FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki OHV 1.3 1.5 1.6 => Wątek zaczęty przez: NPol41 w Czerwiec 26, 2020, 13:54:38 pm
-
Witam kolegów
Wraz z nadejściem lata mój Poldon stwierdził że zacznie strajkować. Ostatnio zaczęły występować problemy z odpaleniem pozostawionego na słońcu (nawet 2-3h) silnika. Trzeba potrzymać go na zapłonie przez minutkę-dwie lub dać gazu przy odpalaniu. 2 razy zdarzyło mu się zgasnąć podczas stania na światłach lub w korku. Dzieje się tak tylko na benzynie, na gazie problemów nie ma. Wczoraj po około 5km jazdy zapalił się Check Engine a po zatrzymaniu auta zgasł. Co może być nie tak? Świece,filtry są nowe, czy winna może być pompa paliwa?
Dodam że czasem szarpał podczas przyśpieszania ale tylko na benzynie
-
Skoro zaświecił check to sprawdź jakie błędy sypie.
-
Błąd 44. Łapie lewe powietrze czy co? Sprawia problem tylko na benzynie i tylko w lato. Czasem szarpał na benie...
-
Sprawdziłbym najpierw układ paliwowy i nieszczelności w dolocie.
Układ paliwowy najłatwiej sprawdzisz testem przelewowym z przewrotu powrotnego do zbiornika, wstępnie.
W GLi tak łatwo nie sprawdzisz szczelności dolotu jak w MPi, ale zawsze możesz spróbować metodą na plaka, nawet na gazie.
Dobrze byłoby sprawdzić AFR jeśli ktoś z Twoich znajomych ma sondę szerokopasmową, byłoby widać czy nie jest to usterka samej sondy.
To tak na szybko.
-
Sondę też sprawdzi podpinając pod nią multimetr. To bosch, czy abimex?
-
Sprawdziłbym najpierw układ paliwowy i nieszczelności w dolocie.
Układ paliwowy najłatwiej sprawdzisz testem przelewowym z przewrotu powrotnego do zbiornika, wstępnie.
W GLi tak łatwo nie sprawdzisz szczelności dolotu jak w MPi, ale zawsze możesz spróbować metodą na plaka, nawet na gazie.
Dobrze byłoby sprawdzić AFR jeśli ktoś z Twoich znajomych ma sondę szerokopasmową, byłoby widać czy nie jest to usterka samej sondy.
To tak na szybko.
Można prosić o bardziej "łopatologiczne" wyjaśnienie co to AFR i na czym polega metoda przelotowa (na psikaniu plakiem w kolektor?)
To bosch, czy abimex?
Nie mam pojęcia. Rocznik 1995, hamulca Lucasa ale jak sprawdzić czy bosh czy abimex to nie mam pojęcia
A która sonda mogła "walnąć". Pytanie głupie ale Polonez na wtrysku ma jedną czy dwie sondy?
-
pompa benzyny moze zdychac, brudny wtryskiwacz lub regulator cis. szwankuje (to rzadko),
masz abimexa, jezeli na gazie chodzi spoko, to zaplon jest dobry,
w sumie w abimexie to jeszcze silnik krokowy mogl sie zakleic i dlatego slabo odpala i gasnie na wolnych - i w sumie od krokowca najlepiej zaczac
-
Można prosić o bardziej "łopatologiczne" wyjaśnienie co to AFR i na czym polega metoda przelotowa (na psikaniu plakiem w kolektor?)
Dobra, postaram się być uprzejmy, choć wyraźnie widać, że nie chce Ci się ani przeczytać ze zrozumieniem, ani użyć google, ani zajrzeć do auta (pytanie o ilość sond).
Afr - lambda, skład mieszanki. Wsadzasz sondę szerokopasmową w wydech i sprawdzasz czy rzeczywiście jest zbyt ubogo, czy sonda świruje. Możesz u pierwszego lepszego gazownika lub tunera to zrobić.
Metoda przelewowa, jak wspomniałem - zdejmujesz przewód powrotny przy baku, wsadzasz do zbiornika, uruchamiasz pompę na przekaźniku, bierzesz stoper i przeliczasz ile l/h pompuje. Porównujesz z danymi fabrycznymi i wiesz czy układ paliwowy jest drożny i czy pompa jest sprawna.
Na plaka sprawdzasz chałupniczo szczelność dolotu - psikasz w okolicach układu dolotowego, przewodów podciśnienia itp i nasłu"ch*"esz zmian w pracy silnika.
Możesz też sprawdzić działanie czujnika temp płynu - czy jego rezystancja zmienia się wraz ze zmianą temperatury. Aczkolwiek przy uszkodzonym widziałby raczej zbyt bogatą mieszankę. Ewentualnie połączenie elekrtyczne między czujnikiem a Ecu.
-
Jak sprawia problemy tylko na benzynie, to raczej dolot powinien być szczelny. Zabawy z afr owszem, ale nie dla autora, który jest na etapie odkrywania, ile sond ma w aucie, i jaki ma właściwie wtrysk :P
Skoro 1995, to jest abimex - jaki przebieg? Może pompa i sonda umarły jednocześnie. Albo pompa podaje słabe ciśnienie i stąd błąd - sonda uboga. Często gazownicy nie robią odcięcia pompy po przekaźniku (jak było u mnie), i po przełączeniu na gaz pompa chodzi cały czas, "mieląc" czasem stare paliwo w baku w kółko. Pompę, jak jest już zużyta, słychać - pracuje nierównomiernie, czasem głośno. U mnie jak umierała wydawała całe spektrum dźwięków. Rozwiązaniem jest wstawić nową, i założyć przekaźnik odcinający jej pracę po przełączeniu na gaz - w ten sposób tania, bezmarkowa pompa (marki energy), działa mi już drugi rok :). Ale najpierw sprawdź, czy sonda w ogóle oscyluje (np. na wolnych obrotach). Multimetr pomiędzy masę, a pin w komputerze od sondy, nawet na słabej pompie raczej powinna być zmiana napięcia 0-0,8V na wolnych obrotach, a jak nie będzie, to przełączyć na gaz i zobaczyć, co się stanie, czy napięcie zafaluje (i tu pytanie, czy masz 1 czy 2 generację gazu, bo od tego zależeć będzie reakcja sondy, czy się "zatka" i pomiar będzie stać w miejscu, czy będzie falować, zdjęcie spod maski ułatwi nam sprawę).
To ogarnie każdy elektryk i osoba znająca podstawy obsługi multimetru.
-
Przebieg 129tyś
-
Przebieg to nie wyznacznik
-
Przebieg to nie wyznacznik
Dla sondy tak. Jednoprzewodowa,fabryczna po takim przebiegu potrafi już kuleć :P. Ale zanim zacznie przy niej dłubać, wykonałbym pomiary. Jeśli ma instalację na śrubie, to na gazie auto będzie jeździć normalnie, a na benzynie nie.
-
Wystarczy, ze silnik bedzie spalal olej lub zapcha sie katalizator to wystarczy i 40-50 tys kilometrow i sonda sie upali.