FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Wątek zaczęty przez: banned w Sierpień 04, 2019, 12:48:03 pm

Tytuł: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 04, 2019, 12:48:03 pm
Pytanie, za co właściwie odpowiada ta słabiutka sprężynka?

Wydaje się, że aby on działał, powinien być mocowany w dwóch punktach, przy czym blaszka z fasolką powinna odpowiadać za ustawienie kąta.
Ale u mnie odkręcenie tej śrubki nie pozwala na jakikolwiek ruch napinacza, a imbus mocujący w kole, jest tak dowalony że klucz chromowo-molibdenowy gnie się na 15 stopni, a imbus ani drgnie.
Nie powinno być tak, że kotwica napinacza obraca się swobodnie wokół napinacza, a jego kąt jest ustalany małą śrubką na fasolce?
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: Multec w Sierpień 04, 2019, 13:14:34 pm
Nie powinno. To jest mimośród, rolka przesuwa się w stronę środka silnika, kiedy płytka obraca się względem otworu mocującego napinacz.  Musi być cały poluzowany.
No jak zakładasz taki kluczyk do śruby M10 to się nie dziw. Załóż rurkę to pójdzie, o ile klucz nie jest badziewny. Najlepiej duża grzechotka, końcówka do bitów i bit ampulowy. Jedno uderzenie pięścią i odkręcone.
Sprężynka w teorii służy do samoczynnego napięcia się paska po montażu napinacza. Po dwóch obrotach wału płytka powinna ustawić się odpowiednio. Ale efekt takiego ustawienia to luźny pasek. Sprężynkę się ogólnie powinni zdejmować po montażu. Ja to robię przed i ustawiam naciąg po swojemu.
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 04, 2019, 14:17:24 pm
Trochę źle się wyraziłem. Wiem że to jest mimośród. Chodzi o to, czy on powinien po odkręceniu małej śróbki na ramieniu, swobodnie się ruszać, czy ta śrubka jest tylko do początkowego ustawienia, a położenie jest zabezpieczone przez dowalenie imbusa na sztywno po ustaleniu?
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Sierpień 04, 2019, 14:24:44 pm
Mała śrubka jest do blokowania napinacza po tym jak sprężyna naciągnie luźny napinacz po montarzu rozrządu. Ampol dodatkowo blokuje napinacz.

Co do narzędzi to jakiś czas temu zacząłem inwestować w porządny sprzęt. Dobry zestaw będzie służył latami. Gięte ampole są dobre do zabawy albo tam gdzie nie dojdzie nasadkowy...
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: Multec w Sierpień 04, 2019, 14:45:16 pm
Trochę źle się wyraziłem. Wiem że to jest mimośród. Chodzi o to, czy on powinien po odkręceniu małej śróbki na ramieniu, swobodnie się ruszać, czy ta śrubka jest tylko do początkowego ustawienia, a położenie jest zabezpieczone przez dowalenie imbusa na sztywno po ustaleniu?

Otóż to. Ustawiasz, blokujesz i dociagasz. Sprężynę wywal.
Rover zalecał jej demontaż, bo zdarzały się przypadki, że wpadała w rozrząd i było mało zabawnie.
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 04, 2019, 14:56:42 pm
A co sądzisz o pomyśle żeby testowo przyspieszyć wałki rozrządu o jeden ząbek? Jeżeli pasek przeskoczył na wale, to taka operacja powinna to skompensować, pytanie tylko czy pasek wytrzyma taką operację jeszcze przez jakiś czas, czy przy uruchomieniu się zerwie?
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 04, 2019, 15:07:34 pm
banned, w normalnych silnikach napinacz ze sprezyna napina pasek, ale tutaj jest jak zwykle inaczej - kolko "napinacza" jest sztywno przykrecone sruba z lbem imbusowym i dopóki jej nie odkrecisz, to nie ruszysz kolka,
srubka do blokowania blaszki jest dla sciemy, chyba tylko po to, zeby przy dowalaniu imbusa to sie nie rozjechalo,
co do samego imbusa to w moim byl bardzo mocno dokrecony, tak "na rękę" bylo z 50-60Nm, co na taka srube jest jest wartoscia bardzo duza,

przestawiania paska na slepo nie polecam, bo nie wiesz czy przeskoczyl i nie wiesz jaka pozycje zajmie przy przekladaniu,
niestety trzeba odkrecic kolo pasowe, zeby dostac sie do znacznika,
ale gdy juz raz to zrobisz, to sam mozesz zrobic znak na kole pasowym i obudowie, zeby w przyszlosci kontrolowac prawidlowosc ustawienia rozrzadu
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 04, 2019, 15:43:40 pm
Wiem że istnieje nowsza, automatyczna wersja tego napinacza.
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Sierpień 04, 2019, 16:34:05 pm
Tak tylko ona idzie w parze z innym paskiem i dolnym kołem pasowym. Na początek sprawdź ustawienie. Ustaw tłoki na równo. To odpowiada znakom regulacyjnym. W tym położeniu górne koła powinny być w linii. Jeśli nie to albo pasek przeskoczył albo co gorsza wyrobiło się dolne koło rozrządu.

Na kole pasowym powinien być fabryczny znacznik. Prowadząc linię przez środek śruby koła pasowego i ten znaczek powinniśmy trafić centralnie między górne koła rozrządu.

A przestawienie paska o jeden ząbek dla tego silnika to dużo.
Tytuł: Odp: Napinacz rozrządu 1.4 - prawidłowe ustawienie
Wiadomość wysłana przez: Multec w Sierpień 04, 2019, 16:54:11 pm
I głowica. Otwory mają inne wymiary i są inaczej rozstawione.

Ustaw na znaki i nie kombinuj. Kwestia co spowodowało przestawienie.
Znak na kole pasowym jest od strony belki pod chłodnica, wycięcie po drugiej stronie (od strony pokrywy) służy do ustawienia zapłonu.
Znak na pokrywie jest na godzine 1 mniej więcej. Wtedy góra powinna się ustawić EXHAUST-IN-EXHAUST-IN.