FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Zawieszenie i układ kierowniczy => Wątek zaczęty przez: CHMURA w Listopad 28, 2017, 14:31:36 pm

Tytuł: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: CHMURA w Listopad 28, 2017, 14:31:36 pm
Dzień dobry. Poruszałem temat prowadzenia Poloneza na forum FSO AK ale tamto forum jest już martwe. Niedawno stałem się posiadaczem modeli Caro '95 z silnikiem 1.6GLI. Doprowadziłem do kultury całe zawieszenie (wszystkie drążki, końcówki oraz amortyzatory KYB są nowe). Przekładnia kierownicza ze wspomaganiem nie posiada luzów. Problemem jest wspomniane powyżej kołysanie się nadwozia. W zasadzie mam wrażenie że kierownica i samochód żyją swoim odrębnym życiem. Czy ktoś zna jakiś sposób na poprawę zachowania się Poloneza na drodze?
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: dzikson w Listopad 28, 2017, 14:52:31 pm
Jaki rocznik opon?
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: CHMURA w Listopad 28, 2017, 15:56:54 pm
Byłem specjalnie sprawdzić- 2014r Kormoran Impulser
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 28, 2017, 15:59:01 pm
Mi jak gula wyskoczyła na kole to mało kiery z ręki nie wyrywało. Założyłem zimówki to się tarcza hamulcowa skrzywiła i dalej ma auto na wibratorze. Tyle że już tylko przy hamowaniu...
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: CHMURA w Listopad 28, 2017, 16:12:11 pm
Tu nie chodzi o wibracje na kierownicy bo ich nie ma. Chodzi mi o prowadzenie samochodu- karoseria kołysze się jak ponton w każdą możliwą stronę.
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: mihals w Listopad 28, 2017, 16:25:58 pm
Wywal koła 13,a zamontuj 14 bądź 15 to zacznie sie prowadzić jak normalne auto ;)
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 28, 2017, 16:49:41 pm
Problemy z precyzją prowadzenia najczęściej wynikają z błędnego ustawienia geometrii, uszkodzenia pasa przedniego i faktu że auto jest postawione fabrycznie na oponach 185/70. Natomiast on zawsze zostaje trochę nieprecyzyjny i kołyszący ze względu na te opony oraz fakt że zawieszenie jest miększe niż we współczesnych autach rodzinnych.
Dużo daje zmiana kół na 14. Poza tym, nie wiem co są warte te amortyzatory- kiedyś najlepsze były Krosno/Delphi. Polonez mógł mieć całkowicie seryjne zawieszenie a jak na tych amortyzatorach się go nawet mocno rozbujało z ręki to po puszczeniu ruch nadwozia ustępował momentalnie.

Polonez to jednak krążownik wywodzący się w prostej linii z lat 70tych. Trzeba się do niego przyzwyczaić. Po pierwszy 100-200 km te dziwactwa przestają przeszkadzać i nabiera się do auta zaufania.
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: CHMURA w Listopad 28, 2017, 16:51:24 pm
Zmiana średnicy koła o 1 czy 2 cale poprawi prowadzenie auta <co> To jest jakiś sprawdzony patent? Przeciez szerokość opony pozostanie praktycznie nie zmieniona. Fabrycznie 185, w przypadku większej felgi przejdziemy na 195, max 205.
banned: o pęknięciach żadnych nie ma mowy- wszystko jest w bardzo dobrej kondycji. Geometria po złożeniu zawieszenia również- rzeczą naturalną była zrobiona i wg wydruku z kompa WSZYSTKIE parametry mieszczą się w fabrycznych wartościach <spoko>
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: dzikson w Listopad 28, 2017, 17:04:14 pm
Sprawdź dobrze każde koło z osobna mi też się tak wydawało a okazało się, że wszystkie 4 są takie. Na końcu jedna strzeliła to założyłem zapas i stało się dokładnie tak samo. Opony 2008 a zapas fabryka czyli 1995.
(https://images81.fotosik.pl/922/440a39ef3e64074bmed.jpg) (https://images81.fotosik.pl/922/440a39ef3e64074b.jpg)
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: mareks#1181 w Listopad 28, 2017, 17:15:05 pm
Może któraś opona dostała guza na powierzchni toczenia.
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 28, 2017, 17:34:48 pm
Zmiana średnicy koła o 1 czy 2 cale poprawi prowadzenie auta <co> To jest jakiś sprawdzony patent?
chodzi o zmiane felg ,a srednica kola pozostaje mniej wiecej taka sama np. zakladasz 185/65/14 zamiast 185/70/13 - felga jest wieksza, profil opony jest nizszy, wiec guma mniej sie ugina na zakretach,

podejrzewam jednak, ze owe bujanie w twoim pytaniu to po prostu ugiecie zawieszenia na zakretach, a ten typ tak ma i nic zlego sie nie dzieje,
dla kogos,kto nie jezdzil nigdy Polonezem moze wydawac sie, ze nie wiadomo co sie wydarzylo , a to tylko echo grało ;>
i tak masz szerokiego, ktory ma sztywny zawias - jakbys wsiadl do waskiego, to bys pewnie zawalu dostal,ze sie na bok wywróci ,a jakims dziwnym trafem dalej jedzie po obranym kursie , normalnie szatanski wynalazek
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: CHMURA w Listopad 28, 2017, 17:51:44 pm
Owe bujanie objawia się na drodze o nierównej nawierzchni. Po prostu karoseria dziwnie kołysze się na boki. Jakieś koleiny czy przejazdy kolejowe to powodują. Jadąc drogą z koleinami samochód tak jakby obraca się wokół własnej osi, nie wiem jak to fachowo wytłumaczyć. W każdym bądź razie takiego zjawiska nie odczułem jeźdżąc innymi autami. Być może faktycznie jest to wina balonowych opon i to właśnie na tych oponach auto się kołysze. Natomiast co do samego Poloneza, uważam ten samochód za bardzo dobry i niedoceniany wóz. Mój ojciec zawsze powtarzał, że na Poloneza gadają głównie ci co w życiu w nim nawet nie siedzieli. W porównaniu do Felicji 1.3 którą miałem wcześniej to jest przepaść. Równie pozytywne odczucia mam w porównaniu z Astrą mk1 czy Golfem 3. Wracając do tematu- jakie są realne odczucia po zmianie kół z 13 na 15?
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: mihals w Listopad 28, 2017, 17:54:50 pm
No właśnie,jeszcze pytanie czy miałeś kiedyś poloneza i w porównaniu do niego twój się dziwnie prowadzi,czy pierwszy raz masz z nim styczność. Jeśli pierwszy raz to zmiana felg na większe dużo ucywilizuje prowadzenie,felgi 13 są po prostu za małe do tego auta. Optymalnym wyborem jest 185/65/14,a dla przykładu na kolach 195/50/15 bądź 195/55/15 to juz będzie całkowicie inne auto w zakrętach z tym że będzie twardo na dziurach i w koleinach też będzie prowadzało,jak to przy szerokich oponach bywa
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 28, 2017, 18:05:58 pm
powiadasz,ze kolysze sie na boki po przejechaniu nierownosci,
wiec musisz przejzec tylne zawieszenie : tuleje resorow i tuleje drazkow reakcyjnych (kości) ,amortyzatory tez,ale one glownie od bujania gora-dol sa
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 28, 2017, 18:14:57 pm
tuleje drazkow reakcyjnych (kości
Też to chciałem napisać...
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: CHMURA w Listopad 28, 2017, 18:36:02 pm
Wszystko nowe. Poliuretan czerwony. Amortyzatory KYB niby gazowe.
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 28, 2017, 23:15:44 pm
Pamiętam że jak pierwszy raz wsiadłem do Poloneza, to miałem jakieś dziwne odczucia płynące z tyłu nadwozia, jakby tam się coś dziwnego działo na nierównościach właśnie.
Z tym że to nie był defekt, tylko wykrzyżowanie sztywnej osi. Po prostu ten typ tak ma. Zawieszeniowo to jednak auto z lat 70tych.

Polonez ma kilka defektów, np. moim zdaniem przednie sprężyny są za miękkie, a tylny most powinien być podparty prostowodem Watta (tak a propo to można wziąć taki gotowy z Astry III)
Natomiast przekonałem się, że podparcie mostu wcale nie jest konieczne bo precyzja prowadzenia niepomiernie wzrasta po przejściu na felgi 14 i opony o nieco niższym profilu. Po takiej drobnej modyfikacji, nawet jazda 170 nie nastręcza żadnych trudności, samochód prowadzi się praktycznie sam.
Poza tym jest dosyć długi i dobrze zbalansowany, więc jak już wpadnie w poślizg to jest dużo czasu na korekty. To jest świetne auto do nauki poślizgów (oczywiście na jakimś placu gdzie nie ma w co przywalić), bo zachowuje się dosyć spokojnie, w poślizg wpada łagodnie i łagodnie z niego wychodzi, w przeciwieństwie do większości aut FWD, przynajmniej tych małych.
Tytuł: Odp: Bujanie/kołysanie auta
Wiadomość wysłana przez: Mariusz# w Listopad 29, 2017, 07:55:12 am
sprawdź lepiej przednie  podłużnice tylko dokładnie . Dla pewności proponuje je dokładnie oczyścić. Oraz przedni drążek  stabilizatora czy przypadkiem pod gumami nie zgnił i nie ma mniejszej średnicy. Gumy w nim wymieniałeś?