FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Mechanika => Wątek zaczęty przez: Woland w Kwiecień 25, 2018, 10:57:08 am
-
Witam serdecznie! Jestem nowy na forum i od razu muszę się przyznać, że nie posiadam, nie posiadałem i prawdopodobnie nigdy nie będę posiadał Poloneza. ;)
Mam natomiast na radarze inny wytwór polskiej myśli technicznej, czyli Honkera sanitarkę z silnikiem Poloneza.
Ponieważ nawet standardowe Honkery z tym silnikiem są tragicznie słabe, a sanitarka jest od nich o kilkaset kilogramów cięższa od razu pojawił się pomysł, by zrobić tam swap na diesla. Standardowym wyjściem wydaje się silnik od Citroena C15, którego mocowania pasują pod to co jest w Honkerze, więc robota powinna być stosunkowo prosta. Jednak ten motor także nie grzeszy nadmiarem mocy. Może więc znalazłby się jakiś turbo diesel, który pasuje do Poloneza, a przez to powinien wejść także do Honkera bez nadmiaru przeróbek?
Społeczność Honkerowa raczej w tego typu przeróbki się nie bawi, stąd też postanowiłem uderzyć do źródeł, czyli na to forum. :)
-
Przecież ten silnik był nawet montowany w Honkerach w ostatnich seriach w wersjach 115 i 150 KM, więc powinna być skrzynia i mocowania do tego.
W Polonezach nikt montuje turbodiesli, dużo roboty i nie ma ani skrzyni, ani odpowiednio długich mostów do tego.
Ew. można by spróbować jeszcze do tego Honkera przekręcić dzwon skrzyni i wałek sprzęgłowy z Poloneza 1.4 i dać tam silnik 1.8 z Freelandera i dołożyć LPG.
Z sekwencją będzie ze 116KM, a ten silnik ma duży moment w niskich obrotach. Nawet 1.4 jest dużo mocniejszy w dole niż 1.6 OHV, a 1.8 ma jeszcze dłuższy skok tłoka.
-
Przecież ten silnik był nawet montowany w Honkerach w ostatnich seriach w wersjach 115 i 150 KM, więc powinna być skrzynia i mocowania do tego.
Mogę prosić linka do przykładu takiego silnika? Chciałbym wiedzieć czego konkretnie szukać.150 KM to już byłby overkill, ale okolice 100 powinny być w sam raz, do tego jeśli mocowania są takie same i nie będzie za dużo zabawy w spawanie i cięcie to takie rozwiązanie byłoby idealne dla moich potrzeb. :)
PS. Pytałem na facebookowej grupie honkerteam i tam odradzono mi silnik benzynowy, a tego 1.9 bez turbo określono w takiej zabudowie jako "niezbyt dynamiczny". ;)
Andoria też jest opcją, na razie szukam czegoś co weszłoby w tę komorę bez większej ilości przeróbek, bo nie mam żadnego doświadczenia w tego typu sprawach. Jeżeli dałoby się to zrobić bez dorabiania mocowań, flansz, wymiany skrzyni biegów, itp. to podejmę wyzwanie, w innym wypadku Honker dalej będzie wrastał w trawnik. ;)
-
Rodzina 1.9 diesla, który jest w Polonezie obejmuje
XUD9 A 71 PS (70 hp/52 kW) Diesel
200 MK2 D
Citroën Berlingo
FSO Polonez
Citroën BX
Lada Niva
XUD9 TE/L 92 PS (90 hp/67 kW) Diesel turbo with intercooler
Citroën ZX
Citroën Xsara
Citroën Jumpy
Peugeot 306
Peugeot 405
Peugeot Expert
XUD9 SD 63 PS (62 hp/46 kW) Diesel turbo catalyst
Suzuki Samurai
XUD9 SD 75 PS (74 hp/55 kW) Diesel turbo catalyst
Citroën Xantia
Peugeot 406
Suzuki Baleno
Lada Niva
XUD9 TE/Y 90 PS (88 hp/66 kW) Diesel turbo with intercooler catalyst
Citroën Xantia
XUD9/Z 68 PS (67 hp/49 kW) Diesel catalyst
I w te bym celował bo znalezienie jakiegoś 2.1d lub 2.1td to cięzki temat, tylko dwa modele go posiadały XM i 605
Hyundai Lantra
-
Honker wychodził fabrycznie z Andorią 2,4TD, z Iveco 2,5td (?)
Wejdź na forum 4x4 jest tam dział Honkera i tam Ci lepiej pomogą.
http://www.forum4x4.pl/viewforum.php?f=22&sid=36c84dad224ba4294d7e7ad2049a40ef
-
Rodzina 1.9 diesla, który jest w Polonezie obejmuje
[...]
I w te bym celował bo znalezienie jakiegoś 2.1d lub 2.1td to cięzki temat, tylko dwa modele go posiadały XM i 605
Hyundai Lantra
A peżą 806/sitroę ewazją/Lancia Zeta?
-
Mogę prosić linka do przykładu takiego silnika? Chciałbym wiedzieć czego konkretnie szukać.150 KM to już byłby overkill, ale okolice 100 powinny być w sam raz, do tego jeśli mocowania są takie same i nie będzie za dużo zabawy w spawanie i cięcie to takie rozwiązanie byłoby idealne dla moich potrzeb. :)
150KM wychodził w ostatniej serii z fimy Honker (Tymińscy) zanim zarząd przejął syndyk upadłościowy robili też chyba nawet modernizacje do tej wersji, tyle że skrzynia była z jakiejś KII na sterowaniu elektronicznym.
Myślę że serwis fabryczny powinien się podjąć takiego swapa:
http://www.honker.com.pl/index.php/punkty-serwisowe
-
Dzięki za wykaz tych silników. :)
Honkery wychodziły w różniastych wersjach często produkowanych w seriach po kilkadziesiąt sztuk, więc te późne mają niewiele wspólnego z tym, którego mam na myśli i który pochodzi z końca PRL-u. Dlatego też szukam czegoś co będzie w miarę łatwą przekładką, bez konieczności dużych ingerencji mechanicznych. Jeśli uznam, że to ponad moje siły to po prostu kupię takiego z silnikiem diesla.
-
Ale przecież XUD też nie podchodzi pod skrzynę z 1.6, nieważne czy pójdziesz w rodzinę XUDa czy Rovera z LPG, musisz przekręcić dzwon skrzyni i wałek sprzęgłowy z odpowiedniej wersji.
-
Najłatwiej jest zapakować silnik andorii, nawet podstawowy 4C90 (70KM) bo to i tak inna jazda, niż na tym ohv z poldka.Nie wiem, jak tam jest posadzony silnik poloneza, ale andorię ładuje się bardzo prosto, mianowicie, do ramy trzeba przyspawać kawałek profilu/ceownika/blachy, który będzie służył za mocowanie poduszki, a łapy silnika daje się z lublina, bo są odpowiednio wygięte (w żuku jest inaczej) Spiąć go ze skrzynią TS5-21 z Tczewa (pięć biegów) i jeszcze tylko trzeba ją połączyć z reduktorem krótkim wałem.Gdyby mieć taki fabryczny wał z honkera, to wtedy tylko ustalić odpowiednio silnik i skrzynię i po temacie.Reszta przeróbek, to kosmetyka, bo elektrycznie nie ma tam nic skomplikowanego, za wyjątkiem podłączenia świec żarowych.W silniki ostatnich wersji ADCR, nie widzę sensu się pchać, bo to już więcej zabawy i bardziej rozbudowany elektrycznie, ze względu na komputer sterujący wtryskiem itd.Wystarczający by był silnik 4CTi90 na boszowskim osprzęcie, z turbiną i intercoolerem, (102KM) Jest prawie taki sam, jak zwykła andoria, za wyjątkiem osprzętu i paru pierdół.
-
andoria to jednostka do kutra rybackiego a nie auta osobowego. Rozniesie ci każde nadwozie. Z reszta pakowanie umarłej technologii to głupota.
Rover już lepszy bo chociaż pełna paleta części jest i w spoko cenach. XUD też jest ok bo można do niego dostać wszystko.
-
Honker, to nie osobówka, tylko toporne auto na ramie.Taki silnik nic mu nie zrobi, nawet z traktora byś wsadził i by działał.Przecież to nie jest nic innego, jak stary poczciwy tarpan, czyli technologia iście kosmiczna.Fabryka cudowała z ohv-kami i ledwo się toto toczyło, aż wreszcie wylądowała tam andoria i już było lepiej.Jak Ci się nie podoba andoria, to nich sobie iveco wsadzi.A najlepiej, to kupić takiego gotowego i po temacie.
-
Stary dobry wszystkożerny diesel i będzie latał,nawet bez turba.Aktualnie jestem w posiadaniu takiego wynalazku z 3 cylindrowym perkinsem pod maską i daje to radę bez problemu w każdych warunkach mimo tylko 42 koni ;)
(https://images84.fotosik.pl/1053/48c3a0eae492171bgen.jpg)
-
diodalodz do kutra rybackiego to były silniki VM 2.5TD oraz 3.1TD i one faktycznie źle sprawowały się w aucie (żeby nie powiedzieć tragicznie)
Andoria to zwykły diesel, nie jest ekscytujący ale to Honker, a nie auto w trasy czy na wyścigi.
W sumie do Lublinów wrzucali silnik z Iveco 2.8, to może i do Honkera da radę zainstalować? :P
-
Dobra :) teraz zobaczyłem że jest temat o honkerze :)
Tam można włożyć każdego dostawczaka albo suva
A faktycznie Andoria do Tarpana będzie wspaniała.
VenturiMotori faktycznie lepiej omijać, a pojawia się w wielu markach aut.
Można pomyśleć też o Citroenowym 2.1D bo to ta sama rodzina silników co 1.9D
-
A tak w ramach ciekawostki, to silnik VM, występował też w Honkerze i w Lublinie (kilka sztuk). Chyba jakiś 2,5 litra i chyba 100 kilka koni.Znam gościa, który ma taki silnik w Lublinie 3 i to jest fabryka, co mnie zdziwiło, bo nie słyszałem o tym.Silniki Iveco, to też chyba dawali w dwóch wersjach, bo istniały Lubliny 4.6T DMC i silniki miały chyba 120KM