie pomagało, zwyczajnie spadki na instalacji były zbyt duże, aby wycieraczki działały poprawnie.
Zrobiłem więc patent z dwoma przekaźnikami, żeby cały prąd szedł na silniczek prosto z akumulatora, w sklepie dostałem przekaźnik model SCB-1-M-1240 12V/40A:
(http://mikrokoszalin.pl/images/6600221.jpg)
Zrobiłem połączenie za radą kolegi w ten sposób, aby w wypadku uszkodzenia przekaźników np. w trasie szybko wszystko odpiąć i po prostu wpiąć kostkę tak jak było w oryginale. Zbadałem sobie miernikiem który styk odpowiada za co, i styki przekaźnika podpiąłem w ten sposób:
Pierwszy przekaźnik, sterujący pracą ciągłą wycieraczki:
30 - Plus z akumulatora przez bezpiecznik 15A
86 - Masa (zależnie od modelu przekaźnika masa może być pod 85)
85 - Szary kabelek z kostki instalacji, + z pałąka (informacja dla przekaźnika, kiedy ma załączyć wycieraczki)
87 - Łączymy do kostki silnika wycieraczek, po przeciwległej stronie w miejscu, gdzie poprzednio podłączony był szary kabelek
87a - Nie podłączony
Drugi przekaźnik, sterujący pracą ciągłą wycieraczki:
30 - Plus z akumulatora przez bezpiecznik 15A
86 - Masa (zależnie od modelu przekaźnika masa może być pod 85)
85 - Niebieski kabelek znajdujący się obok szarego z kostki instalacji, + z pałąka idący przez programator (informacja dla przekaźnika, kiedy ma załączyć wycieraczki)
87 - Łączymy do kostki silnika wycieraczek, po przeciwległej stronie w miejscu, gdzie poprzednio podłączony był niebieski kabelek
87a - Nie podłączony
Resztę połączeń w kostce spiąłem ze sobą za pomocą dorobionych krótkich kabelków z wtykami męskimi i żeńskimi na końcówkach.
Efekt jest taki, że wycieraczki bez uruchamiania silnika zasuwają po suchej szybie jak szalone ]:-> . Problem natomiast wygląda tak, że przez podłączenie przekaźnika coś nie gra, i wycieraczki podczas pracy ciągłej po wyłączeniu na pałąku zatrzymują się w miejscu, w którym akurat się znajdowały, a podczas pracy przerywanej ruszają tylko w momencie, jak dostają impuls od programatora, podskakują o centymetr i nic. Co należy jeszcze podłączyć, żeby pracowały jak należy? Na jednym z pinów kostki znalazłem napięcie +12V ze stacyjki, odłączane dopiero po wyłączeniu zapłonu, na pozostałych nic.
-
Wstawiłem te przekaźniki u siebie. Nareszcie można normalnie korzystać z wycieraczek. Na obrazku parę słów o detalach modyfikacji - u mnie problem z programatorem nie wystąpił. Przekaźnik użyty tutaj to typ 561 - w nowszych polonezach można go znaleźć pod hasłem "przekaźnik wtrysku", są zdaje się gdzieś za schowkiem, gdyby ktoś chciał użyć rozbiórkowych.
Tak to działa:
https://www.youtube.com/watch?v=wil97rntQQg&feature=youtu.be
-
Regulator daje impuls startowy i reszta ruchu jest na obwodzie odpowiedzialnym za powrót. W momencie kiedy przekaźniki wepniesz na drodze do szczotki 1 i 2 biegu powinno działać. Nie badałem jeszcze tego obwodu. Jak projekt "Eksportow" trafi z powrotem na warsztat na pewno założę to z mechanizmem wycieraczek.
-
Co prawda auto, którego dotyczył problem już nie istnieje, ale dzięki za odpowiedź, innym się na pewno przyda. Warto to wrzucić do jakiegoś działu z poradami :]
-
Czasem wystarczy tylko oczyścić i nasmarować sworznie :)
-
To dopiero przywrócenie stany fabrycznego. I nie wystarczy.
-
Dokładnie, smarowałem i poprawa była mizerna.
-
Odgrzeję kotleta. Czy ktoś się orientuje jak wygląda to w 125p? Tam kabelki w kostce są niebieski, niebiesko-biały, niebiesko-czarny i czarny. Czarny to masa, niebieski zasilanie, biało-niebieski i czarno-niebieski regulator pracy wycieraczek? Pod które przewody wpiąć przekaźniki?