FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Szybkie pytanie / odpowiedź => Wątek zaczęty przez: Daniel#1984 w Marzec 16, 2021, 22:46:08 pm

Tytuł: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Marzec 16, 2021, 22:46:08 pm
Potrzebuję informacji, jak sprawdzić przyrost stopnia sprężania względem obniżania fabrycznej głowicy. Potrzebne znajomemu do skody favorit, a przyda się na pewno też tutaj taka wiedza, np. jeśli ktoś zakupi 125p z odprężonym silnikiem i płaskimi tłokami.

Silnik znajomego to wersja 135 (odprężona) o żenująco niskim stopniu sprężania 8,8:1. Takie wersje były eksportowane do krajów, gdzie można było jeszcze nabyć niskooktanowe paliwo. Teraz ma to tyle sensu, co jeżdżenie na płaskich tłokach 125p bez turbo. Planowane jest podwyższenie stopnia sprężania poprzez planowanie głowicy do stopnia 9,7:1 (silnik 136) lub wyższego (jest LPG w aucie, wiec można się bawić). I teraz pytanie, jak wyliczyć, ile mm należy ściąć głowicę, żeby dojść do stopnia sprężania przynajmniej 9,7:1, jeśli oczywiście ilość materiału na głowicy pozwoli na taką operację?
Tytuł: Odp: Planowanie głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 16, 2021, 22:51:50 pm
w skodzie jest pewnie prosta komora pod wzgledem geometrycznym, to trzeba znac jej ksztalt,
w polskim OHV jest komora wielokulista, wiec takie obliczenia sa skomplikowane, ale dokladnosc bedzie wystarczajaca, jezeli przyjmie sie walec, bo na wysokosci 1mm nic ciekawego sie nie bedzie dzialo,

watpie, ze w czeskim OHV da sie zjechac glowice o tyle, zeby uzyskac tak duze doprezenie - trzeba dowiedziec sie czym roznia sie silniki odprezone i normalne, bo moga to byc tloki jak w 115c i 116c
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Marzec 16, 2021, 23:00:57 pm
To kwestia tłoków. 136 ma płaskie, 135 ma zagłębienia w tłokach, celem odprężenia silnika. Silnik jest na tyle zdrowy, że nie ma sensu wymiana na inny, a głowica wygląda na taką, która ma duże możliwości obróbki. Ale nie chcę tu spamować skodowymi niuansami, tylko mniej więcej zrozumieć, w jaki sposób wyliczyć, ile by trzeba obniżyć głowicę, żeby stopień wzrósł przynamniej do poziomu silnika 136, lub ile wzrośnie ścinając głowicę maksymalnie, na ile będzie możliwość.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Tales w Marzec 16, 2021, 23:09:17 pm
Przeciez to jest prosta geometria. Nie ma w tym nic trudnego. Wystarczy znać objętość nad tłokiem i policzyć ile ją trzeba zmniejszyć aby uzyskać dany stopień sprężania.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 16, 2021, 23:12:16 pm
normalnie liczysz objetosc figury geometrycznej, ktora wycinasz i ta objetosc odejmujesz od objetosci komory spalania,
nowa komora ma swoja objetosc i wtedy liczysz stopien,
algorytm mozna zawrzec w jednym wzorze, ale musisz oddzielnie policzyc objetosc komory, wiec musisz znac jej ksztalt,
jezeli chodzi o skode, to nie znam ksztaltu komory spalania, wiec nie stworze przykladu
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Tales w Marzec 16, 2021, 23:14:26 pm
Można poćwiczyć na strzykawce. 😀
Albo może można gdzieś znaleźć rysunek przekroju tego silnika to wtedy należy oszacować skale, o ile nie jest podana, zdjąć wymiary i obliczyć komore spalania. Później tylko zweryfikować czy to co jest na rysunku zgadza się z tym co jest w rzeczywistości.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 16, 2021, 23:40:38 pm
Można poćwiczyć na strzykawce. 😀
chcesz zalewac komore strzykawka i w ten sposob zmierzyc objetosc ?
to dobry sposob, ale nie pomoze zbytnio przy okresleniu ile ubedzie po scieciu, bo przez napiecie powierzchniowe cieczy trudno zlapac ubytek np. 2mm glebokosci,
sama objetosc komory jest generalnie znana, bo wyliczymy ja ze stopnia sprezania, wiec szkoda czasu na zalewanie komory,
lepiej zmierzyc krztalt otworu komory, bo cos mi mowi, ze to bedzie cos zblizonego do elipsy, bo proste silniki z zaworami umieszczonymi prosto maja takie proste ksztalty komory ;>
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Tales w Marzec 16, 2021, 23:43:24 pm
chcesz zalewac komore strzykawka i w ten sposob zmierzyc objetosc ?
Nieee..  chodziło mi o zobrazowanie problemu aby wyprowadzić wzór.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Marzec 16, 2021, 23:52:00 pm
Równie dobrze można za pomocą plasteliny zmierzyć ile bezpiecznie można obniżyć głowice aby nie było kolizji i być może uda się nawet zrobić większy stopień sprężania. Tylko wtedy nie wiadomą pozostają fazy rozrządu przy takim w/w stopniu 9.7 lub nawet większym. Ew można spróbować przeliczyc że np, skok tłoka będzie o 1mm większy niż jest i zobaczyć co z tego wyjdzie, tak na śpiocha myśląc
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Marzec 17, 2021, 06:45:33 am
I teraz pytanie, jak wyliczyć, ile mm należy ściąć głowicę, żeby dojść do stopnia sprężania przynajmniej 9,7:1, jeśli oczywiście ilość materiału na głowicy pozwoli na taką operację?

Można - tak jak wspomniano już - przykleić pleksę i cieczą sprawdzić objętość komory.

Ta głowica była już planowana? Ma widoczny 'znak minimum' - granicę planowania?
Wszystkie sensowne fora skodowskie już padły (dla aut s1xx, fav), ale w pamięci się dogrzebałem, że na spokojnie z 1mm można zejść, jak nie 2 (ale to by trzeba potwierdzić).

Można też pokombinować z tłokami od 136M (Felicia) - tam był przesunięty sworzeń na tłoku i dzięki temu podbito jeszcze trochę sprężanie względem zwykłego 136.

Btw. jakby co, to mam płaskie tłoki z 136 :)
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Marzec 17, 2021, 11:42:53 am
Silnik jest dziewiczy, głowica według mnie nigdy nie była zdejmowana.

Tłoki bardzo chętnie kumpel by wstawił płaskie, lub z felicii, ale silnik ma nieco ponad 80kkm przebiegu, i jest zdrowy - szkoda go pruć... Stąd jedyna możliwość podniesienia stopnia sprężania poprzez planowanie głowicy.

Co do for skody - skończyły jak wszystkie inne, i znalezienie informacji jest znacznie trudniejsze niż np. 5 lat temu. Cholerne FB...

Tłoki 136M mają podcięcia w tłokach, ale przesunięty sworzeń? Dobrze widzę?
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Marzec 17, 2021, 13:24:11 pm
Kurde, z tym tłokiem/sworzniem to ręki sobie nie dam uciąć. Dawno to już było. A może to był wyższy tłok... nie przypomnę sobie.
Rzuciłem okiem na stopnie sprężania:
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Favorit
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Felicia
kwestia, czy to jest 100% poprawne. W każdym razie 136M był zawsze poszukiwany do swapów.
Do tego dochodziła jeszcze głowica o największej średnicy kanałach w całej rodzinie 1.3. Nawet 1.4 z Fabii miał gorszą.

U siebie miałem zwykłe 135, splanowaną głowicę, zapłon kilkanaście stopni (fabrycznie są bardzo niskie wartości), mikser palnikowy 32mm i Favoritka szła jak burza :)

Co do for skody - skończyły jak wszystkie inne, i znalezienie informacji jest znacznie trudniejsze niż np. 5 lat temu. Cholerne FB...
No niestety, skoda@zlosnik padła już dawno temu; potem x lat działała skodovka, ale teraz też po tym słuch zaginął. Zostały fora czeskie i google tłumacz :)
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 17, 2021, 16:39:59 pm
pogooglalem i komora ma nieregularny ksztalt,ale da sie go z grubsza okreslic kilkoma figurami,
z tego co widze, to komory w favorytce i felicji roznia sie ksztaltem - felicia ma dodatkowy jezyczek, ktory tworzy polkola wokol zaworow,
wiec nowsza glowica powinna miec mniejsza komore, a wiec wyzszy stopien sprezania,

generalnie, to sprawdz po prostu jak daleko zawory maja do tlokow i zetnij maks ile sie da - stopien wyjdzie taki jaki wyjdzie, i tak wiecej nie wytniesz,

z drugiej strony moze nie warto ruszac, bo podla zmiana w natarciu, w ramach wprawadzania nowego-starego qrestwa ceny na stacjach ida na rekord, to mozliwosc przepalania dziwnych mieszanek ze zlewek rozpuszczlnikow czy ekstrakcyjnej moze byc bardzo przydatna  <uoee>
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Marzec 17, 2021, 17:59:51 pm
Też jeszcze pogooglałem i dokopałem się do info o tym sprężaniu w 136M:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1109046.html#5588151

Daniel, a ta Fav to gaźnik czy SPI? Bo jak to monowtrysk, to może dość skuteczne rozwiązanie, czyli dmuchnąć mu tam 0.x bara :) Były takie projekty, nawet na niskim doładowaniu fajnie to szło :)
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Marzec 17, 2021, 19:19:35 pm
Cytuj (zaznaczone)
z drugiej strony moze nie warto ruszac, bo podla zmiana w natarciu, w ramach wprawadzania nowego-starego qrestwa ceny na stacjach ida na rekord, to mozliwosc przepalania dziwnych mieszanek ze zlewek rozpuszczlnikow czy ekstrakcyjnej moze byc bardzo przydatna  <uoee>

No już bez przesady, od oszczędzania jest LPG :P

Andrzej, niestety słynny pierd...ony burg. Choć plany montażu jednopunktu zamiast tego dziadostwa też są, ale to na przyszłość. Najpierw głowica.

Czyli z tego co czytam, warto wrzucić od razu głowicę z felicii, żeby stopień jeszcze trochę wzrósł. Pytanie też, z której felicii, bo wersji silnikowych jest sporo, w tym i felicie odprężone :D
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Marzec 17, 2021, 19:33:23 pm
Czyli z tego co czytam, warto wrzucić od razu głowicę z felicii, żeby stopień jeszcze trochę wzrósł. Pytanie też, z której felicii, bo wersji silnikowych jest sporo, w tym i felicie odprężone :D
Musicie szukać wśród 136M, albo zrobić obróbkę tej głowicy, którą teraz macie.

niestety słynny pierd...ony burg
No cudo to to nie jest, ale wersja elektronik była gorsza. Klasyczny 2E3 po przeróbce na ssanie ręczne był znośny. Zawsze też można zrobić mechaniczne sterowanie drugiej przepustnicy; albo od razu wsadzić FOSa ze 125p/PNa.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: CieniaczRider w Marzec 17, 2021, 21:53:08 pm
Daniel a porównywałeś ten silnik z jednostką z Fabii, tzn 1.4?Może z tego coś warto ugryźć/zapożyczyć?W końcu dalej podobne "muzeum" pod maską ;)

Swoją drogą ciekawe, co starsze-Czechosłowacki czy Polski "ochłap"? :D
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Marzec 17, 2021, 22:07:10 pm
Daniel a porównywałeś ten silnik z jednostką z Fabii, tzn 1.4?Może z tego coś warto ugryźć/zapożyczyć?W końcu dalej podobne "muzeum" pod maską ;)

Swoją drogą ciekawe, co starsze-Czechosłowacki czy Polski "ochłap"? :D
Fabia ma ten sam silnik tylko rozwiercony do 1.4 którego pierwowzorem był motor ze skody spartak. Rozwój tego samego typu co 116c do gsi tylko w czeskim wydaniu  <spoko>
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: CieniaczRider w Marzec 17, 2021, 22:17:26 pm
Hmm a tam nie był czasem zmieniany wał korbowy i skok tłoka przy starym rozmiarze tulei cylindrów (informacje od znajomka, trochę bajarz, więc pytam)  :d
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Marzec 17, 2021, 22:21:55 pm
Tego Ci już dokładnie nie powiem bo nie grzebałem nigdy głębiej niż w rozrządzie ale wiem że silnik z fabi Czesi wrzucają do tych pędzonych na tył bez rzeźby z łapami na zasadzie wyjąć stary włożyć nowy  <spoko>
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: CieniaczRider w Marzec 17, 2021, 22:25:27 pm
To w sumie głębiej niż ja, swoją przygodę skończyłem na wymianie UPG i przejażdżce (słabo to akurat wspominam xD )

A może zamiast rzeźbić warto by np. 1.6 wstawić z Felicii?

Wg jakiegoś programu TVN Turbo (chyba "99 Godzin") 1.6 wsadzili do Skody 105, więc do Favki tym bardziej powinien wejść bez wielkich rzeźb (albo żadnych) :)
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Tales w Marzec 17, 2021, 22:27:48 pm
A może zamiast rzeźbić warto by np. 1.6 wstawić z Felicii?
1.6 z felicji to silnik vw.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Marzec 17, 2021, 22:34:29 pm
Dało by się bo Czesi byli na tyle inteligentni że nie robili osobnego dzwonu pod każdy rodzaj silnika tak jak nasi tylko robili jeden rodzaj skrzyni do której przykręca się tylko żeliwną flansze w zależności od silnika dlatego przy swapie skrzyni 5 z felici do Wartburga wystarczyła mi sama przejściówka by połączyć go z motorem vw
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 17, 2021, 22:53:38 pm
....dlatego przy swapie skrzyni 5 z felici do Wartburga wystarczyła mi sama przejściówka by połączyć go z motorem vw
bez sensu ten argument ; przeciez potrzebowales calej skrzyni, zeby ja przelozyc, a to ze mogles uzyc skrzyni od 1.3 zamiast 1.6 dzieki flanszy to drobny szczegol,
bardziej istotne jest, jakiej tarczy sprzegla nalezy uzyc i czy Czesi zastosowali ten sam wieloklin, a dostosowali tarcze do silnikow 1.6 i 1.9 ?

Rozwój tego samego typu co 116c do gsi tylko w czeskim wydaniu 
115c jak juz, bo 1.5 powstal jako pierwszy, a 1.3 jako zmniejszona wersja - przynajmniej tak sugeruja oznaczenia,
ale i konstrukcyjnie widac, ze 1.5 jest jednostka kompletna w zalozeniach
 
z kolei czeskie OHV systematycznie roslo od 1.0 do 1.4
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Marzec 18, 2021, 07:52:38 am
Fabia 1.4 ma inny wał i inne otwory pod koło zamachowe. Do tego inny kol. wydechowy i hydrauliczne popychacze (można bez problemu zmienić na zwykłe z Fav/Fel).

1.6 do Fav wchodzi bez problemu (oczywiście z flanszą), no bo przecież Felka to nic innego jak wygładzona z zewnątrz Favoritka (wnętrze Fav FL i Fel to prawie 1:1 - chyba tylko górą deski się różniły).

Daniel, jak będziecie zrzucać głowicę; to potem, po skończonych modach przy składaniu zakładajcie UPG fimy Temac.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Marzec 18, 2021, 11:09:36 am
Daniel, jak masz sporo wolnego czasu, to możesz sprawdzić, czy któraś z migawek ma zarchiwizowane treści tematów:
http://web.archive.org/web/20080801000000*/forum.skodovka.pl
np.
http://web.archive.org/web/20080730083646/http://forum.skodovka.pl/viewforum.php?f=16&sid=c3c87f618806990135b67bccee281bc5
http://web.archive.org/web/20080730083800/http://forum.skodovka.pl/viewforum.php?f=9&sid=c3c87f618806990135b67bccee281bc5
Tam byś znalazł te informacje, których szukasz.

eh, stare czasy - szkoda tych informacji; ciekawe, czy ktoś to ma zapisane... :)

---
Niestety nie mogłem edytować poprzedniej wiadomości, stąd post pod postem.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Marzec 18, 2021, 13:22:28 pm
Dzięki za przydatne informacje i linki :) Przekażę koledze. Inny silnik nie będzie wlatywał, bo jak pisałem jest w zbyt dobrej kondycji i szkoda się go pozbywać. Pozostaje go podrasować. Będzie zdejmowana głowica, i zobaczymy, ile można splanować.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: CieniaczRider w Marzec 18, 2021, 14:38:02 pm
Tales wiadomo, ale podkreśliłem fakt z Felicii, żeby w razie co jak najmniej trzeba by było przerabiać przy ewentualnym swapie.

Daniel no to ciekawe co tam wykręcicie z tego silniczka ;)
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Marzec 18, 2021, 14:39:23 pm
ja bym się jednak pokusił o normalne tłoki. jak motór jest w dobrym stanie, na nominalnych gratach, to co za problem? do pierścieni zawsze warto zajrzeć, a jak są spoko, to założyć z powrotem.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Czerwiec 15, 2021, 02:50:26 am
Kończąc temat, głowica poszła w dół o 1,5mm (zostawiony został zapas na ew. planowanie). Przejechałem się ostatnio tym autem, i różnica jest taka, że zbiera się zdecydowanie lepiej, niż wcześniej, na 5 biegu nie zwalnia pod byle wzniesienie (w favo jest strasznie głupio zestopniowana skrzynia - piątka jest meega długa).  :]
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Czerwiec 15, 2021, 08:05:11 am
głowicę silnika OHV można obniżyć o około 0,5 mm, poniżej jest już przylgnia gniazda zaworu.
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Czerwiec 15, 2021, 09:58:38 am
Napewno nie w FSO. Sam mialem kiedys zdjety 1mm i nie wiadomo ile bylo wcześniej zdjete i silnik pracowal bardzo dobrze na takiej głowicy. Natomiast Skody OHV nigdy nie rozbieralem to i nie wiem
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: bing17 w Czerwiec 15, 2021, 13:21:01 pm
głowicę silnika OHV można obniżyć o około 0,5 mm, poniżej jest już przylgnia gniazda zaworu.
I nie można wtedy przylgni na gnieździe opuścić niżej ?
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Czerwiec 15, 2021, 13:56:42 pm
W "Usprawnieniach poloneza" jest napisane, że głowicę w polonezowskim OHV można opuścić o 0,6mm maksymalnie (temat pierwotnie dotyczył skody favorit). Przy opuszczonej niżej głowicy nie będą zawory uderzały w tłok? Bo stopień sprężania spokojnie myślę by można w PN zwiększyć (fabrycznie dla 1600 9,5, dla 1500 9,2).
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Czerwiec 15, 2021, 13:57:35 pm
Można na wytaczarce obsadzić głębiej gniazda zaworowe o powiedzmy dwa minimetry i tyle samo podłożyć dystansu pod sprężyny,dwie takie głowice już zrobiłem i z tego co wiem to jeżdżą  <spoko>
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: KGB w Czerwiec 15, 2021, 15:24:58 pm
Przy opuszczonej niżej głowicy nie będą zawory uderzały w tłok?
nowa UPG ma 1.5mm grubosci, uzywana ma 1.3mm,
trzeba zalozyc glowice bez uszczelki, ustawic zawory bez luzow i sprawdzic platelina ile jest miejsca miedzy zaworem dolotowym,a tlokiem
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: OLO w Czerwiec 16, 2021, 11:13:07 am
Na wszelki wypadek przypomnę że kształt komory spalania w 115C i PN się różnią. Tłoki od 1600 wchodzą w kolizję z krawędzią komory w 115C
Tytuł: Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
Wiadomość wysłana przez: Mariusz# w Czerwiec 16, 2021, 12:44:59 pm
mam zdjęte do 0,6 i to już jest koniec następne wydmuchanie głowica na śmieci.