FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki OHV 1.3 1.5 1.6 => Wątek zaczęty przez: Bonifacy w Listopad 21, 2018, 20:08:33 pm

Tytuł: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: Bonifacy w Listopad 21, 2018, 20:08:33 pm
Poczytałem trochę na temat pierścieni do OHVki, i ogólny wniosek jest taki, że Goetze nie ma nadwymiarów, a Prima jest jakościowo dosyć fatalna (a może jednak nie?). Szukałem innych, i znalazłem takie
http://www.mar-mot.pl/index.php?tPath=114_115&osCsid=bec2599ffcf8750404098c537a88f796
A moje pytanie jest takie - czy ktoś je stosował, jaka jakość wykonania i przede wszystkim trwałość? (dotyczy silnika po przebiegu 132k km do remontu generalnego)

A jeszcze jedno pytanie mam - czy w silniku o przebiegu 60k km (robię wał, a górę planowałem zostawić jak jest), i równej wysokiej kompresji warto wrzucić nowe pierścienie nominalne, czy zostawić te, które są teraz?

Dzięki wielkie za odpowiedzi!
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 21, 2018, 20:47:58 pm
po co ruszasz wał w silniku z przebiegiem 60kkm ?
jezeli ciś. jest wysokie i rowne, a silnik oleju nie zjada to wszystkie pierscienie sa dobre,
zreszta 60kkm to niski przebieg, wiec nic dziwnego, ze nie ma problemow z pierscieniami
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: Bonifacy w Listopad 21, 2018, 21:02:53 pm
Jest na wierzchu, pochodzi z dawcy użytkowanego ostatnio z 15 lat temu w niewiadomy sposób, poza tym i tak wymaga uszczelnienia i będzie robiony porting głowicy, a przy demontażu silnika z dawcy wskaźnika ciśnienia oleju już nie było, więc stan panewek jest jak narazie nieznany. Więc chcę go rozebrać i pomierzyć panewki i wał, i wtedy ewentualnie remont dołu. A tak jak jest bez weryfikacji jakbym włożył, to mógłbym mieć później zonka w postaci np. wycieków zewsząd, albo obniżonego ciśnienia oleju, czego wolałbym uniknąć - chcę zrobić raz a dobrze i tyle.

Ale główne pytanie dotyczy silnika przeznaczonego do generalki, i dotyczy pierścieni Mar Motu
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Listopad 22, 2018, 11:53:35 am
O mar-mocie nic nie słyszałem, przede wszystkim trzeba do nich zadzwonić i spytać,czy dalej produkują pierścienie do poloneza, bo zazwyczaj taka informacja na stronie nijak ma się do rzeczywistości. Zdecydowanie nie ruszałbym pierścieni w tym silniku z przebiegiem 60kkm, panewki można w nim przejrzeć i zmierzyć mikrometrem, ewentualnie na wszelki wypadek zawieźć wał do szlifierza do pomierzenia.

I tak wszystkie uszczelnienia po tylu latach nie istnieją, więc dobrze robisz, ale góry w tym zdrowym silniku bym nie ruszał :)
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 22, 2018, 12:47:03 pm
nie slyszalem nic o mar-mocie, tak jak wyzej daniel pisze na poczatku trzeba sprawdzic,czy w ogole oferuja towar,
prima jaka jest, taka jest, ale jest dostepna, a na bezrybiu i rak ryba,
na opakowaniu primy napisane jest,ze pierscie pasuja tez do silnikow Zastawy/Yugo 1.1 ,czyli do starszego silnika Fiata (stara seria 1.1 i 1.3),
one chyba starsze sa od 1.6 z FSO, wiec podejrzewam,ze fabryka nie wywazala otwartych dzwi, tylko poprostu zastosowala juz opracowane i produkowane pierscienie do tlokow 80mm,
mozesz poszukac tym tropem, jest dosc prawdopodobne,ze zagraniczni producenci oferuja pierscienie do silnika Fiata 1.1 ,ale nie bardzo wiedza o istnieniu silnika FSO 1.6, wiec o Polonezie informacji w katalogu nie znajdziesz
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: Bonifacy w Listopad 22, 2018, 15:07:37 pm
Daniel, KGB, dzięki za odpowiedzi, cenna jest informacja o pierścieniach w Zastavie, sprawdziłem, faktycznie są identyczne. I tak w przypadki pierścieni do PNa na 2 szlif:
- Mahle ma je pod numerem 007 65 N1, ale dzwoniłem do nich, i nie ma już ich w produkcji, na magazynie też już nic nie mają (tzn. mają tylko nominały 80,0)
- Goetze ma je pod numerem 0820310600, ale wszędzie stany magazynowe zero (napisałem do Intercarsu zapytanie, może odpowiedzą)
- Mar - Mot dzwoniłem, mają poszukać i wysłać odpowiedź na maila
- na koniec dobra informacja - mogą je dorobić w firmie Tomring w Poznaniu, i pasują nawet indywidualnie pod tłoki, cena przy górnym pierścieniu czarnym za komplet na cały silnik 200zł, przy górnyn chromowanym 230.
Tak to na razie wygląda, jak przyjdzie odpowiedź z Mar - Motu to dam znać.

A ciekawe, czy może panewki korbowe by pasowały do FSO z jakiegoś innego wozu?
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Listopad 22, 2018, 16:08:47 pm
korbowe wsadziłem MV Parts
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Listopad 22, 2018, 16:13:15 pm
jeśli chodzi o pierścienie lub panewki zadzwoń do firmy "gorian" ze Świdnika, może oni coś mają lub mogą mieć. szukaj w dziale "sklepy".
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Listopad 22, 2018, 16:17:32 pm
jeśli chodzi o pierścienie lub panewki zadzwoń do firmy "gorian" ze Świdnika, może oni coś mają lub mogą mieć. szukaj w dziale "sklepy".

Z Goriana zamówiłem ostatni komplet panewek MV Parts, niestety z tego co mówili nic więcej nie mają. Ale bimet mnie pozytywnie zaskoczył, zmierzony mikrometrem trzymał zakładane wymiary. Na razie nakręciłem parę tysięcy po remoncie silnika - ciśnienie oleju na wolnych prawie 0,2, po muśnięciu gazu 0,4, także może nie są aż tak tragiczne, oby tak było dalej.

Inter Cars Ci odpowie, że dawno nieaktualne, bo pytałem. :(

Ciekawe, ile warte są te dorabiane pierścienie w porównaniu do primy. Brałbym zdecydowanie zestaw z chromowanym za 230.
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 22, 2018, 20:28:11 pm
a ile kosztuja pierscienie Primy ? z dorabianiem roznie moze byc i jak maja jeszcze do tego kosztowac dwa razy drozej ruch bedzie ekonomicznie nieuzasadniony,

co do panewek, to nic specjalnego nie jest potrzebne - to praktycznie nie pracuje, dopóki miedzy czopem, panewka jest film olejowy ;>
za to musza miec scisle okreslone wymiary,
czy korbowodowe da sie dobrac z innego silnika ? z jakiegos silnika Fiata pewnie tak, niektore silniki maja pewnie glowne w zblizonym rozmiarze do korbowodowych w OHV ;p
mysle,ze nie ma co za bardzo rzezbic, po prostu kup przeznaczone do tego silnika,
a w tym z 60kkm to lepiej nie szlifuj walu (tzn. pomierz czopy, ale pewnie nie bedzie zuzycia) i daj nowe nominalne panewki
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Listopad 22, 2018, 20:56:35 pm
Z tym zużyciem wału nie byłbym taki pewien, miałem 3 wały po różnych przebiegach, jeden z niskim, wszystkie nadawały się na 2-3 szlif, podobnie wał z mojego silnika po zaledwie 75kkm przebiegu. Jak ktoś jeździł na tym silnikiem w klasyczny, grzybowy sposób, czyli 1500 obrotów i rura, to panewek nie będzie, i wał się zakwalifikuje do szlifu.

Oczywiście jak wyjdzie na pomiarach idealny nominał bez owalu, to można zrobić tak, jak napisał KGB :). 
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Listopad 22, 2018, 22:03:13 pm
jeśli nie dysponujesz przyrządami pomiarowymi lub nie masz wprawy w mierzeniu, użyj pasków pomiarowych które pozwolą mierzyć luz między czopem głównym wału a podporą, bez demontażu wału. używając pasków pomiarowych zmierzysz też luz na czopach korbowych. na allegro sprzedaje Gorian.
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Listopad 22, 2018, 22:15:56 pm
plastiguage
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 23, 2018, 00:19:06 am
miałem 3 wały po różnych przebiegach, jeden z niskim, wszystkie nadawały się na 2-3 szlif, podobnie wał z mojego silnika po zaledwie 75kkm przebiegu
jak wal po niskim przebiegu mialby isc pod 2 szlif ? przeciez to 0.5mm, wiec cala panewka by sie skonczyla w gniezdzie zanim by tak zryla czop,
moze warto zmienic szlifierza, zamiast robic z kutego walu produkt wykonany z St3, juz naprawdę bez przesady,
tu wlasnie dochodzi problem szlifierza jako dodatkowy, bo raz to nowe panewki moga byc zbyt cienkie, a dwa to szlifierz moze odwalic chałę i uzyskujemy luz godny ... remontu,
dlatego radze w pierwszej kolejnosci kupic panewki, a pozniej konfrontowac je ze szlifierzem
Tytuł: Odp: Pierścienie tłokowe
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 23, 2018, 23:27:46 pm
A ile te pierścienie kosztują, może się okazać że zrobią pierścienie jak np. zamówisz 60 kpl.