FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Zawieszenie i układ kierowniczy => Wątek zaczęty przez: wrb#1974 w Październik 30, 2015, 21:28:39 pm
-
spójrzcie na zachowanie koła zewnętrznego w 1.38 sekundzie tego przejazdu- https://www.youtube.com/watch?v=uaDpraliRaM.
tak samo zachowuje się się koło podczas kontry w prawym zakręcie. krótkie końcówki znalazły się w linii prostej z wąsem zwrotnicy, koło ma wybór, może dalej skręcić w prawo i całkowicie zablokować układ sterujący. dlatego bardzo ważna jest właściwa regulacja śrub ograniczające skręt kół, w obie strony.
-
ale o co chodzi, na filmiku nie widac drazkow kierowniczych,
a wasa zwrotnicy nie wyprostujesz z drazkiem ,bo kolo nie jet w stanie tak mocno sie obrócić - kat skretu kola wewnetrznego to 35*
-
oczywiście że drążków nie widać. ale widać "łopotanie" koła. wąs zwrotnicy nie jest równoległy do płaszczyzny koła, dlatego da się wyprostować drążek z wąsem zwrotnicy- sprawdzone. wtedy koło jest praktycznie luźne.
-
wąs zwrotnicy nie jest równoległy do płaszczyzny koła
bo nie moze byc,zeby auto normalnie skrecalo,
na rownolegle przerabiaja do driftu
-
pełny skręt koła powoduje "wyprostowanie" wąsa i końcówek a to w połączeniu z poddającą się gumą silentbloków daje możliwość kołu "łopotania". koło może zacieśniać skręt lub rozluźniać w zależności od oporów toczenia. jak pierwszy raz to zobaczyłem to myślałem że coś się urwało. okazało się że ten typ tak ma. błąd konstrukcyjny którego nie pozbyto się przez kilkadziesiąt lat.
-
musze to sprawdzic przy jakiejs okazji
-
tak jest, ale od tego jest ogranicznik dla zwrotnicy na wahaczu dolnym. często bywa, że się przygnie i taki jest efekt.
wahacze były 2 rodzaje, nowsze mają porządny ten odbojnik, stare jak np w 125p łatwo wygiąć.
Jednak jeszcze gorzej jest jeśli jest ustawiony organicznik skrętu (na wąsach, czy przekładni) bo może się zakleszczyć. najlepiej jest zupełnie bez ograniczników, ale dobrze "ustawione" odbojniki na wahaczach- najgłebszy skręt wychodzi.
-
w książce Morawskiego z 1988 roku dolny wahacz jest "goły" bez ogranicznika. mam wahacze Poloneza z 93 roku i tam ograniczniki są, choć nie pisze o nich w żadnej książce. w książce Sokolnickiego i Trzeciaka- "obsługa i naprawa FSO Polonez" wydanie 4, bez podanej daty wydania, zdjęcia przedstawiają wahacze bez ograniczników bo są przedrukowanie z książki z lat 70. czyli burdel na kółkach.
-
potwierdzam, u mnie tylko na pelnej kontrze telepie kierownica jakby sie cos mialo urwac raz na jakiś czas, ograniczniki z wąsów wycięte, dolne wachacze z porządnymi odbojami, coś z tym trzeba zrobic, ehh
-
Tez zauważyłem tą wade zawieszenia. W caro 95. Przy skrajnych położeniach jedno koło ma spory luz. Muszę sprawdzić czy w moim plusie też to występuje i jeżeli tak to trzeba coś z tym zrobić. <spoko>
-
kto znalazl jakies rozwiazanie ? ograniczniki na dolnych wachaczach mam ...
-
nikt nie znalazł bo nikt nie szukał. mnie chodził po głowie pomysł aby zastosować jakieś amortyzatory skrętu- jak w motocyklach. np. sprężyny gazowe od klapy. zamocować sprężynę tak aby uniemożliwiała "wyprostowanie" wąsa zwrotnicy z końcówką drążka- stale ją naprężała. montaż dwóch sprężyn tak aby ich siły wzajemnie się znosiły. jeden koniec umocować do przegubu wąs- drążek a drugi przypiąć do wahacza. w ten sposób sprężyna cały czas wymuszałaby zbieżność uniemożliwiając łopotanie koła.
-
czyli tak jak maja jeep'y
-
Ostatnio miałem na stole kpl zwrotnicę z łady i z trucka. Ładowski wąs jest silniej zagięty niż polonezowski, dzięki czemu mógłby wyeliminować tą wadę. Jak będę zakładać łado-heble do kombiaka, to sprawdzę czy nie wejdzie z czymś w kolizje (heble, wahacz). Jeśli nie, to go założę. Do zwrotnicy pasuje 1:1
Myślalem kiedyś aby kosztem powiedzmy 1-2mm materiału zamontować inaczej wąs FSOwski. Czyli zeszlifować tylne mocowanie i potem wyrównać oba. Następnie rozwiercenie otworu żeby śruba się nie przeginała. Zawsze jakiś krok do przodu.
-
Tylko taka operacja zmieni ackermana, pytanie czy nie na gorsze.
-
no i skoro was jest silniej zagiety, to zjawisko sie poglebi do tego stopnia,ze kolo moze sie zablokowac w skrecie
-
WRÓĆ! Łada ma mniej zagięty wąs niż FSO. Chwilowe zaćmienie ;)
-
Tylko że wąs jest jeszcze na wsporniku z drugiej strony.
-
Nie rozumiem.
-
bannedowi sie wasy pomylily