FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: lampart125p w Październik 20, 2020, 19:51:05 pm
-
Witam. Panowie sprawa dotyczy kabla plusowego akumulatora do 125p z rozrusznikiem z poloneza (ktmtw). Fabrycznie w 125p z silnikiem fiata jest kabel plusowy z zakończeniem do rozrusznika prostym. (W fiacie i polonezie z silnikiem poloneza jest zagiety) Ja gdy w 2013 r zmienialem rozrusznik na polonezowski wygiolem tą końcówkę i z jednej strony delikatnie pękła. Tak do dnia dzisiejszego jeżdżę. Akumulator mam nowy rozrusznik nowiutki założony,oslony termiczne też. I teraz tak gdy gdzieś jadę dalej auto się zagrzeje zgasze je to na włączonych światłach nie odpalę zero reakcji tylko pyk. Chyba że kilka razy przekrecam kluczykiem ( kostka stacyjki nowa). I teraz pytanie nr 1 czy to pekniecie na koncowce plus wysoka temperatura moga miec wplyw na to ze goracy silnik to rozrusznik nie chce zakrecic. 2 pytanie . Ktoś kupował te zamienniki https://sklep.regmot.com.pl/przewod-akumulatora-plus-z-klema-fso-polonez-fia,3,14961,2514 .watre coś są? Pytanie 3 przewod rozrusznika fiat jest o 8 cm dluzszy niz poloneza wg strony regmot. Czy ten z poloneza oryginalny podejdzie do fiata
-
Kup sobie nowy przewod na metry i go zarób porzadnie. Daj nowa kleme i już. A to, ze rozrusznik pyka to raczej wina samego rozrusznika lub automatu. Jeśli konektor jest tylko nad pekniety a nie calkowicie ułamany to az takiego wplywu nie powinno miec
-
Nie mam gdzieś zarobić takich końcówek. Nie mam możliwości. Chciałem kupić gotowca. Myślę że 33 letniemu autu by się przydało to wymienić czy jestem w bledzie
-
Najlepiej dorobić - tak jak kolega wyżej napisał - solidny przewód 25mm2. Nie masz w okolicy jakiegoś warsztatu elektr., który by te końcówki pozaciskał? Od biedy w imadle też to idzie zrobić (choć nie tak dobrze, jak zaciskarką).
Co do problemów z rozrusznikiem na ciepłym silniku, to polecam patent z przekaźnikiem - opisywany w kilku tematach na forum. U siebie zrobiłem to w te wakacje - jak ręką odjął, zero problemów z odpalaniem.
-
Ja też polecam patent z przekaźnikiem.
Co do kabla, jak pisali koledzy, kup nowy, 35mm2, i zarób końcówki np. w sklepie elektrycznym (często wystarczyło poprosić, i mi zarobili końcówki na miejscu).
https://allegro.pl/oferta/przewod-kabel-do-masy-masowy-m8-35mm2-90cm-8678800629?fromVariant=8678864737 ucinasz jeden koniec, nawet nożem, i zarabiasz sobie na tym klemę po zdjęciu 2cm izolacji.
Ten przewód co wkleiłeś - ciekawe, jak jest zarobiony na klemie i jaką ma średnicę. Nie wywnioskuję po zdjęciu, ale przewód plusowy alternatora wydaje się żenująco cienki, ja bym tam dał 8-10mm2. Poza tym, na czymś muszą zarobić, więc pewnie dali cieńszy kabel. Ja polecam mosiężne klemy, zakręcane na przewodzie.
A przewody zawsze warto wymienić, bo po tylu latach są często zaśniedziałe nawet od środka klem (po rozcięciu ładnie widać), i są na nich spore spadki. Tak samo z przewodem od alternatora do akumulatora.
-
na zarobienie końcówki przewodu domowym sposobem jest prosty patent,. Bierzesz odpowiedniej do przewodu średnicy nakrętkę ( gwint wewnętrzny), przecinasz ja w imadle na pół brzeszczotem (nie żadne flexy tylko brzeszczot) dwie polówki nakładasz na końcówkę z przewodem i zaciskasz je imadłem tak żeby te dwie polówki się ze sobą zeszły . robisz to w dwóch miejscach.
-
Dziękuję Panowie. Znalazłem takie ogłoszenie https://allegro.pl/oferta/przewod-kabel-plus-do-akumulatora-klema-m8-90cm-9620828690?utm_medium=app_share&utm_source=facebook rozmawiałem ze sprzedającym. Dorabia mi resztę kabli do tego tylko muszę podać długości i grubości. Nienwiemnjak określa się przekrój kabla ale poczytam o tym. Chodzi o kabel do automatu rozrusznika i do alternatora
-
Jeszcze jedno. Czy przewody elektryczne samochodowe mają jakieś swoje oznaczenie względnie są jakieś inne niż kable elektryczne że sklepów budowlanych
-
Jeszcze jedno. Czy przewody elektryczne samochodowe mają jakieś swoje oznaczenie względnie są jakieś inne niż kable elektryczne że sklepów budowlanych
Flry, fly, cu-pr. Zupełnie inne niż budowlane.
Przekrój przewodu określasz w mm^2. Przyjmuje się, że przekrój powinien być 10x mniejszy niż prąd pracy odbiornika, czyli np dla wentylatora 20A dajesz 2mm^2.
-
na zarobienie końcówki przewodu domowym sposobem jest prosty patent,. Bierzesz odpowiedniej do przewodu średnicy nakrętkę ( gwint wewnętrzny), przecinasz ja w imadle na pół brzeszczotem (nie żadne flexy tylko brzeszczot) dwie polówki nakładasz na końcówkę z przewodem i zaciskasz je imadłem tak żeby te dwie polówki się ze sobą zeszły . robisz to w dwóch miejscach.
A najlepiej (jak się robi więcej, bo na jeden raz się nie opłaca), warto kupić choćby:
https://allegro.pl/oferta/zaciskarka-praska-do-kabli-tulejek-przewodow-50-mm-9581447609?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aqueryandcategory&bi_c=YjZiNDczMjAtMDFhZS00Y2FhLWJmYmUtMTM4MDlmYmU4MjFmAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=e8f673c3-5ecf-42eb-be20-6072bd67be67
Ja raz na taką wydałem, i przy kilku autach już się przydała.
-
na zarobienie końcówki przewodu domowym sposobem jest prosty patent,. Bierzesz odpowiedniej do przewodu średnicy nakrętkę ( gwint wewnętrzny), przecinasz ja w imadle na pół brzeszczotem (nie żadne flexy tylko brzeszczot) dwie polówki nakładasz na końcówkę z przewodem i zaciskasz je imadłem tak żeby te dwie polówki się ze sobą zeszły . robisz to w dwóch miejscach.
A najlepiej (jak się robi więcej, bo na jeden raz się nie opłaca), warto kupić choćby:
https://allegro.pl/oferta/zaciskarka-praska-do-kabli-tulejek-przewodow-50-mm-9581447609?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aqueryandcategory&bi_c=YjZiNDczMjAtMDFhZS00Y2FhLWJmYmUtMTM4MDlmYmU4MjFmAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=e8f673c3-5ecf-42eb-be20-6072bd67be67
Ja raz na taką wydałem, i przy kilku autach już się przydała.
Ja mam i nie polecam, jeśli się chce robić więcej niż kilka rocznie. Dobrze zaciska tylko nacinane końcówki, przy pełnych tulejach ma problem i trzeba patentować z kilkukrotnym zaciskaniem i obracaniem. Do warsztatu jednak warto zainwestować w coś zaciskającego z kilku stron, ale to trochę inne kwoty.
-
Dziś czytałem ktoś wymieniał kable w polonezie plus miedzy akumulatorem A alternatorem i automatem rozrusznika na SIF 6mm2 silikonowe wysoko odporne na temp
-
Ja osotatnio miałem problem z rozrusznikiem i okazało się, że zaśniedział konektor na rozruszniku. kilka razy zdjąlem i założyłem lata.
-
pasuje idealne , mam zamontowany w Polonezie.
https://allegro.pl/oferta/przewod-akumulatora-vw-1-4-tsi-2-0-tdi-1k0971228n-9014029382
-
Maniek1 ale w tym brakuje jednego kabla z tego co widzę do alternatora lub do automatu rozrusznika. Dorabiales go
-
na zarobienie końcówki przewodu domowym sposobem jest prosty patent,. Bierzesz odpowiedniej do przewodu średnicy nakrętkę ( gwint wewnętrzny), przecinasz ja w imadle na pół brzeszczotem (nie żadne flexy tylko brzeszczot) dwie polówki nakładasz na końcówkę z przewodem i zaciskasz je imadłem tak żeby te dwie polówki się ze sobą zeszły . robisz to w dwóch miejscach.
A najlepiej (jak się robi więcej, bo na jeden raz się nie opłaca), warto kupić choćby:
https://allegro.pl/oferta/zaciskarka-praska-do-kabli-tulejek-przewodow-50-mm-9581447609?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aqueryandcategory&bi_c=YjZiNDczMjAtMDFhZS00Y2FhLWJmYmUtMTM4MDlmYmU4MjFmAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=e8f673c3-5ecf-42eb-be20-6072bd67be67
Ja raz na taką wydałem, i przy kilku autach już się przydała.
Ja mam i nie polecam, jeśli się chce robić więcej niż kilka rocznie. Dobrze zaciska tylko nacinane końcówki, przy pełnych tulejach ma problem i trzeba patentować z kilkukrotnym zaciskaniem i obracaniem. Do warsztatu jednak warto zainwestować w coś zaciskającego z kilku stron, ale to trochę inne kwoty.
Ja zaciskam kilka razy i obracam. Za lepszą trzeba już zapłacić kilkaset złotych, a do zrobienia właśnie paru takich przewodów rocznie nie potrzeba mi lepszej.
-
Maniek1 ale w tym brakuje jednego kabla z tego co widzę do alternatora lub do automatu rozrusznika. Dorabiales go
50tke dołożyłem, jeden cienki przewód do cewki
-
Maniek1 ale w tym brakuje jednego kabla z tego co widzę do alternatora lub do automatu rozrusznika. Dorabiales go
50tke dołożyłem, jeden cienki przewód do cewki
Co to znaczy 50tke
-
sterowanie cewką rozrusznika , podeśle później zdjęcie.
-
Ja zaciskam kilka razy i obracam. Za lepszą trzeba już zapłacić kilkaset złotych, a do zrobienia właśnie paru takich przewodów rocznie nie potrzeba mi lepszej.
Dobrze, że xmaniekx się wypowiedział, bo wygląd tego narzędzia sugeruje, iż można wykonać nim tę robotę znacznie mniejszym nakładem pracy, niż szczypczykami za kilka(naście) złotych - przy których jednak trzeba mieć trochę sprawności manualnej i wyczucia...
-
W moim tak wygląda
-
Maniek1 dziękuję za zdjęcia. Wszystko fajnie A gdzie w do kabla vw wpioles się do cewki bo tego na foto nie ma chyba
-
Maniek1 dziękuję za zdjęcia. Wszystko fajnie A gdzie w do kabla vw wpioles się do cewki bo tego na foto nie ma chyba
tak jak pisałem dałem osobny przewód na 50tke, (środkowe zdjęcie) cienki czerwony przewód od cewki rozrusznika łączy się z przewodem wychodzącym z instalacji który steruje rozrusznikiem ,czarna z białą osłona wsuwek w zaczepie który trzyma instalację idącą w dół komory silnika.
-
Ja zaciskam kilka razy i obracam. Za lepszą trzeba już zapłacić kilkaset złotych, a do zrobienia właśnie paru takich przewodów rocznie nie potrzeba mi lepszej.
Dobrze, że xmaniekx się wypowiedział, bo wygląd tego narzędzia sugeruje, iż można wykonać nim tę robotę znacznie mniejszym nakładem pracy, niż szczypczykami za kilka(naście) złotych - przy których jednak trzeba mieć trochę sprawności manualnej i wyczucia...
Szczypczykami to sobie można przewodziki w chińskim radiu zaciskać, a nie 35mm2 przewód spawalniczy... nawet w imadle nie zaciśniesz takiego kabla porządnie, żeby przy dłużej sile nie "wyskoczył", żeby jakoś wyglądał i całym przekrojem przewodu stykał się z żyłą. Ja nie narzekam, zarobiłem kilkanaście przewodów, od 10mm2 do 50mm2, są zagniecione dookoła, jakoś wyglądają, i trzymają się porządnie, jak na tak tanią zaciskarkę.
-
A to przepraszam; mnie chodziło bardziej o zarabianie przewodów pod wsuwki. Autor tematu rzeczywiście miał na myśli gruby przewód. ;/
-
Panowie zastanawiam się nad zamontowaniem przekaźnika do układu rozrusznika. Jak wyczytałem szczatkowe informację potrzeba przekaźnik 541 40a. Zgadza się? Jaki przekrój kabla wykonawczego? Czy 2.5mm2 starczy? Pomiedzy akumulatorem A przekaznikiem i przekaznikiem a automatem rozrusznika?
-
Nie wiem jaki pobór prądu ma bendiks rozrusznika, ale 2,5mm2 linka w zupełności wystarczy. Będziesz miał kłopot zacisnąć na niej konektorek do przekaźnika bo one standardowo obsługują przekroje do 1,5mm2
-
Zastanawiać się nie ma nad czym, bo to podstawowa modyfikacja w tym aucie (w innych ze starą instalacją zresztą czasem też), trzeba montować :P.
2,5mm2 wystarczy na plusowy 30 i 87, na sterowanie cewki (85 i 86) wystarczy 1,5mm2.
Tomasz#1969 Zależy jaki konektor, ja mam takie grube stalowe, chyba marki Erko, jak fabryczne - spokojnie dają radę przy 2,5mm2, ale są też takie na czwórkę. Tylko ja używam zaciskarki, do małych konektorów też - zawija je tak, że końcówki do zaciskania wbijają się w izolację, mniej więcej wyglądają tak jak fabrycznie zaciśnięte konektory.
Potem tylko dokupić kostkę pod pod przekaźnik, można nawet fabryczną, i dołączyć do istniejących przekaźników.
-
Konektory są do 2.5mm2. Właśnie podstawkę kupię jak fabryczna. Już jedna tak mam od przekaźnika wiatraka chłodnicy. Wygląda na fabryczne rozwiązanie. Kabel sterowania przekaznikiem.to będzie ten który idzie obecnie do automatu rozrusznika
-
Panowie do podłączenia przekaźnika do rozrusznika to przekaźnik 541 30 czy 40 A?
-
Aaa Jeszcze jedno. Gdzieś na forum ktoś ma jakiś schemat podłączenia przekaźnika do rozrusznika?
-
Jak co, to mogę jutro sprawdzić, jaki mam u siebie przekaźnik.
A co do podłączenia, to nei ma z tym wielkiej filozofii.
Tak na szybko linki, które miałem w zakładkach:
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=46664.0
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=18881.msg358368#msg358368
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=31825.0
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=16928.0
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=46664.0
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=21392.0
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=20877.0
Enjoy :)
-
Czytałem te wszystkie tematy. Brakuje mi konkretnwgo: czy może być przekaźnik 541 30 a czy szukać jakiegoś 40a ? Co pod które nóżki podłączyć? Bo trafiły mi sprzeczne informację
-
No a pomyśl: czy automat rozrusznika zużyje ponad 30A? Nie, bierze znacznie mniej, także wsadzaj 541 30a (pewnie stary elmot, skoro 30a?), nóżki 86 i 85 sterowanie, czyli np. 86 masa, 85 przewód idący ze stacyjki, 30 - +12v z akumulatora, 87 - przewód idący do automatu rozrusznika. Więcej nie podłączasz.
-
Trzeba po prostu podać napięcie na obwód 85-86, żeby zamknąć obwód 30-87.
Przekaźnik nie musi być koniecznie 541; może być np. 561. Wtedy, jak ktoś pisał w którymś wątku, możesz podpiąć pod 87a jakiś odbiornik, który nie przygasa na czas uruchomienia rozrusznika, a chcesz, żeby przygasał.
-
Dziękuję wszystkim za pomoc przekaznik założony. Wymianie kleme którą jest nową ale gnie się bardzo olowiana na inną.