FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: paroos#1831 w Sierpień 15, 2004, 15:01:26 pm
-
Chyba nie dziala mi wentylator chlodnicy. Sprawdzilem wszystkie mozliwosci, jakie tylko dalem rade (z wyjatkiem tej w trakcie jazdy) przy temp. powyzej 90 i ani drgnal. Co ciekawe silnik mi sie nie przegrzewa w trakcie jazdy...
Teraz pytanie: jak sprawdzic sam wentylator, niezaleznie od instalacji sam. (do czego podlaczyc i jak).
I pytanie dodatkowe(na celujacy ;) ): co jeszcze mam sprawdzac, zanim stwierdze, ze to sam wentylator padl (co sie chyba zadko zdarza)?
-
Chyba nie dziala mi wentylator chlodnicy. Sprawdzilem wszystkie mozliwosci, jakie tylko dalem rade (z wyjatkiem tej w trakcie jazdy) przy temp. powyzej 90 i ani drgnal. Co ciekawe silnik mi sie nie przegrzewa w trakcie jazdy...
Teraz pytanie: jak sprawdzic sam wentylator, niezaleznie od instalacji sam. (do czego podlaczyc i jak).
I pytanie dodatkowe(na celujacy ;) ): co jeszcze mam sprawdzac, zanim stwierdze, ze to sam wentylator padl (co sie chyba zadko zdarza)?
Jeśli sie niem yle to jest jakiś przełącznik(coś w rodzaju termostatu), który przy okrslonej temperaturze włącza wentylator. To chyba mogła ci paść bo wentylator to żadkość :P
-
Wiec nadal pozostaje pytanie, jak to sprawdzic (bo nie wybieram sie do elektryka) i jak sprawdzic sam wentylator. Przyszlo mi do glowy jeszcze jedno pytanie: zakladal ktos wylacznik dodatkowy, ktorym mozna by recznie wlaczyc wentylator z tablicy? Bo podobno u mnie wentylator jest podlaczony do wylacznika wlaczajacego nawiew (przynajmniej tak mowil poprzedni wlasciciel, ale na ten przelacznik wentylator tesh nie reaguje), tylko nie wiem jak by to moglo byc zrobione...?
-
U dołu chłodnicy jest czujnik włączający wentylator. WeŹ odłącz od niego kabelki i zewrzyj razem. Powinien się włączyć wentylator. Przeważnie padają właśnie te czujniki.
-
A jak najlatwiej podlaczyc wentylator pod wylacznik na desce? Jest jakies miejsce od strony deski, gdzie te kabelki przebiegaja, czy trzeba ciagnac od termostatu?
-
Musiałbyś pociągnąć kabelki od czujnika najlepiej i na nich zrobić włącznik żeby po włączenia zamykał obwód.
-
Musisz ciagnac kable od czujnika do deski a najlepiej zaloz sobie do tego wlacznik od dmuchayw ten 2 stopniowy jesli masz 2 wentylatory
-
Nie do czujnika bo tam idzie duży prąd ( zresztą daleko ) poprostu do przekaŹnika ciągniesz ( w starych poldkach sterowany jest on masą więc podpinasz do masy przekaŹnika )
-
Nie do czujnika bo tam idzie duży prąd ( zresztą daleko ) poprostu do przekaŹnika ciągniesz ( w starych poldkach sterowany jest on masą więc podpinasz do masy przekaŹnika )
Bez urazy ale jeszcze nie słyszalem zeby przez czujnik w chłodnicy szedl duzy prad.
Ten czujnik jest w obwodzie niskopradowym steruje on przekaznikiem od wentylatora i wlasnie przez przekaznik plynie duzy prad i wlasnie dlatego najlepiej jest sie podlaczyc pod ten czujnik zeby zrobic zalaczanie w kabinie.
-
Masz racje przez przekaŹnik płynie duży prąd - ale nie przez styki sterujące przekaŹnika do których trzeba się podpiąć. Prąd tam płynie (przyznaje racje ) taki sam jak na czujniku a pozatym przekaŹnik jest dużo bliżej kabiny i nie trzeba tak wymyślnie przewodów ciągnąć.
Zresztą to ten sam przewód jest tylko do czujnika dalej tak to wygląda :
..................................WENTYLATOR---->minus .......
............................................ |...............................
............................................ |...............................
MASA ----->czujnik-----> przekaŹnik ---->PLUS.........
............................................|...............................
............................................ |...............................
........................................... PLUS..........................
nie jestem tylko pewien czy wentylator jest sterowany plusem a minus ma stały czy na odwrót
-
[/quote]
Bez urazy ale jeszcze nie słyszalem zeby przez czujnik w chłodnicy szedl duzy prad.
[/quote]
a ja nawet widziałem.
Robiłem kiedyś, (nawet nie tak dawno) poldka, w którym nie było przekaŹnika do wentylatora. Baaaardzo stary był ten poldi. Facecik co 3 miesiące wymieniał czujnik, aż mu to przerobiłem i niestety jest spokój.
-
No tak jeżeli niema przekaŹnika to płynie tam duży prąd bo idzie on prosto do silnika wentylatora, ale jeśli jest przekaŹnik to prąd jest taki sam na czujniku jak i na wejściu sterującym przekaŹnika.
-
W takim razie moze byc problem...
Po lewej stronie jest 5 przekaznikow (swiatla: drogowe, mijania, przeciwmgielne, sygnal, tylna szyba) i innych nie widze. Gdzie mozna jeszcze szukac przekaznika od wentylatora? Bo zaczynam podejrzewac, ze nie posiadam takowego. Czy wtedy bezpiecznie bedzie podlaczac to pod zwykly wylacznik (duzy prad) i gdzie mozna te kable najblizej (deski)znalezc?
PS. Ktore swiatla sa przeciwmgielne? Bo u mnie wylacznik od przeciwmgielnych nic nie wlacza...
-
Mi sie wydaje ze jest to w przekazniku z ogrzewaniem tylniej szyby
-
mam taki wylacznik - jeszcze stary wlasciciel go popelnil, ale go nie zdejmowalem bo moze zie przydac - olej ten przekaznik i ciagnij kabelek od czujnika i wajdz do kabiny z ktoras z linek to wyjdziesz z lewej strony kierownicy i pod spodem wpakuj sobie pstryczek (znaczy w okolicy cięgna ssania)
no a schemat zasilania juz masz - sprawdz najpierw moze co bedzie jak przytkniesz kabelek idacy od przelacznika w strone akumulatora (tj. do przekaznikow) do masy - jak ci ruszy went to przlacznik kropniety (15 zloty i 5 minut roboty) a jak nie to sprawdz tez ten kabelek caly a jak nie to potem potraktuj zacisk wentylatora pradem (znaczy plusem) i juz wiesz co nie dziala
ale swoja droga jak ci sie nie grzeje w lecie w miescie to dziwne... jak mi sie przepalil przewodzik to moment i bylo ponad 100C na swiatlach a wczesniej ponad 90C w drodze ale to jeszcze mniej roboty niz przelacznik
-
Aby sprawdzić który to przekaŹnik odłączasz czujnik i zwierasz kabelki nasłu"ch*"ąc który będzie się załączał (cykał )
Ale niejest to przekaŹnik od tylnej szyby - przekaŹnik niemoże przecież obsługiwać dwóch różnych rzeczy
-
przemx !! "ciagnij kabelek od czujnika "
Ludzie nie róbcie takich rzeczy. Potem wychodzi na to, że każdy natępny właściciel, zamiast naprawić, łączy na "krótko". Efekt? Przyjechał do mnie Ajk i musiałem wyciąć pół wiadra niepotrzebnych zdublowanych przewodów. Wiem, że tak łatwiej. Dla Was. Ale nie dla tego , kto to będzie potem naprawiał. Warto więc chyba poświęcić kilka minut na sprawdzenie. PrzekaŹnik do wentylatora będzie żółty lub z oznavczeniem 542. Powinny być dwa takie. Jeden do trąbki, drugi do wiatraka.
Zresztą po grubości przewodó na czujniku na chłodnicy można się skapnąć jakie prądy tam płyną. Zchyba nie trzeba tłumaczyć grubości przewodu w zależności od prądów. Jeśli jest cieniutki - to trzeba szukać przekaŹnika - jeśli gruby - trzeba go założyć....
-
Ludzie nie róbcie takich rzeczy. Potem wychodzi na to, że każdy natępny właściciel, zamiast naprawić, łączy na "krótko".
Dokładnie ja do dziś dnia nie wiem do czego idzie kilka kabli.
Ale obawiam się następny (narazie nieprzewidywany) właściciel miałby naprawdę spore problemy aby dojść gdzie idą te kable, które ja założyłem. Ale staram się wszystko porządkować na bierząco więc narazie jest OK.
-
A teraz informacja, ktora zapewne wprawi w oslupienie niektorych i postawi im wlosy na glowie. Po dokladnym sledztwie wsrod gaszczu kabli wyciagnalem szereg wnioskow, z ktorych jeden jest szczegolny: od ponad pol roku (od kupna) jezdzilem bez wentylatora chlodnicy! Wentylator dziala, ale byl podlaczony pod przelacznik swiatel przeciwmgielnych i tylko pod niego (z calkowitym ominieciem termostatu, o czym nie mialem pojecia). Nie uzywalem tego przelacznika, bo niby po co? Nie ma swiatel przeciwmgielnych... :lol:
Najlepsze, ze temperatura bardzo zadko przekraczala 92C (co mnie zmylilo). Dopiero ok. tygodnia temu (ostatnie upaly) zaczela oscylowac przy ok. 100C i wtedy sie zaczalem zastanawiac. Co wy na to? :eek:
-
Noto miałeś szczęście że masz układ chłodzenia w dobrym stanie bo inaczej to zorientował byś się że coś jest nie tak gdy w ciągu kilku minut temperatra skoczyła by na 130 stopni.
Dziwne rzeczy właściciele robią z samochodami. Umnie potencjalny nabywca ( równierz nie planowany narazie ) miał by problem z rozszyfrowaniem podłączeń oświetlenia przycisków , oświwtlenia zwłocznego i mikroprocesora wycieraczek bo dorabiałem je do mojej przejściówki przy pomocy kabla kupionego w castoramie ( 3 żyłowy więc mam kilkanaście kabli w kolorach brąż, niebieski,żółtozielony ) a niedługo dojdą kolejne do nowych przeróbek ( między innymi okrągłe zegary :D )
-
1) Jakich pradow mozna sie spodziewac przy termostacie? Bo nie wiem jakich przewodow uzyc, ani jaki bezpiecznik zastosowac.
2) Jakiego typu przekaznik trzeba zastosowac do wentylatora? Bo chyba bede musial dopiero zalozyc...
-
PrzekaŹnik obojętny 542 albo 541 ,a prąd nieduży - taki jaki pobiera cewka w przekaŹniku więc niewarto dawać bezpiecznika.
-
tesh mialem taki problem: went wlaczals ie na 92 stopniach, poki cos mu nie odbilo.
Jades sobie lookam a tu 100 st. , a went. nie chodzi (i tak co jakis czas). No to ja instaluje dodatkowy wlacznik (a raczej qmpel) to samo nadal, z tym ze gdy wejdzie na 100 a ja wlacze went recznie i go wylacze to went dalej sam dmucha.
Wymianialem czujnik temp. i czujnik wylaczania went.
-
Rozwiazanie zagadki okazalo sie najbardziej nieoczekiwane z mozliwych: odpiela mi sie masa od blachy i wskaznik temp pokazywal temp. wyzsza od rzeczywistej. Po dokreceniu jednej nakretki okazalo sie, ze temp. nie smie przekroczyc 95C :roll:
PS. Skoro jush sie za to wzialem, to zaloze ten przekaznik do wentylatora. Moje pytanie: JAK? [czyt. ktore kable do czego podlaczac, bo jestem laikiem]
-
A ja i tak nie widze sensu przekaznika na wentylator. Dacia np. nie miala i calkiem sprawnie to chodzilo, kiedy zepsul mi sie czujnik (w pozycje ciagle zwarty) to podpialem kabel do zasilania elektrozaworow LPG i na pare dni starczylo bez problema i nic nie bylo osmalone czy nadtopione...
-
Glownie po to, zeby czujnik sie tak szybko nie psul. Wiadomo ze przy wiekszym obciazeniu (pradzie) bedzie bardziej poddatny na awarie, szczegolnie przy problemach w instalacji.
Dlatego ponawiam pytanie: JAK :?:
-
Masz racje przez przekaŹnik płynie duży prąd - ale nie przez styki sterujące przekaŹnika do których trzeba się podpiąć. Prąd tam płynie (przyznaje racje ) taki sam jak na czujniku a pozatym przekaŹnik jest dużo bliżej kabiny i nie trzeba tak wymyślnie przewodów ciągnąć.
Zresztą to ten sam przewód jest tylko do czujnika dalej tak to wygląda :
..................................WENTYLATOR---->minus .......
............................................ |...............................
............................................ |...............................
MASA ----->czujnik-----> przekaŹnik ---->PLUS.........
............................................|...............................
............................................ |...............................
........................................... PLUS..........................
nie jestem tylko pewien czy wentylator jest sterowany plusem a minus ma stały czy na odwrót
paroos - tak...
-
Rzeczywiscie, gdzie ja glowe zostawilem? :lol:
[ Dodano: 2004-08-26, 22:33 ]
To jednak nie do konca rozwiazuje moj problem... Przyznaje sie! Jestem zielony! :cry: Wiem, ze w tej chwili nie mam przekaznika, wiec przez czujnik w chlodnicy przechodzi prawdopodobnie plus wentylatora. Ten plus dam przez przekaznik i bedzie git. Nie wiem natomiast skad wziasc sterowanie do przekaznika (12V jesli sie nie myle), ktore pojdzie tez w miejsce dotychczasowych kabli przez czujnik w chlodnicy. "No powiedzcie, skad?"