FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Artykuły => Wątek zaczęty przez: piciek w Październik 28, 2012, 20:35:39 pm
-
W niniejszym artykule, opisuję sposób, aby wspomóc układ chłodzenia poprzez sterowanie manualne wentylatorów chłodnicy.
Wg poniższego schematu wentylatory działają w następujacy sposób:
0 - wentylatory załączają się osobno, sterowane włącznikiem termicznym w chłodnicy
1 - wentylatory załączają się razem poprzez włącznik termiczny w chłodnicy
2 - wentylator pracuje cały czas.
Potrzebne materiały:
1. włącznik świateł
2. klawisz np. od regulatora prędkosci nawiewu caro
3. kostka 8 pinowa
4. 6 przewodów
5. konektory
(http://imageshack.us/a/img341/7284/20121028195438.jpg)
(http://img844.imageshack.us/img844/386/20121029220947.jpg)
Pin klawisza - kolor przewodu - podłączenie:
1. T - czerwono pomarańczowy - plus po stacyjce
2. 9 - granatowy - przycisk pin D
3. V - zielony z czarnym paskiem - wejście z czujnika pierwszego wentylatora chłodnicy w przekaźniku - nożka 85
4. D - szary z czarnym paskiem - masa
5. L - zielony - przycisk pin H
6. H - szary - podłączamy do wejścia z czujnika drugiego wentylatora chłodnicy - nóżka 85
Podziękowanie dla Buźki za dopracowanie schematu podłączenia :)
jeśli się podoba, to proszę o wrzucenie do artykułów, jeśli nie to do kosza :]
-
3. V - zielony z czarnym paskiem - wejście z czujnika pierwszego wentylatora chłodnicy w przekaźniku
5. L - zielony - wejście z czujnika drugiego wentylatora chłodnicy w przekaźniku
Jakbys mogl tylko jeszcze wyjasnic czy to trzeba cianac od czujnikow, czy od przekaznikow mozna? Jezeli tak to od ktorych nozek? Poza tym artykul jak dla mnie przejrzysty i czytelny ;)
-
podłączasz się w przewód idący od czujnika w chłodnicy do przekaźnika, w krtórym miejscu się podłączysz nie ma znaczenia, kolor przewodu to niebieski. nóżka nie pamietam która w tej chwili, jak będę w domu to sprawdzę.
-
jak na dzien dzisiejszy,to przydaloby sie cos dogrzewajacego silnik ,a nie chlodzacego :p
-
to sobie ognisko rozpal
-
to sobie ognisko rozpal
malo finezyjne jak dla mnie,
cos w stylu : po co taki przelacznik zrobiles ? wystarczy silnik zgasic ;]
-
po to, żeby głupi miał zagadkę, nikt nie każe Ci tego robić.
Jak jesteś taki finezyjny to coś zaproponuj na rozgrzewanie silnika w odpowiednim temacie, ten dotyczy chłodzenia silnika.
Edit:
nie wszyscy są na tyle ograniczeni, ze myślą kategoriami zimno, ciepło, tylko starają się coś zrobić przy aucie przez cały rok, niezaleźnie od panującej aury, taki patent może przydać się w korku zarówno w zimę, jak i w lato. Montowanie webasto w lato i używanie tego w zimę jest przestępstwem?Przecież w zimę wystarczy wstać 40 minut wcześniej i rozgrzać sobie auto, a tak w ogóle po co komu samochod, skoro z akademika na uczelnie mozna iść na piechotę i za darmo o każdej porze dnia i w każdej porze roku.
-
I znowu zaczynacie w następnym temacie? :d :d Jak dla mnie,to rozpisane jest to w sposób przejrzysty.Co by można o koledze silver powiedzieć,to można,ale na elektryce się raczej zna.Na pewno lepiej ode mnie.Nie widzę najmniejszego sensu wpie*dalania się między wódkę a zakąskę.Jak się komuś nudzi,to proponuję iść wymienić powietrze w kołach z letniego na zimowe :P :P
-
tak w ogóle po co komu samochod, skoro z akademika na uczelnie mozna iść na piechotę i za darmo o każdej porze dnia i w każdej porze roku.
w takim razie musze sie zastanowic po co trzymam dwa,
nie wiem po co ta spinka,jezeli temat trafi do arykulow to i tak bez komentarzy
-
kolor przewodu to niebieski.
a dotyczy on obu przekaznikow? bo wlasnie chodzi mi w ktore kabelki sie wpiac przy przekazniorach zeby nie ciagnac przez cala komore ;)
-
Nóżka 85 przekaźnika,bo tam idzie sterowanie masą z czujnika na chłodnicy.
-
i wszystko w temacie ;) jak dla mnie pomocny i dobry artykul, bosam chcialem wymyslec cos takiego, ale mi nie wychodzilo ;)
-
Dzieki Buzka, dopisane nozki przekaznikow w pierwszym poscie
-
6. H - szary - w zależności od wyboru opcji, czy chcemy mieć włączony jeden, czy dwa wentylatory -
a. jeśli jeden - podłączamy do wejścia z czujnika wentylatora chłodnicy
b. jeśli dwa - rozgałęziamy przewód i podłączamy do obu przekaźników wentylatorów.
ostatnie pytanie ;) sory za zamet, ale pod ktore nozki badz kable od przekaznikow podlaczyc? ;)
-
Tez pod 85.
-
To dwa kable do jednej nozki wchodza?
-
Tak, mozna je w przelaczniku ze soba polaczyc. Rozpisalem to lopatologicznie, jakbym opisal, ze jedna noga laczy sie z druga to by byl zamet, a tak kazdy dojdzie co do czego i przy okazji zrozumie jak to dziala.
-
no to juz wszystkie pytania. Poradnik jezeli mozna sobie gdzies skopiuje na pulpit bo zapomne potem <lol> ;)
-
NIestety mam kolejny problem z tym rozwiazaniem.. albo jestem niekumaty albo nie wiem.. podlaczajac opcje B nawet jak przycisk jest w pozycji 0 czyli osobno wlaczajace sie wenty bez zadnej ingerencji i tak wlaczaja sie 2. Podlaczone jest wg poradnika
-
to sprawdz jeszcze raz jak podłączyłeś, bo z tego co mówisz cały czas ci zwiera masę, co jest możliwe tylko w przyapdku załączenia klawisza na pozycję 2. spójrz na tył kostki, u góry masz zdjęcie.
-
podlaczalem wedlug tego obrazka
b. jeśli dwa - rozgałęziamy przewód i podłączamy do obu przekaźników wentylatorów.
tylko to wg mnie mostkuje 2 przekazniki ze soba i czy sie chce czy nie to i tak dwa smigaja.
-
Wczytaj sie w instrukcje. Takie jest zamierzenie ze ma mostkowac dwa wentylatory. Kwestia dodania diody zeby bylo jak w fabryce. Ja u siebie podlaczylem tylko jeden wentyl, bo dwa chodzace na krotko to za duzo do mojego stylu jazdy.
-
Kwestia dodania diody zeby bylo jak w fabryce
ooooooo wlasnie tego elementu mi brakuje ;) znaczy tak pomyslalem o diodzie ale nie mam pomyslu gdzie ja wstawic i w ktora strone ma prad dawac?