FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ Hamulcowy => Wątek zaczęty przez: wrb#1974 w Październik 23, 2014, 05:03:09 am

Tytuł: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 23, 2014, 05:03:09 am
mam teraz tarcze hamulcowe o średnicy 240 mm. czy zmieniając tarcze na 258 mm mogę się spodziewać większej skuteczności hamowania? czy większa skuteczność hamulców wynika tylko z większej średnicy tarcz hamulcowych - większa dźwignia, odsunięcie powierzchni ciernej od osi obrotu tarczy czy wiąże się również z większą powierzchnią cierną klocków? czy też powierzchnia klocka jest taka sama jak w lukasie? jak to jest w fiatowskich układach hamulcowych nadających się do poloneza.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Rafał w Październik 23, 2014, 07:14:28 am
czy większa skuteczność hamulców wynika tylko z większej średnicy tarcz hamulcowych - większa dźwignia, odsunięcie powierzchni ciernej od osi obrotu tarczy
Otóż to. Tylko dochodzi jeszcze taka kwestia że przy fabrycznych amorkach samochód nabiera tendencji do mocniejszego nurkowania, a przy kiepskiej gumie 185 czy 195 szybko blokuje koła :-P jeśli natomiast zaopatrzyć się w dobre opony to można odczuć naprawdę mega poprawę :-)
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 23, 2014, 14:08:42 pm
skutecznosc hamowania zalezy glownie od przyczepnosci opon do nawierzchni,
wieksza tarcza 259mm z trucka to wiekszy moment hamowania i dopóki opony trzymaja to mozna skrócić droge hamowania, ewentualnie mozna lzej naciskac pedal ,ale tego w ogole nie czuc,
wiekszy moment mozna tez uzyskac stosujac wiekszy tloczek hamulcowy ,zamiast wiekszej tarczy,

wieksza tarcza,to wiecej materialu,wiec wolniej sie nagrzewa,
tak samo jest w przypadku wentylowanych tarcz ,ktore nie hamuja lepiej niz lite ,ale znosza wiecej cykli czesto powtarzanego hamowania zanim sie nagrzeja zbyt mocno
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Pastor w Październik 23, 2014, 21:28:57 pm
Wiadomo że dobre opony to podstawowa sprawa, ale muszę przyznać że przed zmiana hamulców skuteczność hamowania wynosiła mniej więcej 1/3 mniej niż na hamulcach z Palio (sprawdzone na rolkach) i ogólnie hamulec był bardziej wyczuwalny. Zaznaczę, że prócz zmiany średnicy tarcz (227 na 257mm) zmieniła się też średnica tłoczka (48 na 54mm).
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: mileniumstar w Październik 23, 2014, 23:33:39 pm
a te tarcze 258 wchodzą bez żadnych przeróbek? bo w niedługim czasie też będę musiał zmienić tarcze z klockami, i czy większe klocki tak samo wejdą pod standardowe zaciski lucsa? czy raczej dać sobie spokój?
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 24, 2014, 00:09:21 am
szukaj w tematach o hamulcach,ale ci streszcze,
wieksze tarcze wchodza tylko do piast od trucka,wiec trzeba zmienic plyte kotwiczna na zwrotnicy ,a reszta zostaje z normalnego lucasa,
zeby zamontowac inne tarcze niz od trucka potrzebne sa przerobki piast,plyt kotwicznych lub zmiana zaciskow z jarzmami i czesto przewodami hamulcowymi,
przy okazji wymiany tarcz to nic nie zrobisz
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 24, 2014, 01:29:14 am
tarcza o większej średnicy, grubsza, to również dużo cięższa, do tego większa felga i opona o większej średnicy. większa masa nieresorowana to szybsze zużycie opon, układu kierowniczego i elementów zawieszenia, mniejszy komfort jazdy. czy w trakcie normalnego eksploatowania samochodu występują okoliczności wymagające hamulców odpornych na wysokie temperatury. czy ktoś na drodze zmuszony był hamować tyle razy, że działanie hamulców wyraźnie osłabło?
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Październik 24, 2014, 08:52:23 am
Wiesz zawsze można zdemontować hamulce wtedy komfort podróżowania jeszcze wzrośnie a masa nieresorowana zmaleje.

wrb nie popadajmy w skrajność. Fabrycznie stare PNy i DFy miały słabsze a po wprowadzeniu lucasa porównywalne hamulce z CC. Jak na auto które może w normalnych warunkach eksploatacyjnych osiągnąć blisko dwie tony to raczej skromnie.

Osobiście nie miałem okazji jeździć za dużo na zwalniaczach. Kilka lat śmigałem na Lucasie a od momentu przejścia na wentylację z tipo jazda na seryjnych hamulcach w polonezie to krok wstecz. W atomówce po zakupie miałem seryjne hamulce i przy pierwszej nadarzającej się okazji zmieniłem na tipo. Teraz hamulce mają skuteczność porównywalną z Roverem 416 który jest z podobnej "kategorii wagowej" co polonez...
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 24, 2014, 14:51:52 pm
Bocian_s#313. nie popadajmy w skrajność. jestem zwolennikiem postępu. chodzi mi jednak oto, czy korzyści usprawiedliwiają koszty związane z wymianą felg, opon i tarcz. podczas przeglądu poprzedniego poloneza, badanie hamulców (19 grudzień 2011) dało wynik 2490 czegoś tam (diagnosta nie mógł uwierzyć, sprawdzał jeszcze raz), tarcze i zaciski były te same tylko pompa i serwo były jeszcze oryginalne, polonezowe. a jakie wyniki dają takie "wzmocnione" hamulce.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Październik 24, 2014, 15:56:35 pm
To wszystko zależy od stylu jazdy, terenu, oraz obciążenia z jakim się konkretny kierowca porusza.
W 80% przypadków zwykłe hamulce lukas są wystarczające i bezpiecznie.
Jednak holując przyczepy bez hamulca i po prostu jeżdżąc szybko mają duże tendencje do przegrzewania się.

Mając serię pod maską i turlając się tu i tam nie ma sensu nic ruszać.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Październik 24, 2014, 17:45:23 pm
Cytuj (zaznaczone)
tak samo jest w przypadku wentylowanych tarcz ,ktore nie hamuja lepiej niz lite ,ale znosza wiecej cykli czesto powtarzanego hamowania zanim sie nagrzeja zbyt mocno
I tutaj pragnę się nie zgodzić z kolegą.
Otóż - tarcze wentylowane mają niepodważalną wadę...
Są wentylowane.

Problem nie leży w samej tarczy ale w sposobie ich wytwarzania - problem polega na tym że większość "połączeń" (tak to nazwijmy) między obiema stronami tarczy , jest wykonana BARDZO NIEREGULARNIE...
Cały myk polega na tym że o ile zewnętrzne powierzchnie cierne są bardzo równomierne o tyle stożki które je łaczą już nie - co za tym idzie nierównomiernie się nagrzewają i stygną...
Co powoduje mikropęknięcia na powierzchni ciernej oraz MEGA ZAJEBIASZCZĄ TENDENCJĘ DO WICHROWANIA....
tarcze wentylowane są dużo bardziej delikatne ze względu na nierównomierny rozkład temperatur jaki powstaje przy odprowadzaniu ciepła.
Nie daj boże jeśli "nie równo zacisk bierze" bo wtedy zużycie jednej strony tarczy powoduje jej nadmierne nagrzewanie w stosunku do drugiej polowy... a co za tym idzie "słupki" które łączą obie powierzchnie pracują w bardzo zróżnicowanych temperaturach...
Tyle ode mnie ;)
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Październik 24, 2014, 17:54:17 pm
Ja byłem na przeglądzie tydzień temu, system jak u Bociana (wentyle z TIPO na tłoczkach 48 mm) pompa i serwo bendix. Siła na pomiarze 5490 na obu kołach z przodu.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 24, 2014, 20:44:20 pm
BARTEK#1925. jakie masz felgi i opony? czy zdarzyło Ci się kiedyś skorzystać z całej mocy tych hamulców?
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Pastor w Październik 24, 2014, 22:45:50 pm
wieksze tarcze wchodza tylko do piast od trucka,wiec trzeba zmienic plyte kotwiczna na zwrotnicy
Nie prawda, hamulce przednie z Palio z tarczą 257 pasują do systemu lucas bez dodatkowych przeróbek.

czy ktoś na drodze zmuszony był hamować tyle razy, że działanie hamulców wyraźnie osłabło?
Tak, zdarzyło mi się śmigać po górskich trasach i miałem tę nieprzyjemność utraty hamulców niemal całkowicie.


podczas przeglądu poprzedniego poloneza, badanie hamulców (19 grudzień 2011) dało wynik 2490 czegoś tam

Czegoś tam, czyli kiloniutonów, u mnie na zmienionych hamulcach wyszło ok 6200 kN z przodu, opona 195 sobie z tym dobrze radziła.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: mileniumstar w Październik 25, 2014, 00:13:39 am
czyli jak dobrze zrozumiałem Pastor tarcze z palio mogę śmiało kupić i je wpiąć do podla?a klocki w palio też mają czujniki starcia?. Wybaczcie ale jeżeli chodzi o mody to jestem zielony  <smutny> i muszę wam zawracać gitarę
 
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: zacekpl w Październik 25, 2014, 00:13:42 am
Cytat: KGB w Dzisiaj o 00:09:21
wieksze tarcze wchodza tylko do piast od trucka,wiec trzeba zmienic plyte kotwiczna na zwrotnicy
Nie prawda, hamulce przednie z Palio z tarczą 257 pasują do systemu lucas bez dodatkowych przeróbek.

Dokładnie, wersje 240 i 257mm różnia się jarzmem. Dopiero przy 284mm z Alfy wymagają tarcz kotwicznych z Trucka Lucasa.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: zacekpl w Październik 25, 2014, 00:14:31 am
czyli jak dobrze zrozumiałem Pastor tarcze z palio mogę śmiało kupić i je wpiąć do podla?a klocki w palio też mają czujniki starcia?. Wybaczcie ale jeżeli chodzi o mody to jestem zielony   i muszę wam zawracać gitarę
Zaciski+ jarzma+tarcze+klocki pasują w miejsce Lucasa.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: mileniumstar w Październik 25, 2014, 00:57:53 am
Już wszystko załapałem, dzięki za propozycje Rafał, bardzo dobra oferta ale niestety chyba będę musiał odpuścić bo jak muszę do tego kupić nowe koła to odpuszczę bo co dopiero kupiłem opony na zimę. ale dzięki wielkie Koledzy  za pomoc i podpowiedź  :-)
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 25, 2014, 01:47:35 am
mając wyniki badań można wnioski wyciągać. 2490 kontra 5490, 6200 kiloniutonów to daje pogląd.  koledzy, aby możliwe było przeniesienie tych sił na asfalt trzeba mieć odpowiednie "obuwie". założyłem temat o oponach, zechciejcie się również w tej kwestii  wypowiedzieć.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Macki w Październik 25, 2014, 10:33:12 am
Że się wetnę:
Czy 257mm z Cromy (z ABS) = 257mm Palio/Siena = siądą bez przeróbek mocowań do Polda na Luku?
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Październik 25, 2014, 11:47:01 am
BARTEK#1925. jakie masz felgi i opony? czy zdarzyło Ci się kiedyś skorzystać z całej mocy tych hamulców?


Włodku, koło 7x15, opony Toyo T1R 195/50/15.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Pastor w Październik 25, 2014, 17:55:35 pm
Że się wetnę:
Czy 257mm z Cromy (z ABS) = 257mm Palio/Siena = siądą bez przeróbek mocowań do Polda na Luku?

Nie, są to hamulce Girlinga i prócz średnicy tłoczka i tarczy nic innego ich nie łączy, niestety nie pasują bez problemowo.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Macki w Październik 25, 2014, 18:18:46 pm
nie pasują bezproblemowo = znaczy??? Inne tarcze kotwiczne niż std, potrzebne podkładki?
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Pastor w Październik 25, 2014, 19:25:57 pm
Potrzebne podkładki ale nie wiem jakie, ew. można próbować dobrać inna tarczę. Ale na tego typu dywagacje proponuję temat stricte o wentylowanych hamulcach :)
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 26, 2014, 01:07:07 am
mając wyniki badań można wnioski wyciągać. 2490 kontra 5490, 6200 kiloniutonów to daje pogląd
w obu przypadkach mowa o tloczkach 48mm ,wiec sila bedzie sie roznila o 7% ,czyli z twoich 2490 zrobi sie 2666 a nie 5490,
nie mozna porownywac wynikow z roznych przyrzadow w testach wykonanych w roznych warunkach - sila hamowania zalezy od tego jak mocno nacisniesz hamulec ,a po drodze jeszcze pompa i serwo jest
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 01, 2014, 01:17:02 am
występują okoliczności wymagające hamulców odpornych na wysokie temperatury. czy ktoś na drodze zmuszony był hamować tyle razy, że działanie hamulców wyraźnie osłabło?

Na samochodzie 200kg lżejszym od Poloneza i z tarczami o identycznej średnicy, udało mi się popalić klocki i prawdopodobnie przegrzać płyn hamulcowy dopiero po dwóch godzinach jazdy turystyczno-sportowej, z wielokrotnymi ostrymi hamowaniami ze 120, a nawet 140km/h. Osłabienie hamulców zauważyłem dopiero kiedy praktycznie w ogóle przestały działać, a w kabinie rozległ się swąd spalenizny. Z punktu widzenia normalnej eksploatacji, nie widzę potrzeby wymiany Lucasów. Dużo większym problemem jest gwałtowne nurkowanie przodu utrudniające wyczucie punktu zerwania przyczepności kół. A skuteczność hamulców i odporność na przegrzanie, można poprawić stosując klocki o innej charakterystyce i (niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę) o ile DOT 5 nie nadaje się do układów DOT4 o tyle DOT 5.1 chyba się nadaje i ma większą odporność temperaturową.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: FSOmr88 w Grudzień 17, 2014, 18:58:57 pm
Witam, nie zgodzę się z kolegą wyżej, jedno hamowanie z 180km/h do prędkości 60 i pedał staje się twardy i zauważanie spada efektywność hamowania. Do ostygnięcia trzeba chwile poczekać i nie wyprzedzać.

Ja chcę zmniejszyć nacisk na pedał hamulca aby osiągnąć efektywność hamowania. Temat chciałbym trochę uporządkować.
Mam możliwość wykręcenia zestawu z trucka (Lucas). Macie informacje na temat średnicy tarczy. Z tego co słyszałem różnią się jedynie jarzmem (blachą przykręcaną do zwrotnicy) oraz tarczą. Zacisk, prowadnice zostają stare. Może ktoś to potwierdzić?

Dodatkowo, jak to w końcu jest z tym wentylowanym Palio? Co (prócz większej felgi) potrzebuje do ich zamontowania? Przypominam, że zwrotnica różni się od piasty i nie są to dwa takie same elementy.

Jest temat o dwóch zaciskach na osi tylnej, może zastosować tak by dwa zaciski na przedniej? Zespawanie jarzma z dwóch symetrycznych kawałków to banał, dodatkowo są one tak przykręcone, że było by bezpiecznie.

Temat nurkowania nie powinien być tu poruszany. U mnie jest tak nisko i twardo, że jest to drugim planem.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Multec w Grudzień 17, 2014, 19:16:29 pm
Jarzmo, zacisk itp. zostaje z normalnego Lucasa. Zmieniasz tylko płyte mocującą jarzmo do zwrotnicy (zresztą zdejmowanie jej to bardzo niefajna robota). Tarcza 259mm, mam u siebie. Jest ok, ale i tak za rok/dwa przesiadka na wentyle z Fiata.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: lesor#1973 w Grudzień 17, 2014, 19:22:13 pm
Dodatkowo, jak to w końcu jest z tym wentylowanym Palio? Co (prócz większej felgi) potrzebuje do ich zamontowania?
Wentylowane tarcze od palio o średnicy 240mm, wraz z jarzmem i zaciskiem wchodzą bez żadnej przeróbki ani żadnego dystansu do zwykłego lucasa (nie trucka), potrzeba jedynie dłuższe o jakieś 6mm śruby do mocowania jarzma do płyty, bo płyty w PN Lucas są bardzo grube (grubsze niż we fiacie).

Do zwrotnicy Lucas Truck (tak, jak pisałeś - lekko inna płyta kotwiczna) przymierzam zaciski od marea (tarcza oidp 257mm) i potrzebne są dodatkowe płyty dystansowe, ok 3mm (w sumie mogłyby być tulejki/podkładki) ale lepsza płyta. [Zbieram się do zlecenia na laser takich płyt].

Nie sprawdziłem jeszcze gwintów przewodów, czy do zacisków podchodzą polonezowskie i które.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: pold20 w Grudzień 17, 2014, 20:46:22 pm
Do zwrotnicy Lucas Truck (tak, jak pisałeś - lekko inna płyta kotwiczna) przymierzam zaciski od marea (tarcza oidp 257mm) i potrzebne są dodatkowe płyty dystansowe, ok 3mm (w sumie mogłyby być tulejki/podkładki) ale lepsza płyta.
Żeby założyć tarcze 257mm  potrzeba tylko zaciski i tarcze z fiata palio weekend, żadnych płyt z trucka bo zostają oryginalne z lucasa. Nie ma żadnych dystansów ani tym podobnych.
Płyty z trucka są dopiero potrzebne do tarcz 284mm.
Myślę że temat przeróbki przednich hamulców jest tak obszernie opisany i podane są konkretne przepisy na daną średnicę przy jak najmniejszej ingerencji w płyty kotwiczne że nie trzeba już kombinować.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Grudzień 17, 2014, 22:00:39 pm
FSOmr88. te 180 to po ulicy śmigasz i Polonezem?
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Grudzień 17, 2014, 22:28:37 pm
Pewnie na niemieckiej autostradzie wyprzedzał ;).
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: lesor#1973 w Grudzień 17, 2014, 22:46:03 pm
Do zwrotnicy Lucas Truck (tak, jak pisałeś - lekko inna płyta kotwiczna) przymierzam zaciski od marea (tarcza oidp 257mm) i potrzebne są dodatkowe płyty dystansowe, ok 3mm (w sumie mogłyby być tulejki/podkładki) ale lepsza płyta.
Żeby założyć tarcze 257mm  potrzeba tylko zaciski i tarcze z fiata palio weekend, żadnych płyt z trucka bo zostają oryginalne z lucasa. Nie ma żadnych dystansów ani tym podobnych.
Płyty z trucka są dopiero potrzebne do tarcz 284mm.
Myślę że temat przeróbki przednich hamulców jest tak obszernie opisany i podane są konkretne przepisy na daną średnicę przy jak najmniejszej ingerencji w płyty kotwiczne że nie trzeba już kombinować.
Może nie doczytałeś:
Ja opisałem dwa konkretne zestawy:
a) tarcze wentylowane 240mm, który to zestaw wyjąłem z palio weekend i przymierzyłem na zwrotnicy "caro lucas",
b) tarcze wentylowane 257mm, który to zestaw wyjąłem z marea weekend i przymierzyłem na zwrotnicy "truck lucas".
Przyznaję, że nie testowałem 257 na zwrotnicy z Lucasa (nie trucka), ale w weekend zbadam.

Odniosę się także do do słów "obszernie opisany".
Może ktoś, kto przebudował już u siebie wie co i jak ale zainteresowany taką przeróbką niewtajemniczony nie ma wcale łatwo po lekturze wątków, bo
raz - tematy schodzą na boczne wątki typu: jaka felga (ta nieładna a ta lepsza do gleby itd...) / czy się zmieści we wnęce?/a po co?/u mnie wystarcza lucas/a mój kolega to założył od łady i ma lepiej;
dwa - nie ma nigdzie kompendium z zestawieniem: zwrotnica taka, zacisk i tarcza XXXmm wentylowana z auta XXX, model XXX.

Dlatego nadal pojawiają się pytania.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 18, 2014, 01:22:36 am
w sumie to mozna by stworzyc temat w ktorym beda zawarte suche fakty z danymi, ale czy taka forma by sie utrzymala to pewny nie jestem,
szanse by byly,gdyby wypowiadali sie tylko ci,ktorzy juz cos zlozyli i zalozyli - trudno cos takiego utrzymac na forum, bo wlasciwie nie da sie weryfikowac np. wiekszosc opowiesci o posadzeniu wentyli 284mm na jakims tam zacisku i plycie kotwicznej trucka to domysly, bo po przymierzeniu wychodzi o pare mm za malo miejsca ,ale autor zapomina dodac,ze cos nie pasowalo i w reke wzial diaxa,
swoje plyty kotwiczne frezowalem,dorabialem dystans do jarzma i dystans pod tarcze - musialem zgrac ze soba 3 obrabiane elementy i wyszlo idealnie tak jak powinno - az sie zdziwilem,bo obrobki dokonywal wujek w pracy,a nie posadzilbym go o przykladanie sie do dokladnosci ponizej 1mm,

trzeba sie troche przylozyc do tematu hamulcow, wiec trudno liczyc, ze dane od kogos beda dla nas akceptowalne
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: pold20 w Grudzień 18, 2014, 09:37:25 am
Ja przymierzalem zacisk z tarczą 284mm od Fiata bravo hgt z płyta od trucka. Wszystko pasuje jedyna przerobka jest rozwiercenie otworów w płycie pod jarzmo na fi 12.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Grudzień 18, 2014, 11:33:14 am
Bez przesady z tym bałaganem. Jest temat, przyklejony na samym początku, który ma 180 postów i w nim jest wszystko opisane i poruszone są wszystkie istotne wiadomości. Nie uważam, by była to lektura nie do przebrnięcia.
kolejne kompendium nie jest potrzebne.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: lesor#1973 w Grudzień 18, 2014, 12:53:14 pm
Aha.
W takim razie
Mam możliwość wykręcenia zestawu z trucka (Lucas). Macie informacje na temat średnicy tarczy. Z tego co słyszałem różnią się jedynie jarzmem (blachą przykręcaną do zwrotnicy) oraz tarczą. Zacisk, prowadnice zostają stare. Może ktoś to potwierdzić?

Dodatkowo, jak to w końcu jest z tym wentylowanym Palio? Co (prócz większej felgi) potrzebuje do ich zamontowania? Przypominam, że zwrotnica różni się od piasty i nie są to dwa takie same elementy.
FSOmr88, przeczytaj sobie w przyklejonym poście, tam jest wszystko dokładnie opisane!  <bije>
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Sławek#1978 w Grudzień 12, 2018, 20:15:16 pm
b) tarcze wentylowane 257mm, który to zestaw wyjąłem z marea weekend i przymierzyłem na zwrotnicy "truck lucas".
Przyznaję, że nie testowałem 257 na zwrotnicy z Lucasa (nie trucka), ale w weekend zbadam.
Odkopuję i dopisuję: w tym wypadku konieczne również podkładki dystansujące między zwrotnicę a jarzmo, tak na oko ze 3mm
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 12, 2018, 20:22:48 pm
b) tarcze wentylowane 257mm, który to zestaw wyjąłem z marea weekend i przymierzyłem na zwrotnicy "truck lucas".
Przyznaję, że nie testowałem 257 na zwrotnicy z Lucasa (nie trucka), ale w weekend zbadam.
Odkopuję i dopisuję: w tym wypadku konieczne również podkładki dystansujące między zwrotnicę a jarzmo, tak na oko ze 3mm
zalezy jak tarcze zastosujesz,
a wiec wlasnie zastosowales taka z odsadzeniem 40 czy 44 ? (PN ma 47)
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Sławek#1978 w Grudzień 12, 2018, 20:44:49 pm
Cały zestaw wyjęty z jednego auta, tarcza o wysokości 40 mm. 44 w czym siedziało?
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 12, 2018, 22:00:37 pm
44 w czym siedziało?
z pamieci nie wiem, trzeba by przejrzec katalog
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Sławek#1978 w Grudzień 12, 2018, 22:04:51 pm
Na razie przerzucam katalog Mikody i owszem, w wysokości 43,50 się trafiają, ale średnica 286 mm. 257 na razie nie znalazłem.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 12, 2018, 22:41:16 pm
moze mi sie pomerdalo z 280mm ,a moze jednak nie ,bo przegladalem tez tarcze 260mm na rozstaw 4x100 ,zeby zwiekszyc wybor
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: lesor#1973 w Grudzień 13, 2018, 07:58:53 am
b) tarcze wentylowane 257mm, który to zestaw wyjąłem z marea weekend i przymierzyłem na zwrotnicy "truck lucas".
Przyznaję, że nie testowałem 257 na zwrotnicy z Lucasa (nie trucka), ale w weekend zbadam.
Odkopuję i dopisuję: w tym wypadku konieczne również podkładki dystansujące między zwrotnicę a jarzmo, tak na oko ze 3mm
O, widocznie w tamten weekend nie zbadałem ;-) Dzięki za sygnał, sam też już wiem, zestaw jeździ, zbieram w całość:

a) tarcze wentylowane 240mm, zestaw z palio weekend na zwrotnicy "caro lucas",
b) tarcze wentylowane 257mm, zestaw z marea weekend na zwrotnicy "truck lucas".
c) tarcze wentylowane 257mm, zestaw z marea weekend na zwrotnicy "caro lucas" - potrzebna podkładka dystansująca 3-4mm (płytka lub choć grube podkładki).
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Mariusz# w Grudzień 13, 2018, 11:44:46 am
mówicie tu o zwrotnicy czy o płycie kotwicznej? zwrotnice są przecież takie same w trucku jak i nie trucku
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 13, 2018, 12:59:24 pm
jak ktos nie potrafi odkrecic plyty kotwicznej, to wymienia calosc,czyli zwrotnice z piasta ;)
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Grudzień 13, 2018, 15:19:34 pm
wysokość tarczy ok. 44 miały chyba jakieś nowe łady ale tam 4x100 i coś koło 260mm
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: AUTOSAN w Grudzień 13, 2018, 16:09:14 pm
Podjąłem ciężką próbę ogarnięcia informacji z forum o swapie hamulców, ale nikłe z tego efekty. Koledzy stosują różne tarcze o tej samej średnicy, ale innych odsadzeniach i jednemu wchodzi bez podkładek innemu nie. Myślę, że najwyższy czas wyjść z PRL przestać używać ogólnych określeń i zacząć numerów części. Proponuję, aby ustalić jednoznacznie co do czego pasuje i  stworzyć wreszcie dokładną listę kompletacji np. "piasta bendix + zacisk nr X + jarzmo Y + tarcza nr Z = bez podkładek, użyć klocków X" itd.

Po przewertowaniu katalogów omawiane części z najczęściej wspomnianej Sieny/Palio/Marea mają oznaczenia:


Tarcza 240 FIAT 46419204  =  TRW DF4037 ; Brembo 09.6725.10 ; ATE 24.0120-0193.1 ; Girling 6040371 ; Mikoda 0333
(https://i.imgur.com/kJOxJJV.jpg)

Tarcza 257 FIAT 60811266  =  TRW DF2686 ; Brembo 09.5870.11 ; ATE 24.0120-0142.1 ; Girling 6026861 ; Mikoda 0322
(https://i.imgur.com/oMyIFMA.jpg)


Średnica 257 jest popularna i występują np. 2 typu w Fiat Croma grubość 20 i 22mm o innych wymiarach niż Siena/Palio
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: lesor#1973 w Grudzień 13, 2018, 18:16:26 pm
mówicie tu o zwrotnicy czy o płycie kotwicznej? zwrotnice są przecież takie same w trucku jak i nie trucku
Tak i nie tak.
Zależy z czego się wychodzi. Jeśli z bendixa, to płyta jest inna i piasta jest inna i osłona.
Dlatego gdzieś wyżej pisałem na czym mierzyłem zaciski z jarzmami i tarcze.

Zgadza się KGB?, czy też Ty mając kompletną zwrotnicę byś jednak rozkręcał obie aby udowodnić swoje tezy?
Chyba nie, tym bardziej, że najlepiej to zrobić przy jakimś remoncie/regeneracji zawieszenia obejmującym sworznie.
|

Podjąłem ciężką próbę ogarnięcia informacji z forum o swapie hamulców, ale nikłe z tego efekty. Koledzy stosują różne tarcze o tej samej średnicy, ale innych odsadzeniach i jednemu wchodzi bez podkładek innemu nie. Myślę, że najwyższy czas wyjść z PRL przestać używać ogólnych określeń i zacząć numerów części.
pomysł o tyle dobry, co słaby, bo skąd mam znać numer katalogowy jarzm, zacisków, tarcz, kiedy je wykręcałem ze stojącego auta? Wykręciłem, przymierzyłem do zwrotnicy (kompletnej, ma się rozumieć) i wiem czy gra czy nie.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: AUTOSAN w Grudzień 13, 2018, 19:16:55 pm
pomysł o tyle dobry, co słaby, bo skąd mam znać numer katalogowy jarzm, zacisków, tarcz, kiedy je wykręcałem ze stojącego auta? Wykręciłem, przymierzyłem do zwrotnicy (kompletnej, ma się rozumieć) i wiem czy gra czy nie.
Ja na złomie przeprowadzając swap hamulców w Astrze spisywałem numery VIN i na tej podstawie ostatecznie zidentyfikowałem zależności, ale w Fiatach na prawdę nie ma takiej potrzeby (bo nie ma aż tylu podtypów i systemów różnych firm). Mam na myśli, że wykręcając dajmy na to na złomie tarcze 240 z palio można kontrolnie spojrzeć na rysunek tarczy 240 i porównać kluczowe wymiary potwierdzić, że to co mam w rękach musi mieć faktycznie taki numer i pasuje. Na priv z przyjemnością pomogę zidentyfikować co masz.

Wtedy jak ktoś następny chce szukać tarcz wie, że musi szukać na złomie tarczy nr XYZ którą sobie sprawdził w internecie, że występuję w takim i takim modelu i ma takie wymiary charakterystyczne i na pewno mu spasuje  - wszyscy zadowoleni <ok>
______________________________________________________________________________________________

Odrębny temat to występowanie w modelach Siena/Palio zacisków hamulcowych z różną średnicą tłoczka 48 i 54mm. Jedyna jednoznaczna informacja na forum to wymagane dłuższe elastyczne przewody hamulcowe z gwintem takim jak lucas (M10x1), ale konkretnie jakiej długości?

Oznaczenia zacisków: [niestety w katalogach nie znalazłem jarzm "luzem"]

Sprężyna zacisku   FIAT 7551056  =  TRW PFK214 ; Brembo A02245

Zacisk LP 48mm   FIAT 7078619  =  Brembo F23103
Zacisk PP 48mm   FIAT 7078620  =  Brembo F23102
(https://i.imgur.com/kYBAWnX.png)

Zacisk LP 54mm   FIAT 7079757 ; 7079193  =  TRW BHW815E ; Brembo F23104
Zacisk PP 54mm   FIAT 7079758 ; 7079192  =  TRW BHW814E ; Brembo F23105
(https://i.imgur.com/8QUAWCd.png)
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: qziok w Grudzień 13, 2018, 20:35:33 pm
a) tarcze wentylowane 240mm, zestaw z palio weekend na zwrotnicy "caro lucas",
b) tarcze wentylowane 257mm, zestaw z marea weekend na zwrotnicy "truck lucas".
c) tarcze wentylowane 257mm, zestaw z marea weekend na zwrotnicy "caro lucas" - potrzebna podkładka dystansująca 3-4mm (płytka lub choć grube podkładki).

Wtrącę się ponieważ ogarniałem temat swapu hamulca na 257 oraz 284 mm. Płyta kotwiczna z truck lucas 259mm, odsuwa zacisk od osi obrotu koła, w celu montażu większej tarczy. Podkładki lub płytka są w celu ustawienia jarzma odpowiednio do tarczy hamulcowej.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 13, 2018, 21:25:04 pm
KGB?, czy też Ty mając kompletną zwrotnicę byś jednak rozkręcał obie aby udowodnić swoje tezy?
Chyba nie
chyba TAK, a raczej na pewno tak zrobie i to nie w celu udowadniania tezy, tylko z bardzo trywialnego powodu:
po co mialbym zamieniac piasty o przebiegu ponizej 50kkm z lozyskami, ktorych stan jest mi znany, na piasty z Trucka z przebiegiem powyzej 250kkm z lozyskami, ktorych stan jest mi blizej nie znany ,a nawet watpliwy


Odrębny temat to występowanie w modelach Siena/Palio zacisków hamulcowych z różną średnicą tłoczka 48 i 54mm. Jedyna jednoznaczna informacja na forum to wymagane dłuższe elastyczne przewody hamulcowe z gwintem takim jak lucas (M10x1), ale konkretnie jakiej długości?
mozliwe, ze zaciski 48mm wystepuja w wersji bez ABS ,a 54mm w wersji z ABS,
co do dlugosci przewodow hamulcowych, to trzeba to zmierzyc na aucie i dobrac odpowiedni,
ja przenioslem zaciski w lucasie z tarczy 240 na tarcze 278 i przewodow nie zmienialem (chociaz kupilem dluzsze od trucka na zapas) - sprawdzilem,ze nie jest to konieczne,bo przewody nie zalamuja sie i nie zerwą - ale mam ZFa, moze auto przez to slabiej zawraca i gdyby bylo JKC to przewody moglyby sie zerwac
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Grudzień 13, 2018, 22:59:47 pm
Przewody z cieniacza powinny podejść. Są trochę dłuższe od lucasowych osobowych.

Zaciski z fiata z tłoczkiem 48 nie były przypadkiem w komplecie z tarczami 240?
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: AUTOSAN w Grudzień 14, 2018, 00:42:42 am
  • Zewnętrznie zaciski wydają się takie same. Czy zaciski i jarzma są w Siena/Palio rozmiarowo różne, czy wzajemnie zamienne?
Według informacji zasięgniętych z forum o palio - zaciski 48/54 są całkowicie zamienne między sobą, jedynie jarzma są przypisane do wielkości tarczy (determinują przecież odsadzenie)

Zaciski z fiata z tłoczkiem 48 nie były przypadkiem w komplecie z tarczami 240?
Nie - wedle forum o palio fabrycznie przy tarczy 240 mogły być oba rozmiary tłoczka
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Grudzień 14, 2018, 05:39:30 am
Czyli kgb może mieć rację.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: lesor#1973 w Grudzień 14, 2018, 11:00:16 am
KGB?, czy też Ty mając kompletną zwrotnicę byś jednak rozkręcał obie aby udowodnić swoje tezy?
Chyba nie
chyba TAK, a raczej na pewno tak zrobie i to nie w celu udowadniania tezy, tylko z bardzo trywialnego powodu:
po co mialbym zamieniac piasty o przebiegu ponizej 50kkm z lozyskami, ktorych stan jest mi znany, na piasty z Trucka z przebiegiem powyzej 250kkm z lozyskami, ktorych stan jest mi blizej nie znany ,a nawet watpliwy

Aha. No ale żeby zamienić płyty kotwiczne to trzeba zdjąć piastę; różnimy się tym, że ja nie zostawiłbym wtedy łożyska po 50kkm ani po 250kkm lecz dał nowe, to raz a dwa, że po prostu miałem (i mam) gotowe kompletne, więc odeszło rozkręcanie czy odcinanie czterech śrub, oszczędziłem też blaszki. W ręku zostały kompletne zwrotnice z fantastycznym łożyskiem po 30kkm. Rożnicę w piastach zostawiam na boku.


Jedyna jednoznaczna informacja na forum to wymagane dłuższe elastyczne przewody hamulcowe z gwintem takim jak lucas (M10x1), ale konkretnie jakiej długości?

Konkretnie to 3-4cm dłuższe niż oryginalne do "Lucas".
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: AUTOSAN w Grudzień 14, 2018, 15:25:21 pm
Rozróżnienie zewnętrzne zacisków Siena/Palio 48/54

48 - płaska powierzchnia korpusu pod tłoczkiem
54 - charakterystyczny dzióbek na korpusie poniżej tłoczka
(https://i.imgur.com/ON1KY0M.png)
FIAT 7078619 7078620
FIAT 7079757 7079193 7079758 7079192
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 16, 2018, 19:00:13 pm
No ale żeby zamienić płyty kotwiczne to trzeba zdjąć piastę; różnimy się tym, że ja nie zostawiłbym wtedy łożyska po 50kkm ani po 250kkm lecz dał nowe
zdjecie piasty nie stanowi dla mnie problemu, bo i tak co jakis czas sprawdzam i reguluje luz na lozyskach,
za to na pewno roznimy sie  tym,ze Ja nie mam w zwyczaju wymieniac sprawnych rzeczy na nowe, bo to jest nieekonomiczne, nieekologiczne i po prostu glupie - a najlepiej jest, gdy wyjdzie bonus w postaci nieprawidlowego dzialania nowego elementu, bo wtedy sam pomyslodawca uswiadamia sobie jakie to bylo glupie ;]
a w samych lozyskach to pewnie roznice miedzy nami wynikaja z tego, ze ja reguluje luz, wiec u mnie lozyska w piastach wytrzymuja 150kkm i nawet przez mysl by mi nie przeszlo, zeby sie ich pozbywac po 50kkm,
że po prostu miałem (i mam) gotowe kompletne, więc odeszło rozkręcanie czy odcinanie czterech śrub, oszczędziłem też blaszki.
w sumie nie wiem po co ta dyskusja,skoro w rezultacie poparles moje twierdzenie,ze kto potrafi to bez problemu zmieni plyty kotwiczne, a kto nie potrafi ten szuka prostszych rozwiazan by osiagnac zamierzony cel


Rozróżnienie zewnętrzne zacisków Siena/Palio 48/54

48 - płaska powierzchnia korpusu pod tłoczkiem
54 - charakterystyczny dzióbek na korpusie poniżej tłoczka
na obrazku oba wygladaja na taka sama szerokosc chwytu, wiec mozna zalozyc, ze w obu przypadkach wystepuje tarcza wentylowana
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Grudzień 16, 2018, 20:21:07 pm
Ja miałem wentyle 257mm z Tipo 2.0 i wymagane były podkładki między jarzmo a płytę kotwiczna grubości ok 7-8 mm. Jak dobrze pamiętam założenie piast z bendixa eliminowalo montaż tych podkładek przez co diagnosta na stacji nie zauważył większych hamulcy i co bardziej, że jest coś kombinowane ;)
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Grudzień 16, 2018, 21:52:21 pm
Ja też miałem taki zestaw i na piaście bendixa miałem 3mm podkładki. Nikt nigdy się nie przyczepił.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: lesor#1973 w Grudzień 16, 2018, 22:19:05 pm
że po prostu miałem (i mam) gotowe kompletne, więc odeszło rozkręcanie czy odcinanie czterech śrub, oszczędziłem też blaszki.
w sumie nie wiem po co ta dyskusja,skoro w rezultacie poparles moje twierdzenie,ze kto potrafi to bez problemu zmieni plyty kotwiczne, a kto nie potrafi ten szuka prostszych rozwiazan by osiagnac zamierzony cel
Nadinterpretujesz moją wypowiedź.
Jeśli ktoś ma bendixa i chce jedynie wymienić płytę kotwiczną, nie ma nic oprócz tejże płyty za to ma za dużo czasu, to rozkręci wszystko, bo ma wiedzę, umiejętności, narzędzia ;
ten, kto ceni czas a oprócz płyty chce mieć inną piastę i przy okazji zmienia sworznie - zamieni kompletne zwrotnice.
Nie twierdzę, co jest lepsze. W przeciwieństwie.
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 16, 2018, 23:47:20 pm
bendix ma inna piaste, wiec w tym przypadku lepiej zmienic cala zwrotnice na lucasa - unika sie wtedy problemow z dopasowaniem czesci i mozna zstosowac sie do rad zamieszczonych w temacie,
niewykluczone jednak, ze ktos sprawdzi kombinacje plyty kotwicznej lucasa z piasta bendixa i podzieli sie tym na forum - moze nawet podkladki nie beda potrzebne, wiec bylby jakis plus

P.S.
sprawe plyt kotwicznych mozna tez rozpatrywac w kategorii ciężaru i rozmiarow, czyli przesylki w paczce - roznica w cenie jest diametralna, jezeli ktos chce nabyc elementy droga kupna na odleglosc
Tytuł: Odp: większe tarcze = skuteczniejsze hamulce?
Wiadomość wysłana przez: AUTOSAN w Grudzień 16, 2018, 23:58:15 pm
Ja miałem wentyle 257mm z Tipo 2.0 i wymagane były podkładki między jarzmo a płytę kotwiczna grubości ok 7-8 mm.
Dla potomnych sprawdziłem i Fiat Tipo 2.0 ma tą samą tarczę co Siena/Palio - tarcza 257 FIAT 60811266