FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki Fiata, Forda i inne => Wątek zaczęty przez: maciej w Sierpień 27, 2012, 18:26:14 pm
-
Witam.
Od jakiegoś czasu poszukuje informacji na temat włożenia mojego silnika (1.8 zetec z fiesty/escorta/mondeo) do dużego fiata i niestety nie mogę znaleźć żadnych konkretów.
Interesuje mnie ilość przeróbek i oczywiście jakich? czy warto?
Słyszałem o kimś z Łodzi co podobno wsadzał 1.6 zeteca, a wiem że te silniki są niejako bliźniacze, poszukuje konkretnych odpowiedzi i może nawet osób które by się tego podjęły w Łodzi, lub poświęciły mi czas na objaśnienia typowo techniczne oraz poradą podczas prac.
Pozdrawiam
Z góry dziękuje za informacje :)
-
silnik najlepiej z escorta 2.0 ma miskę jak fso i nie trzeba bedzie przerabiać... kolektor wydechowy powinien pasować jedynie portki dorobić trezeba bedzie jak cos kolektor taki posiadam od 1.8 ale pewnie w 2.0 jest to samo. co do ssących były dwa rodzaje jeden aluminiowy zawinięty jakby nad silnik drugi chyba jest plastikowy i umieszczony jest jakby obok silnika ten raczej nie podejdzie... nie wiem jak wyglada sprawa z zamachem może ktoś inny sie wypowie na ten temat. z kompem i wiązka nie będziesz miał problemu kupisz na prawie każdym złomie... :) temat zresztą chyba już był poruszany na forum...
-
posiadam kompletny silnik 1.8 wraz z wiązką, kompem i alu kolektorem dolotowym.
Mam oczywiście również skrzynie ale ona FWD jest.
Jak dobierać skrzynie to ze sierry czy z fiata?
-
myślę ze lepsza będzie mt75 jest aluminiowa lżejsza od żeliwnej n9. pokaz foty tego silnika. to jest ten 115 konny ?
-
http://i1173.photobucket.com/albums/r596/Lukasz_Ptak/Insze/080620126.jpg
http://i1173.photobucket.com/albums/r596/Lukasz_Ptak/Insze/080620125.jpg
130KM :d
-
tek kolektor wydechowy musisz zmienić na mniejszy i lżejszy bo rurowy kolektor z focusa- mam taki jutro wkleję fote. ale zrób przymiarkę na tym :)
-
skrzynia mt75 od czego a od czego N9 ?
Wpierw chce wiedzieć z czym to się je, aby nie rozgrzebać i nie zostawić.
to jak z tym kolektorem wydechowym?
-
czyżby to RQC z fiesty XR ? :D
-
skrzynia mt75 od czego a od czego N9 ?
Wpierw chce wiedzieć z czym to się je, aby nie rozgrzebać i nie zostawić.
to jak z tym kolektorem wydechowym?
Obie skrzynie pochodzą z tylnonapędowych fordów (sierra, scorpio).
Najłatwiej będzie posadzić MT75, jest tego pełno na szrotach. Siadało z silnikami R4 w Sierrach (DOHC), Scorpio.
-
masz rację święty :)
Dobrze a teraz mi powiedzcie czy trudno będzie ten silnik osadzić w dużym fiacie?
Co będzie trzeba przerobić i jaki wał napędowy zastosować?
Czy oryginalny będzie pasować do skrzyni od forda?
-
no raczej nie będzie pasował możesz zrobić jak kolega Bocian przy swojej n9 . Zastosował wał od sierry bobajrze i zrobił przy moscie flanszę żeby skręcić to wszystko . Wiadomo sierra i fso maja inne rozstawy śrub. Poszukaj na forum bo Bocian opisał co i jak z tym wałem
czyżby to RQC z fiesty XR ? :D
A w eskortach był chyba RQB o tej samej mocy jak się nie myle
-
Czy oryginalny będzie pasować do skrzyni od forda?
bedzie, ja bym szedł w n9 bo ma fajne przełożenia, ale jak ktoś powiedział mt75 bedzie lepiej pasować do pn-a
Co będzie trzeba przerobić i jaki wał napędowy zastosować?
to co w każdym swapie ( łapy, miska o ile nie pasuje, elektryka), wał bedziesz potrzebował modyfikowany lub robiony pod zamówienie
Dobrze a teraz mi powiedzcie czy trudno będzie ten silnik osadzić w dużym fiacie?
mysle że łatwiej niż wiekszość silników, zetec to ogólnie bardzo fajna konstrukcja, można bo wziąć po pache i zabrać ze sobą na spacer :D mimo że blok żeliwny ;)
-
ile może kosztować wał na zamówienie?
Mam prośbę podlinkujcie mi ten projekt bociana, chętnie poczytam na temat tej flanszy i rozwiązań.
-
wał to musisz szukać w swoich okolicach google nie boli ;)
-
Wał w FSO i Ford ma ten sam rozstaw otworów i poduszki gumowe na wał sa zamienne, ale i tak trzeba przerabiac koncówke i skracac wał w obu przypadkach, nie wazne czy MT75 czy N9. Tutaj masz troche info na temat skrzyn i male porównanie
http://www.super7thheaven.co.uk/MT75_Gearbox
MT75 lepiej pasuje ale N9 na sterowanie na linke wiec odpada znowu dorabianie sprzegla poniewaz zastosujesz zwykla linke sprzegla od FSO
-
wszystko fajnie tylko z angielskiego technicznego jestem noga.
podjadę u siebie w Łodzi i zapytam ile by wzieli za dorobienie całego wału lub też przeróbkę istniejącego.
A jak wygląda sytuacja komory silnikowej, czy silnik wejdzie bez większych oporów?
Czy na oryginalnych poduszkach da się go ładnie posadowić?
-
przypomina mi się podobny temat: http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=27215.0 (http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=27215.0)
tam były te fotki:
(http://images43.fotosik.pl/114/9a39a45ce5560cc7gen.jpg)
(http://images36.fotosik.pl/95/8fac487134973661.jpg)
pogadaj z kolegą Pablo92 czy jakoś tak :)
Z drugiej strony elektronika w silniku RQC to porażka - silnik zestrojony na afr 14.7 nawet na WOT , wcale to nie jedzie jak na 130km. Wg moich szacunkowych obliczeń to kumpla fiesta z tym silnikiem dostałaby pół długości od mojego 1.6 16v ...
-
dlaczego elektronika to porażka? co to ten afr i WOT ?
mam ten 1.8 więc z nim walcze, ale myśle przyszłościowo albo o 2.0 albo o uturbieniu.
-
AFR to skład mieszanki , typowo silnik osiąga pełną moc w zakresie AFR ok. 12.4-13.2 (współczynnik lambda to ok 0.85 czyli nadmiar paliwa w stosunku do powietrza, mieszanka bogata) a 14.7 to mieszanka stechiometryczna (lambda =1) na której silnik ma ok 5-7% mniejszą moc niż na 12.8 ale katalizator najlepiej pracuje.
O ile przy częściowych obciążeniach 14.7 jest ok , o tyle w WOT (duże otwarcie przepustnicy) silnik powinien mieć najbardziej optymalną mieszankę do uzyskania pełnej mocy.
Taki wykres znaleziony gdzieś w necie - moc w funkcji AFR:
(http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT2EUTX0kJP1ZkOsjZk17W1TL4oYsEcty1hgpwXS0hebz2hwbOuKg&t=1)
Sam badałem ten silnik przy użyciu sondy szerokopasmowej więc to są moje spostrzeżenia. Obecnie mam świnkę SMT6 i będziemy starali się tak wystroić sygnał z przepływomierza żeby podczas pełnego obciążenia mieć bogato.
-
Czyli krótko mówiąc podczas normalnej jazdy jest bogata mieszanka a podczas upalania jest zwyczajna, dobrze rozumiem?
Jaki koszt SMT6?
-
Odwrotnie - cały czas jest mieszanka stechimetryczna niezależnie od obciążenia a powinna być bogata.
Ja mam smt6 akurat od znajomego za przysługę a świnki pokroju ecu master czy smt6 chodzą używki ok 200-400 zł , nowe w granicach 500-600 zł
-
czyli najlepiej by było wysterować to na ecu bądź na smt6 a nie na seryjnym?
Ale czy w zamian za to nie ma mniejszego spalania?
Mam do tego silnika oryginalny i nowy komp lecz wpierw ma wszystko działać na starym tak jak należy a potem dopiero nowy wrzucę.
-
tyle by to chodziło na na śwince musisz miec seryjnego kompa i do niego podpiętą świnke ....
-
wszystko fajnie tylko z angielskiego technicznego jestem noga.
podjadę u siebie w Łodzi i zapytam ile by wzieli za dorobienie całego wału lub też przeróbkę istniejącego.
A jak wygląda sytuacja komory silnikowej, czy silnik wejdzie bez większych oporów?
Czy na oryginalnych poduszkach da się go ładnie posadowić?
ok 250zł za pospawanie jednego z dwóch różnych+wyważanie
-
a znasz kogoś od nas z Łodzi co by się tego podjął?
Widziałem twojego fiata na racingforum.pl i od tego czasu podobają mi się fiaty125 :)
Gdzie można tego twojego obejżeć i czy wogólę można? :)
-
Tu:
http://www.bogdar.eu/ (http://www.bogdar.eu/)
A co do auta, na razie jeszcze nie ma za bardzo co oglądać:)
-
A jak wygląda sytuacja komory silnikowej, czy silnik wejdzie bez większych oporów?
Czy na oryginalnych poduszkach da się go ładnie posadowić?
Silnik wejdzie, poduszki kup od BMWe21/e30 z silnikiem M20 sa po 30zł szt, orginalne z fiesty raczej sie nie zdadza a te od polda padaja jak muchy, od scorpio nie wejda, na pewno ze wzgledu na miske olejowa bedziesz tez na 99% potrzebował stabilizator od 1,4 Rovera. Musisz tez zdobyc mały rozrusznik planetarny do skrzyni RWD(moze ten od fiesty jest akurat taki sam) -silnik postaraj sie cofnac maksymalnie blisko do grodzi jak sie da - przeszkadzal bedzie włąsnie rozrusznik( który bedzie wchodzil w belke wiec zostaw tam z 15mm luzu i podetnij troche lewa łape zeby kabel plusowy nie zrobił zwarcia), dlatego musisz miec króŧka planetarka aby dało sie go zamontowac jak najdalej i jak najnizej w celu polepszenia prowadzenia. Ze wzgedu na to ze silnik pochodzi z przednionapedowki bedziesz muciał gdzies przeniesc cewki zaplonowe i najprawdopodobniej wystrugac nowa obudowe termostatu i wyjscie wody z tyłu glowicy bo pozniej moze sie okazac ze zeby zmienic termostat trzeba bedzie silnik wyciagac
-
termostat znajduje się z przodu głowicy.
Co z chłodnicą? zostaje fiatowska czy fordowską będzie trzeba spasować?
-
oto foty kolektora (http://img14.imageshack.us/img14/1396/20120828052.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/14/20120828052.jpg/)
(http://img89.imageshack.us/img89/9404/20120828051.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/89/20120828051.jpg/)
(http://img339.imageshack.us/img339/2241/20120828050.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/339/20120828050.jpg/)
(http://img717.imageshack.us/img717/4715/20120828049.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/717/20120828049.jpg/)
(http://img35.imageshack.us/img35/918/20120828048.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/35/20120828048.jpg/) :) kolektor jest od focusa 2.0 rozstaw otworów na śruby u dołu jest około 91 mm i to samo u góry. jeśli byłbyś chętny kupić ten kolektor to cena za niego jest 50 zł do drobnej negocjacji :) jesteś z łodzi ? jeśli tak to kolektor miałbyś do odebrania w niedziele na "ptaku". :)
-
chłodnicę można zastosować od innego samochodu. Dobrze wymiarowo i cenowo prezentuje się chłodnica od łady.
-
Czyli jest tak:
Silnik osadzić na poduszkach z bmw
Skrzynie zastosować MT75 ze sierry
Wał napędowy dorobić
Chłodnica byle jaka tylko aby pasowała np. od łady
A co z tylnym mostem?
Kolektor wydechowy zmieści się od focusa? ten co pokazał marcin88
Będzie trzeba dłubać karoserie aby silnik ze skrzynią podeszły?
-
jest mniejszy do Twojego zeliwniaka i pod maska będzie wyglądał coś jak ssący. może wygrzebe jeszcze do niego oryginalna termoizolacje :) odkrec swoj wydechowy i podaj wymiary miedzy poszczególnymi otworami na śruby.
-
Czyli jest tak:
Silnik osadzić na poduszkach z bmw
Skrzynie zastosować MT75 ze sierry
Wał napędowy dorobić
Chłodnica byle jaka tylko aby pasowała np. od łady
A co z tylnym mostem?
Kolektor wydechowy zmieści się od focusa? ten co pokazał marcin88
Będzie trzeba dłubać karoserie aby silnik ze skrzynią podeszły?
Same poduszki to nie wszystko musisz jeszcze dorobic łapy pod silnik ale te zrób dopiero kiedy ustawisz cały zespół napedowy i dorobisz łape pod skrzynie oraz ustawisz motor w komorze silnika
Skrzynie MT75 jak juz wspomnialem wymaga jeszcze przerobienia sprzegła na hydraulike oraz ma elektroniczny predkosciomierz wiec proponuje jednak N9 poniewaz sprzeglo zostaje a ma naped na linke i jakos w zegary fiata wpasujesz predkosciomierz od forda, ewentualnie nawigacja ;)
Wał dorabiasz na samym koncu, most zostaje tzn jak ogarniesz motor i most padnie to wtedy bedziesz myslał, chłodnice na poczatek proponuje serie tyle ze spryskana np akra do mycia silnikow i przedmuchana dokladnie kompresorem plus duzy wiatrak od klimy na dodatkowym przekazniku, budy mysle ze nie bedzie trzeba ruszac ale moze zajsc potrzeba przerabiania np mocowania alternatora
Czujnik cisnienia oleju zostawiasz, czujnik temp zastosuj od poloneza 1,4 -jezeli orginał ma gwint M10x1 to wedzie bo nie wiem jaki jest w fiescie(sprawdz w katalogu albo moze uda sie odczytac numer z czujnika) Kolektor wydechowy nie wiem
-
cała instalacja elektryczna pójdzie z fiesty bądź escorta.
Czyli skrzynię N9 bo sprzęgło jest w niej na linke a nie hydraulike. Gdzie występowały skrzynie N9?
O kolektor już się dowiedziałem i zostanie ten bądź wleci z escorta.
Zegary będą z fiesty.
Z oryginalnym wałem fiata mam połączyć skrzynie N9 i będzie pasować i jeździć?
-
co do wału to w tej firmie bogdar za skrócenie i dolożenie do wału omegi krzyżaka od poloneza powiedzieli mi 250zł . To są koszty robocizny i wywazenia , wał i krzyzak od poldka daje ja.
-
Skrzynie mt75 też są na linkę i z wyjściem na linkę prędkościomierza- trzeba poszukać,ale oczywiście n9 też można zamontować.
-
co która skrzynia lepiej podejdzie i jest na linke?
Reszte sam przerobie aby chodziło tak jak ja chce.
-
Wejda obie, pomijam dorabianie wału bo jest to konieczne w obu przypadkach a ceny skrzyn sa podobne, no moze MT75 jest minimalnie drozsza
Plusy N9 :
-sprzegło zostaje standard tzn linka i pedał
-wycinasz mały otwor w tunelu na drazek i go skracasz
-ma wyjscie na linke
-podpora skrzyni bardzo latwa do wykonania z kwałka blachy 3mm grubosci przy zastosowaniu orginalnej poduszki pod skrzynie
- lapa i skrzynia nie wystaje poza obrys tunelu
-sa dostepne(mozna zrobic samemu) zestawy do skrócenia skoku drazka zmiany biegów, do MT nie ma -inaczej rozwiazane sterowanie
minusy:
-jest długa wiec drazek wypada dalej niz w serii co nie kazdemu pasuje
-wsteczny wciskany w miejscu jedynki -patrz wyzej
-jest troche słabsza od MT75 ale w Twoim przypadku nie ma to znaczenia
-ciezsza od MT75
Mt75 plusy:
-krótsza niz N9 wiec łatwiej upchnac w tunelu bo jest niewiele wieksza jak polonezowska
-wsteczny jak w normalnej skrzyni
-mocnijsza niz N9
-nowsza niz N9
- lzejsza niz N9
Minusy:
-trzeba przerabiac albo tunel albo sterowanie na skrzyni w celu ustawienia drazka tzn jezeli ma byc dalej jak w serii to trzeba przerabiac tunel bo chaczy blacha, jezeli jak w polonezie to kombinowac z wajcha zeby to ustawic i tunelem
-jest hydraulika wiec drogie i ciezko dostepne wysprzegliki, dodatkowo trzeba przerabiac pedalnice na hydro
-kombinacja z łapa od skrzyni -przy zastosowaniu dystansu do przykrecenia poduszki(musi byc) i poduszki wystaje mocno z tunelu, albo trzeba dac inne nizsze poduszki np od BMW
trzeba szukac wersji z wyjsciem na linke, a te od scorpio maja zazwyczaj tylko czujnik
Wiec zastanow sie czy latwiej bedzie przerabiac sterowanie mechaznizmu zmiany biegów i pedału czy wykonac otwor o srednicy 8cm i skrócic nieco wybieraka(lape) w skrzyni kosztem kilku kilogramow
-
Temat wymaga zastanowienia z tą skrzynią.
Czy da rade może wziąść wał lub skrzynie od volvo 740/940 ?
-
Czy da rade może wziąść wał lub skrzynie od volvo 740/940 ?
po uj? by dorobić sobie koniecznej rzeźby ? skrzynia z Volvo nie podejdzie pod zeteca bez kombinacji ....
-
i jak z tym zetekiem ? Swap rusza?
-
Pewno wyjdzie to co zwykle, czyli nic.
Zazwyczaj jak powstaje taki temat to swap już nie.
Swoją opinię opieram o zadawane tu pytania...
Poczekam do końca miesiąca i do kosza.
-
lepszy jest najpierw swap, a potem opis. Zawsze to jakas niespodzianka
-
A najlepiej jest jak nic nigdzie nie mówisz i podjeżdżasz na zlot otwierasz maskę i wszystkim szczena na ziemię.:)
-
A najlepiej jest jak nic nigdzie nie mówisz i podjeżdżasz na zlot otwierasz maskę i wszystkim szczena na ziemię.
i o to chodzi ]:->
-
Chciałbym zobaczyć ukończony Swap ZETEC`a :]
-
były gdzieś foty fiata 125 p z zeteckiem, wystarczy poszukać ....