FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Adamlolo w Luty 14, 2006, 00:32:21 am
-
Witam mam taki problem w moim poldziu otóż rano gdy zajde do mojej malinki sprawdzajac ladowanie zaraz jak jest silnik zimny przy pełnym obciazeniu tzn. wł?czone ?wiatła u dmuchawa na pełn? pare ma ładowanie 14,2V. Idealne. Ale gdy przejade nim okolo 5 km zeby sie dosc zargrzal ladowanie spada bez swiatel i dmuchawy na 13,5V a na obci?żeniu 13V. Co to moze byc. Mamy zagadke bo ja juz nie mam nerwow do altka mojego :P
-
jak jest zimny to dziala na ssaniu i ma wyzsze obroty
gdy sie nagrzeje obroty spadaja i alternator tez obraca sie wolniej
to normalny objaw ,choc sa egzemplarze alternatorow ktore laduja mocniej juz od malych obrotow
mozesz sie bawic w dobor diod wzbudzenia ,ale okaze sie ze cos innego blokuje - nie warto zawracac soebie glowy
w Plusach dali mniejsze kolko alternatora to sie szybciej kreci - ja zmienilem na starsze kolko bo 3x tansze
tak przy 800pbr/min tez ma cos ~13.5v ,ale na gazie i tak wolne obroty 900-1000 wiec mam 14.2v
jezeli u ciebie na 1100obr/min ladowanie jest prawidlowe to poprostu to olej
-
podobno paraj? uzwojenia na wirnikach przez to małe koło. Czy to prawda?
-
podobno paraj? uzwojenia na wirnikach przez to małe koło. Czy to prawda?
tego nie wiem ,ale nie sadze
padl mi jedynie regulator napiecia (wynalazek ze szkoda gadac ,ale u kumpla w felici tak samo zrobione i tez padl :D )
kolko zmienilem ,bo poprzednie sie wyrobilo troche i pasek mi sie slizgal - nie chcialem go zbyt mocno naciagac ,bo lozysk szkoda (no i paska)
wieksze kolko to wiekszy obwod opasania ,wiec i tarcie wieksze
ale ostrzegam - Plusy maja srednice walka mniejsza o 1mm - musialem dorabiac tulejke (hehe ,troche blaszki zagialem :mrgreen: )
no i w plusach nie ma wpustu ,tylko docisk nakretki to sie ma trzymac
-
Tak tylko powiem wam ze jak jest zimny to mi chodzi bez ssania na gazie tak mam wyregulowany samochodzik i nie ma wyzszych obrotow. Ma caly czas rowny 1000obr i dopiero po jakims czasie spada ladowanie po okolo 5 km. To jest dziwne. Wymienie regulator napiecia ale czy on moze miec cos wspolnego z tymi objawiami. On tez sie grzeje??
-
regulator jak najbardziej grzeje sie (mocowany do plaskich powierzchni metalowych sluzacych jako radiator i masa ukladu)... sproboj dorwac od kogos zamrazacz (sa takie w sklepach elektronicznych do termicznej metody analizy uszkodzen) i po 5km psiknij na regulator aby go zamrozic (tylko ostroznie aby cos nie peklo przez naprezenia!) jednoczesnie sprwdzajac napiecie na klemach akumulatora... jesli napiecie wzrosnie po zamrozeniu to masz winnego
-
Sprawd? tez poł?czenia kabli, może Ci sie gdzie? pojawia dodatkowa rezystancja ja styki się nagrzej?.
-
no jak obroty sa stale to inna bajka
co do regulatora to mozna psiknac spirytusem lub rozpuszczalnikiem
sprawdz jeszcze ladowanie na obrotach 1200 czy masz prawidlowe
-
Mialem to samo w 1,6 gli wkoncu wymienilem diody wzbudzenia na pierwsze lepsze ktore mialem w domu :) i jest ok
-
Witam, powyżej 1100obr/min spada ładowanie poniżej 13,5V, a na wolnych obrotach to jest 900/1000 jest 14,06 lub 14,09 bez obciazenia. Przy obci?zeniu obojętnie czego nawet glupiego radia spada poniżej 13,5 V. Wymieniłem regulator napięcia i s? te same objawy. :cry: POMOCY!!!! :mad:
-
probowales z tymi diodami wzbudzenia?... od tego nalezalo zaczac... sprawdzic diody...
wyjmij z tylnej czesci alternatora mostki diodowe, wylutuj trzy male diody, pojedz do sklepu elektronicznego i powiedz ze chcesz podobne... koszt okolo 1-1,5zl :smile:
-
a jaki masz regulator napiecia?? jezeli mechaniczny to wszysto oki. Poprostu po przejechaniu jakiegos dystansu akumulator sie doladowuje na tyle ze regulator przelacza sie na pierwszy stopień ladowania w ktorym napiecie powinno byc o okolo 0,7 volta nizsze niz na drugim stopniu.
-
odgrzebuje bo mam podobny problem jak Adamlolo
Altek z plusiora (70A) jak silnik jest zimny to ladowanie 14,6-14,4 V.
Z czasem jak silnik lapie temperature napiecie spada do ~14V przy 90st. po wlaczeniu sie wentylatora napiecie spada do ~13,7-13,8V, po wylaczeniu sie wentylatora napiecie na aku juz nie wzrasta do tych 14V. obojetnie czy na biegu jalowym czy na wysokich obrotach i obojetnie czy swiatla/dmuchawa/tylna szyba wlaczone...
teraz co wymienilem: mostek z diodami - nowka... ; regulator napiecia - nowka... ; uzwojenie - nowka...
i dalej problem ten sam
nie powiem co mnie bierze. macie jakies pomysly co to moze byc?
edit: dodam jeszcze, ze opor pomiedzy pierscieniami slizgowymi po ktorych lataja te szczotki regulatora napiecia mam w granicach 3,2-3,0 ohma.
zaraz zaczne zakladac ze "nowy" mostek jest ze sklepu trafiony bo jak sie nagrzeje to dioda wzbudzenia puszcza no nie wiem juz co mozna wykombinowac.. jeszcze tylko tą magnesice wymienic i altek bedzie w 100% na nowych czesciach - aha przypomnialo mi sie łozyska wymieniane w wakacje teraz prcuja dobrze - cichutko.
-
a moze sprawdz napięcie na śrubie plusowej altka ( tam gdzie masz przykręcony kabel ktory idzie do plusa akumulatora) moze kabelek lub zaciski pośniedziały , minus to obudowa altka i tam jedną końcówke voltomierza a druga do tej sruby , tylko uwazaj zeby zwarcia nie zrobic .
pozdrowienia
-
a moze sprawdz napięcie na śrubie plusowej altka ( tam gdzie masz przykręcony kabel ktory idzie do plusa akumulatora) moze kabelek lub zaciski pośniedziały , minus to obudowa altka i tam jedną końcówke voltomierza a druga do tej sruby , tylko uwazaj zeby zwarcia nie zrobic.
to juz tez przerabiałem pare razy :|..
jeszcze dzis przeloze inny regulator dla sprawdzenia wyeliminowania wady nowego.
-
watpie czy cokolwiek znajdziesz... mialem do czynienia z dwoma podobnymi alternatorami w plusach i jedyne co mi przychodzi do glowy to tylko zaleznosc temperaturowa diod mostka i regulatora (wykres w Morawskim)... wymienione bylo doslownie wszystko po kolei tak jak u Ciebie.... jak mowil Holmes: jesli wyelimunujemy wszystkie przyczyny prawdopodobne pewne staje sie ze powod musi byc nieprwdopodobny :mrgreen:
jesli nie spada ponizej 13,5V oraz nie zazy sie lampka ladowania dalbym spokoj... a jesli jestes zawziety sprawdz jeszcze wszystkie polaczenia elektryczne w obwodzie ladowania oraz sam akumulator
EDIT 1
sprawdz jeszcze prad w obwodzie ladowania podczas tych zmian napiecia
-
dzieki Osfald za odpowiedź.
wiec chyba uporalem sie z problemem. zrobilem potem 8 prob az do zalaczania wentylatora na gazie i na benzynie pod obciazeniem (swiatla-dmuchawa-szyba-radio) no i napiecie bylo ~13,8V.
a co wymienilem? mianowicie zamontowalem stary regulator napiecia i przeczyscilem kable idace do altka (bajpas i plus na rozrusznik) no i gitara - wlaczenie wentylatora i rozgrzanie sie auta (czyli altka tez) nie powoduje skokow napiecia ladowania caly czas jest w granicy 14,2V. czyli b.dobrze:D. zastanawia mnie tylko czy w hurtowni sprzedali lipny regulator czy moze podczas testu (przez pomylke chlopaki podlaczyli altka pod 16 albo 24V dokladnie nie wiem - ale napewno pod wiecej jak 12V) ladowania sie uwalil regulator. no i pytanie czy konieczna byla zmiana uzwojenia na nowe.
na razie jestem niezmiernie szczesliwy z poprawnego ladowania w aucie :mrgreen:
-
a moze pamietasz DOKLADNE oznaczenie znajdujace sie na Twoim regulatorze napiecia... chcialbym potwierdzic pewna teorie... :wink:
chodzi o oznaczenie RNa-12.... jak dokladnie wyglada ono na Twoim regulatorze?
-
ten nowy ktory swirował przy rozgrzanym silniku tj. dawal coraz to mniejsze napiecie (nawet do 13,5V) wyglada tak:
(http://img72.imageshack.us/img72/4134/p3050608ne1.th.jpg) (http://img72.imageshack.us/my.php?image=p3050608ne1.jpg)
(http://img72.imageshack.us/img72/1980/p3050609ec7.th.jpg) (http://img72.imageshack.us/my.php?image=p3050609ec7.jpg)
(http://img206.imageshack.us/img206/8973/p3050610xp8.th.jpg) (http://img206.imageshack.us/my.php?image=p3050610xp8.jpg)
natomiast dziwnie na nim wygladaja luty:
(http://img218.imageshack.us/img218/4733/p3050611no0.th.jpg) (http://img218.imageshack.us/my.php?image=p3050611no0.jpg)
zastanawiam sie czy to one nie sa oznaka wadliwie pracujacego regulatora.
to teraz powiedz Osfald jaka teoria chodzi Ci po głowie a ja postaram sie wrzucic jak wroce z pracy zdjecie tego starego regulatora ktory teraz pracuje w mojej maszynie. z pamięci na pewno było na nim napisane RNa-12 ale dokladnie ktora litera wielka to nie pamietam.
-
chodzi o to, ze na poczatku, oryginalnie alternatory 70A posiadaly regulator RNa-12a i wszystko bylo w najlepszym porzadku.... problemy z napieciem zaczely kiedy zaczalem wymieniac RNa-12a na RNa-12.... nie mam pojecia za co byla "odpowiedzialna" literka "a" na koncu ale na tak oznaczonym regulatorze nie bylo problemow
na dzien dzisiejszy znikly z rynku RNa-12a... w kazdym sklepie jest dostepny RNa-12
moze ktos ma szersza wiedze w tym temacie?
-
witam
pozwólcie że też się tu podepnę a mianowicie:
zmierzyłem ostatnio rezystancję pomiędzy zaciskiem 15 a masą auta
( przy odłączonym akumulatorze) no i zdziwiłem się bo przy zmianie polaryzacji sond miernika było przejście i miernik pokazywał wartośc rezystancji (chyba coś koło 20 ohm) a przecież z tego co sie orientuję to na zaciku 15 są podłaczone wyjścia z diód wzbudzenia, dlatego mam pytanie czy ktoś z was mierzył swego altka w ten sposób.
Bo mnie się wydaje że diody wzbudzenia mają w moim altku przejście w obie strony( nie ma kierunku zaporowego ?)
-
panowie a mam pytanie , jakiej grubości kabel macie od alternatora do akumulatora???
-
W roverze mam teraz dodatkowy 4mm^2 1V wie cej w instalacji
-
Witam odkopuje ponieważ mam podobny problem otóż jak mierze napięcie na akumulatorze to pokazuje 13,2 - 13,5 podobne jak mierze na kablach które wychodzą ale jak mierze na śrubie do której jest podłączony kondensator przeciw zakłóceniowy to pokazuje 14,2 . Dodam że jak jest ako słaby to żarzy się kontrolka a jak naładuje to tego nie ma. Mam C+ 1,4 R
Pozdrawiam
-
Pewnie masz zaśniedziałe styki na których jest spadek napięcia. Poodkręcaj wszystkie kable i przeczyść styki i połączenia.
-
Wydaje mi sie że jest to kostka na wsuwkach i nią ruszałem. Co by było jak bym sie w piął z kablem pod śrubę do której jest podczepiony kondensator przeciw zakłóceniowy nie rozbierałem tego alternatora i nie wiem jakie tam są połączenia.