FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Szybkie pytanie / odpowiedź => Wątek zaczęty przez: Tomasz#1969 w Maj 19, 2025, 07:46:35 am
-
Cześć,
Koledzy może coś podpowiecie bo jakoś się motam strasznie z tematem.
Pacjent silnik fire 16V
Przygody od początku:
Jak kupiłem klepał jakoś dziwnie i był wyciek płynu chłodniczego spod głowicy. Po zdjęciu głowicy wyszło, że krzywa więc raczej był przegrzany. Borygo koloru kompotu z rabarbaru więc na wodzie było jeżdzone.
Naprawa pierwsza: nowe UPG, wypłukane hydro - objaw klepania ustał ale spier... ustawienie rozrządu i się spotkały tłoki z zaworami.
Naprawa druga: wymiana uszkodzonych zaworów, docieranie garażowe, testy szczelności mlekiem powinno być ok - objaw pali olej i to litrami choć przed naprawami było naprawdę OK żadnego dymka, żadnego większego ubytku.
Naprawa trzecia: wymiana pierścieni, tlok na cyl 3 widocznie mocniej poprzycierany niz pozostałe, ale bez jakiś rys które czuć pod palcem. Bez rezultatu a może nawet gorzej.
W międzyczasie zakupiłem 2 silniki używane troche nowszej serii 188A5000, niestety oba przytarte na cylindrach, ale oddałem do zrobienia jedną głowicę.
Naprawa czwarta: nowa głowica, zrobiona fest - ale bez rezultatu. Po odpaleniu bez kolektora z tego 3 cylindra normalnie olej leci niemalże ciurkiem po kilku chwilach pracy.
Wniosek - ten motor to złom, mimo że na oko ten 3 cylinder wydawał się mniej zjechany niż np te szroty co kupiłem.
Ale wciąż mnie zastanawia jak to możliwe, że przed naprawami praktycznie nie dymił a teraz to naprawdę olej wali.
Myślę, czy nie ma problemu z pierścieniami na tym cylindrze, niby nowe ale może jakieś złe albo błąd montażowy.
Kusi rozebrać znowu ten silnik - jest już wprawa - i podmienić pierścienie an tym 3 cylindrze.
Troche mi się nie widzi kupować kolejną kupę złomu albo remontować taki w sumie niekoniecznie mocarny silnik, co w przeliczeniu bez robocizny wyjdzie min 3000PLN
pomuszcie
-
A mierzyles luz pierscienia w rowku tloka? Jak tutaj bedzie duzy to nawet nowe pierscienie nie pomoga.
-
A świeca wytrzymuje takie zaolejenie? nie ma przerw w przeskoku iskry?
-
A świeca wytrzymuje takie zaolejenie? nie ma przerw w przeskoku iskry?
Oczywiście szybko zaczyna pracować na 3 cyl.
Na razie plan mam taki:
-zdemontować głowicę
-zatkać kanał olejowy żeby nie bryzgało na wszystkie strony i pokręcić rozrusznikiem - zobacze czy może coś się sączy z tłoku albo coś.
-od razu obejrzę uszczelke czy nie ma śladu po przecieku oleju do komory
- potem zdejme miske i wyjmę ten tłok obejrzę pierścienie i jego ogólny stan
Kanał olejowy widać na grafice poniżej, ten owal na dole pomiędzy 2 a 3 cyl.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRoxCB3hDAnVOXXXjj8VcDq52-CJWy74xcmoQ&s)
-
Wsadź pierścień do cylindra bez tłoka, poświeć latarką od dołu silnika i obserwuj u góry czy swiatło nie przeciska ci się pomiędzy pierścieniem a gładzią cylindra. Mi to wygląda na zowalizowanie samego cylindra.
-
w sumie to na poczatek mozna zrobic pomiar kompresji, bo tak duze ilosci pompowanego oleju musza byc zwiazane z nieprzecietnymi nieszczelnosciami, a to wyjdzie przy pomiarze
-
Tylko dobrze by było zrobić pomiar najpierw na sucho, a następnie z próbą olejową. I jak by się podniosło ciśnienie po wlaniu oleju do tego cylindra, to znaczy, że układ pierścieni jest przepuszczający.
-
Jeszcze bym sprawdził luz na zamku wszystkich pierścieni włożonych do cylindra. Wkładasz pierścień do cylindra na samą górę i szczelinomierzem mierzysz jego szczelinę. Osobiście zakładałem pierścienie nad wymiarowe po uprzedni dopasowaniu szczeliny na wymiar 0k 0,1 lub 0,15mm. Taką operację robiłem gdy wyjęty pierścień miał bardzo duży luz na zamku......
-
Średnicówka w dłoń i zmierz owalizacje cylindra. Przypuszczam że skoro był przegrzany to po demontażu głowicy coś mogło się stać z blokiem /cylindrem
-
Dzięki za porady. Jeszcze nic nie rozebrałem, właśnie sprawdzę wszystko pokolei zgodnie z waszymi radami.
Myślę, że to jakiś bład montażowy - wcześniej przed naprawami tak nie dymił.
-
Wczoraj zdjęta została głowica.
Zabrakło jednej tulejki ustalającej przy montazu. Ale slad na bloku nie wskazywał na przesunięcie.
Uszczelka była cała mokra od oleju - nie udało się namierzyć ew przecieku na niej.
W każdym cylindrze było mokro od oleju, najbardziej na tym 3cim.
Na koniec prac zalane olejem cylindry - rano jeszcze było, ubyło równomiernie.
Dziś coś dalej popatrzymy.
Poniżej zdjęcia tuż po wlaniu i rano.
(https://scontent.fwaw8-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/494865124_552990494539782_5540221216505940230_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=9f807c&_nc_ohc=1T6x8gtuCuoQ7kNvwH5nSip&_nc_oc=AdmNfL4ptCtTKELRF3VM9TyG99034fKvcEYdKGR-QNwn_YH8ttphSFiELadEbXJfK8g&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fwaw8-1.fna&oh=03_Q7cD2QHw5npzdOR3oGEfjfOw3R1-0QKjmusDvcDBkv7knI7WJg&oe=68565F12)(https://scontent.fwaw8-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/494333865_1030155925441492_9222014907106228828_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=9f807c&_nc_ohc=c-s_xQAPhfcQ7kNvwFOf6jM&_nc_oc=Admw1h95Doo9paE_BFuU0sb41WnbPx1fa_g505dC7Mzzm_cDwhU06wmdm5Pk4Qi5dr4&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fwaw8-1.fna&oh=03_Q7cD2QGYb5BqFscb63kiZ-zMnM4iMcmznpa_Rfps7J0QhoaZLw&oe=68568C0D)
(https://scontent.fwaw8-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/494825791_1797428287483971_8587760843286879285_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=9f807c&_nc_ohc=JwXcCdzHGCcQ7kNvwHc34zK&_nc_oc=Admckyo_Nt741Q1c7h5CUDfPLSVoplYU4jQmNSm2hhIAFfI8f6akjmuyWDpUPv7StXk&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fwaw8-1.fna&oh=03_Q7cD2QF4_GMpDxGkdXo--GQKLyaB3GEDlVe1qlOo2-QiAXEfDQ&oe=685682E6)
-
Wlanie oleju nic nie pokaże. Jeśli cylinder się zowalizowal to pierścień będzie pompowac olej dopiero podczas pracy tłoka góra dół. Nadal jestem za zmierzeniem cylindrów średnicówka
-
Kiedyś dla sprawdzenia szczelności stosowano wlanie nafty, lub oleju napędowego. Ale jeśli twierdzisz że uszczelka była cala mokra od oleju, to wskazuje, że coś było nie tak z montażem głowicy. olej z któregoś kanału olejowego zaczął się dostawać przez uszczelkę do cylindrów, lub cylindra. Tulejką montażową się nie przejmuj. brak jednej to nie problem.....
-
A może uszczelka była odwrotnie założona, i kanał olejowy został zatkany, i olej nie szedł do głowicy i klawiatury i wtedy przeciskał się do 3-go cylindra. Bo ze zdjęcia uszczelki i bloku widać, że o pomyłkę nie jest trudno.
-
Wlanie oleju nic nie pokaże.
Racja - ubytek po 24h był minimalny, ale troszeczke większy na 3cyl.
-
Zamiast oleju wolałbym wlać Liqui Moly 2662. Nie dość że wyplucze to i pokaże jak szybko spływa.
-
No i jak tam prace naprawcze przy silniku? bo coś temat stanął, a temat jest bardzo interesujący....
-
Trochę stanął, poczekałem z działaniami na doradcę :P
Ogólnie to silnik rozebrany, tłoki wyjęte.
Kupiłem na allegro średnicówke chinską za 200pln - do niczego się nie nadaje jej pomiary były niemiarodajne. Nie polecam takich zakupów poszła do zwrotu.
Na 3 cyl są 2 poszlaki:
1. Pierścien olejowy jest inny (przy montażu uszkodziłem jeden i własnie na 3 cylinder trafił dokupiony) poniżej zdjęcia. Ten pierścien jest o tyle podejrzany ze na pozostałych ma rowek a ten brzeg ma płaski - ponoć niespotykana konstrukcja.
2. nie widać na cylidrach zużycia, ale czuć po palcem na 3 cyl taki jakby rowek, garb
Na razie próbuje załatwić porządną średnicówkę (może ktoś z wawy i okolic ma do pożyczenia, zapłacę $$$)
Zamówilem komplet pierścieni na ten 3 tłok, takie jak na pozostałych
Mamy honownice, wstępne testy na tych porysowanych silnikach przynoszą niezły efekt i planuje przed montazem przechonować cylindry (nie widać na nich fabrycznych śladów honowania)
I chyba zaryzykuje i złoże to po pomiarach, honowaniu i wymianie pierścieni na 3cim. Zxdjęcia porównawcze tych pierścieni.
(https://scontent.fwaw8-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/492933309_10225985385932297_5578284512512962362_n.jpg?stp=dst-jpg_p180x540_tt6&_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=X2oKgyfmeDQQ7kNvwE3hcpx&_nc_oc=AdmKPQnBYSbsn_3FJP7QLaFsNosbZaH6dH4cxyMQ6dOT97K1neWH4t9Ih60iiLOcawk&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fwaw8-1.fna&_nc_gid=Jm8hhu4mWjIlxoNtLkWkTA&oh=00_AfIBodTuKe_D8vjuggNFjkLw90PkcPzr1kka1H9ThumTRQ&oe=6845FCD2)
-
Jak chcesz mogę pożyczyć. Jaka tam średnica cylindra jest?
-
70.8mm
-
Sprawdzę i dam znać ale powinna wejść
-
Ten pierścień olejowy na 3 cyl to nówka z fabryki??
-
Sprawdzę i dam znać ale powinna wejść
Dzięki, dziś ma wpaść Pan Inżynier i będzie miał odpowiednią średnicówke to pomierzymy i zdam relacje.
Ten pierścień olejowy na 3 cyl to nówka z fabryki??
Tak, taki dokupiliśmy i taki został założony z pudełka. W sumie już inne ctłoki były złożone i włożone więc nie za bardzo było jak porównać, wszedł na tłok to założyliśmy :P
Pan Inżynier mówił, że takiej konstrukcji pierścienia olejowego nie spotkał. Powinien mieć rowek - co oni nam sprzedali nie wiem już pudełko dawno w śmieciach.
-
Pomiary cylidnrów i tłoków.
Cylidnry w miare równe na całej wysokości - wychodziło +/- 0.01mm a podana warotość to uśredniona.
1 - 70.82mm
2 - 70.85mm
3 - 70.875mm
4 - 70.865mm
Dla porównania pomiar w bloku w którym widać ślady honowania (ale porysowany) 70.82mm
tłoki - mierzone w najszerszym miejscu, poniżej pierścieni
1 - 70.72mm
2 - 70.75mm
3 - 70.73mm
4 - 70.73mm
tak to wygląda.
Ktoś ma doświadczenia z ręcznym honowaniem cylidnrów?
Mysle czy tego bloki z ryskami nie spróbować honowaniem poprawić cylinder aby zniknęło.
-
Pasowanie tłoków na 0.10mm? Luzne pasowanie czy jak? 3 cylinder ma luz 0.14. Jak dla mnie stanowczo za dużo. Jak duże szczeliny w zamkach pierścieni? Jaki luz pierścieni w rowkach? Co do ręcznego czy też wiertarkowego honowania to często trzeba kamienie czyścić. Coś tam poprawia ale na cuda nie licz. No i jak było mierzone cylindry? Średnica co 90 stopni czy tylko tak przejechane góra dół?
Czwarty tłok większy niż cylinder?
-
Informacji o pasowaniu jeszcze nie szukałem.
W książce od poloneza luz tłok cylinder jest dopuszczalny 0.15.
Mierzone było taką średnicówką, która w 3 strony miała rozpieraki. tak w 3-4 miejscach wysokości cylindra.
Chyba wyjmę ten blok, na 3 cyl pod palcem czuć nierówność.
Rozbiore jeszcze jeden który mam, i dokłądnie go obejrzę.
-
Na górze cylindra jaka była średnia a jaka na samym dole tam gdzie sięgają pierścienie? To najważniejsze wymiary bo jeśli na dole średnica była większa niż na górze lub na odwrót to masz przyczynę.
-
Tego już nie wiem, nie były to duże róznice (tak 0,005mm)
Dokupiłem pierścienie na ten felerny cylinder.
Po przymiarkach pierścieni w cylindrach luz na zamkach wynosił od 0,55mm do 0,65mm na tym 3cim - dużo książka mówiła o maks luzie 0,45 - także silnik teoretycznie nadaje sie do szlifu. Co ciekawe ten felerny pierścień olejowy miał luz rzędu 1,5mm :D nie wiem co nas zamroczyło przy składaniu, chyba pośpiech i zmęczenie bo to robota po robocie taka jest.
Ale aby zwolnić sobie garaż postanowiłem z ciekawości złozyć go tak jak jest po drobnym honie ręćznym cylindrów.
Test po odpaleniu wyszedł spoko, chodzi równo nie dymi.
Jeszcze muszę przewalczyć temat rozstawu szpilek na kolektorze wydechowym, teraz mam głowice z 188A5000 a kolektor został z 176B9000.
Najłatwiej byłoby wsadzić fabryczny kolektor, ale niestety w 188a5000 jest zintegrowany z katem a to oznacza, że albo kosztuje więcej niż kat zamiennik (który już mam w aucie) albo idzie na skup w komplecie. Do tego średnio mi pasowałby do reszty układu, czyli kolejną rzeźba.
Dokupiłem na allegro lokalnie flansze wycinaną pod nowszy typ, niestety jak się okazało niska cena oznacza niską jakość i dziury były do poprawek rozstaw się nie zgadzał i takie tam.
Jak się z tym uporam to złożę wydech, zrobię przegląd i zobacze ile ten silnik wytrzyma. Po wymianie oleju jak się dotrze to zmierzę kompresje na cylindrach wtedy będzie jakiś pkt odniesienia jak bardzo to wszystko jest jak krew w piach hehe.
Dzięki wszystkim za pomoc i pouczam - dwa razy parzeć co się wkłada do silnika bo takie błędy bywają kosztowne hehe.
A w międzyczasie będę sobie składał zapasowy motor z dołem od 188A5000 i jak ten padnie to wtedy już zrobie podmiane, albo to wszystko wywale na złom :P