FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Zawieszenie i układ kierowniczy => Wątek zaczęty przez: banned w Sierpień 23, 2015, 11:00:42 am

Tytuł: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 23, 2015, 11:00:42 am
Zastanawiałem się nad pewnym problemem...

Przy uniesieniu auta, resor, a co za tym idzie most, nie pójdzie niżej niż to wynika z wygięcia na jaki resor jest wyklepany. Z doświadczenia wiem, że na seryjnym resorze właściwie nie da się doprowadzić do sytuacji w której tylne koło oderwie się od drogi, nawet jeżeli w zakręcie przeskoczy się przez płytki rów.

Co innego przy sklepanym resorze, w dodatku sztywnym, gdzie ugięcie jest minimalne, bardzo przy tym skraca się skok zawieszenia. Bardzo dobrze to widać w aucie Kurasa i podobny problem był u Zaleskiego, przy byle podbiciu koło w powietrzu.

Wymyśliłem żeby to obejść w ten sposób: pióro główne całkowicie seryjne, do tego 1 długie lub 1 długie i 1 krótkie sklepane na płasko, ale nie spięte z piórem głównym. W ten sposób auto siedziałoby nisko i było twarde, ale seryjne pióro główne nie połączone strzemionami z klepanymi odprowadzałoby most do podłoża przy podbiciu.

Widzę tylko dwa problemy:
1. samo pióro główne nie będzie dobrze trzymać mostu na podbiciach więc trzeba by równocześnie zamontować drążek Panharda lub prostowód Watta
2.Załóżmy że auto wypada z trasy do rowu- niepodpięte resory mogą coś złapać jak hak, z tego względu chyba należałoby do piór głównych przyczepić strzemionami wygięty pod skosem w dół kawałek stali- np. "sanek" które przy uderzeniu o grunt odpowiadałyby za osłonięcie czoła płaskiego resora, żeby nie mógł nic złapać.

O coś takiego mniej więcej mi chodzi:

(http://images67.fotosik.pl/1127/31b94b69fd5eb1d6med.jpg) (http://www.fotosik.pl/zdjecie/31b94b69fd5eb1d6)
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Sławek#1978 w Sierpień 23, 2015, 13:14:55 pm
Hmm coś takiego jest powszechnie stosowane w samochodach ciężarowych
(http://static.nanodatex.com/media/f31c9fce8e189f534341061b26d212ff.jpg)
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 23, 2015, 14:52:50 pm
wystarczy zastosowac trzecie pioro sztywne i luzne i juz bedzie progresywna charakterystyka,
oslony nie sa jakos szczegolnie potrzebne - przeciez po łące sie nie jezdzi,
a sam skok determinuje raczej amortyzator - jakos nie udalo mi sie jeszcze przykrecic resoru  nie odkrecajac amora i tym samy nie robiac wiekszej przestrzeni na manewry
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 23, 2015, 15:05:04 pm
Mnie się udało, ale nie w tym rzecz. Jeżeli resor jest tak wyklepany że w stanie spoczynku jest płaski, to sama masa mostu nie da rady go znacznie wygiąć. Seryjny resor jest mocno wygięty i dlatego nawet przy dużym podskoku utrzyma tylne koła na jezdni.

oslony nie sa jakos szczegolnie potrzebne - przeciez po łące sie nie jezdzi,

Nie wiem czy są potrzebne, ale po łące właśnie czasem się jeździ. Myślę o rajdach, gdzie się mogą stać różne rzeczy. Bardzo dobra charakterystyka jezdna dla zastosowań cywilnych jest bez znaczenia, bo przeważnie i tak się z niej nie korzysta, a użytkownik i tak w razie czego nie da sobie rady więc im gorzej auto trzyma się drogi, tym lepiej bo wypadnie i się rozbije przy mniejszej prędkości.


Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 23, 2015, 15:11:38 pm
zakladajac ze to ma byc do jakiegos sportu, to po co klepac resor tak,ze zaczyna byc plaskownikiem,a nie resorem ?
resor ma byc wygiety i jezeli ktos chce miec tyl nisko ,to lepiej zalozyc  mniej sztywny resor i dopakowac go dodatkowym piorem dajacym progresje niz bezmyslnie klepac,zeby byl niski w spoczynku,
dopiero ten drugi lub trzeci ,ktory ma byc sztywny mozna klepac na wymiar,

trzeba okreslic dane poczatkowe i koncowe, zeby moc cos sensownego wykonac
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 23, 2015, 19:55:21 pm
No widzisz, dla nie-inżynierów, a nawet dla inżynierów nie jest to takie oczywiste. Wpadłem na to po latach, Abimexa prototyp rajdówki poderwał tylne koło na fabrycznym parkingu przy zawracaniu, PN 2000 Zaleskiego też podrywał koło na praktycznie równej drodze i to w ustawieniu nie pod wyścigi górskie, tylko wyższym, na Rally San Marino.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: zacekpl w Sierpień 23, 2015, 21:36:35 pm
moim zdaniem to ze kolo bylo podrywane to zasluga bardzo sztywnego stabilizatora i twardego amortyzaora. Przy sklepanym resorze, skok zawieszenia pozstaje duzy i  jest bardziej uwarunkowany skokiem amortyzatora. Pewnie masz staba z tylu, wyjmij go, a problem podrywanego kola zniknie :)
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 23, 2015, 22:27:44 pm
Ja mam w tej chwili serię.

Jeżeli 3 piórowy resor w stanie spoczynku jest prawie płaski i taki trzyma auto, to nie wydaje mi się prawdopodobne żeby posłał most w dół jak seria która ma po wyjęciu kształt mocno wykrzywiony. Jeżeli w jedną stronę utrzyma całe auto prawie się nie uginając, to w drugą samego mostu też raczej nie puści. Chciałbym doprowadzić do sytuacji w której jest twardy, obniżony resor, a auto podbite w górę ok. 30cm w stosunku do serii, ma koła na jedni, jak seria.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 24, 2015, 00:35:55 am
skok calkowity amora 208mm ,wiec o 30cm zapomnij,
w sumie to seryjny dwupiórowy resor jest malo sztywny i tylek nisko siedzi zwlaszcza na juz wyeksploatowanych egzemplazach,wiec to taki dobry material na usztywnianie dodatkowym piorem i to bez klepania
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Zuczek w Wrzesień 26, 2015, 01:29:17 am
ja coprawda nie w polonezie ale w tarpanie mam tai patent ze  mam resor 5 piorowy normalnie zamocowany do mostu( mosty szersze od seryjnych o 20cm) ale do ramy juz niejest mocowany tylko jest mocowany do drugiego reosru 2 piorowego ktory jest odwrucony"dogory nogami" i ten resor 2 piorowy jest dopiero przymocowny do ramy.  bardzo fajny efekt to daje. coprawda jest to zrobione by auto puste niebylo zasztywne a obciązone  tez mialo jkies resorowanie a nie lezalo na odbojach. ale oprocz tego  daje fajny efekt wlasnie na zakretach.  a ze w tarpania jest 2.9v6 to lubie sobie nim troche po serpentynach polatac.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: banned w Lipiec 05, 2016, 23:10:31 pm
Dwa tyg. temu zastosowałem ten pomysł.

Odkręciłem resor od mostu, most dźwignąłem i udało się rozkręcić przymocowany do nadwozia resor i wysunąć drugie pióro. W jego miejsce wsunąłem długie płaskie pióro celem utwardzenia tylnego zawieszenia. Zgodnie z przewidywaniami auto lekko siadło, a pomimo utwardzenia, skok pozostał prawie jak w aucie seryjnym, ponieważ pióra spiąłem na wysokości końca krótkiego pióra, więc wydłużona cześć płaskiego pióra, nie trzyma pióra głównego po odciążeniu. W ten sposób nawet po najechaniu na dużą nierówność z dużą prędkością, koła powinny utrzymać kontakt z podłożem, a nie odrywać się od jezdni po osiągnięciu prześwitu seryjnego auta.

Metoda obniżania i utwardzania zapewniająca lepsze właściwości jezdne i zmniejszająca nakład kosztów i pracy, bo pióra głównego nie trzeba wymieniać ani nawet odkręcać (no chyba że jest przetarte w miejscu kontaktu z piórem pomocniczym).
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: xmaniekx w Lipiec 08, 2016, 18:02:26 pm
A co z plastikowymi "ślizgami" które siedzą fabrycznie na końcach krótszego pióra? Jeździłeś już z tym i sprawdzałeś jak wyglądają ślady na dłuższym piórze?
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: KGB w Lipiec 08, 2016, 20:28:45 pm
mysle,ze przy splaszczonym piórze nie ma problemow z przecieraniem sie,
tzn. nic nie jest wieczne,ale to raczej nie jest przerobka do codziennej jazdy,
u mnie trzecie pioro z manufaktury dolozone do seryjnego resora rzeźbi sobie rowek w drugim piorze juz sporo lat i wyrzeźbiło dopiero ~2mm ;>
moja wina,bo nie chcialo mi sie go dobrze stępic tzn. nie mialem pilnika pod reka przy skladaniu
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: banned w Lipiec 09, 2016, 21:49:47 pm
A co z plastikowymi "ślizgami" które siedzą fabrycznie na końcach krótszego pióra?

To nie ma znaczenia. Po pierwsze przy płaskim (no niezupełnie płaskim, użyłem mocno sklepanego ale jeszcze półeliptycznego) piórze, tarcie końcówką pióra pomocniczego o pióro główne jest słabsze z racji kształtu. (mimo to, aby zminimalizować tarcie, pokryłem oba pióra warstwą smaru grafitowego)
Po drugie, te "ślizgi" nie spełniają swojej roli, bo w większości Polonezów wycierają się na długo przed tym, zanim ktoś się zainteresuje problemem.
Zapewne stąd historie o połamanych resorach.
W moim Polonezie były całkowicie zniszczone, a w sklepanych resorach których użyłem do tej modyfikacji, które według sprzedającego miały tylko rok, nowe ślizgacze i ich wygląd wskazywał że rzeczywiście są dość nowe, te ślizgacze też były całkowicie zużyte.
Po trzecie, ślizgacze można założyć również w takiej konfiguracji, trzeba to po prostu zrobić w inny sposób: po prostu przypiąć go do pióra głównego tam, gdzie pióro pomocnicze już nie sięgnie i nie zniszczy mocowania. Drugi koniec można zostać nieprzypięty albo ew. przypiąć opaską zaciskową, będzie się ścierać ale pewnie nie szybciej niż sam ślizgacz.
A nawet gdyby ślizg miał odlecieć z powodu wadliwego mocowania, to moim zdaniem jest to lepsze niż koło unoszące się w powietrze akurat wtedy kiedy kontakt z podłożem jest najbardziej potrzebny, bo sytuacja mocno kryzysowa.

tzn. nic nie jest wieczne,ale to raczej nie jest przerobka do codziennej jazdy,

Nie widzę powodu dla którego nie miało by się tak jeździć na co dzień. Moim zdaniem to najlepszy sposób obniżenia i utwardzenia resora do auta o dowolnym zastosowaniu.

moja wina,bo nie chcialo mi sie go dobrze stępic tzn. nie mialem pilnika pod reka przy skladaniu

Ja końcówkę potraktowałem szlifierką.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Michel18 w Grudzień 16, 2020, 21:56:25 pm
Odkopię ten temat. Jeżeli wziąłbym resor 3 piórowy a potem przerobiłbym te 3 pióro na płasko to uzyskałbym progresywność? W takim sensie, że auto w miarę dobrze by resorowało nieobciążone a obciążone nie siadałoby na amen. Miałem zajechane 2 piórowe na których pod własną masą auto nisko siedziało ale było to problemem gdy jechałem z czymś w bagażniku, wymieniłem sobie na 3 pióra używki (oryginalne, gdzie 3 pióro jest dłuższe i sięga tego mocowania przekładek), ale teraz z kolei prawie mi w ogóle nie resoruje, no i szukam jakiegoś złotego środka. Żeby nie było za miękko ani twardo i w razie czego coś cięższego dałoby radę do bagażnika zapakować :D
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 16, 2020, 23:30:46 pm
Złoty środek to chyba wpieprzyć te resory a wstawić sprężyny na wzór prototypowego Atu / Łady. :-)
Też myślałem o resorach 3-piorowych ale trochę się naczytalem i nasłuchałem o tym że można wówczas zapomnieć o komforcie jazdy. Wolałem nie ryzykować i kupiłem nowe 2-piorowe. I tak rzadko wożę kogos z tyłu lub bagaz.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Grudzień 17, 2020, 00:11:32 am
Dokładając trzecie pióro, przerabia się auto na furmankę. Było tyle już tematów na forum o tym :P. Auto zaczyna się zachowywać nieprzewidywalnie na drodze, koza look to nie jedyna wada. Miałem trzypiórowe resory w pierwszym caro, nigdy bym do nich nie wrócił.

Trzecie pióro dokładali miłośnicy użytkowania tego samochodu jako taczki na budowie do wożenia krawężników, lub transportu osób wagi ciężkiej /teściowych/ na tylnych fotelach z pełnym bagażnikiem, ale te czasy chyba minęły.

Nie wiem, co chcecie od fabrycznych, sprawnych resorów, to naprawdę nie jest na tyle niewydarzone zawieszenie, żeby bawić się w przeróbki, jeśli nie bierzemy udziału w rajdach/wyścigach, i nie mamy ponad 200KM pod maską.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 17, 2020, 00:16:30 am
Odkopię ten temat. Jeżeli wziąłbym resor 3 piórowy a potem przerobiłbym te 3 pióro na płasko to uzyskałbym progresywność?
generalnie tak, mozna zwiekszyc progresywnosc w ten sposob,
na zdjeciu masz typowy resor rzemieslniczy, taki jakie ja posiadam (tzn. posiadalem zanim pekly najdluzsze piora),
przerobki na tym najkrotszym piorze sa dosc proste, zwlaszcza gdy nie chcesz uzyskiwac wstepnego napiecia - czyli bazowac na dwoch piorach, a to najkrotsze ma podeprzec reszte tylko przy wyraznym ugieciu,
jedyna trudnosc to potrzeba rozgrzania piora, by nadac mu nowy bardzej plaski ksztalt

Trzecie pióro dokładali miłośnicy użytkowania tego samochodu jako taczki na budowie do wożenia krawężników, lub transportu osób wagi ciężkiej /teściowych/ na tylnych fotelach z pełnym bagażnikiem, ale te czasy chyba minęły.
widzaialem C+, ktore mialo zalozone 3piora razem z hakiem w ASO, takie fabryczne jak w kombi,
niestety, ale przy czestym uzywaniu wlasciwosci transportowych to 2piora szybko siadaja


Tylko pytanie czy to środkowe pióro w resorze 3-piorowym ma takie same parametry jak krótkie w 2-piorowym.
tak, ma,
zarowno w oryginale, jak i manufakturze,
troche inne byly starsze resory w DFie, bo ktores pioro bylo o 1mm chudsze
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 17, 2020, 00:19:26 am
Tylko pytanie czy to środkowe pióro w resorze 3-piorowym ma takie same parametry jak krótkie w 2-piorowym. Bo jeżeli tak to nie wiem czy bawil bym się w klepanie tego najkroszego pióra czy nie lepiej poszukać czegoś dostępnego na rynku tylko że z innego auta. Ktos tu kiedyś pisal o resorach a raczej piórach z iveco.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 17, 2020, 00:23:37 am
niestety, ale przy czestym uzywaniu wlasciwosci transportowych to 2piora szybko siadaja
To prawda. I później wsiadaja dwie osoby z tyłu i auto  "szoruje" tyłem po asfalcie.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 17, 2020, 00:26:02 am
u mnie nie szorowal, ale buda siedziala odbojami na moscie,
dzisiaj to praktycznie bez znaczenia, bo auta nie sa juz wolami roboczymi, ale 20lat temu stanowilo to problem
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Grudzień 17, 2020, 00:29:40 am
Woziłem 5 osób i nic nie szorowało, auto lekko siadło, ale bez przesady. Fabryczne resory po przebiegu ok. 115 tyś km. W poprzednim polonezie, na resorach po ponad 200kkm, woziłem towar 5 lat temu, całe auto było wyładowane po dach sprzętem AGD tak, że w lusterku wstecznym nie widziałem kompletnie nic, i dopiero wtedy tył siedział mocno, ale o szorowaniu nie było mowy. Dopiero kolumna typu "trumna" eltron 60, w ilości sztuk dwie, do tego wzmacniacz eltron 100 i piec gitarowy "regent 50", też ciężkie bydle i silniki do kompresora spowodowały, że na rozwalonych, krakowskich drogach usłyszałem ocieranie tylnego koła o nadkole. Nie wiem, w jakim stanie musicie mieć te resory, że auto szoruje tyłem jak wsiądą dwie osoby. No, chyba, że są to dwie teściowe po 120kg  ;>
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Michel18 w Grudzień 17, 2020, 00:49:02 am
Moje były bardzo zmęczone życiem, 2 osoby po 80kg z tyłu już dupa mocno siadała a stojąc bez obciążenia wyglądał tak jakby miał skrócone kolumienki, dlatego szukałem "na gwałt" czegoś innego, wpadły mi 3 pióra i jest trochę beton, więc docelowo chciałem wrócić do 2 piór, ewentualnie 2 z dodatkowym wsparciem w postaci tego 3go prostego pióra. Pytam, ponieważ, znam kogoś kto robi resory i jakbym mu wyjaśnił czego oczekuję to być może by takie indywidualne dla mnie przygotował tylko nie byłem pewien czy to ma sens.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Grudzień 17, 2020, 01:06:29 am
Najlepiej znaleźć mało wytłuczone "używki", i po problemie. W fiacie też resory miałem fatalne - auto praktycznie miało glebę. Wymieniłem na używane z plusa, auto się trochę podniosło, i komfort jazdy wrócił. Jeszcze da się dostać resory w sensownym stanie, z niskoprzebiegowego auta. Ewentualnie spróbować dorobić na zamówienie na wzór oryginalnych, jeśli nie wozisz krawężników, to jest najlepsza opcja.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: banned w Grudzień 17, 2020, 07:55:30 am
Odkopię ten temat. Jeżeli wziąłbym resor 3 piórowy a potem przerobiłbym te 3 pióro na płasko to uzyskałbym progresywność? W takim sensie, że auto w miarę dobrze by resorowało nieobciążone a obciążone nie siadałoby na amen. Miałem zajechane 2 piórowe na których pod własną masą auto nisko siedziało ale było to problemem gdy jechałem z czymś w bagażniku, wymieniłem sobie na 3 pióra używki (oryginalne, gdzie 3 pióro jest dłuższe i sięga tego mocowania przekładek), ale teraz z kolei prawie mi w ogóle nie resoruje, no i szukam jakiegoś złotego środka. Żeby nie było za miękko ani twardo i w razie czego coś cięższego dałoby radę do bagażnika zapakować :D

Zrób tak jak ja: dwa pióra, główne pióro pełna seria, drugie pióro długie na bazie pióra głównego z innego zestawu, sklepane. Nie tłucze po plecach na dziurach, a przechyły niewielkie i nie siada pod obciążeniem.
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: OLO w Grudzień 17, 2020, 08:50:39 am
wymieniłem sobie na 3 pióra używki (oryginalne, gdzie 3 pióro jest dłuższe i sięga tego mocowania przekładek), ale teraz z kolei prawie mi w ogóle nie resoruje,
Skręcałeś zawieszenie z kanału na obciążonym samochodzie?
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: Michel18 w Grudzień 17, 2020, 10:40:13 am
Cytuj (zaznaczone)
Skręcałeś zawieszenie z kanału na obciążonym samochodzie?
Oczywiście :D może nie z poziomu kanału, ale obciążyłem je mniej więcej tyle ile jest jego ładowność rozkładając ciężar tak jakby to było w rzeczywistości, trochę do bagażnika trochę odpowiednio na siedzenia.

banned masz jakieś foto jak to wyglądało wsadzone w aucie albo zrobiłbyś szkic? Opis niby przeczytałem, ale jestem wzrokowcem :D
Tytuł: Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
Wiadomość wysłana przez: banned w Styczeń 30, 2021, 00:39:04 am
Zrobię Ci szkic jutro. Jakbym zapomniał to napisz wiadomość prywatną.