FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Szybkie pytanie / odpowiedź => Wątek zaczęty przez: Żbiku w Marzec 17, 2017, 05:57:38 am

Tytuł: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Żbiku w Marzec 17, 2017, 05:57:38 am
Czym jest to spowodowane jeżeli luzów nie ma na końcówkach i zbierzność też w porzątku. Może być przez luz przekładni? Ja mam tą ze wspomaganiem zf ewentualnie da się luz wykasować?
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Marzec 17, 2017, 06:22:20 am
 rozstaw kolein wyjeżdżonych przez naczepy jest taki że trudno utrzymać poloneza między koleinami.  zawsze koła którejś strony poloneza toczą się po ścianie koleiny. samochód usiłuje zjechać na dno koleiny, trzeba cały czas trzymać go końcem luzu. to wymaga stałej kontroli i jest męczące w trasie. nie wszędzie da się jechać "okrakiem" nad koleiną.
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: jacek2 w Marzec 17, 2017, 07:00:56 am
Czasami rzucanie na koleinach lub nierównościach jezdni spowodowane jest przez zastosowanie szerokich opon na niskim profilu. Zachowują się one jak walec na wgłębieniach- czyli same sobie ustawiają kierunek ruchu...
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Marzec 17, 2017, 10:53:17 am
Masz za szerokie opony na za niskim profilu ?
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Molder w Marzec 17, 2017, 13:23:07 pm
Dokładnie, im węższe koło tym lepiej się jedzie na koleinach
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Marzec 17, 2017, 14:58:44 pm
felgi poszerza się najczęściej na zewnątrz, co powoduje że środek powierzchni styku opony z podłożem odsuwa się od osi obrotu zwrotnicy. powstają duże siły usiłujące skręcić koło w stronę tego przesunięcia. w momencie wystąpienia zwiększonego oporu na kole przeciwległym następuje natychmiastowa zmiana sił- koła skręcają w przeciwną stronę. kierowca, albo pozwala samochodowi myszkować albo kontruje. jazda staje się nieprzyjemna i niebezpieczna.
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Tomekk w Marzec 17, 2017, 16:18:35 pm
Jaki masz rozmiar opon oraz ile zostało bieżnika ?
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Żbiku w Marzec 17, 2017, 20:17:03 pm
Opony to 14cali na 185 profil 60 bieżnika jest około 3 mm
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Kleofas w Marzec 17, 2017, 20:31:31 pm
To wg mnie najlepszy rozmiar opon na poloneza. Mam takie na rowerze i zachowuje się lepiej jak na 185/70/13. Na fordzie mam 195/50/15 i to już sprawuje się kiepsko na koleinach.

Na przekładni ze wspomą nie powinno być większego wyczuwalnego luzu. Jeżeli masz więcej jak te przykładowe 3 palce to może mieć wpływ na takie zachowanie. Poza tym moim zdaniem do sprawdzenia cały zawias z przodu pod kątem luzów. Może wspornik, może wahacze - trochę opcji jest.
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Żbiku w Marzec 17, 2017, 20:46:19 pm
Co to zawiasu jestem pewny tylko przekładni mi się niepodoba
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Tomekk w Marzec 17, 2017, 21:12:45 pm
Opony to 14cali na 185 profil 60 bieżnika jest około 3 mm


Jeżeli zawieszenie jest bez luzów to przyczyną targania po koleinach jest opona praktycznie pozbawiona bieżnika.
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 17, 2017, 22:20:10 pm
kola masz za male,ale przy szerokosci opony 185 to niewiele zmienia ,chyba ze felgi masz z nietypowym dla PN et ,to wtedy jest inny promien zataczania,
przekladnia ZF raczej luzu nie lapie, wiec jej nie reguluj,jezeli nie masz pewnosci, co do tego, ze luz ma nieprawidlowy
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Żbiku w Marzec 18, 2017, 05:38:21 am
To opony małe i rzuca? Felgi są14 od trucka. To profil opony na 65 będzię lepszym wyborem przy tej samej szerokości?
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Michał M#1985 w Marzec 18, 2017, 09:09:31 am
To profil opony na 65 będzię lepszym wyborem przy tej samej szerokości?
Wymiarami będzie bardziej zbliżony do oryginalnej opony.
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Marzec 18, 2017, 10:16:21 am
Wybite gumy drążków reakcyjnych robią podobny efekt.
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Tomekk w Marzec 18, 2017, 11:08:21 am
Napiszę jesz ze raz - jeżeli zawieszenie jest bez luzów i sprawne, to przy oponie 185 na kole "14 a nawet "15 nie będzie rzucać, pod warunkiem że opona nie jest stara i ma stosowną ilość bieżnika. Duża ilość bieżnika znakomicie niweluje zjawisko szarpania autem przy zmianie pasa na drodze z koleinami. A różnica między oponą która ma powiedzmy 7-8 mm bieżnika a tą która ma 5, nie mówiąc o 3 jest kolosalna.
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 18, 2017, 11:09:40 am
To opony małe i rzuca? Felgi są14 od trucka. To profil opony na 65 będzię lepszym wyborem przy tej samej szerokości?
felgi od Trucka to spoko,
185/65/14 jest lepszym rozmiarem, bo po pierwsze srednica jest praktycznie jak fabryczna ,a po drugie opona ma wiekszy zakres pracy niz przy nizszym profilu,
ale generalnie przy felgach od trucka z 185/60/14 nie powinienes odczuwac wiekszego plywania w koleinach - tylko to zalezy w glownej mierze od samych kolein, bo one maja taka wlasciwosc,ze kazdy samochod w nich plywa (oprocz TIRa,ktory je zrobil - on jedzie w nich jak po szynach  ;]  )

sprawdz wszystkie luzy w zawieszeniu ,a nie tylko w ukladzie kierowniczym,
czyli drazki reakcyjne, luleje i sworznie wahaczy (dolnych, bo szybciej sie zuzywaja, a na zuzytych i tak gornych sie nie da zweryfikowac)
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 18, 2017, 11:13:26 am
jeżeli zawieszenie jest bez luzów i sprawne, to przy oponie 185 na kole "14 a nawet "15 nie będzie rzucać, pod warunkiem że opona nie jest stara i ma stosowną ilość bieżnika.
bedzie plywal w koleinach,gdy opony lub  felgi !! sa za szerokie,
wiek opony czy wysokosc bieżnika poza przypadkami skrajnymi nie ma zanczenia,
i nie tyczy to sie jedynie Poloneza, ale kazdego auta
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: banned w Marzec 18, 2017, 13:27:34 pm
A jesteś pewien że nie rozjechał się pas przedni z podłużnicami?
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Żbiku w Marzec 18, 2017, 14:48:28 pm
Nic z zawieszeniem się niedzieje i podłużnicami też bo na zimówkach 175 na 70 14cali niema tego rzucania w koleinach
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Marzec 18, 2017, 15:24:18 pm
 na jakich kołach, oponach najbardziej to odczuwasz?
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Żbiku w Marzec 18, 2017, 16:05:18 pm
Oczuwam na 14  60  185
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Marzec 18, 2017, 17:23:18 pm
wszystko w normie. ja mam 13 i 185. zawieszenie, zbieżność, przekładnia w porządku. przednie felgi 6 cali, tylne 6 i pół, i na koleinach chodzi jak wąż. w koleinach wszystkie samochody zachowują się podobnie- koła szukają najlepszej drogi dla siebie.
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: Tomekk w Marzec 18, 2017, 18:36:42 pm

wiek opony czy wysokosc bieżnika poza przypadkami skrajnymi nie ma zanczenia,
i nie tyczy to sie jedynie Poloneza, ale kazdego auta


Chyba miałem same skrajne przypadki. Czy to był Polonez na "15 ze zużytymi oponami 195, czy BMW F10 gdy opony 245 mm miały już po 4 mm - w każdym przypadku przy zużytych oponach (bo przy 4 mm opony u nie idą do śmietnika) auta prowadziły się znacznie gorzej.  Po zmianie opon na nowe auta jeździły jak nowe a wysoki nowy bieżnik niwelował pływanie w koleinach. 




 
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 18, 2017, 20:16:55 pm

wiek opony czy wysokosc bieżnika poza przypadkami skrajnymi nie ma zanczenia,
i nie tyczy to sie jedynie Poloneza, ale kazdego auta


Chyba miałem same skrajne przypadki. Czy to był Polonez na "15 ze zużytymi oponami 195, czy BMW F10 gdy opony 245 mm miały już po 4 mm - w każdym przypadku przy zużytych oponach (bo przy 4 mm opony u nie idą do śmietnika) auta prowadziły się znacznie gorzej.  Po zmianie opon na nowe auta jeździły jak nowe a wysoki nowy bieżnik niwelował pływanie w koleinach. 
a co powiesz na takie przypadki :
1. PN C+ z luzami na drazkach kierowniczych i nie starych (bo opony od nowosci w aucie,wiec nie mialy wicej niz 5lat) ale lysych Kormoranach 185/70/13 ,tak lysych,ze "drut" zaczal byc widoczny - prowadzil sie w koleinach jako tako, nie mialem za bardzo porowniania,ale generalnie nie narzekalem,
po wymianie drazkow kierowniczych za bardzo roznicy nie odczulem,
opon nie zmienialem ,bo od razu zmienilem kola na 15 cali 7j  195/50/15 z oponami w bardzo przyzwoitym stanie, bieznika z 6mm bylo,
opony Continental EcoContact nie nowe, ale w dobrym stanie - na prawde nie ma sie do czego przyczepic,skoro opona 195/50 dawala lepszy komfort resorowania niz zuzyty Kormoran 185/70 ,
ale plywanie w koleinach od razu sie zaczelo konkretne,
a gdy z przodu byly 195/50/15 a z tylu zimowe 185/70/13 to wrazenia byly zwielokrotnione,
wszystko testowane w ciagu roku na jednej i tej samej drodze, wiec asfalt nie mial kiedy sie zmienic

2. Honda Concerto, kolega mial jakies niedobitki letnie 185/60/14 i zmienil na nowe zimowe 185/60/14,
minela zima i zalozyl 15" 7j  z nowymi oponami 195/50/15 , pojezdizl tydzien i pojechal do wulkanizacji sprawdzic czy ma proste felgi,
felgi okazaly sie proste , pytal mnie, czy u mnie tez auto plywa w koleinach na szerokich kapciach

3. znowu C+ ,ten sam co wczesniej jezdzil sobie 6 lat na felgach 15" 7j 195/50/15 ,opony sie scieraly, guma sie zestarzala, zawieszenie sie wymienilo ,a w koleinach ciagle tak samo slabo,
ale nadszedl dzien w ktorym felgi sie popsuly ;]
przyszedl czas na nowe felgi 15" 6j  z uzywanymi oponami 195/55/15 Pirelli P7 w stanie srednim, byly bardziej zuzyte niz poprzednie opony w momencie kupna,
ale niespodzianka w koleinach ,bo auto mniej plywalo niz na 7j 195/50/15 ,chociaz nie tak malo jak na seryjnych kolach,
za to na zimowkach  4j 165/65/15 z przodu i 185/70/13 z tylu auto zachowuje sie jak na fabrycznych kolach
Tytuł: Odp: Rzucanie w koleinach
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Marzec 18, 2017, 21:22:49 pm
o czym Wy jeszcze dyskutujecie i po co? każdy samochód bez względu na wysokość bieżnika, w koleinach zachowuje się tak samo- skręca w stronę koła które napotyka większy opór podczas toczenia. większy opór powstaje gdy opona toczy się po pochyłej ścianie koleiny- środek powierzchni styku opony z nawierzchnią odsuwa się od osi obrotu zwrotnicy.