FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: mruk1313 w Październik 12, 2019, 20:23:55 pm
-
Piona.
Szybkie pytanie bo utchnąłem jak podpiąć zwykłą kontrolkę aby pokazywała załączanie i rozłączenie wentylatora chłodnicy?
Pacjent to zwykłe caro na gaźniku 92 rok.
-
zwykłą kontrolkę
Ale w jakim sensie? Bo skoro 92, to zegary kwadratowe? Czyli chcesz gdzieś umieścić taką np. kontrolkę?
(https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/ce/6f/8f/lampka-kontrolna-czerwona-kontrolka-lampki-koszalin-sprzedam-339842057.jpg)
Sprawa prosta. Zasilanie z nóżki przekaźnika, gdzie prąd idzie na wentylator i masa
-
zwykłą kontrolkę
Ale w jakim sensie? Bo skoro 92, to zegary kwadratowe? Czyli chcesz gdzieś umieścić taką np. kontrolkę?
(https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/ce/6f/8f/lampka-kontrolna-czerwona-kontrolka-lampki-koszalin-sprzedam-339842057.jpg)
Sprawa prosta. Zasilanie z nóżki przekaźnika, gdzie prąd idzie na wentylator i masa
po prostu mam otwór i chce go zaślepić taką kontrolką.
A taką kontrolkę mam w panelu sterowania ssaniem.
Czyli który numer?
85 na przekaźniku czy coś innego?
-
Zależy, jaki przekaźnik. Przeważnie wyjście jest 87, a 85 i 86 to masa i plus, z których jedno jest sterujące, a 30 to zasilanie główne. W caro był stosowany żółty przekaźnik, który miał wspólny plus z zasilaniem głównym, a tylko sterowanie masą, ale też 87 było wyjściem na wentylator. A jak nie, to wepnij się po prostu w przewód od silnika i tyle. Przekaźniki masz pod maską? Bo jeśli tak, to i tak musisz przewód ciągnąć.
-
Zależy, jaki przekaźnik. Przeważnie wyjście jest 87, a 85 i 86 to masa i plus, z których jedno jest sterujące, a 30 to zasilanie główne. W caro był stosowany żółty przekaźnik, który miał wspólny plus z zasilaniem głównym, a tylko sterowanie masą, ale też 87 było wyjściem na wentylator. A jak nie, to wepnij się po prostu w przewód od silnika i tyle. Przekaźniki masz pod maską? Bo jeśli tak, to i tak musisz przewód ciągnąć.
tak przekaźniki pod maską.
Aha czyli po najmniejszej linii oporu wpiąć się w jeden z kabli od silnika i ciągnąc go do żarówki a drugi masa?
-
Dokładnie. Skoro masz przekaźniki pod maską, to w sumie, niewielka różnica, gdzie się wepniesz, bo i tak kawał przewodu trzeba ciągnąć. Przewód prądowy do silnika wentylatora, to to samo, co idzie od przekaźnika, więc co tu gadać. W caro jest łatwiej, bo przekaźniki są pod deską.
-
Dokładnie. Skoro masz przekaźniki pod maską, to w sumie, niewielka różnica, gdzie się wepniesz, bo i tak kawał przewodu trzeba ciągnąć. Przewód prądowy do silnika wentylatora, to to samo, co idzie od przekaźnika, więc co tu gadać. W caro jest łatwiej, bo przekaźniki są pod deską.
No dobra czaje, czyli wpinam się w obojętnie który kabel od silnika i ma to działać.
dziękuje bardzo za pomoc.
-
o dobra czaje, czyli wpinam się w obojętnie który kabel od silnika i ma to działać.
no to nie czaisz,
zeby zarowka swiecila sie, to musisz jej podac plus a wiec musisz sie wpiac w odpowiedni przewod - robiac na chybil-trafil masz 50% szans,
druga sprawa, to nie pamietam jak to jest zrobione, a moze byc zrobione na dwa sposoby - albo przekaznik zalacza plus, albo zalacza mase,
czyli masz juz tylko 25% szans,
najprosciej bedzie, jak wezmiesz przewod dwuzylowy i kontrolke podepniesz rownolegle z silnikiem wentylatora, wtedy masz dwie opcje :
1. jezeli to zarowka, to masz 100% pewnosci dzialania
2. jezeli to dioda, to masz 50% szans, ale w przypadku pudla, to zmienisz sobie kolejnosc przewodow przy samej kontrolce
-
I po co mu to jeszcze komplikujesz? Przecież to proste sprawy. Wentylator ma stały minus i plus załączany przekaźnikiem. Powinien być przewód czarny i czerwony. Czerwony plus, czarny masa i po temacie. Pewnie, że można wykorzystać masę wentylatora, bo to jeden pies.
-
komplikuje ? przeciez chcial sie wpiac w obojetne, ktory przewod, a to tak nie dziala, gdy trafi nie ten przewod,
uproscilem metode na przewodach wentylatora, tak zeby sie nie mogl pomylic
-
Przyjąłem, że ma podstawowe pojęcie o elektryce, widocznie się pomyliłem. Zapominam też, że masz swój specyficzny sposób pisania, którego nie trawię, bo zamiast po prostu napisać, żeby najpierw znalazł przewód plusowy, to Ty jeszcze niepotrzebnie dopisujesz coś "od siebie" Siedzę tu już tyle, a nadal się do tego nie przyzwyczaiłem.
-
Buźka, człowiek zrozumiał, że może wpiąć się w obojętnie który przewód, a Ty oczekujesz, że rozpozna, który jest plusowy... Nie ma co komplikować plusami i minusami; najważniejsze, żeby działało, więc podpinasz kontrolkę bezpośrednio do "wiatraka" i już.
-
temat do zamknięcia.
Dziękuje Buźce za pomoc, tak pojęcie o elektryce trochę mam i wpiąłem się w czerwony i działa bez problemu.
-
KGB, w przypadku wentylatora przekaźnik jest sterowany masa. Włącznik bimetalowy jest z jednej podłączony do masy, a z drugiej do przekaźnika.
-
Multec, przekazniki zazwyczaj sa sterowane masa, tego bylem swiadomy,
chodzilo mi o to, czy przekaznik przelacza + czy - ,napisalem ze nie pamietam, bo takich rzeczy nie oplaca sie pamietac, gdy przewija sie wiele samochodow,
a w elektryce minusa dawno nie grzebalem - ostatnio wiele lat temu, gdy podlaczalem sobie wlacznik wentylatora z kabiny pod przekaznik,
pamietanie tego nie jest istotne, bo to sprawdza sie w 60s z miernikiem w reku
-
Ja robiłem kontrolkę razem z włącznikiem awaryjnym. Zasilanie żarówki wpinasz w stały plus lub plus po stacyjce, a masę po czujniku z chłodnicy (podaje - przy włączonym wentylatorze. Włącznik robi się analogicznie, masa - włącznik - przewód z czujnika do przekaźnika. Wentylator jest sterowany - .
-
Wepnij ją równolegle do silnika wentylatora. Dobrze, gdyby nie miała dużej mocy. Czujnik przekaźnikiem załączy, to się zapali, wyłączy, to zgaśnie. Aż tyle i tylko tyle.
-
Wepnij ją równolegle do silnika wentylatora. Dobrze, gdyby nie miała dużej mocy. Czujnik przekaźnikiem załączy, to się zapali, wyłączy, to zgaśnie. Aż tyle i tylko tyle.
Weź nie odgrzewaj kotleta i nie nabijaj liczników spamerze.