FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki OHV 1.3 1.5 1.6 => Wątek zaczęty przez: karol81 w Listopad 15, 2005, 13:31:36 pm
-
mam pytanie.czy w momencie gdy zepsuje sie sonda lambda (1.6 gsi) moze byc to przyczyna ktora powoduje ze silnik nie zapali?
-
nie! bedzie najwyzej wiecej palil i mniej mocy mial!
-
Kolega ma całkowita racje.
-
Sonda ma dopiero co? do powiedzenia gdy silnik jest już rozgrzany.
-
A w jaki sposob (latwy) sprawdzic sonde? :>
-
A w jaki sposob (latwy) sprawdzic sonde? :>
w prosty sposób choć nie 100%
Przy gor?cym silniku ja odł?czyć i sie przejechać!!
jak czuć że jest gorzej to znaczy że jest dobra!! a jak nie czuć rużnicy to jest popsiuta i cza wymienić!!! :( :( :(
-
motyw z odlaczeniem sondy jest dla mnie dziwny.u mnie w boschu mozesz sobie odlaczac sonde a on i tak chodzi,bo bedzie chodzil w trybie awaryjnym przeciez.najlepiej jak podepniesz woltomierz pod sonde.poszukaj gdzies na forum lub w ksiazce jakie powinny byc wartosci napiecia na sondzie
-
Dziwny może i jest!!
Ale różnica z i bez jest na bank w je?dzie!
"Awaryjny" to i tak nie to co normalnie bo poco be była sonda??
-
sonda moze dzialac lekko zafalszowujac odczyty... oczywiscie roznica w jezdzie z nia czy bez niej bedzie zauwazalna ale nic to nam nie powie o poprawnosci jej dzialania...
zwykly woltomierz (z przecietnego multimetra) mozna sobie wsadzic... w ucho...
sonda ma charakterystyke skokowa wokol punktu lambda=1 (czili 1kg paliwa spalany wraz z 14,7 kg powietrza)... innymi slowy mowiac aby sprawdzic sonde nalezaloby zbudowac uklad wzorcowy i zdjac jej charakterystyke napieciowa zmieniajac wzorcowa wartosc lambda
w domowych warunkach sonde mozna probowac sprawdzac na pracujacym silniku bez odlaczania jej od komputerka wtrysku, a co za tym idzie niestety lekko zaklocajac jej sygnal w dla ukladu sterujacego... najlepiej zrobic to oscyloskopem cyfrowym... w ostatecznosci woltomierzem analogowym (wskazowkowym) lub szybkim woltomierzem cyfrowym z pamiecia pomiarow
wartosc odczytywanego napiecia na sondzie przy pracujacym silniku powinna sie skokowo zmieniac od 0,1 do 0,9V (dla sond 0-1V) co swiadczy o poprawnosci dzialania ukladu regulacji nadaznej (skoki napiecia nie sa powodowane przez sonde lambda, jak gdzie niegdzie czytam, a przez uklad regulacji w ktorym sonda pracuje!)
niestety takie pomiary nie mowia nam NIC o poprawnosci charakterystyki sondy!
badanie wypietej sondy mija sie z celem gdyz zmierzymy na niej stale napiecie zlezne od oporu wew woltomierza i skladu mieszanki (komp w trybie awaryjnym z odpieta sonda prawdopodobnie bardzo wzbogaca mieszanke... o ile dobrze pamietam... a co za tym idzie bedzie to "wysokie" napiecie)
reasumujac... badajac sonde "domowymi" sposobami mozemy ocenic czy sonda wogole zyje ale nie mozemy zdjac jej charakterystyki i ocenic poprownosci dzialania
STANOWISKO DO BADANIA SONDY WYOBRAZAM SOBIE TAK:
- do rury wydechowej podlaczamy analizator spalin ze wskazaniem wspolczynnika lambda
- komputer wtrysku odpinamy od sondy i czujnika TPS
- sonde podlaczmy do miliwoltomierza o jak najwiekszym oporze wew i wyposazonego w pamiec pomiarow
- zamiast sygnalu z TPS podlaczamy do komputra wtrysku zadajnik 0-5V i ustawiamy go wstepnie na okolo 0,5V
- odpalamy silnik, komp przechodzi w stan pracy awaryjnej (wzbogaca mocno mieszanke), czekamy az sie zagrzeje
- obserwujac wskazania lambda z analizatora spalin naciskamy pedal przyspieszenia zubazajac mieszanke i obserwujac wskazania miliwoltomierza. rejestrujemy w pamieci pomiary z miliwoltomierza i odpowiadajace im pomiary z analizatora. Z zebranych pomiarow wykreslamy charakterystyke sondy i porownujemy z charakterystyka wzorcowa z analizatora
nie wiem jak takie cos znioslby katalizator
ponadto polecam ten artykul:
http://www.automotoserwis.com.pl/artyk/2003/2003-04/sonda.htm
-
a co za tym idzie bedzie to niskie napiecie
Czy jeste? tego całkowicie pewien?? :shock: Zawsze uważałem że bogata mieszanka to wysokie napięcie. :? :?
[ Dodano: 2005-12-27, 13:17 ]
http://www.ngkntk.pl/Sondy_lambda_optymalnie_reduku.1342.0.html
wg tego nie bardzo
(http://www.ngkntk.pl/uploads/pics/Lambda_Grafik_Funktion_2_07.gif)
Zielony przebieg wskazuje jednoznacznie że bogato to napięcie wysokie.
Ciekawe gdzie jest bł?d :?
-
Sonda mierzy poziom tlenu w spalinach. Przesyła informacje do koputera który według tego dobiera mieszankę paliwowo-powietrzn?.
Sonda działa dopiero przy rozgrzanym silniku.
Ja 2 miesi?ce temu wymieniałem to kosztowała 120zł.
Przy zepsutej sondzie twój poldek będzie jedynie więcej palił.
-
a co za tym idzie bedzie to niskie napiecie
Czy jeste? tego całkowicie pewien?? :shock: Zawsze uważałem że bogata mieszanka to wysokie napięcie. :? :?
[ Dodano: 2005-12-27, 13:17 ]
http://www.ngkntk.pl/Sondy_lambda_optymalnie_reduku.1342.0.html
wg tego nie bardzo
Zielony przebieg wskazuje jednoznacznie że bogato to napięcie wysokie.
Ciekawe gdzie jest bł?d :?
bije sie w piersi... blad jest ale nalezy do grupy bledow czeskich :roll:
myslisz "wysokie" piszesz "niskie" i na odwrot....
oczywiscie jest tak jak na charakterystyce:
mieszanki bogate - napiecie wyzsze
mieszanki ubogie - napiecie nizsze
dzieki za uwazne przeczytanie mojego posta... czasem poprostu za szybko pisze :mrgreen: