FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Mechanika => Wątek zaczęty przez: pablo166 w Maj 03, 2013, 11:44:08 am

Tytuł: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: pablo166 w Maj 03, 2013, 11:44:08 am
Mam pytanie. Jak dobrać półpierścienie oporowe na wał w OHV? Kupuje sie po prostu nowe czy szlif i nadwymiar? Bo robie remont dołu silnika i wypada je też wymienić.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: FSOmr88 w Maj 03, 2013, 12:45:21 pm
Z tego co wyczytałem kiedyś, to określają one luz osiowy wału, pierwsze co, to mierzymy właśnie ten luz i na podstawie pomiaru decydujemy, czy potrzebny jest nad wymiar. Widziałem kiedyś nawet na allegro, nowe nad wymiarowe półpierścienie. Zajrzę do książki.
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: pablo166 w Maj 03, 2013, 12:50:16 pm
Byłbym wdzięczny jakbyś to sprawdził. Głownie chodzi o to na jakiej podstawie dokonać pomiaru, co do czego tam przyrównać.
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: FSOmr88 w Maj 03, 2013, 12:53:15 pm
Cytuj (zaznaczone)
Do czopów i powierzchni oporowych szlifowanych stosuje się panewki podwymiarowe i pierścienie nadwymiarowe (patrz tabl. 2-6 i 2-7).
Cytuj (zaznaczone)
GHUBOSC PłEflSCIENi OPOROWYCH WAŁU KORBOWEGO ORAZ LUZ OSIOWY WAŁU NOMINALNY I GRANICZNY Tablica 2-6
Wymiar
Nominalny
Nad wymiar 0,1
Grubość pierścienia oporowego mm
2,31-2,36
2.41 ...2,46
Luz osiowy wału korbowego mm
nominalny
0,06. .0.26
graniczny ^^
0.35

Cytuj (zaznaczone)
Wartości nominalnego i granicznego luzu osiowego dla wału korbowego, podane w tablicy 2-6, można sprawdzić szczelino- mierzem w następujący sposób. Przesunąć tak wał korbowy, aby jeden kołnierz czopa środkowego oparł się o półpierścienie oporowe i wsunąć między półpierścień oporowy a kołnierz czopa, od strony gdzie części te nie stykają się ze sobą, od- powiednią płytkę szczał inomierza. Jeżeli tuz przekracza 0,26 mm, należy założyć pierścienie nadwymiarowe.
Tabele można znaleźć na stronie 45 książki "Budowa Naprawa i Eksploatacja - Polonez"

Jeśłi jest taka opcja, popstrykaj kilka fotek, dodaj trochę opisu, i wrzuć gdzieś tu, może ktoś kiedyś będzie szukał.
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: pablo166 w Maj 03, 2013, 12:56:10 pm
Wszystko wiem. Wielkie dzięki :)
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: pablo166 w Sierpień 31, 2013, 01:00:37 am
Jak się w końcu za to zabiore to jak najbardziej porobię foty. Narazie silnik leży i czeka na przypływ gotówki.
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: MichalSW w Kwiecień 02, 2015, 18:10:42 pm
Odkopuję. Zastanawiam się, jak należy włożyć półpierścienie oporowe wału w OHV. Wiem, że kanały olejowe muszą być w stronę wału korbowego, jednak są dwa półpierścienie z wypustem i dwa "normalne" bez wypustu. W książce Trzeciaka wyczytałem, że niby te z wypustem muszą iść w kadłub, a te zwykłe do pokrywy środkowej. Tyle tylko, że to pokrywa ma wyszlifowane wybranie pod ten wypust, a w kadłubie niczego takiego nie ma i półpierścień leży krzywo. Jak wkładam tak jak nakazuje mi intuicja (czyli z wypustem do pokrywy) to jeden z półpierścieni z wypustem po przykręceniu śrub pokryw trochę chodzi góra-dół. Tak ma być?
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Kwiecień 02, 2015, 19:50:42 pm
widac tak byc musi,skoro wszystko nowe,
co innego jak "chodzi" 0.1mm ,a co innego 1mm
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: MichalSW w Kwiecień 02, 2015, 20:08:01 pm
widac tak byc musi,skoro wszystko nowe,
co innego jak "chodzi" 0.1mm ,a co innego 1mm
Nowe nie jest. Wał zostaje w nominale, półpierścienie też. Półpierścień chodzi góra - dół bliżej 1 mm, jednak zastanawiam się czy to tak ma być, bo pierścień swoją rolę raczej spełnia - kasuje luz osiowy wału. Jak składałem inny silnik, to tam nie pamiętam, żeby to tak się przesuwało...
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Kwiecień 02, 2015, 20:14:03 pm
musisz ocenic,czy ma szanse wypasc - jezeli nie, to nie ma problemu
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: MichalSW w Kwiecień 03, 2015, 15:38:21 pm
Wyjąłem półpierścienie jeszcze raz. Okazuje się, że dwa z nich są podjechane tak 0,1 mm. Założyłem nowe nominalne, ale nadal się przesuwają, tyle że mniej. Zastanawiam się jeszcze nad nadwymiarem...
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Kwiecień 04, 2015, 13:00:25 pm
nadwymiar ?
w ktorym kierunku sie przesuwaja, bo sadzilem,ze prostopadle do osi ,a tu sobie wkladasz grubsze ,czyli wychodziloby, ze po osi ?
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: MichalSW w Kwiecień 04, 2015, 13:55:48 pm
nadwymiar ?
w ktorym kierunku sie przesuwaja, bo sadzilem,ze prostopadle do osi ,a tu sobie wkladasz grubsze ,czyli wychodziloby, ze po osi ?
Przesuwają się góra-dół, czyli prostopadle do osi wału jakby miały w tym miejscu za luźno. Z racji tego przesuwania obawiam się, że wal przy nominalnych pierścieniach może mieć za duży luz osiowy. Będę kombinował sobie czujnik zegarowy, żeby sprawdzić jaką wartość przy nominalnych pierścieniach ma ten luz. Być może robię problem tam gdzie go nie ma :P
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Kwiecień 04, 2015, 15:28:23 pm
luz osiowyod biedy szczelionomierzem sprawdzisz - najlepiej dobrac pierscienie tak,zeby luz osiowy byl niewyczuwalny
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: pablo166 w Kwiecień 06, 2015, 19:03:19 pm
Poruszaj sobie wałem wzdłuż osi, przód tył. Jak nie ma luzu to jest ok. One zawsze lekko góra dół się ruszaja. Co do montażu to pierścień z wypustem w dół do pokrywy.
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: MichalSW w Kwiecień 08, 2015, 14:29:10 pm
Luz osiowy wynosi jakieś 0,13 mm, zatem mieści się w zakresie dopuszczalnym tj. 0,06-0,25 mm. Widocznie te pierścienie tak muszą się przemieszczać. Dzięki KGB i pablo166 za zainteresowanie sprawą. <piwo>
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: wicher w Październik 20, 2018, 23:22:00 pm
A ja mam z kolei pytanie związane z montażem półpierścieni a dokładnie chodzi mi o to w którą stronę mają być zwrócone półpierścienie czyli czy wcięcia na ich powierzchni mają być w stronę łożyska głównego czy na zewnątrz?
W katalogu części narysowane jest że do panewek zaś w instrukcji z 1978 że mają być zwrócone w stronę kołnierza oporowego wału korbowego czyli że chyba na zewnątrz.
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 21, 2018, 00:28:59 am
stalowy półpierścień z jednej strony pokryty jest kompozycją czyli stopem łożyskowym. te "wycięcia" w warstwie kompozycji to są kanały olejowe służące do smarowania współpracujących powierzchni, druga strona półpierścienia to "żywa stal", na niej najczęściej wybity jest numer części, czasem jego grubość. kompozycja ma być skierowana w stronę powierzchni oporowej wału. zły montaż, w momencie naciśnięcia pedału sprzęgła spowoduje trudne w naprawie uszkodzenie powierzchni oporowej wału korbowego. jeśli masz jeszcze wątpliwości to pytaj lub o montaż półpierścieni poproś osobę doświadczoną.
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: wicher w Październik 21, 2018, 11:21:57 am
Czyli powierzchnia na której nabity jest numer części ma być skierowana w stronę panewek, tak? Powierzchnia oporowa wału to ta duża płaska powierzchnia?
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 21, 2018, 13:57:04 pm
w silniku OHV Poloneza i DF półpierścienie ustalające wał w bloku silnika znajdują się na środkowym łożysku wału, po obu stronach ściany między 2 a 3 cylindrem. na przeciwciężarach wału korbowego wokół środkowego, głównego czopa wyszlifowane są powierzchnie przeznaczone do współpracy z powierzchniami półpierścieni ustalających (oporowych).
Tytuł: Odp: Półpierścienie
Wiadomość wysłana przez: wicher w Październik 24, 2018, 21:55:28 pm
 <jupi> <jupi> Dzięki za fachową i wyczerpującą poradę. Pozdrawiam