FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Szybkie pytanie / odpowiedź => Wątek zaczęty przez: Bocian_s#313 w Sierpień 10, 2019, 07:12:03 am

Tytuł: Hydrauliczna stabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Sierpień 10, 2019, 07:12:03 am
No to do pierwszej GB...

Temat abstrakcyjny więc zachowajcie kulturę i skupcie się wyłącznie na zagadnieniach mechaniki teoretycznej.

Dawno temu po głowie chodziło mi coś takiego jak hydrauliczna stabilizacja tyłu. Do auta z pionowymi amortyzatorami dokładamy belkę od wersji ze skośnymi. Następnie skośne amortyzatory poddajemy modyfikacji z zakresie przepływu płynu przez zawory w tłoczkach w celu ograniczenia ilości przpuszczanej cieczy. Na koniec montujemy układ w sposób taki że łączymy oba te skośne amory przewodami hydraulicznymi na krzyż. Dół lewego z górą prawego i na odwrót. W ten sposób powsyaje układ dwóch zbiorników z tłokami połączonych przeciwsobnie.

Zasada działania. O ile pamiętam dobrze z fizyki to przy połączonych naczyniach praca jednego tłoku w powyższym układzie powinna oddziaływać na drugi tłok. Przy równomiernym obciążaniu obu stron auta oba tłoki będą przepychać taką samą ilość płynu więc nie powinny stawiać oporu (to wynikające z samego ruchu tłoków pomijam). W momencie gdy jedna strona auta będzie obciążana bardziej czy siła odśrodkowa np na łuku drogi będzie przemieszczać nadwozie względem mostu wystąpi różnica ciśnień przeciwdziałająca temu przemieszczaniu. Siłę takiego oddziaływania można regulować poprzez zmianę wydajności zaworków w tłokach...

Teoretycznie takie rozwiązanie zastępuje stabilizator i watta jednocześnie. Pytanie czy da się takie coś zbudować...
Tytuł: Odp: Hydrauliczna srabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: Sławek#1978 w Sierpień 10, 2019, 08:31:21 am
Chodzi co o coś takiego?

(https://images89.fotosik.pl/230/808e77584d102bc8gen.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/808e77584d102bc8)

Jako Watt to raczej się nie sprawdzi który musi być elementem sztywnym i prowadzącym tylko w pionie
Tytuł: Odp: Hydrauliczna srabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 10, 2019, 10:15:55 am
A jakie to by miało mieć zalety względem zwykłego stabilizatora?
Tytuł: Odp: Hydrauliczna srabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 10, 2019, 12:14:00 pm
Dawno temu po głowie chodziło mi coś takiego jak hydrauliczna stabilizacja tyłu.
moge sie zalozyc, ze myslalem o tym jeszcze wczesniej,
na tyle dawno, zeby dojsc do wnioskow, ze bez sterowania elektrycznie zaworami nie da sie tego zrobic tak, zeby zawieszenie pracowalo na nierownosciach "wzdluznych",
czyli jedziesz na Nurburgring to wlaczasz uklad, ale do normalnej jazdy wylaczasz uklad tak by olej przelewal sie do zbiornikow kompensacyjnych,
no chyba, ze nie przeszkadza ci, ze po najechaniu jednym kolem na nierownosc ugina sie zawieszeniu obu kol, co praktycznie (dzieki niezmiennemu podlozu pod drugim kolem) powoduje przeginanie sie tylu, co z kolei wplywa na przednie zawieszenie i masz taki stabilizator destabilizujacy tor jazdy,

nawet po rezygnacji ze zbiornika/zbiornikow kompensacyjnych uklad jest skomplikowany, bo do uzyskania konkretnego skoku zawieszenia trzeba zastosowac jakies "silowniki" kompensacyjne ,bo w tloczysku od gory jest trzpien, ktory zajmuje pewna objetosc,a od dolu go nie ma, wiec od dolu jest wiecej oleju,

kolejna sprawa to wykorzystanie standardowych amortyzatorow - od razu o tym zapomnij,
amortyzator olejowy ma komore kompensacyjna, wiec musialbys go rozpruc (obudowe) i dokonac szeregu zmian, zeby zamonotwac krocce w odpowiedni sposob - to juz lepiej wykonac tlok od podstaw, mozna do tego wykorzystac czesci z rozlozonego starego amortyzatora
Tytuł: Odp: Hydrauliczna srabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 10, 2019, 12:30:56 pm
ze nie przeszkadza ci, ze po najechaniu jednym kolem na nierownosc ugina sie zawieszeniu obu kol, co praktycznie (dzieki niezmiennemu podlozu pod drugim kolem) powoduje przeginanie sie tylu, co z kolei wplywa na przednie zawieszenie i masz taki stabilizator destabilizujacy tor jazdy,

Przecież taki sam efekt daje normalny stabilizator. Kwestia tylko jak bardzo, to zależy od sztywności drążka.

Taki hydrauliczny chyba miałby tylko sens, gdyby ktoś chciał uzyskać bardzo nietypową charakterystykę jego działania, albo dodać rzeczywiście jakiś układ sterujący który pozwalałby na zmianę ustawień.

Tylko że ja np. nie miałbym pojęcia jak skorzystać z możliwości takiej zmiany ustawień. Chyba założyłbym tylko dwa tryby: Drift i Road/Rally, gdzie w pierwszym stab byłby spięty na sztywno, a w drugim całkowicie wyłączony.
Tytuł: Odp: Hydrauliczna srabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Sierpień 10, 2019, 12:35:51 pm
Nie upieram się że byłem pierwszy. Ot tak jest sezon ogórkowy to warto pogdybać o czymś innym niż na codzień...
Tytuł: Odp: Hydrauliczna srabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Sierpień 10, 2019, 13:45:05 pm
tego typu zawieszenie stosowane było w nisko- pokładowych, 4 osiowych przyczepach. na każdej osi były 4 koła w dwóch wózkach. przewożono nią wielkie płyty budowlane oraz maszyny- koparki, spychacze i dźwigi. taka przyczepa była ciągniona przez ciągnik balastowy Tatra 141, zaletą tego zawieszenia było to że przyczepa nie odczuwała nierówności, zasługa to również 16 kół. taki zestaw poruszał się z prędkością szybkiego żółwia- 30- 35 km na godzinę. moim zdaniem do osobówki nie nadaje się zupełnie. najlepiej byłoby adaptować układ z Citroena- BX  lub XM.
Tytuł: Odp: Hydrauliczna stabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 11, 2019, 00:19:37 am
Przecież taki sam efekt daje normalny stabilizator. Kwestia tylko jak bardzo, to zależy od sztywności drążka.
nie do konca, poniewaz zwykly stabilizator laczy wahacze z karoseria, wiec wystepuje efekt ciagniecia mocowania do karoserii w strone zmniejszenia przechylu - dlatego nazywa sie to stabilizator,
a takie hydrauliczne silowniki dzialaja jedynie na siebie wzajemnie, wiec efektem byloby mniejsze ugiecie kola zewnetrznego dzieki wspomaganiu go kolem wewnetrznym 
Tytuł: Odp: Hydrauliczna stabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 11, 2019, 11:31:25 am
Przecież drążek stabilizatora jest mocowany do karoserii za pomocą tulei ułożonych w dwóch punktach równolegle więc opór jaki wytwarza wynika z tego że przerzuca obciążenie na sprężynę z drugiej strony zawieszenia.
Tytuł: Odp: Hydrauliczna stabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: banned w Sierpień 11, 2019, 12:11:24 pm
Dobra, już kumam, tylko nadal nie wiem co to zmienia w reakcji na nierówności.
Tytuł: Odp: Hydrauliczna stabilizacja tyłu
Wiadomość wysłana przez: KGB w Sierpień 11, 2019, 21:18:36 pm
Dobra, już kumam, tylko nadal nie wiem co to zmienia w reakcji na nierówności.
jezeli zalozysz staba o srednicy 50mm to raczej roznicy nie bedzie ;>