FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki Fiata, Forda i inne => Wątek zaczęty przez: czarnieski w Luty 27, 2012, 18:54:35 pm
-
Witam
Niestety wszystko wskazuje że w moim polonezie 1.9 GLD wydmuchało uszczelkę pod głowicą. Objawy: ubywa płynu chłodniczego oraz po rozgrzaniu kopci na niebiesko.
Jaki może być mniej więcej koszt naprawy oraz na co zwrócić uwagę przy odbiorze auta do mechanika. Może ktoś zna w Tarnobrzegu (ewentualnie okolice 30 km) dobrego mechanika.
Mechanik do którego wcześniej jeździłem stwierdził że to jest tak skomplikowana operacja że się jej nie podejmie.
-
Mechanik do którego wcześniej jeździłem stwierdził że to jest tak skomplikowana operacja że się jej nie podejmie.
o.O to on nie powinien się uważać za mechanika :d
Przy padnietej uszczelce pod glowica zazwyczaj jest kopcenie na biało... A co z korkiem wlewu oleju ? Jest masło/majonez/musztarda (kto co woli) ?
-
Jak uważa że zrobienie UPG w 1.9 to problem to Cip* nie mechanik.
Nie koniecznie musi być masło pod korkiem bo będzie szedł płyn do cylindra i będzie go spalał a nie pójdzie do oleju i masła może nie być.
Przy odbiorze zwróć uwagę czy wentylator się włącza przy odpowiedniej temperaturze, i czy jest ogrzewanie w środku. Bo tak zaraz przy odbiorze to nic więcej nie stwierdzi.
-
Właśnie w płynie chłodniczym brak oznak oleju. Do oleju płyn chłodniczy też nie idzie tak ja by się od razu spalał z ON.
Po zgaszeniu widać że ciśnienie uchodzi ze zbiorniczka wyrównawczego. Płyn chłodniczy zdecydowanie ubywa i nie jest to na pewno wyciek specjalnie myłem silnik parą żeby to stwierdzić.
-
Tak jak napisałem spala go, uszkodzona uszczelka nie oznacza że od razu płyn idzie do oleju tylko go wciąga i spala. A rano pali dobrze? Czy może na 3 cylindry przez chwilę?
-
Tak jak napisałem spala go, uszkodzona uszczelka nie oznacza że od razu płyn idzie do oleju tylko go wciąga i spala. A rano pali dobrze? Czy może na 3 cylindry przez chwilę?
Odpala raczej dobrze ale przez chwilę nierówno pracuje faktycznie jak by na 3 cylindry chodził.
-
Czyli na cylinder wlewa się płyn i musi go wyrzucić/spalić. Więc UPG do zrobienia.
-
A orientuje się ktoś ile mniej więcej taka naprawa będzie kosztowała.
-
uszczelka w granicach 130zł i do tego tak około 300zł robota. Ja takie ceny mam. No musisz liczyć 500zł.
-
uszczelka w granicach 130zł i do tego tak około 300zł robota. Ja takie ceny mam. No musisz liczyć 500zł.
A nie trzeba planować głowicy i ustawiać zaworów czy to mechanik będzie wiedział ale mam złe doświadczenia z nimi. Pytam bo nigdy wcześniej nie miałem UPG.
-
Jak jest prosta to tylko zabielic trzeba. Zawory trzeba wyrególować bo uszczelka nowa jest grubsza i zmienia sie luz zaworowy.
-
Jak jest prosta to tylko zabielic trzeba. Zawory trzeba wyrególować bo uszczelka nowa jest grubsza i zmienia sie luz zaworowy.
Po zdjęciu głowicy da się rozpoznać, ocenić czy trzeba planować. Czy i tak trzeba oddać do zakładu gdzie planują głowice żeby oni to ocenili?
Auto to kupiłem niedawno i ktoś tam kombinował z chłodzeniem tzn. przerobił załączenie wiatraków chłodnicy na przełącznik prawdopodobnie brak automatycznego załączenia wiatraka spowodowało przegrzanie i wydmuchanie uszczelki.
-
prawdopodobnie brak automatycznego załączenia wiatraka spowodowało przegrzanie i wydmuchanie uszczelki.
Nie chcę Cię martwic, ale kolega kiedyś miał trucka z tym silnikiem i po przegrzaniu silnika (też padł włącznik wentylatora) i zrobieniu UPG silnik zrobił się bardzo czuły i w zasadzie każde niewielkie przegrzanie silnika wydmuchiwało uszczelkę. Doszło do tego, że woził uszczelkę zapasową ze sobą, włącznik w kabinie miał na sztywno w pozycji włączonej żeby cały czas chłodzić a i tak potrafiło wydmuchać na trasie. Potem zerwał się pasek rozrządu i wałek pękł na 3 części, ale to już inna historia. Moja rada - zrób porządnie, nie żałuj na części, ale i tak uważać już będziesz musiał na temperaturę.
-
Zawory trzeba wyrególować bo uszczelka nowa jest grubsza i zmienia sie luz zaworowy.
a po co ruszać zawory? to nie ohv-ka.
-
Nie chcę Cię martwic, ale kolega kiedyś miał trucka z tym silnikiem i po przegrzaniu silnika (też padł włącznik wentylatora) i zrobieniu UPG silnik zrobił się bardzo czuły i w zasadzie każde niewielkie przegrzanie silnika wydmuchiwało uszczelkę.
Hmm a wszędzie gdzie czytałem wcześniej każdy chwalił ten silnik, że to 300 tyś bez remontu. Auto po wypłacie oddam do jakiegoś mechanika i zobaczę co się będzie działo.
-
prawdopodobnie brak automatycznego załączenia wiatraka spowodowało przegrzanie i wydmuchanie uszczelki.
Nie chcę Cię martwic, ale kolega kiedyś miał trucka z tym silnikiem i po przegrzaniu silnika (też padł włącznik wentylatora) i zrobieniu UPG silnik zrobił się bardzo czuły i w zasadzie każde niewielkie przegrzanie silnika wydmuchiwało uszczelkę. Doszło do tego, że woził uszczelkę zapasową ze sobą, włącznik w kabinie miał na sztywno w pozycji włączonej żeby cały czas chłodzić a i tak potrafiło wydmuchać na trasie. Potem zerwał się pasek rozrządu i wałek pękł na 3 części, ale to już inna historia. Moja rada - zrób porządnie, nie żałuj na części, ale i tak uważać już będziesz musiał na temperaturę.
bo go może zagotował jak wodę na herbatę, że aż blok się odkształcił.
A nie trzeba planować głowicy i ustawiać zaworów czy to mechanik będzie wiedział ale mam złe doświadczenia z nimi. Pytam bo nigdy wcześniej nie miałem UPG.
zaworów nie ruszaj bo w XUD jest płytkowa regulacja i jak nie robisz docierania czy wymiany zaworów to nie ruszaj. Głowice czy trzeba planować czy nie powinien ocenić mechanik jak rozbierze i zobaczy gdzie uszczelkę przedmuchało. I jeśli chcesz palanować to koszty wzrastają bo trzeba doliczyć uszczelki pod kolektory itp, i rozbiórkę głowicy bo musi być rozebrana "do naga"
-
Odgrzebie trochę temat bo sam postanowiłem zająć się naprawą uszczelki pod głowicą.
Dysonuje ktoś materiałami o kolejności dokręcania śrub głowicy i momentu z jakim je dokręcać oraz ustawieniem rozrządu. A może ktoś już wymieniał uszczelkę i ma jakieś wskazówki. Na tygodniu będę ściągał głowicę to postaram tu opisywać przebieg remontu.
-
Zazwyczaj śruby zaczyna się przykręcać od środka zgodnie z ruchem wskazówek zegara i na trzy rundy. Co do momentu to bywa różnie, niektórzy producenci podają ileś momentu na pierwsze dokręcenie a później co ileś stopni. Ja robiłem w OHVce i było 100 Nm momentu i u kolegi w cytrynie tam zalecali 30 Nm i później dwa razy po 120 stopni dokręcać co równało się po sprawdzeniu 100 Nm ;). Aczkolwiek Rovera na przykład skręca się mniejszym momentem. Generalnie producenci uszczelek są na tyle przyjaźni użytkownikowi, że wszystko masz dołączone do uszczelki: moment dokręcania i kolejność śrub (przynajmniej Glaser tak robi).
-
będziesz miał kartkę z uszczelką jak dokręcać śruby :) ja przeważ nie dokręcam na moment nie na kąty. U siebie w K16 dokręciłem na moment i przy odkręcaniu wszystko było równo dokręcone. Rozrząd to najlepiej jak byś sobie znalazł schemat w necie ale w sumie to masz wszystko na blokadach, wałek jest blokowany śrubą fi 8, pompa chyba też fi 8 a wał bolec pod rozrusznikiem fi 7 chyba nie pamiętam, jak nie znajdziesz to daj znać w książce Auto Daty zrobię foto :)
-
Zanim wybierzesz się na zakupy powinieneś zdjąć głowicę, aby sprawdzić jakiej grubośći uszczelka jest założona. Jej grubość jest oznaczona liczbą wycięć na jednym z brzegów. Jeśłi nie będziesz planował głowicy, bo wcale nie musi to być konieczne, to zakładaj usczelkę takiej samej grubości, w przypadku planowania, zakładasz odpowiednio grubszą.
Do przewodów paliwowych przyda się solinda widełkowa 17 lub specjalna 17 do przewodów.
-
http://archiwum.automotoserwis.com.pl/porad/silnik1.htm
tu masz trochę informacji o tym silniku, momenty i kolejność tez podali
-
Wczoraj kompletowałem narzędzia: zakup kluczy torx nasadki oraz pożyczenie klucza dynamometrycznego.
Dwa zdjęcie sprzed naprawy żebym wiedział jak to wszystko z powrotem złożyć :-)
(http://img51.imageshack.us/img51/5031/dsc00053pk.jpg)
(http://img803.imageshack.us/img803/8164/dsc00052c.jpg)
Dziś zaczynam rozbiórkę
-
Głowica zdjęta obecnie szukam zakładu szlifującego głowice. Mam jeszcze pytanko czy trzeba specjalnie dobierać grubość uszczelki pod głowice po szlifowaniu?
(http://img401.imageshack.us/img401/6968/dsc00054cpu.jpg)
-
jeżeli chodzi ci o planowanie głowicy to z tego co mi wiadomo to uszczelke powinno sie też dobrać odpowiednią bo bądź co bądź to zmniejszasz wysokosc głowicy a co za tym idzie zwiększasz stopień sprężania. Ale możesz też założyć o nominalnym rozmiarze co będzie rodzajem tuningu <rotfl2>
-
Taa tuningu. Normalna się zakłada i tyle.
-
Do diesla uszczelka pod głowicę występuje w następujących grubościach:
1,36 mm; 1,40 mm; 1,44 mm; 1,48 mm, 1,52 mm.
Nie ma czegoś takiego jak "normalna" grubość.
Jeśłi przeszlifujesz głowicę i założysz taką samą uszczelkę jak poprzednia to o wiele szybciej ją wydmucha.
-
Do diesla uszczelka pod głowicę występuje w następujących grubościach:
1,36 mm; 1,40 mm; 1,44 mm; 1,48 mm, 1,52 mm.
Nie ma czegoś takiego jak "normalna" grubość.
Jeśłi przeszlifujesz głowicę i założysz taką samą uszczelkę jak poprzednia to o wiele szybciej ją wydmucha.
Ale jak się dobiera tą uszczelkę?
-
Zobacz ile nacięć ma stara uszczlka. Liczba nacięć oznacza wymiar.
1 - 1,36 mm;
2 - 1,40 mm;
3 - 1,44 mm;
4 - 1,48 mm;
5 - 1,52 mm.
Jeśli oddasz głowicę do szlifu to dowiedz się po tym o ile ją zeszlifowali. Szukasz uszczelki grubszej o tyle, ile zostało zeszlifowane.
Polecam uszczelki Goetze, są dostępne do tego silnika i naprawdę dobre. Szukaj do silnika XUD9A/L czyli do nowszego typu, bo w pierwszych polonezach dieslach montowali również XUD9A.
-
Głowica dziś pojechała na sprawdzenie szczelności i szlif do Mielca.
(http://img221.imageshack.us/img221/1669/dsc00056lf.jpg)
Spytałem przy okazji o uszczelkę pod głowicę i kazali założyć taką jaka była.
-
Szukaj do silnika XUD9A/L czyli do nowszego typu, bo w pierwszych polonezach dieslach montowali również XUD9A.
Ja ma poloneza z 1995 roku z XUD9A czym te nowsze silniki (XUD9A/L) montowane w polonezach się różniły?
-
Ty masz ten nowszy, coś pomieszałem z oznaczeniami (w Morawskim jest to opisane - sprawdzę i poprawię). Starszy typ wkładali przez pierwszy rok, może dwa produkcji.
Starszy typ miał popkę próżniową osobno przykręcaną napędzaną paskiem (też od strony ściany grodziowej). Miarka oleju osobno, nie w korku wlewu oleju. Filtr paliwa inny (przykręcany na lewym fartuchu). Inne wtryskiwacze i inna pompa wtryskowa (inna charakterystyka). Więcej szczegółów podam jak swój egzemplarz "Morawskiego" znajdę.
I ten starszy żwawszy był (ale to moja subiektywna ocena)
-
Dziś odebrałem głowicę niestety okazałą się pęknięta <smutny>
-
Zastanawiam się co dalej zrobić czy szukać innej głowicy czy całego silnika koszty podobne.
W najgorszym przypadku zezłomuje auto.
-
Nie złomuj go,szkoda.Albo poszukaj drugiego silnika,albo wsadź coś zupełnie innego,np. rovera,pomimo,że już jednego masz.Albo upgrade na mocniejszego citroena z tej samej serii :-)
-
Nie złomuj go,szkoda.Albo poszukaj drugiego silnika,albo wsadź coś zupełnie innego,np. rovera,pomimo,że już jednego masz.Albo upgrade na mocniejszego citroena z tej samej serii :-)
GLD miał zastąpić GLE w dojazdach do pracy jeśli miał bym zmieniać to tylko na ten sam silnik mimo że mam go krótko spodobał mi się ten klekot.
-
Skąd jesteś i w jakim stanie buda? :D Ja mam problem na odwrót - mam zdrowy silnik a nie mam budy... :)
-
Skąd jesteś i w jakim stanie buda? :D Ja mam problem na odwrót - mam zdrowy silnik a nie mam budy... :)
To sprzedaj mi silnik :P
Jestem z Tarnobrzega.
-
panowie a jak jest ze spalaniem w gld?
-
To sprzedaj mi silnik :P
Sprzedaj mi bude, bo silnika się nie pozbędę raczej. :D Ewentualnie przyjedź i bierz całego Polda. :P
panowie a jak jest ze spalaniem w gld?
W zależności od warunków mi palił od 5,5 do 7,5 litra na setę.
-
Dziś byłem oglądać jeden silnik ale gość był niepoważny za odpalenie chciał 100 zł.
-
Za obejrzenie nic nie chciał? Niezły typ...
-
Wczoraj przyjechał nowy (stary) silniczek.
(http://img443.imageshack.us/img443/5297/dsc00063vsxq.jpg)
(http://img833.imageshack.us/img833/7365/dsc00064ni.jpg)
W sobotę montaż.
-
Silnik włożony i odpalony. Brakuje mi jeszcze rury z kolektora do filtra powietrza nie mogę jej nigdzie dostać i z dwóch zrobiłem jedną zawijając dodatkowo taśmą. Jest ta rura jeszcze gdzieś w Polsce do kupienia lub jakiś podobny zamiennik?
(http://img854.imageshack.us/img854/1402/poldi.jpg)
-
Dokupiłem wczoraj trochę części
(http://img259.imageshack.us/img259/4836/dsc00068hu.jpg)
-
Mam jeszcze pytanko silnik który kupiłem był z trucka 1999r i miał podłączenie chłodnicy z głowicą takim wężem który zaznaczyłem na zdjęciu:
(http://img838.imageshack.us/img838/1292/dsc00057gz.jpg)
Natomiast u mnie nie było w ogóle takiego węża (połączenia) i nie wiem czy kupić trójnik i zrobić tak jak było w trucku czy zaślepić to wyjście z głowicy. Tu zdjęcie jak to wyglądało u mnie:
(http://img405.imageshack.us/img405/4751/dsc00052lo.jpg)
-
U mnie w trucku też jest ten trójnik. A czemu z silnikiem od trucka nie brałeś wspomagania ?
-
U mnie w trucku też jest ten trójnik. A czemu z silnikiem od trucka nie brałeś wspomagania ?
A ten wąż z trójnika idzie do tego króćca przy głowicy do strony rozrządu czy jeszcze gdzieś dalej ?
Nie bardzo wiem jaka jest rola tego podłączenia, odprowadza jakiś nadmiar wody z głowicy czy co.
Wspomagania nie brałem bo po pierwsze nie chciało mi się tego przerabiać bo u siebie nie mam wspomagania a po drugie to chcieli 150 zł więcej.
-
Nie ma na forum nikogo kto ma 1.9 pod maską?
-
To chyba nie jest nic innego,jak odpowietrzenie głowicy,podobnie jak w roverach.Skoro silnik który kupiłeś posiadał takie coś,to ja bym to podłączył.
-
W polonezie dzisiaj zmieniłem sprzęgło bo stare się ślizgało.
Wszystko podłączone i podkręcane, po zmianie silnika autko śmiga jak złe.
Temat do zamknięcia
PS. Ciekawe dlaczego nikt nie docenia tych silników w polonezie bo jeździ się tym dużo przyjemniej od np: GLE
-
Ciekawe dlaczego nikt nie docenia tych silników
Bo to śmierdzący dyzel panie i gównem się nie da jeździć (na rope to są tiry) - większość z wypowiadających oczywiście nie jechała więcej niż 3km takim samochodem, no ale cóż.
Ja złego słowa nie powiem na jego temat bo rok jeździłem i rok mi się rewelacyjnie jeździło dieslem - przyspieszenia jedynie brakowało czasami, oprócz tego nie mam najmniejszych zastrzeżeń.
-
No i polonez (osobówka) z tym silnikiem to już naprawdę rzadkość. Fakt jest głośniej niż w OHV ale dźwięk pracującego XUD9a jest o wiele przyjemniejszy. Ja mam to auto od ponad 3 miesięcy i mimo sporych problemów to jakoś autko z tym silnikiem ma swój niepowtarzalny klimat.
-
Przeniosłem do odpowiedniego działu-dla potomnych niech będzie.
Dzwięk XUD'a to muzyka, ładniej chodzi chyba tylko dieselek z MB W123 :)
-
Odświeżę nieco tego kotleta :)
Otóż jestem w trakcie robienia UPG w dieslu, odebrałem już głowicę od szlifierza. Została splanowana o 0,15mm.
zgodnie z tym co wyczytałem w tym wątku liczba nacięć oznacza wymiar.
1 - 1,36 mm;
2 - 1,40 mm;
3 - 1,44 mm;
4 - 1,48 mm;
5 - 1,52 mm.
Stara uszczelka na aucie miała 3 nacięcia czyli grubość 1,44, głowica została zeszlifowana o 0,15mm. 1,44+0,15 = 1,59, a uszczelki o takiej grubości w ogóle nie ma w ofercie... Szlifierz twierdził, żeby zakładać tą 1,48, a od biedy nawet taką samą jaka była wcześniej. Takiej samej montować nie zamierzam, waham się między tą 1,48 a 1,52 co radzicie ?
Druga kwestia, uparłem się na uszczelkę Goetze, tych nigdzie nie ma, w Inter Carsie jest tylko Elring, dobre to ? Montował ktoś, nawet niekoniecznie do Poloneza uszczelki Elringa ?
-
Zakładasz taka jak była, chyba, że głowica zmienia według Ciebie to: (http://i65.tinypic.com/98tvzs.jpg)
-
Dokładnie, uszczelkę zakłada się dokładnie taką jak była. Grubość uszczelki "dobiera" się do wysokości "wystawania" tłoków ponad powierzchnię bloku silnika. Planowałbyś blok silnika, wówczas zmieniasz grubość uszczelki.
-
Jak dobrze, że jest forum PTK <spoko> no i jeden problem w dieslu rozwiązany <ok>