Jeśli na Stacji Kontroli Pojazdów kierowca pojawi się samochodem, w którym diagnosta wykryje usterki kwalifikowane jako poważne (UP), wówczas może zapomnieć o pieczątce w dowodzie rejestracyjnym. Jak wspomniano wyżej na ich usunięcie ma 14 dni, jeśli nie chce ponownie płacić za nowe badanie techniczne. Lista wad obejmuje:
Wycieki z amortyzatorów;
Obluzowany amortyzator;
Nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia lub sworzni wahaczy;
Ustawienie kół wpływające na stabilność podczas jazdy na wprost;
Brak osłony gumowej amortyzatora;
Nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i końcówek drążków;
Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach);
Brak lub uszkodzone osłony gumowe elementów układu kierowniczego;
Brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych w układzie kierowniczym;
Zbyt duży luz na wielowypuście wału kierowniczego, a także wszelkie luzy lub zacięcia, wpływające na działanie;
Nadmierne zużycie lub zbyt duży luz sworznia pedału hamulca;
Uszkodzone lub skorodowane przewody hamulcowe;
Kontrolka ABS lub inne usterki układu;
Różne opony na kołach jednej osi;
Kontrolka poduszki powietrznej;
Niedopuszczalny stan techniczny szyby przedniej (np. zarysowania lub zniekształcenia);
Brak lub niedziałanie świateł mijania, brak reflektorów lub poważne usterki odbłyśnika;
Nieprawidłowe lub uszkodzone mocowanie reflektora, nieprawidłowa barwa światła;
Niesprawne kierunkowskazy lub światła STOP;
Niewielkie pęknięcia lub odkształcenia podłużnic;
Nadmierna korozja mająca wpływ na sztywność konstrukcji;
Uszkodzenia układu przeniesienia napędu - wygięte półosie, luzy na wale napędowym;
Nieprawidłowe działanie lub brak pasów bezpieczeństwa;
Brak prędkościomierza lub brak podświetlenia zegarów jeśli występuje fabrycznie;
Uszkodzona konstrukcja fotela kierowcy a także brak zagłówków;
Nieszczelność lub niepewne mocowanie elementów układu wydechowego.
Usterki określane jako niebezpieczne z miejsca przekreślają szanse na pozytywny wynik badania technicznego na SKP. Diagnosta dzięki nowym przepisom obowiązującym od 2024 roku zatrzyma dowód rejestracyjny elektronicznie (adnotacja w bazie CEPiK; czyli nawet wtedy, gdy kierowca nie tego dokumentu przy sobie). Lista niebezpiecznych usterek, które mogą spowodować bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmuje:
Pęknięty przewód hamulcowy;
Obluzowane mocowanie fotela kierowcy;
Poważne ryzyko obluzowania kierownicy;
Poważne pęknięcie podłużnic;
Brak siły hamowania na co najmniej jednym kole;
Mocne pęknięcie szyby w polu widzenia;
Prawdopodobieństwo obluzowania koła w trakcie jazdy;
Poważne usterki przekładni kierowniczej wpływające na działanie;
Pęknięcie lub odkształcenie osi;
Spaliny przedostające się do środka auta w stopniu zagrażającym zdrowiu kierowcy i pasażerów;
Skrajnie zużyte opony - z widocznym kordem lub wtedy, gdy głębokość bieżnika jest niezgodna z przepisami.
Z tego co wykopałem, to wycieki z amortyzatorów kwalifikują się jako usterki poważne.Wycieki wyciekami, ale jeśli amortyzator wykazuje siłę tłumienia mieszczącą się w normie, to ja nie wiem, czy można za to uwalić? To, co piszą w artykule, chyba nie jest wyssane z palca? Chyba ktoś to jednak jakkolwiek zweryfikował z ustawą? Nie wiem. Jeśli aż tak cię to nurtuje, to szperaj za tym, albo zapytaj konkretnie jakiegoś diagnostę. Może jak Gomulsky zajrzy na forum i w temat, to się wypowie cokolwiek, bo do niedawna robił w tym "biznesie".
2. Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych przypadków niesprawności.Także tutaj wolna amerykanka.
ale jeśli amortyzator wykazuje siłę tłumienia mieszczącą się w normieNa standardowym OBT nie sprawdza się skuteczności tłumienia amortyzatorów. A że się to robi? Taki zwyczaj.
To samo dziury w nadwoziu,Na tego typu wątpliwości odpowiada rozdział 6. tabelki w linku powyżej.
Natomiast nie jestem pewien, jak interpretować zapis o usterkach poważnych i ograniczeniu użytkowania. W jaki sposób diagnosta może to wymusić?Odpowiedź brzmi, nie da się. W chwili opuszczenia stanowiska kontrolnego, to klient ponosi odpowiedzialność za uczestniczenie danego pojazdu w RD.
czy to znaczy, że diagnosta może albo nie musi uwalić dowód, czy może dopuścić pojazd do ruchu czasowo?Dowód zatrzymuje się za usterki niebezpieczne. "stanowiące bezpośrednie i natychmiestowe ryzyko..." etc. Za usterkę poważną po prostu pojazd nie przechodzi badania technicznego - DR wraca do właściciela.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
...
9) nie występowały wyraźne wycieki w postaci spadających kropel materiałów eksploatacyjnych z zespołów i układów pojazdów;
Stałe powstawanie kropli, które stanowi poważne ryzyko dla środowiska lub bezpieczeństwa.