FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: Maćko w Styczeń 22, 2022, 20:50:28 pm
-
Kontynuując mój wątek zakupowy (http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=52327.0) dotyczący przewodów do klimatyzacji chciałem się podzielić zebranymi informacjami, tym bardziej że kilka osób mnie prosiło o wymiary gdy zdobędę przewody. Mam nadzieję, że ktoś wykorzysta ewentualnie dorzuci swoje "trzy grosze" ;)
W przypadku Rovera pod maską - przewody można a nawet trzeba dorobić, ale żeby je połączyć z Parownikiem Poloneza trzeba albo mieć oryginalne przewody albo znać wymiary złącza i dobrać coś z innych aut. W moim przypadku raczej skończy się to pocięciem/wyprofilowaniem/przedłużeniem oryginalnych przewodów ponieważ czasu na jeżdżenie po szrotach i porównywanie różnych przewodów niestety nie mam.
PS. Poniższe rysunki są orientacyjne, proszę nie traktować tego jako rysunku technicznego :P
1. Przyłącze klimatyzacji "małe" parownik - osuszacz (numer katalogowy oryginalnego przewodu 067742).
(https://i.imgur.com/D32uaDO.jpg) (https://i.imgur.com/mpSU8ZU.jpg)
2. Przyłącze klimatyzacji "duże" parownik - sprężarka (numer katalogowy oryginalnego przewodu 067740).
(https://i.imgur.com/keWpriT.jpg) (https://i.imgur.com/2YevVkY.jpg)
3. Parownik klimatyzacji (rdzeń) nr. katalogowy nieznany, cały zespół ma numer 067723. Każdy Polonez Plus z Koreańską nagrzewnicą jest przystosowany do montażu parownika, kwestia wyjęcia, rozkręcenia obudowy i można montować rdzeń. W ścianie grodziowej trzeba wyciąć otwory na przyłącze i odpływ skroplin z parownika. Przeglądając oferty wytypowałem kilka parowników które mają podobny układ i wielkość (na oko) i mogłyby się zmieścić w Plusową obudowę.
Oryginalny Plusowy Parownik klimatyzacji:
(https://i.imgur.com/tddodQ6.jpg)
3.1. Chevrolet Aveo. Podobny kształt i kierunek wyjścia przewodów, zawór rozprężny innego typu.
(https://i.imgur.com/E1GejUF.jpg)
https://allegro.pl/oferta/parownik-chlodniczka-klimatyzacji-chevrolet-aveo-i-8932851610
3.2. Ssangyong KORANDO/MUSSO? Bardzo podobny układ tylko nie jestem pewien czy aby na pewno poniższe parowniki faktycznie pochodzą z tych aut.
(https://i.imgur.com/BsqV3Wu.jpg)
https://allegro.pl/oferta/ssangyong-korando-parownik-klimatyzacji-2-9-tdi-8943609412
https://allegro.pl/oferta/ssangyong-musso-parownik-klimatyzacji-2-3-16v-eu-10771209185
4. Chłodnica (skraplacz) klimatyzacji (numer katalogowy 067735). Tutaj niestety żadnego researchu jeszcze nie poczyniłem, czytając niektóre wątki na forum kilka razy padło hasło na skraplacz z Citroena Xantii 2.0. Jak ktoś dysponuje konkretnymi i sprawdzonymi rozwiązaniami szczególnie skraplaczy ze zintegrowanymi osuszaczami żeby zaoszczędzić trochę miejsca pod maską to niech się podzieli ;)
-
Jakiś czas temu zrobiłem nieco researchu internetowego (praca na nockach sprzyjała tego typu poszukiwaniom), może przydadzą się jako jakiś punkt wyjścia. Nie pasowałem niczego jeszcze z samochodem, opierałem się jedynie na suchych danych znalezionych w internecie:
PAROWNIK
oryginał: 195x225x90
a-klasa w168:
205x230(270)x68
clio, kangoo:
200x240x60
golf 4:
215x225x75
Skraplacz:
oryginał: 540x370x20
SCENIC MK1
537x348, gniazda przy dolocie, bez osuszacza
fiat 500
545x365
fiesta 02-08 2.0
3N2119710AB
530(474)x358x19
Peugeot 406
525x359x16
uniwersalna:
NISSENS 94958 450x363x25mm
-
Podzielę się pomiarami oryginalnej chłodnicy z Poloneza Plusa z klimą:
Wymiary samego radiatora: 55cm x 37cm
Na wys. 30 cm od dołu są uszy ze śrubami rozpiętymi na 64,5cm
Model wentylatorów: SPAL Type VA07-AP12/C-31S
(https://i.imgur.com/pKXrJW8.jpg) (https://imgur.com/IlBlPab.jpg) (https://imgur.com/plHLBn5.jpg) (https://imgur.com/a4AmHlC.jpg) (https://imgur.com/3DTf5SP.jpg)
-
Klima u mnie już uruchomiona więc podzielę się informacjami, które zdobyłem na etapie budowy układu.
Ad. 1. Przyłącze klimatyzacji "małe" parownik - osuszacz.
Zupełnym przypadkiem udało mi się dopasować końcówkę z innego auta. SsangYong Kyron OE 68630-09020
(https://i.imgur.com/cqalInk.jpg)
Wymiary identyczne z Polonezowym złączem. Jedyna konieczna przeróbka to rozwiercenie otworu na śrubę (Kyron M6 vs Polonez M8).
Ad.4. Chłodnica (skraplacz) klimatyzacji. Zastosowałem uniwersalny Nissens 94958, który zaproponował Oxej. Dodam tylko że jego faktyczne wymiary to 450x351x18. Katalog podaje grubość 16mm, ale zmierzyłem suwmiarką i w rzeczywistości jest 18mm. Mocowanie typowo cyk fuch, wazzup style - ale swoje zadanie spełnia :P
(https://i.imgur.com/w4Bkgjv.jpg)
Przymierzałem również model ciut większy o wymiarach 525x350x18 ale ten był za duży - trzeba byłoby odciąć wspornik dla atrapy/grilla przy prawej lampie i zdemontować kierownicę powietrza żeby zmieścić przewody klimy.
-
Znalazłem coś takiego, wymiary zewnętrzne (bez uwzględnienia przyłączy) wys.245mm, szer. 198,5mm, grubość 58mm. W obudowę plusowego parownika wchodzi raczej bez problemu (raczej bo jeszcze nie przerobiłem układu rurek, a one przeszkadzają w zamknięciu połówek obudowy i opierałem się częściowo na pomiarach), aby zamknąć obudowę trzeba przerobić rurki zasilające, ale to nie problem. Małym problemem jest wątpliwość co do miejsca ich wejścia w rdzeń, różne od oryginalnego parownika Poloneza, ma to jakieś znaczenie?
-
Rurki zasilające przerobione, dospawane przyłącze od Nubiry. Parownik w miejsce dla niego przeznaczone pasuje idealnie.
-
No i bardzo ładnie, sprawdzana była szczelność połączeń? Bo jak coś pod maską puszcza to pół biedy, ale jak trzeba rwać spod deski nagrzewnicę żeby coś poprawić to już większy problem.
-
Ja bym proponowal cala klime od clio2 kango, megane1 lift