FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki OHV 1.3 1.5 1.6 => Wątek zaczęty przez: Daniel#1984 w Sierpień 17, 2018, 01:23:50 am

Tytuł: Ciepłota świec w lekko "rasowanym" 1.6 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Sierpień 17, 2018, 01:23:50 am
Zastanawiam się, czy w nieco poprawionym silniku (po portingu głowicy), użytkowanym na LPG nie powinno się zastosować świec zimniejszych? Do silnik 1.6 GSi, który różni się od jednopunkta tym, że ma wielopunktowy wtrysk i lepiej obrobioną głowicę, fabryka zalecała świece FE85PS, podczas gdy do jednopunkta - FE65PS. No i tutaj się rodzi pytanie - skoro w swoim silniku mam lepiej obrobioną głowicę niż fabryczna, silnik ma większego "kopa", a dodatkowo pracuje na LPG, które ma wyższą temperaturę spalania niż benzyna, czy nie powinienem montować zimniejszych świec? Czytałem jeszcze na motonews, że pierwsze silniki 1.6 fabryka wyposażała w świece FE85PS, nie wiem jednak, ile w tym prawdy :).

Na forach głosy co do montowania zimniejszych świec do silnika z LPG są podzielone. W teorii większe odprowadzanie ciepła przez świecę to większe obciążenie termiczne dla głowicy, ale głowica GSi chyba nie była w żaden sposób "wzmacniana" w stosunku do zwykłych, więc nic się nie powinno stać wkręcając zimniejsze świece.

Jeżeli jest więc jakikolwiek sens zmiany świec na zimniejsze przy następnej wymianie, to proszę o opinie :).
Tytuł: Odp: Ciepłota świec w lekko "rasowanym" 1.6 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Sierpień 17, 2018, 11:50:19 am
Niby tak, z drugiej strony GSi śmiga jednak na FE85. Przecież nie ma podniesionego stopnia sprężania w stosunku do abimexa, czy boscha. Abimex o mocy 81km, poprawionej głowicy i LPG z ciepłotą świec identyczną, jak w fiacie 125p 1300 o mocy 60-65KM na benzynie?  <mysli>

Mogę zawsze po przebiegu kilku tysięcy kilometrów sprawdzić, czy elektroda nie jest granatowa, ale chciałbym czysto teoretycznie porozprawiać, jak to jest z tymi świecami w 1.6.
Tytuł: Odp: Ciepłota świec w lekko "rasowanym" 1.6 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Sierpień 17, 2018, 12:04:07 pm
My używalismy 85PS w ohv +t na 0,6 i bardzo fajnie chodziły, myślę że na pewno nie zaszkodzi a cena takich iskier oscyluje w granicach 10pln
Tytuł: Odp: Ciepłota świec w lekko "rasowanym" 1.6 z LPG
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 17, 2018, 12:28:57 pm
abimex turbo gubil zaplony pod maks obciazeniem ,tak powyzej 120KM, prawdopodobnie ze to abimex i tu zimniejsze swiece na malej przerwie pomogly,
ale to ponad 120KM,
GSI ma 85PS ,jednak jeszcze mocniejszy GLE ma 65PS,
z kolei dajhajsu 1.0 54KM ma cieplote 55 ,a 1.0t 68KM ma cieplote 65,
jak widac dopiero przy znacznie wiekszych obciazeniach cieplnych zmiana swiec na zimniejsze ma sens,
bez spelnienia tego warunku nie ma sensu tego robic - chcesz to rozkminic teoretycznie, to po prostu kupc swiece do LPG, producent deklaruje,ze material, przerwa i cieplota sa dostosowane do parametrow spalania gazu,
przerwe widac golym okiem, co do reszty pozostaje zaufanie do producenta
Tytuł: Odp: Ciepłota świec w lekko "rasowanym" 1.6 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Sierpień 17, 2018, 12:33:20 pm
Mam właśnie w tym momencie iskry FE65PS gas, zobaczę po kilku tysiącach jaki będzie wygląd świecy.

CB miał montowane FE65PS, jednak nie miał obrobionej głowicy, GSi miał już nieco poprawioną (ale wciąż niedopasowane kanały) i już dostał FE85PS - które za zimne raczej nie były, bo nie widziałem, żeby ktoś się skarżył na okopcone świece, czy pęknięcia głowicy w tym silniku. Z jakiegoś więc powodu GSi je dostał  <mysli>
Tytuł: Odp: Ciepłota świec w lekko "rasowanym" 1.6 z LPG
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 18, 2018, 00:01:44 am
Z jakiegoś więc powodu GSi je dostał  <mysli>
żebyś miał zagadkę,
albo planowali go jeszcze uturbic pozniej ;p

P.S.
chyba juz wszystkie GLI mialy taka glowice jak GSI i dalej mialy swiece FE65PS,
druga sprawa,ze glowica GSI jest raczej z tych mniej obrabianych niz starsze, bo wczesniej komora byla frezowana, a w GSI odlewana
Tytuł: Odp: Ciepłota świec w lekko "rasowanym" 1.6 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Sierpień 18, 2018, 00:18:48 am
Planowanie planowaniem, ale niepotrzebnie zimniejsza świeca w silniku to też szkody, więc takie montowanie w fabryce i zalecanie w katalogach zimniejszych świec "na zaś" byłoby głupie. No nie powiem, zagadka jest, i nie potrafię znaleźć na nią odpowiedzi, a to mnie ciekawi. Taka sama głowica, ten sam stopień sprężania, bardzo podobna moc, praktycznie taki sam silnik, a dwie różne ciepłoty świec. Jedyna różnica to sposób zasilania, ale wielopunktowy wtrysk to jedynie precyzyjniejsze dozowanie mieszanki, nie podnosi on temperatury w komorze spalania. :)
Tytuł: Odp: Ciepłota świec w lekko "rasowanym" 1.6 z LPG
Wiadomość wysłana przez: lukasz190 w Sierpień 18, 2018, 08:39:14 am
Ale popatrz po zabudowaniu silnka. W gle, gli masz puszkę na filtr powietrza i nic więcej, a w gsi masz nad głowicą cały zespół rozbudowanego kolektora ssącego który ogranicza dyfuzję ciepła i sam też je produkuje więc może dlatego.są w gsi inne świece?