FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silnik Rover'a => Wątek zaczęty przez: banned w Maj 05, 2017, 14:55:43 pm

Tytuł: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: banned w Maj 05, 2017, 14:55:43 pm
Zrobiłem dzisiaj coś w rodzaju testu.

Mam obróconą puszkę filtra i brak tłumika szmerów ssania, oraz gumy spod filtra (kolanka). Zrobiłem tak ze względu na dźwięk, ale zauważyłem że auto bardzo słabnie powyżej 5700 obrotów. Wyje, a nie jedzie. Praktycznie nie ma sensu dociągać do nominalnych obrotów mocy bo silnik bardzo wyraźnie słabnie.
Na próbę założyłem kolanko. Tłumika szmerów ssania nie mogłem założyć bo go nie mam. Zrobiło się ciszej, zniknął ryk i jakby lekko się poprawiło zbieranie w zakresie 2000-2400, ale największa różnica była właśnie w górnych obrotach. Auto ciągnie mocno do 6000 i zaczyna słabnąć dopiero powyżej.

Ktoś ma podobne spostrzeżenia? To możliwe że te parę centymetrów robi aż taką różnicę, czy to przypadek i ECU coś pozmieniał bo jakiś czujnik niedomaga i zaczął nagle domagać? <mysli>
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Maj 06, 2017, 22:05:13 pm
coś w rodzaju testu.

Przydałoby się coś w rodzaju pomiaru bo takie opisywanki to tylko podwaliny do teoretycznych wynurzeń na tematykę około dolotwą.

Zrób pomiary to będzie o czym dyskutować.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: banned w Maj 07, 2017, 17:19:00 pm
Zrób pomiary to będzie o czym dyskutować.

Jak zrobię pomiary to nie będzie o czym dyskutować, tylko będzie wiadomo :]
Tylko po co mam płacić za hamownię, skoro może ktoś już sprawdzał.

Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 07, 2017, 20:24:54 pm
Wszystko co jest PRZED przepustnicą nie ma absolutnie żadnego wpływu na charakterystykę jeżeli nie ogranicza średnicy lub "oporu" przepływu powietrza.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: banned w Maj 07, 2017, 20:28:32 pm
A to twierdzenie jest prawdziwe także przy całkowitym jej otwarciu? Bo nie widzę powodu żeby otwarta przepustnica miała wpływać na zjawiska falowe.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Maćko w Maj 07, 2017, 21:18:20 pm
Wyciąganie/wycinanie, (<lol>) gumy/rogala spod filtra powietrza w roverze oprócz dźwięku zmienia też charakterystykę silnika, co jest nawet potwierdzone wykresem z hamowni. Jak znajdę na dysku to wrzucę, w każdym bądź razie seryjny dolot zachowuje się najlepiej, a jego wyjęcie powoduje spadek mocy i momentu przy około 3tyś. obrotów.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: banned w Maj 08, 2017, 09:31:14 am
U mnie może być jeszcze trochę inaczej bo wysunąłem sam filtr do przodu z gumy i rura wylotowa z gumą są na styk.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 08, 2017, 20:45:18 pm
Można zdjąć wszystko co jest przed przepustnicą ... włącznie z filtrem powietrza i będzie jeszcze lepiej.

Nic co jest przed przepustnicą NIE MA WPŁYWU na charakterystykę silnika jeżeli:
- nie ogranicza przepływu powietrza

Bo rodzaj zastosowanego filtra ma wpływ
średnica dolotu ma wpływ ale USUNIĘCIE czegokolwiek może tylko poprawić....
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: banned w Maj 08, 2017, 20:58:27 pm
To czemu liczy i dobiera się tzw. power pipes?
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 08, 2017, 21:10:58 pm
Wytłumacz o czym mówisz konkretnie.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Maj 08, 2017, 22:12:58 pm
Wytłumacz o czym mówisz konkretnie.
O tym, co mówisz, że nie ma wpływu ;]

nigdy nie lubiłem tego dzwięku. mam oklejoną seryjną obudowe gąbką by było ciszej i gumę wersji do 95r.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 08, 2017, 22:35:37 pm
Oprócz hałasu nie sądzę aby to miało jakikolwiek wpływ (pomijam fakt zasysania możliwie najchłodniejszego powietrza)
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Maćko w Maj 08, 2017, 22:48:52 pm
(http://i.imgur.com/NrzfAXk.jpg)

Wynik ogólny jest taki sam/w granicach błędu pomiarowego, ale po wyjęciu gumy widać zaburzenia w przebiegu momentu obrotowego. Jest wyraźny dołek między 3000 a 3500rpm.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: banned w Maj 08, 2017, 23:54:42 pm
Wytłumacz o czym mówisz konkretnie.

O tym że pełne osiągi silnika są uzyskiwane przy całkowitym otwarciu przepustnicy, całkowicie otwarta przepustnica nie wpływa na zjawiska falowe w układzie dolotowym, bo nie ma jak, więc stwierdzenie że to co po przepustnicy nie ma znaczenia, musi być nieprawdziwe.

"Nie mniej czasami zastosowanie filtra stożkowego z prawidłowo dobraną pojemnością układu dolotowego powietrza oraz zapewnieniem dopływu zimnego powietrza przyczyni się do poprawy głównie mocy silnika w zakresie jego wysokich obrotów ale przynajmniej nie pogorszy mocy i momentu silnika na niższych obrotach. By to osiągnąć trzeba jednak zawzięcie wykonać parę wersji układu dolotowego z różnym umiejscowieniem filtra oraz dokonać pomiarów trakcyjnych dla ustalenia najlepszego rozwiązania." (...)

http://www.chojnacki.com.pl/index.php/filozofia?start=1
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 09, 2017, 14:12:02 pm
Cytuj (zaznaczone)
O tym że pełne osiągi silnika są uzyskiwane przy całkowitym otwarciu przepustnicy, całkowicie otwarta przepustnica nie wpływa na zjawiska falowe w układzie dolotowym, bo nie ma jak, więc stwierdzenie że to co po przepustnicy nie ma znaczenia, musi być nieprawdziwe.
PRzed przepustnicą - tzn rura do filtra, filtr etc.

Cytuj (zaznaczone)
"Nie mniej czasami zastosowanie filtra stożkowego z prawidłowo dobraną pojemnością układu dolotowego powietrza oraz zapewnieniem dopływu zimnego powietrza przyczyni się do poprawy głównie mocy silnika w zakresie jego wysokich obrotów ale przynajmniej nie pogorszy mocy i momentu silnika na niższych obrotach. By to osiągnąć trzeba jednak zawzięcie wykonać parę wersji układu dolotowego z różnym umiejscowieniem filtra oraz dokonać pomiarów trakcyjnych dla ustalenia najlepszego rozwiązania." (...)
Jeszcze raz powtarzam i przyjmij to za definicję:
Układ dolotowy to jest WSZYSTKO TO CO ZA PRZEPUSTNICĄ ! A NIE PRZED.
Umiejscowienie filtra nie ma absolutnie żadnego znaczenia , możesz go nawet wywalić na dach - jedyne czego trzeba się trzymać to tego aby miał dostęp do jak największej ilości jak najchłodniejszego powietrza.


Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Maj 09, 2017, 15:25:08 pm
Układ dolotowy to jest WSZYSTKO TO CO ZA PRZEPUSTNICĄ ! A NIE PRZED.
Umiejscowienie filtra nie ma absolutnie żadnego znaczenia , możesz go nawet wywalić na dach - jedyne czego trzeba się trzymać to tego aby miał dostęp do jak największej ilości jak najchłodniejszego powietrza.
Nie masz ABSOLUTNIE racji. układ dolotowy to całość i każda jego część ma znaczenie i powinna być brana pod uwagę w strojeniu silnika. Z resztą, kolega Banned podał wyczerpujący cytat z Jacka Chojnackiego
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Multec w Maj 09, 2017, 18:14:04 pm
Stingerek takie bzdury piszesz, że aż się czytać do końca nie chce. To załóż w swoim aucie filtr powietrza na dachu + pociągnij do niego taką długą rurę. Zobaczymy czy nie ma wpływu.

Doskonałym przykładem jest w/w wykres 1.4 Serockiego, w którym ewidentnie widać, że brak rogala nie dość, że powoduje dołek w przebiegu momentu w okolicach 3500 to jeszcze przenosi go o 400obrotów wyżej. Te same warunki, pomiar po pomiarze.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Serocki w Maj 09, 2017, 21:18:22 pm

Doskonałym przykładem jest w/w wykres 1.4 Serockiego, w którym ewidentnie widać, że brak rogala nie dość, że powoduje dołek w przebiegu momentu w okolicach 3500 to jeszcze przenosi go o 400obrotów wyżej. Te same warunki, pomiar po pomiarze.

https://get.google.com/albumarchive/104566673762934578825/album/AF1QipN9WZjm8zrJrKPlzl2a4yI-7V3GWSAmnml9aMJt/AF1QipOd1mGpD0QNQadb8htZoO2j286zAh9aWn-6F6CF
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 09, 2017, 21:20:58 pm
Ten pomiar należałoby wykonać conajmniej kilka razy w obu warunkach a wyniki usrednić...
Ten dołek to nie jest wynik odkręcenia rogala... równie dobrze może to być jakiś "paproch".


I jeszcze raz tłumaczę że nic co nie ogranicza w jakikolwiek sposób przepływu powietrza a umieszczone jest przed przepustnicą nie ma absolutnie wpłytu na charakterystykę silnika (oprócz wrażeń typowo agrotuningowych typu warcy rycy cescy)

I chętnie jakbym miał dostęp do hamowni sprawdziłbym i potwierdził tą teorię - rura nawet długości 2 czy czterdziestu metrów nie ma wpływu na charakterystykę silnika.
Z prostej przyczyny : absolutnie wszystkie zjawiska zachodzą za przepustnicą !
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: banned w Maj 09, 2017, 22:43:36 pm
Ponawiam pytanie, jak to możliwe żeby całkowicie otwarta przepustnica powodowała nagłe znikanie zjawisk które zachodzą przed nią (od strony kolektora), i dlaczego WSZYSTKIE poważne firmy zajmujące się strojeniem silników, skrupulatnie dobierają długość, średnicę i kształt rur między przepustnicą, a filtrem?
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Maj 10, 2017, 21:40:31 pm
Może nie wiedzą co robią więc długo kombinują i wymyślają żeby klient więcej zapłacił ]:->... w końcu nie ważne co zrobią i tak nie ma to znaczenia  <rotfl2>
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: banned w Maj 11, 2017, 18:26:17 pm
Dobry żart, ale to na odległość wali teorią spiską o sfałszowaniu lądowania Apollon na Księżycu.

Jeżdżę teraz raz z kolankiem, raz bez kolanka (dalszej części rogalika w ogóle nie mam niestety na stanie) i odczucie jest takie że bez kolanka wyraźnie zamula na 3000, a właściwie nie tyle zamula, co z kolankiem samorzutnie przy tych obrotach wyrywa do przodu, a bez kolanka tylko warczy i przyspiesza przy dalszym dodaniu gazu.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Multec w Maj 11, 2017, 20:37:23 pm
Specjalnie dla Ciebie Stingerek zrobię taki test, tylko nie wiem skąd wezmę długą rurę o odpowiedniej średnicy. Będę robił badania do pracy inżynierskiej na hamowni, także zobaczymy. ;)
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Varisella w Maj 12, 2017, 19:24:11 pm
Nie robiłem pomiarów, nie byłem na hamowni, ale organoleptycznie stwierdzam, a wręcz jestem przekonany, że wyjęcie gumy spod filtra przymula auto. Po prostu to czuć i to bardzo!
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 12, 2017, 21:12:08 pm
Dopóki ktoś nie zrobi miarodajnych i rzetelnych testów każde"mi się wydaje" można włożyć między bajki...
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Varisella w Maj 12, 2017, 21:42:41 pm
 Z całym szacunkiem dla Ciebie, ale nie muszę robić żadnych badań. ufam swojej intuicji i wiem dobrze że po tym jak wyjąłem gumę z puchy, auto osłabło. Potwierdza to też sporo przedmówców.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Maj 12, 2017, 22:46:44 pm
subaru z silnikiem ej18 po zdjęciu obudowy filtra, również łapało strasznego muła i hałasowało ponad miarę. tylko tam był rezonator(?) przed filtrem.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: mihals w Listopad 13, 2019, 21:08:43 pm
Dobra,pozwolę sobię odkopać temat i podzielić się jakie zjawisko zaobserwowałem w swoim samochodzie. Mój rover przy zamontowanym "rogalu" zachowuje się jak auto z kompletem pasażerów,czyli przyspiesza dość ospale,przy wywalonym rogalu,jest to całkowicie inne auto,rozpędza się z lekkością i czuć że rwie do przodu w wyższym zakresie obrotów. Co może powodować taki stan rzeczy,dostaje za dużo paliwa?
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Gomulsky w Listopad 13, 2019, 21:41:10 pm
Ale są jakieś obiektywne dowody na potwierdzenie tej teorii, czy to tylko subiektywne odczucia?
W moim przypadku poza kolokwialnie mówiąc, darciem ryja przy pełnym bucie nie odczuwałem żadnych korzyści ze ściągnięcia gumy z filtra, wręcz mógłbym zaryzykować stwierdzenie, że osiągi minimalne pogorszyło mu się w całym zakresie obrywów.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Listopad 13, 2019, 21:58:38 pm
Dobra,pozwolę sobię odkopać temat i podzielić się jakie zjawisko zaobserwowałem w swoim samochodzie. Mój rover przy zamontowanym "rogalu" zachowuje się jak auto z kompletem pasażerów,czyli przyspiesza dość ospale,przy wywalonym rogalu,jest to całkowicie inne auto,rozpędza się z lekkością i czuć że rwie do przodu w wyższym zakresie obrotów. Co może powodować taki stan rzeczy,dostaje za dużo paliwa?

A moglibyście objaśnić, co to właściwie jest ten "rogal"?
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Majonez w Listopad 13, 2019, 22:13:03 pm
Element występujący przy dolocie w poldoroverach, gdzieś od 1996r.
(https://i.imgur.com/m3CMPwS.jpg)
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Listopad 13, 2019, 22:34:50 pm
I jego demontaż na co wpływa? Z czym on jest połączony?
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: mihals w Listopad 13, 2019, 23:13:55 pm
Ale są jakieś obiektywne dowody na potwierdzenie tej teorii, czy to tylko subiektywne odczucia?
Z odczuć subiektywnych,to czuje że mniej muszę naciskać pedału gazu,aby samochód zaczął przyspieszać,łatwiej go postawić bokiem na mokrym,czuć że zaczyna ciągnąc konkretnie od 4 tys obr. i mam takie jedno miejsce,u siebie w mieścinie,gdzie z rogalem lekko ponad 100 wyciągam,a bez rogala 120 na blacie jest już. Moje uczucia potwierdzają też pasażerowie wiezieni autem,którzy posiadają rovery.
W moim też tak kiedyś było,że po wywaleniu rogala dostawał muła,ale od jakiegoś czasu mu się zmieniło na odwrót,dlatego też dodałem poprzedni post,szukając wyjaśnienia sprawy.

I jego demontaż na co wpływa? Z czym on jest połączony?
Rogal w roverze to odpowiednik tej fujary,odstającej od filtra w ohvce,w której umiejscowiony jest termostat powietrza..Służy to do wyciszania dolotu,żeby nie ogłuchnąć w środku auta od buczenia,z racji umiejscowienia filtra w poldoroverze niema miejsca na prostą rurę,jest on wygięty pod kątem 180st. co nazywają wszyscy rogalem. Demontaż tego powoduje buczenie dolotu (nie powiem-fajnie to brzmi,ale na dłuższą skale jest uciążliwe) i pogorsza elastyczność silnika (mimo że na logike nie powinno),o czym była dyskusja w starych postach w tym temacie.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: JohnyWalker w Listopad 14, 2019, 10:03:12 am
Mihals, a czy Ty przypadkiem nie masz tam lpg na mikserze?? Ogólnie to z tym dolotem są jaja. Polonez posiada kolektor i dużą przepustnicę rodem z wczesnych k-serii mpi plus puszkę filtra znaną ze starych 800-setek i tym podobnych, na tym dolot w zasadzie się kończy. Oryginalne rovery miały inne doloty, o większej pojemności, w późniejszych występują też komory rezonansowe (w starym być może też). Pogorszenie elastyczności po skróceniu dolotu jak najbardziej zgadza się z teorią. Wloty powietrza do filtra były dwa - najpierw krótki pod filtrem, potem rogal, przy czym ten rogal jest trochę patologiczny, bo bardzo zwęża się na końcu, nie wiem czy nie poniżej średnicy przepustnicy. Celem kształtowania charakterystyki można by poeksperymentować z dolotem o większej objętości, wzorując się na którym z roverów.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: Multec w Listopad 14, 2019, 11:03:17 am
Ja w swoim 1.4 zauważyłem pogorszoną reakcję na gaz po założeniu rogala, co w zasadzie jest logiczne przy takim zwężeniu na wlocie. Jechać jedzie raczej podobnie, aczkolwiek wrażenia słuchowe mogą powodować wrażenie, że jest gorzej.

Jak będzie okazja wskoczyć na hamownię to zbadam różnicę.

Jeśli chodzi o wersje dolotu to były aż trzy, a właściwie cztery licząc prototyp.
Pierwsza to krótka guma, bez kołnierza pod opaskę na końcu, skierowana do przodu. Występowała chyba tylko w 1994.
Druga z kołnierzem na opaskę, również skierowana do przodu.
Trzecia to właściwie prototyp. Guma z kołnierzem na opaskę, skierowana w stronę akumulatora + plastikowa rura zwężona na początku, mocowana do spodu chłodnicy. Pochodzi z oryginalnego egzemplarza "Pawlaka" z klimą oraz wspomaganiem.
(https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/75392759_412171849727940_6089082599915913216_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_oc=AQlTDo37tJK8bjoLhj7s0h_hxQYNJinNEXCpFB8AKlHva6rQMmi2ODvibKGDQmHPG-w&_nc_ht=scontent-frt3-1.xx&oh=cf7ce4ddc5d13c830b7f4e88de1823f9&oe=5E5080C5)
Czwarta to okrągłe gumowe kolano+ rogal występujące od 1996.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 14, 2019, 11:28:03 am
Ja wywalilem puszke rezonansowa sprzed obudowy filtra w roverku, bo nie da sie jej zdemontowac i zamontowac bez rozbierania kilku elemenow auta, a przeszkadzala i fabrycznie zaciagala powietrze zza silnika, czyli generalnie cieple powietrze,
po jej wywaleniu odczulem jedynie efekt dzwiekowy w postaci okropnego buczenia przy ~3000rpm,
zalozyc jej na szybko sie nie da, wiec buczenie na razie zostaje, a docelowo chce zamontowac rure, ktora bedzie pobierala powietrze zimne z chwytu powietrza- tylko jeszcze musze sprawdzic, czy w tym chwycie przypadkiem nie powstaje podcis., bo wtedy to nie ma sensu

a co do mulenia z rogalem, to proponuje sprawdzic jego droznosc, bo sam w sobie nie powinien mulic 1.4,
co nie zmienia faktu, ze samemu mozna wyrzezbic lepszy chwyt powietrza w poldoroverze
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: JohnyWalker w Listopad 14, 2019, 12:19:07 pm
Multec - ooo, panie, ten wynalazek to widzę po raz pierwszy  :d Koncepcja ciekawa, wydaje się mieć też trochę objętości. Tylko że zasysa chyba ciepłe zza chłodnicy? Chyba że tylko takie wrażenie na zdjęciu.
KGB - w którym tak zrobili, że łapie ciepłe? Babrałem się w R 200/25, tam też ta pucha jest trochę patologicznie założona, ale akurat zasys zimnego powietrza był zrobiony dobrze, podprowadzony do wlotu pod lampą, za zderzakiem.

edit: W sumie jestem w posiadaniu ciekawego koncepcyjnie dolotu do rovera i jestem bardzo ciekaw efektów, ale od dawna nie mogę się zebrać do założenia. Może jak czorny w końcu wyjedzie... Ale na pewno opiszę efekty.
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 14, 2019, 15:22:50 pm
KGB - w którym tak zrobili, że łapie ciepłe?
w MGF
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: mihals w Listopad 14, 2019, 22:52:41 pm

Mihals, a czy Ty przypadkiem nie masz tam lpg na mikserze??
Niemam lpg
Tytuł: Odp: guma pod filtrem vs charakterystyka
Wiadomość wysłana przez: JohnyWalker w Listopad 15, 2019, 08:42:11 am
w MGF
A, to wiele wyjaśnia.