FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => AUTA SYMPATYKÓW KLUBU => Wątek zaczęty przez: maciek89 w Styczeń 18, 2020, 19:21:48 pm

Tytuł: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Styczeń 18, 2020, 19:21:48 pm
Powitać,
jako że ogrom wiedzy się wyciągnęło z tego forum czytając od dzieciaka(zaczynałem być tutaj stały czytelnikiem mając jakieś 10 lat, a konto jest mojego brata Maćka :P) to pasuje wrócić z efektami zbudowanymi po części na ich podstawie.
Chciałem zaprezentować swojego Poloneza Caro Plus który wyszedł z fabryki w roku 1997 z silnikiem 1.4 i kolorem 23E, został zakupiony przez mojego brata
w okolicy roku 2012. Służył sobie dzielnie przez niego kilka lat jako uniwersalne auto studenta czyli dojazdy na uczelnie kilkadziesiąt km, latanie bokiem oraz po prostu jako zwykłe auto.
Kiedy już zaczął odmawiać powoli posłuszeństwa, otrzymałem go w spadku jako totalny złom.
No i zaczęło się. Plan był prosty, chciałem go troszkę podratować, żeby mieć czym śmigać kiedy zdam prawko. Odbywając powoli obowiązkowe naprawy tego
pojazdu okazało się, że skończyłem na tym że zostałem z rozebranym autem do ostatniej śrubki bo po prostu każdy jego fragment nadawał się do naprawy - łącznie z silnikiem.
Mimo wszystko dalej nie wiedziałem co z tym autem mam zrobić, naprawiałem głównie blacharkę przy okazji ucząc się tego,
pojawiły się plany że wrzucę sobie silnik 1.8 rovera jak najtańszym kosztem skoro z 1.4 coś było nie tak.
Zmieniło się niewiele bo wleciał silnik 1.8 rovera z turbiną od rovera 75, którego kupiłem jako całe auto, choć tak naprawdę skończyło się że z niego w obecnej konfiguracji został chyba tylko wał korbowy, korbowody oraz turbina właśnie - choć i ta została trochę przebudowana.
Wcześniej zostały wypiaskowany każdy element zawieszenia, pomalowany proszkowo i osadzony na tulejach poliuretanowych.
Wleciała głowica VVC ze sztywnym wałkiem ssącym oraz prawie pół silnika jako nowe części. Po drodze okazało się że blok z rovera 75 był przegrzany przez
co siadła tuleja cylindra i po paru tygodniach jazdy miałem problem z wyrzucaniem płynu chłodzącego.
Wleciał blok silnika na którym poldek wyszedł z fabryki ponieważ okazał się w idealnym stanie pod względem wysokości tulei.
Silnik został postawiony na sterowniku standalone EE3+, napisana została aplikacja na telefon do komunikacji przez Bluetooth z tym ECU przez mojego
kolegę z GPM Motorsport, żeby mieć wyświetlone wszystkie najważniejsze parametry silnika na jednym ekranie oraz móc zmieniać np. obroty przy których
aktywna jest procedura startu itp. Auto ogólnie zostało przygotowane do sportu. Wleciały, kubełki, pasy 6pkt, bak z nierdzewki we wnęce, swirl pot,
hydrołapa, przełożenie 4.55, skrzynia 5b z mazdy rx8 oraz ogrom modyfikacji których nie sposób teraz tu wypisać ponieważ brakło by ekranu,
a z którymi bujam się od 4 lat :P
Dodam, że przy aucie prawie wszystkie prace zostały wykonane własnoręcznie przeze mnie w przydomowym ciasnym garażu, włącznie z lakierowaniem na które
proszę nie patrzeć - natomiast zlecałem strojenie silnika(dalej nie jest to co bym chciał, za każdym spotkaniem ze stroicielem coś przeszkadzało w uzyskaniu
normalnej mocy), obróbkę głowicy, spawanie i wyważanie wału napędowego, modyfikacje turbiny oraz wykonanie spieku 4 ramiennego wraz z podwójnym dociskiem.
Część prac wykonałem u siebie w pracy, ponieważ mam dostęp do wycinarki wodnej, tokarki, frezarki itp.
Wrzucam parę fotek w chaotycznej kolejności, pokazujące ułamek prac nad autem, które na dodatek nie ukazują tak naprawdę stanu auto na dzień dzisiejszy,
ponieważ nie ma czasu kiedy tego wszystkie sfotografować. Na fotkach auto ma jeszcze dupe wyżej niż przód, teraz jest już prawidłowo :-P
No i sory za te felgii ochydne, ale nie ma pieniędzy żeby kupić coś normalnego takiego jakbym chciał.
Ogólnie proszę wziąć poprawkę na to że nie było funduszy na to żeby żebym zrobił to auto tak jak naprawdę chciałem, ponieważ dopiero co skończyłem
technikum i zacząłem pracować. Dopiero w końcowym etapie robienia tego auta zaczeły się pojawiać jakieś stałe dochody i możliwości dorobienia paru detali, a teraz nie mam już ochoty przerabiania tego wszystkiego.
Choć w sumie użycie określenia "końcowym" jest błędne bo cały czas coś działam, ale to tylko jakieś drobne poprawki.
Jedyne co bym chciał zrobić z "grubszych" rzeczy to wrzucić most volvo z prostowodem watta(skróciłem wnękę koła więc jest miejsce), ogarnąć wizualkę(porządny lakier, i ogarnięcie kokpitu nowym flockiem itp.) i przede wszystkim nauczyć się tym jeździć, ale czas pokaże co się jeszcze wydarzy.
Przepraszam również za chaotyczny opis auta, ale ciężko tak w jeden wieczór przypomnieć sobie co się robiło ostatnie 4 lata i wybrać jakieś sensowne fotki i to opisać.
Mam też taki śmieszny filmik nagrany na kolanie:
https://www.youtube.com/watch?v=_XUe6kzYWtI&t=1s (https://www.youtube.com/watch?v=_XUe6kzYWtI&t=1s)
https://youtu.be/Lr2-vrwam3o (https://youtu.be/Lr2-vrwam3o)
Oraz trochę losowo wybranych zdjęć i w kolejności też niestety losowej, ponieważ tak się wymieszały po uploadzie:

(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1kSzldILNdSvhzAZ2pK8jegWycozKQu55)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1hBtWnB95Q4vVIcD4t4xtOq8Nk5zTe5PW)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1tm3-_a5xL2tHpDDlSclfSwZBJ9vrB3bz)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1T6LLRGV5GA9t-ns9i_ad6CFLuC35cmhG)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1ZotO-aDrm0MlidT-p758yVlJdVnun1Sd)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1bwWt1DeaGlRFDWxtUnZfI9trmkATHftV)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1qnIJEpFzs_z4KUZ_3SXh3YgECa0W7P0Z)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=18qduLgbENxcMcGRCj9FuKqaBP9IJw2i3)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1o21mrlljGztFKUFJpczGl4bz3pKJPADN)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1ZvI4HD9cBsrlw0W0CpXdU3VKIInGdShp)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1fVCbbQEVvUvSGgZMDOLbi-htNArBBNLq)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1Y5GTBtWkk3A2MAhhsHbY9AK8dEy4opT2)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1pE4A820wH_tG6FPbbslILieQafjHHaC1)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1PTICM9V8aLoj0xyt1MaNWXX-FEB1h7O8)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1bfMdv5f2OAdF3mllP0L1T5Q05r0tNo91)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=12qBqFHzA0kdNp4YrzCtv1U3jog6dqiDb)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1ze4BlioqQZLTcMdX01suRP6KsZAAmDgn)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1YJ--Ybh3PrT6BgVT-SXz5uOLHpmin9ca)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=16YntRs8hJvVrWfDa4SK2Bv7k08rLl4HY)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1hIdyhGD4JVdjkLEwPC9n9wfmy-03JDGn)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1Wf_c9rd0R1eVs1xL84dBjvWjyz4KLQNW)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1RvqZYAIGpHyLZwJsZMzqdqjh07vlVEt0)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1Mq6xYnCi6_fbQGSOOj08m6l-h8ZoDf6p)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1QPNrL7EUqrnyPYJ-sGrk-ILJ9uo3Vp0h)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1b-f7ebMng20RYIz308RE6pV2E4gWDmoz)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1sm6qRFXsMk0fGM9lz3gany7olcb5UtKG)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=19ZkqszWdxQ1pqPA4wv2wueacR6MgZ9VO)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1STmo_SWCpTAa9C75uTOwSJSPZAw-6ZCU)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1VT8Dcap0mEj0xXEmPBG9OYYON7UGdIkU)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1ZKYNFFSxXVXPpzZLRD_v8b_Qc3PvAuFd)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1Vb65JfAzrKRk56bk8s1RsS9ZUntmMu1T)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1s48VMJu-BRFofmfgHmMpESdk94RHx7Ao)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1y3J8wgNtgRNPMLK7q77DRPx68p2p-Twk)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1RGzgP7E-PVqzkr2mupzNnC0vUDLyIuNc)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1Q_OB6bvR1Q4REWmh0bQ180-ypAFM-pBr)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=17hxgO0IHEAR44HR-bLbVAS1vROnutfMN)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1hSANnmXYrclIZJU0wQs_APSYrlld1990)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=16z_C6xYRba33vYKp1D_Oyo9giSWiKiJa)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1FFYVRRvNSLM6MXes53vXiJ8xmN-G8uEw)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1sCq6z5t34GdHa8f_Z4pxbZh-wE-R4N24)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1lOt6EfCU6hu0sQBFLuRtgmNyWoC3sTBx)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1K5twCTEmjF6IWhMnqyL56L1ZT8Ddq2JT)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1OPyA_w5JEnTC-6p8VhkN3DzMBxD9ywqi)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=12vvpFmnRfxJTAJ3Kajf0yi64T_xeIlof)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=16hwe0rxowMvFuW7U0IfzB2XxrcPmAnBh)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1jWP3qLX7Om06W2s6ukeWlEQUthBZHDw7)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1tmXEtwV6BOGSf_wdynbythazmJ_fYftY)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1JAeJprPL2Bw79XlJFj4eraIaMGWbWqWR)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1c6_tJDWmXWrbao2-7DNOujD576-3kmcY)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=1elVuvtan5FwoMykdAyS0FzHoTNrkJBIb)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=18ebaIA8Y7Y_MawDynUa3E8BNf_VPujyH)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: qziok w Styczeń 18, 2020, 19:49:16 pm
Jestem pod wrażeniem ile pracy włożyłeś w auto. Widzę jakieś nowe pomysły, nie znane do tej pory na tym forum. Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: mareks#1181 w Styczeń 19, 2020, 06:21:39 am
Szacun za całokształt.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: lukasz190 w Styczeń 19, 2020, 15:07:38 pm
Grubo, ale widać że nie januszowałeś, oby więcej takich projektów.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Bartek GSi w Styczeń 19, 2020, 15:52:04 pm
Pięknie. Plus w czarnym lakierze powinien być dostępny seryjnie. Felgi wcale nie są takie złe. Nagraj jak to się zbiera 0-100 jak już będzie dobrze wystrojony. Skoro zwykłe VVC potrafi zejść poniżej 8 sekund, tutaj bariera 7 powinna być bez problemu złamana  :)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: mp79 w Styczeń 19, 2020, 18:09:57 pm
Plus w czarnym lakierze powinien być dostępny seryjnie.
Tak, to prawda. Fabryka mogłaby zaoszczędzić na lakierowaniu plastików. 🙂
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: banned w Styczeń 20, 2020, 17:27:47 pm
Chylę czoła. Ogląda się to jak relację z jakiejś zachodniej firmy budującej samochody rajdowe, a nie z projektu w przydomowym warsztacie.

Jedyne co mi się nasuwa, to żeby do osłony rozrządu jednak dorobić jakieś szybki, bo z doświadczenia wiem że po kilkudziesięciu km. bez osłony koła są już mocno ubrudzone pyłem.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Styczeń 20, 2020, 22:16:14 pm
A mnie zastanawia co to jest za wianuszek wewnątrz tarczy hamulcowej?
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Styczeń 20, 2020, 22:24:07 pm
A mnie zastanawia co to jest za wianuszek wewnątrz tarczy hamulcowej?

Jest to wieniec do zapodawania impulsów z przedniego koła do predkosciomierza z saxo :) Zanim trafia sygnał do licznika to zalicza pobyt w małym ukladzie scalonym który dzieli go przez 2 (do wyboru inne dzielnik gdybym zmieniał rozmiar kół).
Sygnał także jest rozdzielony na samym początku i trafia również do ECU gdzie taka informacja przydaje się np. do procedury startu.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Styczeń 20, 2020, 22:24:41 pm
Tarczka ABS z której sygnał bierze czujnik prędkości do licznika ;)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Styczeń 21, 2020, 05:34:52 am
Tak myślałem...
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Styczeń 21, 2020, 14:27:48 pm
do predkosciomierza z saxo

Super auto gratuluję. Mam pytanie o ten prędkościomierz bo zakupiłem podobny (też od saxo) do testów. Zdradziłbyś który z 3 pinów, którymi jest połączony jest od czego? Ja sam zgaduje, że dolny masa lub +12, środkowy sygnał, górny masa lub +12
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: mareks#1181 w Styczeń 21, 2020, 18:49:02 pm
A takie zapytanie, z czego wykonana uszczelka pod ssący, może by do MPI taką zrobić i wreszcie by nie ciekło.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Styczeń 21, 2020, 19:13:34 pm
A takie zapytanie, z czego wykonana uszczelka pod ssący, może by do MPI taką zrobić i wreszcie by nie ciekło.

To tylko przekladka termiczna z teflonu, ją ją złożyłem na silikonie z obu stron i jest wszystko git.

do predkosciomierza z saxo

Super auto gratuluję. Mam pytanie o ten prędkościomierz bo zakupiłem podobny (też od saxo) do testów. Zdradziłbyś który z 3 pinów, którymi jest połączony jest od czego? Ja sam zgaduje, że dolny masa lub +12, środkowy sygnał, górny masa lub +12

nie pamiętam już
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: xmaniekx w Styczeń 23, 2020, 00:34:10 am
Napiszę również na forum publicznym, prywatnie moje zdanie znasz. Według mnie najlepiej zrobiony streetowy poldek z zacięciem sportowym jaki widziałem, mam nadzieję że uda się spotkać na jakimś zlocie jak skończę swojego :)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: wiktorelblag w Styczeń 23, 2020, 08:11:39 am
Dobra robota
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: JohnyWalker w Styczeń 23, 2020, 15:24:01 pm
Pisałem już raz, aczkolwiek znikło :/ Powtórzę więc jeszcze publicznie, że to bardzo, bardzo konkretny projekt. Naprawdę profesjonalne, kompleksowe podejście, z nastawieniem na eliminację słabych punktów. Bardzo fajna jest ta skrzynia z RXa. I fajnie, że rzeźbisz Poluneza.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Styczeń 23, 2020, 17:30:09 pm
A pamiętam czasy jak ludzie głowili się jak wsadzić zwykłego 1,8... Obecnie, dostępność części i usług oraz ogrom zdobytej wiedzy pozwalają budować "ładnie cacka".
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: banned w Styczeń 25, 2020, 16:03:53 pm
Jak widać jest postęp.

Andrzej Jaroszewicz pisze w swojej książce że jak przywiózł z Włoch wałek do szesnastozaworowego silnika, to wszyscy zgodnie twierdzili że to nie ma prawa działać, i tylko profesor Staruch podjął się jakichś prac nad takim silnikiem.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Gomulsky w Styczeń 25, 2020, 22:29:53 pm
jak przywiózł z Włoch wałek do szesnastozaworowego silnika, to wszyscy zgodnie twierdzili że to nie ma prawa działać
Bo wszyscy znali tylko układ 8V na jednym walku, więc gdy zobaczyli wałek z DOHCa, gdzie z jego budowy wynikało, że dla jednego cylindra była ta sama faza rozrządu to właściwie mieli rację :p zakładając, że nie wiedzieli o występowaniu drugiego wałka.

Tak jak pisałem poprzednim razem, ten samochód jest MEGA! Mi nie chciałoby się tak dbać o każdy szczegół, ba do tej pory zdobyłem się jedynie na SWAP silnika i hamulców, ale wszystko dopiero przede mną :)
Natomiast po przemyśleniu niektórych zdjęć nie podoba mi się, to że chyba po raz Nty zawias został potraktowany po macoszemu, czyli zrobiony na beton. Nie chcę nic mówić, ale auto które dosłownie katapultuje się do 100 km/h powinno mieć też możliwość szybkiego zatrzymania się, a z zawieszeniem z betonu to może być ciężkie, zwłaszcza na niezbyt równej nawierzchni.
Pytanie, czy modyfikowałeś jakoś przednie zawieszenie pod kątem zmiany jego kinematyki lub chociaż samej geometrii?
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 26, 2020, 14:52:09 pm
Andrzej Jaroszewicz pisze w swojej książce że jak przywiózł z Włoch wałek do szesnastozaworowego silnika, to wszyscy zgodnie twierdzili że to nie ma prawa działać, i tylko profesor Staruch podjął się jakichś prac nad takim silnikiem.
jezeli pokazal ten walek sprzataczkom, to pewnie wszystkie tak mogly stwierdzic ;]
ale jest to zapewne kolejna minilegenda nie majaca nic wspolnego z prawda, a nalezaca do cyklu : za komuny nic nie bylo w sklepach, a poza sklepami byl brud smrod i ubostwo
przy czym poprawilem to zdanie (wiec bez cytatu) , by mialo sens logiczny, bo autorzy i powielacze tego zdania to polanalfabeci
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Styczeń 26, 2020, 17:23:43 pm
jak przywiózł z Włoch wałek do szesnastozaworowego silnika, to wszyscy zgodnie twierdzili że to nie ma prawa działać
Bo wszyscy znali tylko układ 8V na jednym walku, więc gdy zobaczyli wałek z DOHCa, gdzie z jego budowy wynikało, że dla jednego cylindra była ta sama faza rozrządu to właściwie mieli rację :p zakładając, że nie wiedzieli o występowaniu drugiego wałka.

Tak jak pisałem poprzednim razem, ten samochód jest MEGA! Mi nie chciałoby się tak dbać o każdy szczegół, ba do tej pory zdobyłem się jedynie na SWAP silnika i hamulców, ale wszystko dopiero przede mną :)
Natomiast po przemyśleniu niektórych zdjęć nie podoba mi się, to że chyba po raz Nty zawias został potraktowany po macoszemu, czyli zrobiony na beton. Nie chcę nic mówić, ale auto które dosłownie katapultuje się do 100 km/h powinno mieć też możliwość szybkiego zatrzymania się, a z zawieszeniem z betonu to może być ciężkie, zwłaszcza na niezbyt równej nawierzchni.
Pytanie, czy modyfikowałeś jakoś przednie zawieszenie pod kątem zmiany jego kinematyki lub chociaż samej geometrii?

Nie ma betonu. Z tylu są tylko 2 resory.
Z przodu zrobiony progresywny negatyw, z lekkim statycznym. Cofnięte górne wahacze do tyłu dla dużego KWSZ. Stabilizator 25mm, spreżyna z trucka standardowo.
To wszystko jednak bardziej pod kątem latania bokiem, takie mam aspiracje.
Do tej pory niestety nie dorobilem się amortyzatorów bilsteina więc brakuje mi trochę tłumienia powrotu.
Jak uda mi się je wkoncu wrzucić to myślę że będzie dla mnie idealnie.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: banned w Styczeń 26, 2020, 21:36:33 pm
Bez szpery i tak driftować nie będzie.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 26, 2020, 23:06:35 pm
wszystko bardzo starannie i ladnie zrobione (wnetrze troche odstaje od caloksztaltu, ale to pewnie kwestia czasu) , ale ladnie nie znaczy dobrze !

mam watpliwosci co do walu napedowego - czyzby byly na nim 3szt krzyzakow ?
i co z koncowka przesowna, wyglada to jakby w skrzyni lapa krzyzaka siedziala na sztywno - czy moze jest przesuwna ? nie widac wieloklinu, wiec gdzie by byl, wewnetrzny w koncowce ?

 
spreżyna z trucka standardowo.
nie tak standardowo, bo masz obciete 2.5 zwoju

P.S.
skoro skrzynia z RX8, to dlaczego nie razem z silnikiem ;>
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Styczeń 26, 2020, 23:31:30 pm
Bez szpery i tak driftować nie będzie.

"Auto" jeździ i driftuje również :P Dzięki za informację : -)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Styczeń 26, 2020, 23:40:29 pm
wszystko bardzo starannie i ladnie zrobione (wnetrze troche odstaje od caloksztaltu, ale to pewnie kwestia czasu) , ale ladnie nie znaczy dobrze !

mam watpliwosci co do walu napedowego - czyzby byly na nim 3szt krzyzakow ?
i co z koncowka przesowna, wyglada to jakby w skrzyni lapa krzyzaka siedziala na sztywno - czy moze jest przesuwna ? nie widac wieloklinu, wiec gdzie by byl, wewnetrzny w koncowce ?

 
spreżyna z trucka standardowo.
nie tak standardowo, bo masz obciete 2.5 zwoju

P.S.
skoro skrzynia z RX8, to dlaczego nie razem z silnikiem ;>

Końcowka jest przesuwna .
Też się obawiałem czy można zastosować nieparzystą liczbę krzyżaków w wale napędowym, ale pierwszy krzyżak jest ustawiony w linii prostej, a po drugie jednak czasem warto wyjść poza teorię :P
"Standardowo" jak na społeczność fso :P
A co do ostatniego to wystarczającym strzałem w kolano było budowanie auta na silniku rovera haha :P
O dziwo można zobaczyć na OLX swapa prawie w drugą stronę tzn. T-seria w mazdzie rx8.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 26, 2020, 23:57:59 pm
Końcowka jest przesuwna .
ale zamiast sprzegla elastycznego masz krzyzak, tak ? to nie jest dobre rozwiazanie, bo musisz utrzymywac liniowosc wzgledem skrzyni z duza tolerancja, a podpora walu ma jednak duza swobode ruchu

A co do ostatniego to wystarczającym strzałem w kolano było budowanie auta na silniku rovera
no wlasnie polaczenie raczej bardziej dziwaczne niz dziwne, bo skrzyn to jednak jest do wyboru kilka,
a PN z Wanklem i to nie od Łady bylby kozacki,
chociaz wiadomo,ze silnik mocno problemowy, zwlaszcza finansowo, ale i to co zrobiles nie bylo "półdarmo" ;>


O dziwo można zobaczyć na OLX swapa praktycznie w drugą stronę tzn. T-seria w mazdzie rx8.
slyszalem, ze najczesciej swapuja silniki z hondy, tylko szczerze mowiac nie zabardzo ma to wiekszy sens niz kazdy inny R4,
nie widzialem jeszcze wszczepionego V6, chociaz znajac zycie na pewno juz cos takiego powstalo i to w niejednym egzemplarzu,
ja tam nie widze sensu wkladania do tego auta czegos innego niz Wankel, bo nie po to taki samochod sie kupuje... no moze na silnik z Tesli bym sie skusil, ale to jest trudne (pod wzgledem elektycznym),
a ludzie zlecajacy swapy na silnik z hondy placa za to ponad 10kpln, gdy (podobno) nowy blok w serwisie mazdy kosztuje ~11kpln  ;-|
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: xmaniekx w Styczeń 27, 2020, 01:32:18 am
W Fordach swapują te skrzynie na potęgę, też przy sztywnych mostach, też z trzema krzyżakami. Działa. Od lat.
Można też pójść w wał jednoczęściowy, ale obniża to użyteczny prześwit, wymaga większej średnicy i bardzo dokładnego dobrania średnic pod kątem wyważenia (krytyczna prędkość obrotowa, dlatego wały jednoczęściowe często są stopniowane średnicami w celu zmiany momentu bezwładności).
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Styczeń 27, 2020, 04:53:08 am
Ciekaw jestem o jakich jeszcze skrzyniach KGB piszesz...
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 27, 2020, 14:27:43 pm
W Fordach swapują te skrzynie na potęgę, też przy sztywnych mostach, też z trzema krzyżakami. Działa. Od lat.
zajebisty argument techniczny - dziala od lat <lol2>
wiele rzeczy jakos dziala, ale kwestia jest jak dzialaja,
to nie jest maszyna rolnicza, tylko prawie dwustukonny samochod osobowy - chyba nie po to wywaza sie ten wal, zeby nadawac mu pozniej przyspieszenia sinusoidalne,
kazdy stopien odchylenia od osi to coraz wieksza amplituda pracy i jezeli ktos wczesniej nie pomyslal tworzac taki wal, to teraz trzeba sie skupic, by utrzymac jak najdokladniejsza osiowosc poprzez odpowiednie podparcie

Ciekaw jestem o jakich jeszcze skrzyniach KGB piszesz...
popularnych...
takim sposobem jak w tym przypadku to zamontujesz skrzynie od bmw, mercedesa, forda, opla, volvo, i mniej popularne : fiata, hondy (s2000), mazdy (miaty)

te ostatnie to wiadomo,ze tylko teoretycznie, bo sie nie oplaca ,no moze z mx5 jest w miare tania do pozyskania
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: xmaniekx w Styczeń 27, 2020, 23:32:12 pm
W Fordach swapują te skrzynie na potęgę, też przy sztywnych mostach, też z trzema krzyżakami. Działa. Od lat.
zajebisty argument techniczny - dziala od lat <lol2>
wiele rzeczy jakos dziala, ale kwestia jest jak dzialaja,
to nie jest maszyna rolnicza, tylko prawie dwustukonny samochod osobowy - chyba nie po to wywaza sie ten wal, zeby nadawac mu pozniej przyspieszenia sinusoidalne,
kazdy stopien odchylenia od osi to coraz wieksza amplituda pracy i jezeli ktos wczesniej nie pomyslal tworzac taki wal, to teraz trzeba sie skupic, by utrzymac jak najdokladniejsza osiowosc poprzez odpowiednie podparcie

Ciekaw jestem o jakich jeszcze skrzyniach KGB piszesz...
popularnych...
takim sposobem jak w tym przypadku to zamontujesz skrzynie od bmw, mercedesa, forda, opla, volvo, i mniej popularne : fiata, hondy (s2000), mazdy (miaty)

te ostatnie to wiadomo,ze tylko teoretycznie, bo sie nie oplaca ,no moze z mx5 jest w miare tania do pozyskania


Argument na takim samym poziomie jak powyżej. Możemy się pingpongować na rozważania akademickie i dowody empiryczne, ale mi się nie chce.
Jeśli nie montujesz skrzyni i silnika "na Jana" to będzie działać. Gumowy łącznik też nie usunie przemieszczeń powstałych na skutek niedbałego montażu lub "ch*"owego projektu. Co najwyżej przejmie to na chwilę zamieniając energię w ciepło a potem efektownie się dezintegrując.
Krzyżak nie powinien być idealnie prosto bo przestanie działać (łożyska musza miec pewna amplitude pracy bo nastąpi złuszczenie bieżni, przypomnij PKM), dla krzyżaków Mazdy sprawdzony kąt pracy to ok. 3 stopnie, niestety nie jestem w stanie stwierdzić z czego to wynika (problemy z zacinającymi się krzyżakami w escortach ustawały po pochyleniu silnika do tyłu jak w serii).
Dalej:
Jest to ta sama skrzynia co w s2000, lexus is200, bardzo podobna do mx-5. Najtańsza z ich odmian.
W przeciwieństwie do bmw czy opla odpada konieczność budowy mechanizmu wybieraka i podparcia. Plus lub minus, zależy od wymagań. Znosi dzielnie do 500 Nm, wyje z powodu źle dobranych łożysk (kryte łożyska zamiast otwartych, olej wymywa smar a jednocześnie nie zapewnia smarowania ze względu na osłony). Dlatego m.in. można je bardzo tanio kupić jako "uszkodzone", choć najczęściej lądują na szrotach razem z silnikami.
Pozdr
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 29, 2020, 00:16:18 am
zaczne od tylu, czyli od rzeczy nieistotnych,
od skrzyn biegow znaczy sie,
domyslilem sie,ze japonce nie rozdrabniaja sie i stosuja praktycznie ten sam model skrzyni do swoich wszystkich mniejszych RWD, a juz na pewno mazda w obrebie marki - chodzilo mi o to, ze Miaty moze byc wiecej na szrotach niz rx8, ale moge sie mylic,
po prostu odpowiedzialem Bocianowi,
zreszta pewnie i w bmw,merolu czy oplu moga sie mieszac modele skrzyn, a volvo raczej tez moglo miec cos z nimi wspolnego, bo stosowali wiecej niz jeden rodzaj - to nie istotne, moja odpowiedz byla ogolna i chodzilo o cos mniej egzotycznego niz rx8

Argument na takim samym poziomie jak powyżej. Możemy się pingpongować na rozważania akademickie i dowody empiryczne, ale mi się nie chce.
Jeśli nie montujesz skrzyni i silnika "na Jana" to będzie działać. Gumowy łącznik też nie usunie przemieszczeń powstałych na skutek niedbałego montażu lub "ch*"owego projektu. Co najwyżej przejmie to na chwilę zamieniając energię w ciepło a potem efektownie się dezintegrując.
pokazujesz tym,ze nie wiesz w ogole o co chodzi, a przeciez nie pisalem o braku lacznika podanego, bo to inna sprawa,
za to pisalem o oscylacjach i zadalem pytanie, czy wal ma teraz 3 krzyzaki - jeszcze raz : czy sa TRZY krzyzaki,
trzy (3) to liczba nieparzysta !

przypomnij PKM
no wlasnie przypomnij sobie PKM,
dlaczego na walach stosuje sie  parzystą liczbe krzyzakow i dlaczego osie walkow polaczonych walem krzyzakowym musza byc do siebie rownolegle (lub w przypadku szczegolnym prostopadle)


Krzyżak nie powinien być idealnie prosto bo przestanie działać (łożyska musza miec pewna amplitude pracy bo nastąpi złuszczenie bieżni, przypomnij PKM), dla krzyżaków Mazdy sprawdzony kąt pracy to ok. 3 stopnie, niestety nie jestem w stanie stwierdzić z czego to wynika (problemy z zacinającymi się krzyżakami w escortach ustawały po pochyleniu silnika do tyłu jak w serii).
gdy zastosujesz sie do powyzszego, to bedziesz wiedzial dlaczego wal w tym Polonezie musi byc "idealnie" prosto, czyli dlaczego krzyzak ma nie pracowac,
a na niszczace sie lozyska igielkowe mam rozwiazanie w postaci zastapienia ich slizgowymi, ktore sie swietnie sprawdza, jezeli krzyzak juz nie bedzie pracowal ( w normalnym zakresie),
chyba lepiej zmienic lozyska krzyzaka niz oscylacyjnie uderzac zebami przekladni glownej ;>
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Styczeń 29, 2020, 07:46:52 am
Można zastosować końcówkę z forda sierry po przerobce(ten sam wieloklin, ale inna średnica zewnętrzna dla ślizgu), która odrazu ma 3 śruby na łącznik elastyczny - rozstaw nawet taki jak w polonezie.
Ja jednak zastosowałem 3 krzyżaki ponieważ chciałem pozbyć się padajacego łącznika oraz ze względu że nie jest to auto do trzaskania kilometrów tylko do zabawy.
Jak zrobię przynajmniej 5kkm to powiem czy mi coś się rozpadlo w dyfrze.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Luty 08, 2020, 14:45:31 pm
 Dawno nie zaglądałem na forum, a tu taka niespodzianka. Szacun za ilość i jakość modyfikacji, dobra robota bez druciarstwa!  <ok>
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Luty 08, 2020, 15:31:58 pm
No jakś Ty tu trafił, po dwóch latach, chyba się przeglądarka zwiesiła :D
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Luty 08, 2020, 18:07:34 pm
Aż tak źle, to nie. Zaglądałem tu czasami, ale żeby tylko poczytać. Zresztą podobnie jak na ałtoklóp, forum 125p i jeszcze kilka innych. Chociaż na rezerwę boję się logować.  <lol2>
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Marzec 21, 2020, 21:23:45 pm
Wleciały nareszcie jakieś normalnie wyglądające felgi i opony które pozwolą wykorzystać potencjał auta.
Felgi to JR11 15x7 a opony to Toyo R888R 195/50. Cały zestawik nowy.

(http://drive.google.com/uc?export=view&id=1PBDO0oyVahj5P-WzS6KPUwaN45WX8pLN)
(http://drive.google.com/uc?export=view&id=1kwifH8iiCXyYgSeD5bi6-T46hjdhsLSE)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Bartek GSi w Marzec 21, 2020, 21:44:15 pm
Z cywilnych chyba jedne z lepszych opon, nie wiem tylko jak na mokrym się zachowują. Pamiętasz jaką folią przyciemniałeś szyby ? 5 % czy 20 % ?
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Marzec 21, 2020, 21:59:19 pm
Z cywilnych chyba jedne z lepszych opon, nie wiem tylko jak na mokrym się zachowują. Pamiętasz jaką folią przyciemniałeś szyby ? 5 % czy 20 % ?
Dziś przejechałem się po mokrym dość zachowawczo, ale zachowywały się bardzo fajnie! To jest druga generacja R8 która właśnie lepiej się spisuje na mokrym jak poprzednik, który podobno był tragiczny.
Co do folii nie pamiętam konkretnych wartości, na opakowaniu były chyba one słownie określone typu "super dark itp". Tył najciemniejsza jaka była a przód najsłabsza. Chyba to jakaś najtańsza folia bo była dostępna w lokalnym sklepiku, przez co nie byłą w stanie wyłożyć się na tylnej szybie która jest zakrzywiona w dwóch płaszczyznach i są okropne pęcherze co widać na zdjęciu. Kiedyś się poprawi :P
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Bartek GSi w Marzec 21, 2020, 23:29:00 pm
Jak na samodzielny montaż folii to i tak dobrze wyszło, nawet nie zauważyłem tych bąbelków. Będziesz zadowolony z opon na pewno, nawet nie wiedziałem, że wyszła druga wersja, bo ta pierwsza rzeczywiście na mokrym taka sobie była i głośnawa, ale to szczegół :)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Kwiecień 07, 2020, 21:44:16 pm
Nareszcie czarnuch odpuścił fochy i dał się wystroić :)
(https://drive.google.com/uc?export=view&id=1roTvpHVRU9gOYb56fJtEhnsE-yXfH-IA)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: JohnyWalker w Kwiecień 23, 2020, 20:33:43 pm
Więcej, niż zacnie  <cwaniak2> <cwaniak2> <cwaniak2> <cwaniak2>
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Październik 08, 2020, 21:34:41 pm
Miałem dość urwanych linek dlatego na podkład wjechało hydrauliczne sterowanie sprzęgłem :)
Pompa od Bmw E34 i wysprzęglik od nissan Trade - jestem zadowolony.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Wrzesień 30, 2021, 20:28:54 pm
Dobry,
jako że denerwowało mnie częste "spinowanie" na torze podczas latania bokiem(złej baletnicy...  ;p) zdecydowałem się na zaprojektowanie zestawu powiększającego skręt do mojego poloneza. I tak po paru dniach rozkmin, obliczeń, pomiarów i symulacji w programie powstało kilka prototypów customowych wąsów zwrotnicy. Docelowo udało się wybrać najlepsze rozwiązanie do seryjnych wahaczy.

Tak naprawdę udało się zrobić 3 rzeczy na raz:
-powiększony skręt(maksymalne wykorzystanie seryjnych wahaczy po lekkiej ich modyfikacji)
-szybszy skręt(przy normalnej, sportowej jeździe)
-mniejszy efekt ackermana(seryjne wąsy poloneza są zaprojektowane pod auto o mniejszym rozstawie osi, teraz jest w drugą stronę, ale efekt ackermana jest dalej dość mocny, tak aby koło prowadzące w poślizgu mogło bardziej się skręcać - bo przecież to i tak ono decyduje o kierunku jazdy)

Efekt jest co najmniej kozacki, szczególnie mogłem to poczuć na mokrym torze o zmiennych asfalcie, gdzie bardzo łatwo było o spin.
Przy pełnym skręcie przód aż nie naturalnie był wyciągany, normalnie już bym się kręcił dookoła.
Końcówka skrętu kół jest totalnie szybka przez co reakcja w krytycznym kącie jest natychmiastowa pomimo małego ruchu kierownicą.
Średnica zawracania na kostce brukowej ze szperą 100% to 7,5 metra (mierząc od zew do zew kół).
Parkowanie teraz jest bardzo komfortowe, a na malutkim rondzie na osiedlu jadąc powoli jestem w stanie wjechać do środka, gdzie wcześniej ledwo się wyrabiałem na pasie.
Na zdjęciach nie ma tak na prawdę pokazanego pełnego skrętu ponieważ nie blokowałem kierownicy, a koła stały na łożyskach przez co lekko wracały do pozycji na wprost przez mocny KWSZ.

(http://drive.google.com/uc?export=view&id=1LVZSEiaDM9FPj3pOcbYqu5P_aIJ8DPJc)
(http://drive.google.com/uc?export=view&id=1RzcbEU2p6eth788ngCrps3gaGKxd3XfI)
(http://drive.google.com/uc?export=view&id=1ErUQemw-LykT7kKifLkjcNogVhj3GZvF)
(http://drive.google.com/uc?export=view&id=18T0s5d0JdP3z2RD16ekw4DdnnfGMujfy)
(http://drive.google.com/uc?export=view&id=1CSBSnSJ2-PUuRt6Tibm3NtjgfLBwvKSA)
(http://drive.google.com/uc?export=view&id=1dIZY1pEt5WJrP5UGaujS-VhkjWl_Bie0)

I mały bonus, pomyślałem w końcu o nagraniu przyśpieszenia.
https://www.youtube.com/watch?v=h998ZoB6vgE (https://www.youtube.com/watch?v=h998ZoB6vgE)
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Buźka w Wrzesień 30, 2021, 22:02:13 pm
Ale ci to pięknie chodzi. Jak mi teraz brakuje tego roverowego dźwięku przy przyspieszaniu. Ta wskazówka od prędkościomierza, naprawdę zajebiście szybko idzie w górę. Naprawdę miło jest popatrzeć na takie coś, bo większość ludzi ma nikłe pojęcie, co można zrobić z poloneza. No i najważniejsze to to, że bardzo dobrze że są jeszcze tacy, którym się chce.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Majonez w Wrzesień 30, 2021, 22:20:40 pm
Możesz poprawić zdjęcia? Bo się nie wyświetlają, a ciekawy jestem jak to wymodziłeś.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Wrzesień 30, 2021, 22:31:08 pm
Możesz poprawić zdjęcia? Bo się nie wyświetlają, a ciekawy jestem jak to wymodziłeś.

Aj, folder był ustawiony na prywatny na dysku google i tylko mi się wyświetlało. Teraz już chyba jest okej.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: Majonez w Październik 01, 2021, 22:13:36 pm
Dzięki. Czyli tylko wąs zwrotnicy przerabiałeś ? Koła nigdzie nie ocierają, wahacze seryjne ? Bardzo podobny patent przy przeróbce skrętu stosują w ładzie, tylko tam jeszcze idą customowe wahacze https://media2.24aul.ru/imgs/e2a40f0c6d67f1311a6d8c1d11ba6768/ukorochennaya-soshka-soshki-na-vaz-izgotovlenie-1-8240933.jpg
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: banned w Październik 02, 2021, 00:29:11 am
Kurczę, chciałbym się kiedyś Twoim Polonezem przejechać żeby zobaczyć jak to czuje. Albo przynajmniej się przewieźć na prawym fotelu.

Mam nadzieję, że za rok czy dwa, dalej będzie się dało do Ciebie dotrzeć przez forum, bo myślę powoli o porządnym przygotowaniu jakiegoś Poloneza do sportu i te Twoje patenty wyglądają bardzo obiecująco.  <ok>
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 02, 2021, 12:09:04 pm
wahacze seryjne ?
na pewno nie seryjne, bo juz 7j et25 ociera o wahacz gorny, a tutaj kola sa duzo mocniej skrecone
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: OLO w Październik 04, 2021, 09:33:22 am
Myślałem żeby założyć do FSO wąsy z Łady. Odpuściłem sobie bo moje felgi i tak dotykają do górnego wahacza.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: xmaniekx w Październik 04, 2021, 15:16:06 pm
Trzeba delikatnie podklepać wahacz, ale we współpracy z Wojtkiem będą u mnie dostępne zmodyfikowane blachy wzmocnienia wahaczy dla tych, którzy chcą podejść kompleksowo i do tego tematu.
Tytuł: Odp: Polonez Caro Plus 1.8 Turbo
Wiadomość wysłana przez: maciek89 w Październik 04, 2021, 21:59:30 pm
Trzeba delikatnie podklepać wahacz, ale we współpracy z Wojtkiem będą u mnie dostępne zmodyfikowane blachy wzmocnienia wahaczy dla tych, którzy chcą podejść kompleksowo i do tego tematu.

Dokładnie, należy wykonać "tuning" wahacza górnego przy użyciu klucza francuskiego i młotka, a mianowicie wywinąć do góry jego rant i mamy około 1cm więcej miejsca na oponę i rant felgi - jest to wbrew pozorom kolosalna różnica o ile koło może więcej się skręcić. Wiadomo można iść w ekstemalne rozwiazanie przy szerokich felgach lub o dużym ET, czyli podcięcie wahacza i dołożenie wzmocnień. Dodatkowo można z umiarem trochę zdystansować felgę.
W większości przy "normalnych" felgach (tak jest u mnie) wystarcza wywinięcie rantu wahacza, dlatego pozwoliłem sobie napisać że taki zestaw skrętu współpracuje z seryjnym wahaczami.