FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: Zoltan#1930 w Sierpień 29, 2009, 21:46:54 pm

Tytuł: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Sierpień 29, 2009, 21:46:54 pm
Polonez cierpi na brak sprawnego ogrzewania oraz zbyt mało wydajny nadmuch. Postanowiłem coś z tym zrobić.

Zdecydowałem, że nie ma co rzeźbić w g**, tylko trzeba zmienić zupełnie tą nieudaną konstrukcję. pierwsze o czym pomyślałem to oczywiście nagrzewina z obudową i wiatrakiem z Poloneza plusa, jednak zniechęcił mnie fakt zjamowania przez nią miejsca za schowkiem, koniecznośc wymiany panelu sterującego oraz cena i dostępność takich elementów. Zaczołem więc szukać i znalazłem samochód, w którym jest wszystko co chciałem- dobry wiatrak, nagrzewnica, przez którą woda przepływa caly czas ( bez zaworu) oraz wymiary ( miesci się w miejscu orygianłu )
Tak więc cały komplet z Opla Astry F został zakupiony za 60 zł

miałem zdjętą deskę rozdzielczą z innych powodów, więc z dostępem nie było problemów. wszystko co stare zostało wyrzucone, a nowe musiało się zmieścić.
Konieczne przeróbki w samochodzie:
-skrócenie (obcięcie dolnego kołnierza i mocowań) metalowego wiatrołapu pod deską oraz rozgięcie go po bokach
-stworzenie 2 nowych dziur na króćce nagrzewnicy-wychodzą przy samym tunelu w poziomie, symetrycznie do osi auta. Taka sytuacja ma duży plus- łatwe odpowietrzanie układu.
-wyciąc wygłuszenie w miejscu gdzie będzie obudowa, bo nie wejdzie

Konieczne przeróbki oplowskiej obudowy:
-odciąc całe rozejscie powietrza (krócce do nawiewów) niestety wypadają idealnie w belce pod deską, oraz nie dało by się przykręcić srodkowego panelu.
-dopasować przez przycięcie wlotu powietrza, by przelot był jak najmniej utrudniony

zdjęcia nie oddały by tego co chę pokazać, więc coś "narysuje"

tu widać jak się ma oryginał do obudowy oplowskiej. skala raczej zachowana
(http://images46.fotosik.pl/190/fdb58989ccebd669m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fdb58989ccebd669.html)
Widać wysokości wyjśc wodnych z nagrzewnicy oraz to ile większa jest sama nagrzewnica ( jest spokojnie 1,5 raza szersza i trochę grubsza)

Tu widać nagrzewnice przed i po przeróbce
(http://images44.fotosik.pl/190/d1ab95bd111be080m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d1ab95bd111be080.html)

na czerwono zaznaczyłem polonezowskie papierowe rury jak zostały wpasowane w powstała dziurę po odcięciu oplowskich wylotów

Trochę kombinowania z tymi rurami. Zrobiłem tak jak widać. może można było lepiej.


Podsumowanie:

Plusy dodatnie:
dmuchawa chodzi cicho (na max to tak jak 1/4 obrotów oryginału)
dmucha 2 jak nie 3 razy lepiej i to przy otwartych wszystkich kratkach
grzeje porządnie juz przy temp wody 60st

Plusy ujemne:
nie da rady wsadzić radia w oryginalne miejsce-za płytko
jak na razie nie ma możliwości zakręcenia strumienia na nogi i szybe, ale moze jakoś to rozwiąze.
narobić się trzeba trochę :)

Oczekiwania moje spełniły się tym wynalazkiem, co do radia zmusi mnie to do zrealizowania wizji sprzed roku :)
Tytuł: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Maurer w Sierpień 30, 2009, 19:57:34 pm
Moje gratulacje, ambitny projekt, moze jednak przekonasz sie i pokażesz na kilku chociaż zdjęciach, jak to wygląda? A zdradzisz jak masz rozwiązane sterowanie tym wszystkim?
Tytuł: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Październik 17, 2009, 16:15:02 pm
Foty jakieś mam, niestety nie ma w wszystkich etapów prac, tylko jak juz zamontowane bez deski. Jak robiłem, to za jasno nie bylo, a komórką nie najlepiej wychodziły, to nie robiłem.

Widać na nich ilość miejsca, jakie ona zajmuje.
(http://images39.fotosik.pl/212/91d68210d525f697m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/91d68210d525f697.html)

(http://images39.fotosik.pl/212/15ee2bd2a2f6d653m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/15ee2bd2a2f6d653.html)

Na pierwszym widać poszerzony wiatrołap-jest już obłożony filcem, pod spodem jest wiatrak. W miejscu gdzie jest radio widać dziurę, jaka powstała po odcięciu oplowskiego rozdzielacza powietrza, widać też w prawej strony rurę która jest wstępnie przymierzona i ma rozdzielacz na szybe i nawiew boczny.

Na drugim widać jak długie to jest- sięga od dziury na lewarek po samą ściane. Tu rury są juz zamontowane.

Rury poklejone zostały power-tape i wzmocnione niektóre miejsca blaszką alu. trzyma sie dobrze, pozatym pod dechą i tak tego nikt nie ogląda.


Sterowanie ograniczyło się do podłaczenia oryginalnej linki poldowej do dzwigni od klapiki ciepło-zimno i tyle.
Efekt końcowy:
(http://images41.fotosik.pl/202/4154bd090e7a57c4m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4154bd090e7a57c4.html)
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Luty 26, 2011, 14:18:14 pm
Po dłuższym czasie używania:
nawiew środkowymi kratkami nie działa-rury za mocno się zagięły, ale nie przeszkadza mi to. Innymi daje dobrze.
Udało się wspaniale uzyskać dmuchawę dynamiczną. Już przy niewielkich prędkościach z kratek dmucha mocno.
Dobre ogrzewanie skutkuje brakiem problemu parowania szyb w ogóle.
wydajnośc jest taka, że przy właczeniu wentylatora przy temp. otoczenia 5 i mniej wiatkrak chłodnicy nie właczy się nawet jak się stoi z pól godziny. Przy większym mrozie temp silnika z 90 spada na 80. Czyli wydajnośc jest większa, niż może nagrzać silnik na wolnych obrotach/spokojniej jeździe.

Nie przerabiałem nic, wiatrak ma tylko 2 prędkości, bo mi się klawisza wymieniać nie chce. Klawisz jest od Borka a podłaczone jest przez oplowski opornik. Opornik ten ma 4 biegi, ja wykorzystuje 1 i 3. Na 1 nie słychać że działa, na 3 tylko jak silnik pracuje na wolnych obrotach.
sterowanie nogi/szyba/kratki-brak wszędzie daje po równo i dobrze mi z tym jest.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Marzec 02, 2011, 13:44:39 pm
Odkopię, bo sam się zastanawiam nad taką przeróbką, czy można zamiast rezystora dać płynny klawisz od nawiewu :?:

BTW dalej można kupić taki komplet na Allegro za około 60 zł (z przesyłką), chyba sobie sprawię.
Mam zamontowaną nową nagrzewnicę i nie jestem zadowolony z efektów, od razu zaznaczam że klapki wyregulowane, zawór drożny i sprawny, termostat sprawny.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 02, 2011, 15:14:32 pm
a gdzie kupiles nowa nagrzewnice ? ma finy blaszki czy falbanki ?
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Marzec 02, 2011, 15:55:34 pm
KGB, nową zanabyłem na allegro, wyprzedawał to Polmozbyt z Łodzi,
nagrzewnica nie ma roku nawet, jest gorąca przy rozgrzanym silnikiem, ale mimo to lipa, może pokonuję zbyt krótkie odcinki i stąd problem. Tak czy siak chyba zrobię z tym porządek w tym roku.
Mam taką jak w tej aukcji, tylko ja mniej dałem:

http://motoallegro.pl/nagrzewnica-fso-polonez-fiat-125p-i1484946405.html
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 02, 2011, 19:30:46 pm
qrcze ciagle droga ,
te falbankowe to sa swietne nagrzewnice - myslalem ,zeby sobie nowa kupic zamiast czyscic stara ,
potrafia sie mocno zabic brudem i w starej mam moze 2 kanaly drozne ,
a procesor teraz mocniejszy ,to wypadaloby go dobrze schlodzic ,zeby wyciagnac 3.5GHz :P

no ale co sie tyczy jej glownej funkcji ,czyli nagrzewania to powinienes miec cieplo w aucie jezeli przeplywa przez nia ciepla woda i jezeli masz dobrze zlozony uklad ,
sprawdz jeszcze czy na klapce nie poluzowala sie linka (regulacja "zimnego") i czy klapka otwiera sie w calym zakresie ,
mozna tez uszczelnic przestrzenie po bokach nagrzewnicy ,miedzy nagrzewnica ,a obudowa
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Marzec 02, 2011, 21:58:18 pm
Przerabiałem tematy z klapkami i są ustawione prawidłowo, po przejechaniu 10 kilometrów leci bardzo ciepłe powietrze (oba suwaki w dół), gorące gdy suwak od zimnego jest w połowie. Mam teraz założoną turbinę od plusa zamiast wiatraka, ale nadal słabo to dmucha. Jednak co się odwlecze to nie uciecze.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Marzec 02, 2011, 22:43:11 pm
Bartek- podłaczyłem najpierw wyłacznik płynny, jaki miałem oryginalnie w aucie-stopił się po minucie. Silnik dmuchawy jest po prostu za mocny. Albo mój egzemplarz jakiś trefny i za dużo prądu ciągnie. Lecz na "chłopski rozum" jeśli oporniczek w polonezowym właczniku ma śmieszny radiatorek i kabelki podłaczeniowe w przełaczniku są grubości włosa, a oplowski opornik jest wielkości paczki fajek, i dodatkowo zamontowany przy wlocie powietrza by go chłodziło, a kable zasilające go w oplu mają 1,5-2 mm^2 przekroju, to chyba jednak nie da rady. Może taki 4 pozycyjny od wiatraka ze starszego Caro to wytrzyma-trzeba by sprawdzić, ale nie miałem takiego więc nie wiem.
Jak będziesz się decydował, to napiszę Ci dokładniej co i jak przerabiałem. I co mozna zrobić lepiej niż ja odwaliłem.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 03, 2011, 01:29:46 am
Przerabiałem tematy z klapkami i są ustawione prawidłowo, po przejechaniu 10 kilometrów leci bardzo ciepłe powietrze
to calkiem dobry wynik ,niestety w mrozy ciezko zejsc z tych 10km ,
na dobrym termostacie silnik potrafi zlapac 90C juz po 2km ,ale nie wiem jak tam twoj 2.0 - pewnie ciezkie bydle to sie moze dluzej nagrzewac ,
JA jestem na etapie budowy termostatu sterowanego elektronicznie (mocno powiedziane) ,bo to przyspieszy nagrzewanie silnika (nie mam szczescia do termostatow woskowych) ,
jezeli zadowala cie grzanie ukladu przy 90C silnika ,to poprostu musisz dazyc do szybkiego nagrzewania sie silnika,

co do silnego wiatraka ,to wymyslilem taki patent ,zeby do silnika od wiatraka chlodnicy przyczepic smiglo wiatraka nagrzewnicy ,
powinno wiac jaka ja p...  - no ale mi to niepotrzebne ,jak chcecie to próbujcie :P
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Marzec 03, 2011, 03:01:58 am
co do silnego wiatraka ,to wymyslilem taki patent ,zeby do silnika od wiatraka chlodnicy przyczepic smiglo wiatraka nagrzewnicy ,powinno wiac jaka ja p...  - no ale mi to niepotrzebne ,jak chcecie to próbujcie
silnik dmuchawy ma 2800 obr/min, silnik wentylatora chłodnicy 2300 obr/min, więc...  :P
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Marzec 03, 2011, 11:30:51 am
A gdyby dać zasilanie przez przekaźnik :?:
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: kuba92 w Marzec 03, 2011, 14:45:30 pm
A wyjaśnij: po co?

Znaczy inaczej: co to zmieni? :P Po przejściu prądu przez przekaźnik wentylator zacznie szybciej działać?
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Marzec 03, 2011, 15:04:12 pm
CHodzi mi obciążenie włącznika,
w maluchach np. światła mijania były bez przekaźników i z czasem wypalały się włączniki klawiszowe.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 03, 2011, 15:23:04 pm
co do silnego wiatraka ,to wymyslilem taki patent ,zeby do silnika od wiatraka chlodnicy przyczepic smiglo wiatraka nagrzewnicy ,powinno wiac jaka ja p...  - no ale mi to niepotrzebne ,jak chcecie to próbujcie
silnik dmuchawy ma 2800 obr/min, silnik wentylatora chłodnicy 2300 obr/min, więc...  :P

niby tak ,ale ten z wentylatora nie odczuje obciazenia ,wiec nie zwolni,
bo nie wiadomo jakie sie obroty ustalaja pod obciazeniem w tych silnikach
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Lipiec 28, 2011, 23:04:27 pm
Odnosnie poprawienia ogrzewania proponuje wykonac patent jaki jest w fordach(scorpio/granada inne moze tez) mianowicie rury idace od nagrzewnicy oprocz tego ze sa grube to maja dodatkowo zewnetrzna oslone z materiału który dodatkowo je izoluje, rury mozna wyrwac za bezcen na szrocie a sa duzo lepsze niz orginały z fso
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Sierpień 06, 2011, 23:05:24 pm
Wczoraj dostałem paczkę z kompletnymi nawiewami od Astry I.
Pooglądałem toto i stwierdzam, że bez żadnego bólu da się zrobić sterowanie na fabrycznych wajchach i z odłączanym nawiewem na nóżki ;)
Żadne trójniki nie będą raczej potrzebne, chyba że przeszkodzi belka pod deską albo inne ustrojstwa.

Swoje sugestię i materiał z montażu tego do auta zaprezentuję we wrześniu (mam nadzieję) bo wtedy mam urlop i będzie raczej czas na grzebanko ;)
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Sierpień 07, 2011, 14:03:31 pm
bez żadnego bólu da się zrobić sterowanie na fabrycznych wajchach i z odłączanym nawiewem na nóżki


chyba że przeszkodzi belka

:)
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Cyneq w Sierpień 07, 2011, 19:49:27 pm
Mi jednak po głowie chodzi nagrzewnica od mondeo, z tego co ktoś pisał wchodzi prawie plug and play do poloneza, z dokładnością do dziurek w przegrodzie.
Moim zdaniem siła dmuchania wentylatora jest raczej drugorzędna, skoro już nagrzewnica dobrze grzeje, to jest chyba problem numer jeden.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Sierpień 08, 2011, 10:51:54 am
Jak jest wszystko szczelne a nagrzewnica czyściutka (czytaj:nowa) to ogrzewanie jest ok. Wentylator głowy nie urywa ale ja mam w samochodzie ukrop.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Sierpień 08, 2011, 11:42:50 am
Ja mam nową nagrzewnicę i niestety nie ma rewelki, o zaworze który przepuszcza po roku/dwóch latach użytkowania już nawet nie chce mi się znowu rozpisywać. Zależy mi na mocnym nawiewie, a to w tej obudowie jest. Do tego nagrzewnica nie ma zaworu i płyn leci przez nią cały czas - kolejny problem mniej.
Ktoś mógłby napisać: wrzucaj ogrzewanie Calsonic z trucka, OK ale nie kupię kompletnej obudowy z linkami, panelem, nagrzewnicą za 60 zł z przesyłką. Tak, tyle zapłaciłem za obudowę nawiewów, wentylator, rezystor nawiewu, nagrzewnicę, wszystko sprawne, bez jakichkolwiek śladów wyciągania z auta przez rzeźnika.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Danio0704 w Maj 06, 2012, 15:28:58 pm
przyłacze sie do tematu a to dlatego ze juz od dawna ogrzewanie w moim C- mnie dobija, a ze akurat u mojego znajomego stoi astra to mam mozliwośc wymontowania tej nagrzewnicy z obudową, i mam kilka pytań, duzo jest pracy przy takiej zmianie? dało by się zrobić tak zeby panel sterowania przełozyc tak samo z opla? ma to wszystko ses? dodam ze mam poloneza z 95 r,  mimo ze wymieniłem termostat, zaworek, przeczyściłem cały układ ogrzwania i tak słabo dmucha (oryginalny nawiew).
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Janusz w Styczeń 28, 2014, 21:14:16 pm
Panowie jest jakaś nagrzewnica z innego auta do caro minus z 96 roku  <co> tak żeby nie trzeba było nic przerabiać,tylko wyciągam starą i wkładam nową ?
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Styczeń 28, 2014, 21:45:59 pm
Calsonic.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: jimo#1921 w Styczeń 28, 2014, 22:06:06 pm
Calsonic.
trzeba wyciąć daszek na ścianie grodziowej od wewnątrz.
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Styczeń 28, 2014, 22:20:15 pm
Racja. Przepraszam niedopatrzenie.

@Jimo, masz może jakieś artykuły o zakładaniu Calsonica? ; )
Tytuł: Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
Wiadomość wysłana przez: maniek1 w Lipiec 11, 2021, 23:09:12 pm
Witajcie, podpytam zauważyłem że w mojej przejściówce przez nagrzewnicę w kabinie zaczyna uciekać płyn, od czego zamontować żeby było jak najmniej przeróbek, może ktoś coś innego zapodał (LADA ? )