FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki Fiata, Forda i inne => Wątek zaczęty przez: Jasiuu w Grudzień 27, 2016, 13:55:00 pm
-
Witam wszystkich,
ostatnio wpadł mi do głowy pomysł swapowania silnika z rodziny XU/XUD. Skoro jest to jedna rodzina silników to powinny pasować zamiennie. Tyle tytułem wstępu, przejdźmy do rzeczy.
Pacjent Polonez ze stockowym 1.9D pod maską i swap na coś z serii XU. Łapy powinny pasować, skrzynia też. Jedynie skrzynia bedzie miał krótkie przełożenie ale to kwestia zmiany mostu na dłuższy.
Drugą opcją jest Polonez z OHV pod maską i do zmiany jest belka ze względu na łapy i skrzynia.
Same części nie powinny być drogie bo pacjentów jest trochę na szrotach.
Większość prac bym sam wykonał jedynym problem byłoby spięcie wiązki silnika XU z tą w Polonezie.
-
kup benzyniaka. będziesz miał od razu bardziej odpowiednie przełozenie mostu i tańszą bazę na projekt. do tego potrzebujesz samą skrzynię i ewentualnie łapy silnika z diesla.
kwestia zmiany mostu na dłuższy.
na krótszy. jakbyś jednak chciał zmienić most na jeszcze dłuższy, to i tak nie znajdziesz dłuższego niż 3,72 z diesla.
-
Fakt, taniej będzie z benzyniakiem bo układu zasilania nie trzeba aż tak przerabiać. Wtedy do wymiany zostają łapy i skrzynia żeby wszystko pasowało bez większej rzeźby. Seria XU jest mocniejsza niż K16 a przekładka wydaję się tak samo prosta.
-
Ciekawy pomysł na swap. Tylko, że to francuzy i może się okazać, że niekoniecznie wszystko pójdzie tak gładko jak zakładasz :P
Z tymi mocami to się tak nie rozpędzaj, bo w codziennym użytku nie tyle jest istotna moc co przebieg momentu. I tak na przykład 1,4 K16 to padaka ciągnąca odczuwalnie od ~3000 obr/min., ale już jego większa wersja 1,6 mocniejsza tylko o 8 KM spokojnie daje rade od ~2000 obr/min., także jak już by się zabierać za swapy to pomijając samo wykonanie warto dobrać silnik o odpowiednim przebiegu momentu.
-
Większość prac bym sam wykonał jedynym problem byłoby spięcie wiązki silnika XU z tą w Polonezie.
najwiekszym problemem jest kolektor dolotowy, moze daloy sie upchac taki od SPI ,albo XU10 turbo ,bo jest taki jak w SPI ,tylko ma miejsce na 4 wtryskiwacze,
praktycznie nie ma szans upchac kolektora od wolnossacych MPI 8v ani 16v
to jest znacznie trudniejszy swap niz wlozenie K16 na fabrycznych czesciach FSO
-
Co do wiązki to trudne nie jest, najlepiej wyjąć wszystko z dawcy spod maski (ile się da) obejrzeć i upakować pod maskę Poldka ;)
Powinna być jedna max dwie wtyczki łączące wiązkę budy z wiązką silnika, tam będą wszystkie potrzebne kable.
-
Poza w/w problemami sam swap bez dużej rzeźby jest całkiem realny. Pozostaje kwestia wyboru silnika i przyszłościowe mody układu przeniesienia napędu.
-
Też mi chodzi po głowie taki swap do mojego gld, Peugeoty i Citroeny z tymi jednostkami są tanie i łatwo dostępne a i zawsze to coś nowego niż k16. Tylko szkoda wyrzucać z pod maski dieselka z 70kkm przelotu <mysli>
-
Gdzie mogę znaleźć charakterystyki przebiegu momentu i mocy tych silników poza wartościami podanymi na Wikipedii? Jak dobrać odpowiedni przebieg momentu?
-
Gdzie mogę znaleźć charakterystyki przebiegu momentu i mocy tych silników poza wartościami podanymi na Wikipedii? Jak dobrać odpowiedni przebieg momentu?
a jak masz zamiar zmusic silnik do generowania wybranego przez siebie momentu ? ;]
-
Chodziło mi o to czy sugerować się wartościami podanymi przez producenta przy konkretnym modelu samochodu, w którym jest zamontowany konkretny typ silnika.
-
Szukaj wykresów z hamowni. Jeśli w okolicach 2500 obr./min. moment będzie w okolicach 130 Nm to silnik powinien się nadawać. A patrząc na podawane przez producenta dane to praktycznie każdy XU od 1,6 spełnia te parametry. Jak dla mnie 1,6/1,8 byłby wystarczające, choć jak już zabierać się za swapa to lepiej wrzucić 2,0 16V (tego 150 KM) - wydaje się, że będzie miał najbardziej optymalne osiągi jak na tą budę i skrzynie poloneza, która jednak nie za bardzo lubi być kręcona zbyt wysoko. Może jeszcze 2,0 8V (123 KM) bo z tego co widzę to momentu ma tyle, że V bieg mógłbyś zapinać już przy 40 km/h <lol>
-
O Proszę... Dobry temat - kiedyś nawet gdzieś ten pomysł już tutaj zapodałem... Silnik się zmieści, pod skrzynię pasuje. Problem może być z kolektorem dolotowym. Czytałem trochę o silnikach xu10/9- no i na forach niby mówią że xu10 z xanti/xary to lipa, Podobno xu9 o wiele lepszy , problem jedynie może być ze znalezieniem zdrowego egzemplarza. Dobra opcja tez jest motorownia z puga - mi16 - 160kunia bodajże, ale problem, j.w. Wedlug mnie, Opel jest sprytniejszy mimo że więcej rzeźby.