FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki OHV 1.3 1.5 1.6 => Wątek zaczęty przez: ambulans w Czerwiec 17, 2017, 00:59:25 am
-
Witam,
Rozebralem wlasnie ohv'ke po 70tys km, w ktorej gora byla w stanie bdb - cisnienie po 12- 12,5. Okazalo się, ze nie ma panewek ani glowych ani korbowodowych - kolor miedzi z niewielkimi rysami. Decyzja podjeta - wal idzie do szlifu. Zawoze wraz z korbowodami, tak aby szlifierz dobral do tego panewki. Walek rozrzadu - a wlasciwie jego krzywki wygladaly na bardzo ladne. Rzecz jest w tym, ze po wyjeciu walka na srodkowej panewce widac rysy (2 rysy przez 1/3 panewki, wyglada to jakby odbil sie kanal olejowy na panewce). Zastanawiam sie czy silnik nie bedzie mi gubil na tej panewce cisnienia, czy warto wymieniac wszystkie panewki walka i czy idzie zrobic to samemu czy przypadkiem panewka po montazu w bloku nie zmienia swojej srednicy ?(sciska sie?)
Tloki i tak musze wyciagnac zeby wal zawiesc z korbami, nie chcialbym sie pakowac w nowe walki (podroby) ktore nie wytrzymaja 10tys km.
-
. Decyzja podjeta - wal idzie do szlifu. Zawoze wraz z korbowodami, tak aby szlifierz dobral do tego panewki. Walek rozrzadu - a wlasciwie jego krzywki wygladaly na bardzo ladne. Rzecz jest w tym, ze po wyjeciu walka na srodkowej panewce widac rysy (2 rysy przez 1/3 panewki, wyglada to jakby odbil sie kanal olejowy na panewce). Zastanawiam sie czy silnik nie bedzie mi gubil na tej panewce cisnienia, czy warto wymieniac wszystkie panewki walka i czy idzie zrobic to samemu czy przypadkiem panewka po montazu w bloku nie zmienia swojej srednicy ?(sciska sie?)
Tloki i tak musze wyciagnac zeby wal zawiesc z korbami, nie chcialbym sie pakowac w nowe walki (podroby) ktore nie wytrzymaja 10tys km.
Najpierw wał daj na pomiary - może wystarczy polerka i nie trzeba szlifować jeżeli ma tylko 70 tys przelotu.
Panewki wałka jak chcesz wymienić to musisz zawieść blok do szlifierni - panewki wciska się w blok i roztacza potem na wymiar wałka - wiec jak wałek jest ok a ma rysy na powierzchni to tez można spolerować i potem obrobić panewki w bloku. Ciśnienie siada nie od rys na wałku tylko od luzów jakie są po szlifie i złożeniu - dotyczy to zwłaszcza panewek głównych i korbowodowych. W fiatach/fso padają zazwyczaj korbowodowe a główne są zazwyczaj jak nowe. Chyba ze panewki są z lichego materiału to wtedy wszystkie są wytarte. Warto tez podczas remontu przeprowadzić osiowanie wału w bloku i osiowanie korbowodów plus nowe panewki pod sworznie
-
Uważaj na to jak spasują Ci wałek rozrządu z nowymi panewkami. Powinien obracać praktycznie bez oporu. Koledze spasowali kiedys za ciasno i po rozgrzaniu silnik scinał zęby na pasku rozrządu :)