FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => CAŁA POLSKA => Wątek zaczęty przez: Tales w Grudzień 25, 2020, 21:31:03 pm

Tytuł: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 25, 2020, 21:31:03 pm
Myślę że można by w tym temacie dzielić się sprawdzonymi lub chociażby zasłyszanymi informacjami jak można usprawnić Poloneza bazując na komponentach z innych aut. Często są to elementy niedostępne w ogóle Polonezie lub są rzadko spotykane a przez to drogie. Podzielę się tym co ja wiem oraz tym co słyszałem i zachęcam innych do włączenia się do dyskusji.

1. Przednie zaciski, jarzma, klocki i tarcze hamulcowe o średnicy fi257mm z Fiata Palio Weekend 1.6 16V oraz (nie mam pewności czy wszystkich) 1.2 z ABS. Taki zestaw pasuje p&p do systemu Lucas. Chcąc zamontować to w systemie Bendix potrzebujemy z systemu Lucas: tarcze kotwiczne, osłony tarcz/piast, piasty oraz powody hamulcowe elastyczne, a także konieczne jest zarobienie końcówek z gwintem M10x1 na przewodach sztywnych. Taka zmiana daje dużo większa skuteczność hamowania w porównaniu do polonozowskiego oryginału. Jedyny warunek to felgi minimum 14-calowe. Jeżeli ktoś chce pozostać przy felgach 13-calowych to jest dostępny zastaw z tarczami wentylowanymi fi240mm ale wówczas zyskujemy niewiele (tłoczek w zaciskach pod te tarcze jest mniejszy). W moim wykonaniu wygląda to jak poniżej (tarcze fi257mm):

2. Tylne zaciski z Alfy Romeo 147/156. Operacja bardziej skomplikowana niż ta powyżej. Potrzebujemy: Zaciski, jarzma, klocki z Alfy 147/156, tylne tarcze hamulcowe fi251mm z Fiata Stilo, specjalne dorobione tarcze kotwiczne (mogę udostępnić szczegóły jeśli ktoś jest zainteresowany), przewody hamulcowe elastyczne z Fiata Coupe, specjalnie dorobiony wspornik na przewód hamulcowy (ewentualnie zmodyfikowane osłony tarczy hamulcowej z Alfy 147/156 + wsporniki przewodów z systemu Bendix), linka hamulcowa z systemu Bendix. W zacisku trzeba zmniejszyć otwór na linkę hamulcową z fi14 na fi 11. Konieczne jest także dobranie odpowiednich śrub. Felga min. 14-calowa. Jeszcze nie tesotwałem ale myślę że nic raczej nie powinno mnie negatywnie zaskoczyć.

3. Środkowe mocowanie resoru. Nie do końca w temacie bo nie wykorzystujemy części z innego auta. Element ten nie jest już łatwo dostępny lub drogi. Można zastosować dwie krótkie tulejki z przedniego wahacza. Konieczne jest rozwiercenie (roztoczenie) wspornika do fi30 mm. Oryginalnie wspornik ma szerokość 94 mm. Po wciśnięciu tulejek otrzymujemy wymiar ok 100 mm. Konieczne jest ściśnięcie tulejek przed montażem do mostu. Warto także włożyć miedzy tulejki dwie podkładki pod śrubę M12, wówczas nie grozi nam wyciśnięcie gumy z tulejki podczas skręcania.

4. Elektryczne szyby. Nie montowałem jeszcze ale wiele pozytywnego słyszałem o prowadnicach z Seicento.

5. Elektryczne lusterka. Nie montowałem jeszcze ale wiele pozytywnego słyszałem o zestawie z Opla Astry F (I generacja).

6. Klimatyzacja. Kiedyś na facebooku ktoś pisał że stworzył budżetowy system bazując na komponentach z innych aut. Myślę że temat dość ciekawy.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: mihals w Grudzień 25, 2020, 21:40:10 pm
5. Elektryczne lusterka. Nie montowałem jeszcze ale wiele pozytywnego słyszałem o zestawie z Opla Astry F (I generacja).
To źle słyszałeś, bo sie jedynie nadaje silniczek szkła lusterka. Zresztą w 90% aut jak nie we wszystkich, silniczki sterowania były takie same jak w polonezie. teraz jeszcze zostaje wiązka, przełącznik i sposób zamontowania silnika do obudowy lusterka i szkłą lusterka. Także gotowiec nie istnieje.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 25, 2020, 21:53:21 pm
Sługerowałem się głownie tym tematem:
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=34481.msg594697#msg594697
Właśnie po to powstał ten wątek. Zaprzeczyć lub wyjaśnić wszystkie wątpliwości.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: w0mbat w Grudzień 25, 2020, 23:42:43 pm
ad 1. Zaciski na przód można wziąć z multipli diesela albo z alfy. Są identyczne. Końcówek nie trzeba zarabiać. można kupić przejściówkę gwintu.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Grudzień 26, 2020, 10:37:23 am
Co do elektrycznych lusterek to oplowski dzojstik da się wcisnąć w miejsce klawisza polonezowskiego. Wizualnie się trochę wyróżnia bo jest zaokrąglony ale swoją funkcję powinien spełnić. Były też wersje z dodatkowym włącznikiem "patyczkiem" i kontrolką led do grzania lusterek.

Elektryczne sterowanie lamp z lanosa.

Modół tempomatu z opla. Miałem w aturoverze teraz mam w atutu gsi. Do sterowania nim manetka z mercedesa.

Tylne amory pionowe z bmw chyba e30.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Grudzień 26, 2020, 12:16:10 pm
mogę udostępnić szczegóły jeśli ktoś jest zainteresowany
W takim razie z chęcią skorzystam. Planuję taką przeróbkę w 2021 r. Póki co znalazłem projekt dwuczęściowej płyty kotwicznej.

Środkowe mocowanie resoru
btw. Taki trochę offtop, ale jakie są korzyści z tego rozwiązania (fabrycznego) względem mocowania mostu do resorów tylko za pomocą strzemion?
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 26, 2020, 13:08:36 pm
btw. Taki trochę offtop, ale jakie są korzyści z tego rozwiązania (fabrycznego) względem mocowania mostu do resorów tylko za pomocą strzemion?
Możesz kupić oryginalne mocowanie:
https://allegro.pl/oferta/wspornik-resoru-slizgacz-polonez-fiat-125p-jarzma-9871437873?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

Lub dwie tulejki:
https://allegro.pl/oferta/tuleja-wahacza-gorna-krotka-polonez-fiat-125p-fso-8322128543?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

Jeszcze jedna uwaga. Tulejki z którymi miałem kontakt przy kołnierzu miały nieco zwiększoną średnicę i przez to nie można ich było wcisnąć do końca. Nie chciałem robic fazy we wsporniku bo materiału juz było mało. Stoczyłem nieco tulejki w tym miejscu gdzie średnica była większa niż fi30. Kupując tulejki warto więc wybierać takie które na całej długości maja średnicę fi30.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 26, 2020, 13:50:46 pm
albo nie kupowac nic, bo tuleja gumowa w mocowaniu resoru jest praktycznie wieczna,
jednak w razie potrzeby, znacznie prosciej wymienic tuleje na nowa lub na poliuretan, niz przerabiac wspornik pod inne tuleje - bo za darmo nikt nie rozwierci wspornika, by go dopasowac

to tak jak z moimi hamulcami ; zamienilem Lucasa 240 na 276 ,ale wymagalo to dostepu do frezarki, tokarki, wiertarki, od biedy podzielnicy i pomniejszych urzadzen pozwalajacych wyciac dodatkowy wspornik,
jezeli mialbym za to wszystko zaplacic, to znacznie taniej wyjdzie kupno zaciskow i tarcz pasujacych p&p
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Grudzień 26, 2020, 14:10:06 pm
OK, może źle to sformułowałem - czy takie rozwiazanie (bez środkowej tulei)  https://www.ruffstuffspecialties.com/mm5/graphics/00000001/R1024-full.jpg / https://i.ytimg.com/vi/zgVqYi0yJtA/hqdefault.jpg byłoby gorsze niż fabryczne ze 125/PNa? Jest to stosowane nagminnie np. w USA, nawet w nowych autach ze sztywnym tylnim mostem.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 26, 2020, 14:27:01 pm
generalnie takie rozwiazanie jest gorsze, niz fabryczne z FSO,
ta gorszosc jest moze nieistotna, ale naprawde chialbys wycinac mocowania z mostu, zeby przerabiac mocowania na dostawczak edyszon ?
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Grudzień 26, 2020, 14:47:26 pm
ale naprawde chialbys wycinac mocowania z mostu, zeby przerabiac mocowania na dostawczak edyszon ?
Skądże, aż tak się nie nudze :)
Chodzi o przypadek swapu mostu i kwestii, czy dorabiać mocowania na wzór fabrycznych czy właśnie zastosować "dostawczaka".
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 26, 2020, 14:51:59 pm
Chodzi o przypadek swapu mostu i kwestii, czy dorabiać mocowania na wzór fabrycznych czy właśnie zastosować "dostawczaka".
Swap mostu? Ma to sens?
Wg mnie jak coś grzebać przy moście to juz chyba lepiej zmienić resory na sprężyny. Szkoda ze moj znajomy nie ma już Łady 2107. Chętnie bym się przyjrzał jak to jest tam rozwiązane.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Grudzień 26, 2020, 15:42:10 pm
Chętnie bym się przyjrzał jak to jest tam rozwiązane.
Kości są podobne
do tego są wahacze wleczone.
A do mostu są dospawane krążki na których opiera się sprężyna i takie same krążki są umieszone w górnych podłużnicach.
Zawieszenie łady bylo mniej stabilne od DF przez co łatwiej wypadały z dróg jeśli były nierówności cykliczne.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: AndrzejP w Grudzień 26, 2020, 16:02:06 pm
Swap mostu? Ma to sens?
Wiesz, jak ze wszystkim - trzeba to traktować indywidualnie. Kwestia nakładów kosztów i pracy; dla jednego tak dla innego nie :) Jak ze swapem silnika, hamulców itp.
Ja na to patrzę pod kątem dostępu przełożeń, szpery itp. A jak będzie z realizacją to czas pokaże - na tapecie w pierwszej kolejności remont dachu garażu; remont łazienki, kilku pokoi, oporzadkowanie terenu wokół domu - grzebanie przy aucie traktuję jako hobby :)

Szkoda ze moj znajomy nie ma już Łady 2107. Chętnie bym się przyjrzał jak to jest tam rozwiązane.
Kumpel niedawno kupił Fiata 124, czyli pierwowzór tej linii modelowej Łady.
Może na wiosnę uda się zrobić dokumentację zdjęciową niektórych rozwiązań fabrycznych.
Jakby co, to schemat i porównanie 124 i 125: https://www.carthrottle.com/post/zdzerd3/
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Grudzień 26, 2020, 16:20:05 pm
Przerabianie zawieszenia z resorów na sprężyny to gra nie warta świeczki bo zabawy trochę jest a efekt końcowy dupy nie urywa.Upierdolisz się,stracisz czasu a dalej masz sztywny most wątpliwej jakości. Lepiej wjechać z tyłu całym wózkiem z E30/E36 compakt i masz święty spokój przy szerokim wyborze dyfrów w różnych przełożeniach.U mnie już od dłuższego czasu czeka taki zestaw na moment aż umrze Ori most
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Majonez w Grudzień 26, 2020, 16:25:39 pm
A po co wywalać resory, a może by tak 2 w 1  <lol> ? https://youtu.be/1wofLLaJY40?t=673 . Tak jak Morfina prawi na sztywnym moście różnica resor/sprężyna będzie niezauważalna, już lepiej domontować stabilizator i drążek panharda do tego co jest, mniej roboty a efekt większy.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 26, 2020, 16:29:52 pm
Pytanie co z mocowaniem koł? Felgi z bmw sa mocowane chyba na 5 śrub. Może się okazać że z przodu i z tyłu będą inne felgi.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Grudzień 26, 2020, 16:35:48 pm
E30 ma 4x100 a E36 5x120 ale można zastosować dystanse zmieniające rozstaw/piasty z e30
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: banned w Grudzień 26, 2020, 19:58:56 pm
Przerabianie zawieszenia z resorów na sprężyny to gra nie warta świeczki bo zabawy trochę jest a efekt końcowy dupy nie urywa.Upierdolisz się,stracisz czasu a dalej masz sztywny most wątpliwej jakości. Lepiej wjechać z tyłu całym wózkiem z E30/E36 compakt i masz święty spokój przy szerokim wyborze dyfrów w różnych przełożeniach.U mnie już od dłuższego czasu czeka taki zestaw na moment aż umrze Ori most

I samochód który nie przejdzie nigdzie przeglądu, a jak u Mietka co sprawdza same dowody przejdzie, to pierwsza grubsza kontrola policyjna i nie odzyskasz dowodu.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 26, 2020, 19:59:58 pm
Ok, a zamontował to ktoś z sukcesem?
Przegląd to może być spore wezwanie ale jak juz by się udało zrobić pieczątkę to co ma kontrola policyjna do tego? Nie sądzę aby ktoś zaglądał pod samochód na drodze żeby zobaczyć czy tam jest oryginalne zawieszenie.
Co ma powiedzieć właściciel prototypowego Atu gdy ktoś będzie mu wciskał że w polonezie to resory muszą być?
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: banned w Grudzień 26, 2020, 20:12:47 pm
A po co wywalać resory, a może by tak 2 w 1  <lol> ? https://youtu.be/1wofLLaJY40?t=673 . Tak jak Morfina prawi na sztywnym moście różnica resor/sprężyna będzie niezauważalna, już lepiej domontować stabilizator i drążek panharda do tego co jest, mniej roboty a efekt większy.

Też bym szedł w tym kierunku jakbym używał Poloneza do wożenia kartofli. Stabilizator dobra rzecz, ale do driftu, bo z dobrego źródła wiemy, że do kręcenia czasów się nie nadaje.

Alergia na resory nie jest niczym specjalnie uzasadniona. Zyski wynikające z ich pozbycia się, są niewspółmiernie małe do problemów technicznych i prawnych jakie się z tym wiążą. Dużo lepiej inwestować w dobre części, kombinowanie ze sprężynami, długością piór, amortyzatorami i zmianą kinematyki zawieszenia przedniego jeżeli ktoś koniecznie chce zmienić charakterystykę jazdy.
Tak naprawdę przy zawieszeniu Poloneza trzeba tylko pamiętać że przy najechaniu tyłu na nierówność poprzeczną i dodaniu gazu, wyrzuci tył i to nie ze względu na resory, a na sztywny most. Więc trzeba w takiej sytuajcji albo zdjąć nogę z gazu, albo chcieć zarzucenia tyłu. Tyle. My chyba nie jesteśmy Łukaszkiem świeżo po zdaniu prawa jazdy, żeby przejmować się takimi rzeczami.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: banned w Grudzień 26, 2020, 20:17:43 pm
Ok, a zamontował to ktoś z sukcesem?
Przegląd to może być spore wezwanie ale jak juz by się udało zrobić pieczątkę to co ma kontrola policyjna do tego? Nie sądzę aby ktoś zaglądał pod samochód na drodze żeby zobaczyć czy tam jest oryginalne zawieszenie.
Co ma powiedzieć właściciel prototypowego Atu gdy ktoś będzie mu wciskał że w polonezie to resory muszą być?

Nie wiemy na jakich papierach ten samochod był dopuszczony do ruchu. Poza tym, w czasach kiedy ten prototyp miał już w podłodze dziury wielkości pięści, przegląd jako samochód przeszedłby nawet wyklepany na kształt auta przystanek autobusowy posadzony na ramie drewnianej fury.
No i można było względnie łatwo rejestrować SAMy.

Korzyść ze sprężyn zamiast resorów? Niższa masa nieresorowalna i łatwiejsze i tańsze kombinowanie np. ze sprężynami progresywnymi.
Drążek Panharda niby stabilizuje ruch boczny ale przestawia most, całe szczęście że Polonez nie miał silnika mocnego jak Mustang, bo by walił w latarnie jak ten drugi.
Może ukręciłby pół sekundy na okrążeniu na Torze Poznań w stosunku do zwykłego Poldka. Gra niewara świeczki, raczej tylko pod stworzenie repliki prototypu do muzeum.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Grudzień 26, 2020, 20:59:05 pm
Przerabianie zawieszenia z resorów na sprężyny to gra nie warta świeczki bo zabawy trochę jest a efekt końcowy dupy nie urywa.Upierdolisz się,stracisz czasu a dalej masz sztywny most wątpliwej jakości. Lepiej wjechać z tyłu całym wózkiem z E30/E36 compakt i masz święty spokój przy szerokim wyborze dyfrów w różnych przełożeniach.U mnie już od dłuższego czasu czeka taki zestaw na moment aż umrze Ori most

I samochód który nie przejdzie nigdzie przeglądu, a jak u Mietka co sprawdza same dowody przejdzie, to pierwsza grubsza kontrola policyjna i nie odzyskasz dowodu.
Tak samo może nie przejść jak ten który ma dorabiane flansze hamulców pod inne zaciski,skracane kolumienki resorów,poszerzone fabryczne felgi czy tak lubiane w Polsce zmieniane podłużnice i inne elementy nośne  <spoko>
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 26, 2020, 21:55:59 pm
Ok, a zamontował to ktoś z sukcesem?
tak, widzialem takie auto, tylko ze bylo wybebeszone w srodku,
problem jest taki, ze trzeba konkretnie rzezbic w podlodze, zeby posadzic kompletny zawias z e30/e36k/Z3 ,a jednoczesnie ani ten zawias, ani z e36 po blizszym przyjzeniu sie nie wydaje sie jakis secjalnie fajny,
gdybym mial montowac niezalezne zawieszenie tylne, to gruche moze wzialbym z BMW, ale zawieszenie raczej zrobilbym sam wzorujac sie na wielowahaczu z Kappy/Alfy156 i wykorzystujac fabryczne mocowania pod resory 
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Grudzień 27, 2020, 14:23:08 pm
Przypomniałem sobie. Nagrzewnicę z calsonica bardzo dobrze zastępuje się grzejnikiem z tavrii lub golfa 1.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 27, 2020, 20:14:58 pm
Wracając jeszcze do modyfikacji tylnego zawieszenia to na zdjęciach prototypowego Atu na które kiedyś się natknąłem coś mi się nie zgadza. Albo nie są to zdjecia z jednego auta.
Z prawej strony amortyzator jest mocowany do mostu coś na wzór produkcyjnego mocowania w Atu albo nawet może jest to tak samo jak w rozważaniu wdrożonym do produkcji. Natomiast z lewej (zdjecie w przybliżeniu jest niewyraźne) widać jakby amoryzator byl mocowany do wahacza. Wygląda to jakby były zdjęciach z dwóch aut. Nie widac dokładnie jak mocowany jest drążek panharda do nadwozia ale jeżeli most jest taki sam jak w plusach (mówię o mocowaniu pod skosne amory) to modyfikacja nadwozia pod te rozwiązanie polegałaby jedynie na przyspawaniu "talerzyków" do podłużnic oraz mocowanie wspornika drążka panharda.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Grudzień 27, 2020, 20:40:20 pm
Przypuszczam, ze z jakiegos powodu z lewej strony amor jest inaczej zamocowany ale tak z grubsza wypada w tym samym miejscu jak z prawej. Rownie dobrze moze to byc tak zrobione bo tak sie komus podobalo
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Sławek#1978 w Grudzień 27, 2020, 20:46:10 pm
Ale żeś się uczepił tych sprężyn...
Zapewne testowali rożne rozwiązania (w końcu prototyp) dlatego z jednej strony amortyzator mocowany jest do wahacza, a z drugiej do mostu. Ale jakoś to mocowanie do wahacza nie podoba mi się - przy ruchach wahacza w górę i w dół, tulejki dolnego mocowania amortyzatora zapewne nie są zadowolone z takiego wykręcania.

to modyfikacja nadwozia pod te rozwiązanie polegałaby jedynie na przyspawaniu "talerzyków" do podłużnic oraz mocowanie wspornika drążka panharda.
Niby tak, ale nie do końca. Niby w tym prototypie sprężyna wypadała w miejscu gdzie w autach przed plusami był amortyzator, ale raz że sprężyna ma większą średnicę niż amortyzator, a zaraz obok podłużnica idzie ostro w dół przechodząc w podłużnicę łukową więc trzeba by to trochę przemodelować, dwa ogólnie trzeba by to miejsce trochę powzmacniać bo raczej nie jest ono wstanie zapewnić odpowiedniej sztywności w seryjnej formie.

Edit: ogólnie porównując pierwsze zdjęcie prototypu z tym poniżej widać, że ta podłużnica była poważniej pomodzona niż tylko na zasadzie "dospawania talerzyka".
(https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/d2/cf/26/polonez-fiat-125-podloga-podluznice-pozostale-stalowa-wola-535121909.jpg)
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 28, 2020, 11:04:38 am
Znalazłam jeszcze coś takiego.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Grudzień 28, 2020, 12:20:49 pm
To nadal bedzie sztywny most. Ja bym jednak wolal zrobic niezależne zawieszenie, jezdzilem takim i roznica w prowadzeniu jest spora
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: lesor#1973 w Grudzień 28, 2020, 13:25:21 pm
Ad 1. Zestaw pasuje także z Fiata Marea Weekend.
Przewody hamulcowe elastyczne najlepiej dorobić nowe, w oplocie z końcówkami jakie są potrzebne i dłuższe o 2cm.
Te "od lucasa" przy maksymalnym skręcie naginają się i naciągają przy końcówce po stronie zacisku.

Zestaw 240 daje tyle, że przy intensywnym korzystaniu z hamulca ciepło odprowadzi deczko szybciej.

Ad.4 Prowadnice z Reną Master są podobne.
A najlepsze są z napędami linkowymi, są zdecydowanie szybsze niż śrubowe.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: banned w Grudzień 28, 2020, 23:12:12 pm
Znalazłam jeszcze coś takiego.

To popatrz teraz chwilę dłużej. Wystarczy że posadzi auto na ziemi i już sprężyna się zacznie wyginać o ten tunel który wyrzeźbił. Przy dobiciu jest możliwe że mu się ten amortyzator nawet złamie, a już na pewno będą tam obciążenia któych być nie powinno i mocno zaburzona praca sprężyny.

Poza tym wyciął kawałek podłużnicy żeby to (źle) wpasować. Trzeba by się mocno nakombinować żeby to g... się nie rozpadło podczas jazdy.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: bing17 w Grudzień 31, 2020, 10:03:10 am
Ad. 2 - czy tylne tarcze hamulcowe fi251mm z Fiata Stilo pasują bez żadnych przeróbek ?
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tales w Grudzień 31, 2020, 10:06:58 am
Pasują przy założeniach które opisałem w punkcie 2.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: bing17 w Grudzień 31, 2020, 10:10:03 am
Pytam o same tarcze. Dzięki za info.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Ciastek w Styczeń 04, 2021, 08:41:16 am
Jeśli ktoś chciałby wrzucić na seryjne zawieszenie do minusa amortyzatory gazowe, z dostępnością przodu raczej nie ma problemów (są PLUSy), w przeciwieństwie do tylnych. Te z kolei pasują od Opla Astry (F albo G) kayaby excel-G czy jakoś tak

EDIT

trzeba dorobić śruby (szpilki) albo rozwiercić tuleje (w amorach od Astry jest o 2mm większy otwór w dolnym uchu)
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Styczeń 04, 2021, 09:42:51 am
Ale namieszałeś  :P Amory na tył z astry g pasują do polonezów ze skośnymi amorami bo z obu stron jest mocowanie na tulejkę czyli atu, wszystkie plusy i kombi i to pod warunkiem że masz obniżone zawieszenie bo amor z astry jest trochę krótszy.Do wcześniejszych czyli pionowych montuje się amory z E30 (tuleja na dole u góry szpilka) ale to też pod warunkiem że jest poniżony biorca  <spoko>
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Styczeń 04, 2021, 10:13:31 am
Montowałem niedawno do minusa amortyzatory tylne monroe z astry F kombi, gazowe. Musiałem rozwiercić dolną tulejkę z 10->12mm oraz tuleję w poduszcze z 10->11mm. Dołożyłem ze starych polonezowskich amorów podkładki między tuleją a poduszką. Jakoś to jeździ, dużo nie testowałem. Na pewno mają krótszy skok, żeby to założyć musiałem podlewarować most do góry aby złapać poduszkę i gwint.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Multec w Styczeń 04, 2021, 19:09:50 pm
Dużo lepsze rozwiązanie w minusach to E30 niż kombinowanie z amorem z Astry, bo pasują bez żadnej rzeźby. Odkręć i przykręć.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: KGB w Styczeń 04, 2021, 22:51:30 pm
Amory na tył z astry g pasują do polonezów ze skośnymi amorami bo z obu stron jest mocowanie na tulejkę czyli atu
sprawdzal ktos wymiary i skok ? kupilem podobne z jakiegos opla, zafira czy cos i tak srednio jest pod tym wzgledem, trzeba zwrocic uwage na ucho gorne, bo musi miec okreslona szerokosc, zeby wejsc w belke plusa
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Morfina w Styczeń 04, 2021, 23:13:03 pm
U siebie mam założone MTS i z tego co pamiętam nic nie rzeźbiłem, zwykła podmianka tyle że u mnie są resory na 12cm zrobione więc nic nie trzeba było naciągać <spoko>
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Luty 18, 2021, 23:15:04 pm
Do DF wkładałem amory z E30 pasują - chodzi o tył. Z przodu dawałem od T4 ale to już trzeba sprężyny ciachnąć o 1 zwój minimum i przetoczyć ori tuleje ze starych amorów do Vw oraz obciąć osłony. Mają tez trochę krótki skok.

Co wy się czepiacie tego sztywnego mostu skoro corvette ma taki. Każde rozwiązanie techniczne ma plusy i minusy...
Jak ktoś chce przekładać zawias z tyłu do poloneza to są wg mojej opini tylko 4 opcje :
1)Fiat Argenta - dzisiaj czyli 2021 nie do zdobycia
2)Łada ale części jakościowo słabe
2) Ford Sierra KOMBI tez tez już słabo z dostępnością ale lepiej niż argenta
3) E36 compact - teraz łatwo kupić , spore możliwości ale nie pasuje i jest sporo szersze. Do poloneza spoko wystarczy od 1.8IS/316 po 1997 z silnikiem 1.9 bo ma tarcze. Z wersji 1.6 benzyna i 1.7D  ma bebny wiec szkoda prądu a  znowu zawias od 323 jest drogi i poszukiwany(do E30) bo to tzw duża głowa -wytrzymuje V8 ale jest sporo cięższe.  I potrzebne są tarcze hamulcowe które występowały TYLKO w 323ti

Zamiast zmieniać zawias to nie wiem czy nie lepiej poszukać jakieś w miarę nowego auta o podobnych wymiarach i przerzucić samą budę na nową płytę - myślę ze zakres pracy podobny
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: mp79 w Luty 21, 2021, 16:19:50 pm
Nikomu nigdy nie przeszkadzał w polonezie brak możliwości otwierania klapy od zewnątrz? ;)
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Grzesiu w Luty 21, 2021, 18:43:05 pm
Myślałem nad tym kiedyś i doszedłem do wniosku, że najlepiej byłoby linkę pociągnąć pod klapkę wlewu (i tam umieścić rączkę), żeby nie kombinować z zamkami.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Buźka w Luty 21, 2021, 20:13:31 pm
Jest to czasem uciążliwe, przyznam, ale otwieranie klapki wlewu, żeby pociągnąć za dźwignię, też mija się z celem. Najlepiej, to jak niektórzy tu zrobili, siłownik od centralnego i albo dodatkowy kanał w pilocie od centralnego, albo całkiem osobny pilocik do tego i po problemie. Ewentualnie, umieścić pod tablicą rejestracyjną, na środku, prosty przycisk, który oczywiście po wciśnięciu, wracałby w położenie pierwotne. Wiercimy otwór w wytłoczeniu pod tablicę i montujemy tam przycisk, ale tak, żeby pracował dopiero po zdecydowanym naciśnięciu na tablicę. Żeby tablica była lekko odepchnięta, można by dać jakąś sprężynkę między tablicą, a karoserią. Sam przycisk, pasowało by jakimś sposobem uszczelnić, żeby woda nie robiła spustoszenia, jakiś gumowy kapturek, czy coś.
Wiem, że pomysł głupi, ale fachowe wykonanie, przyniosło by wymierne efekty. Podchodzimy do auta, naciskamy na tablicę w środku i zamek się otwiera.
Ewentualnie, zrobić to samo, ale przycisk dać na widoku, w sensie, że zamaskować go właśnie jakąś gumową przelotką, w podobieństwie tych, którymi są zaślepione otwory technologiczne w progach itd, tylko oczywiście mniejszą.Sam przycisk w ogóle by nie wystawał, tylko byłby schowany równo z czołem blachy i ładnie zakryty gumowym korkiem, który jednocześnie uszczelniał by otwór. Wtedy tylko naciskamy palcem na korek i przez niego na przycisk i już, bagażnik otwarty. Dla chcącego, naprawdę nic trudnego. Dzisiaj, to pewnie można by było kupić takie zaślepki silikonowe, w podobnym do karoserii kolorze. Albo zrobić na zamówienie taki korek z logiem FSO. Przyjemne z pożytecznym.
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: KGB w Luty 21, 2021, 20:48:13 pm
Nikomu nigdy nie przeszkadzał w polonezie brak możliwości otwierania klapy od zewnątrz?
nigdy w zyciu, przeszkadza mi brak otwierania z wnetrza, ale to w szkaradzie - jedyne auto w ktorym otwieram kluczykiem (bo musze),
w innych chyba zamki w klapach pozarastaly - chociaz w sumie nie wiem, bo nie przypominam sobie, bym probowal otwierac kluczykiem
Tytuł: Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Luty 21, 2021, 22:25:02 pm
U mnie w pierwszym polonezie był mikroswitch we wnęce na palce w w caro.
W borku wystawał gwoździk z tylnej lampy.

Oba bagażniki można było otworzyć tylko przy otwartych zamkach centralnego.

Dodatkowo drugi kanał na pilocie.

Polecam...